abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 27 januari 2009 @ 07:53:49 #53
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_65444485
Dat klopt. Maar ik had het gistermiddag en vannacht voor het slapen gaan gegeten en ik kreeg al snel erna buikpijn. Dus ik denk dat de kans dat het de filet was vrij hoog is.
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
pi_65444756
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 07:29 schreef Tezz het volgende:
Filet Americain is lekker wanneer je het vers eet en goed gekoeld houdt. In de zomer koop ik het echt nooit. Ligt ie eerst een kwartier buiten de koeling terwijl jij door de supermarkt struint en dan gaat het bakje ook nog mee in een hete auto/fiets. Tegen de tijd dat ie bij jou thuis weer in de koelkast ligt lopen de bacterien polonaise door je filet....

Ik heb bij een collega ontdekt dat het helemaal geen kwaad kan Tot twee maal toe een hele nachtdienst (en die van hem duren 10 uur) buiten de koelkast bewaren in een 24 graden omgeving geeft géén ziekteverschijnselen. Wel wat waterige filet met wat bruine kleur, maar voor de rest: hij leeft nog steeds!

ik zou hem echt nóóit na doen!

Is het trouwens waar wat ik hoorde, dat hoe lichter de filet americain hoe meer mayonaise er in zit?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_65444972
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 08:25 schreef Isabeau het volgende:
Is het trouwens waar wat ik hoorde, dat hoe lichter de filet americain hoe meer mayonaise er in zit?
Dat lijkt mij niet onlogisch.
  Redactie Frontpage / Weblog dinsdag 27 januari 2009 @ 09:18:17 #56
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_65445539
Ik ben nog nooit er ziek van geworden
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
pi_65445565
Ik word sowieso nooit ergens ziek van. Sterke maag denk ik.
pi_65447593
quote:

[..]

Ik heb bij een collega ontdekt dat het helemaal geen kwaad kan Tot twee maal toe een hele nachtdienst (en die van hem duren 10 uur) buiten de koelkast bewaren in een 24 graden omgeving geeft géén ziekteverschijnselen. Wel wat waterige filet met wat bruine kleur, maar voor de rest: hij leeft nog steeds!

ik zou hem echt nóóit na doen!

Bij die van de AH zit er in elk geval heel weinig vlees en heel veel andere dingen doorheen. Waaronder fel-oranje kleurstof. Opzich wel lekker, maar heeft niets weg van Filet Americain.
  dinsdag 27 januari 2009 @ 10:38:49 #59
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_65447647
wit pistoletje + filet americain + VEEL UITJES = LEKKEEEEEEEEEEEEER
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
  dinsdag 27 januari 2009 @ 12:33:23 #60
49558 1-of-6Billion
Up the shut fuck you must
pi_65451182
*fanboy meldt

WIT pistoletje, doorsnijden, 1 kant dikke laag FA er op, andere kant beetje mayo. hard gekookt eitje in plakjes er op. beetje bieslook, zout en pikante paprika poeder. Dichtklappen en smikkelen maar
I follow you......but not on Twitter
pi_65451476
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 10:38 schreef cherrycoke het volgende:
wit pistoletje + filet americain + VEEL UITJES = LEKKEEEEEEEEEEEEER
beetje peper en zout mag ook!
AFC Ajax | SS Lazio | SK Slavia | Bobby Haarms †
"Het gaat nu even slecht, maar je moet Ajax altijd blijven steunen hè," zei hij. Hij herhaalde zijn boodschap nog eens: "Altijd blijven steunen, die club. Daar ben je Ajacied voor."
  dinsdag 27 januari 2009 @ 15:06:28 #62
137173 YPrue
Message in a bottle...
pi_65456815
Filet americain Martino, wie dat heeft uitgevonden mag een lintje krijgen
The Police 08-06-2008
pi_65460614
quote:

[..]

Bij mijn weten zit er helemaal geen mayonaise in filet!
Alleen met zelfspot kun je overleven...
pi_65460887
[/quote]Bij mijn weten zit er helemaal geen mayonaise in filet!
[quote]
ongeveer 10%
pi_65461202
Filet American
Het orginele slagersrecept!
3 ons rundertartaar - 2 a 3 el mayonaise - 2 tl pittige mosterd - 2 tl paprikapoeder - 2 tl chilipoeder - tabasco - worchestershiresaus - peper - zout

Doe de tartaar in de keukenmachine en doe er 2 el mayonaise, de mosterd, paar druppels tabasco, paprika- en chilipoeder bij. Maal het geheel fijn, haal het uit het keuken apparaat, doe het in een schaaltje en maak het op smaak met peper, zout, worchestershiresaus en wat tabasco. Maak het eventueel nog wat smeuiger met mayonaise.
pi_65461304
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 17:03 schreef r2d22 het volgende:
Filet American
Het orginele slagersrecept!
3 ons rundertartaar - 2 a 3 el mayonaise - 2 tl pittige mosterd - 2 tl paprikapoeder - 2 tl chilipoeder - tabasco - worchestershiresaus - peper - zout

Doe de tartaar in de keukenmachine en doe er 2 el mayonaise, de mosterd, paar druppels tabasco, paprika- en chilipoeder bij. Maal het geheel fijn, haal het uit het keuken apparaat, doe het in een schaaltje en maak het op smaak met peper, zout, worchestershiresaus en wat tabasco. Maak het eventueel nog wat smeuiger met mayonaise.
En voor die van de Albert Heijn: 3 el rundertartaar - 2 a 3 ons mayonaise - 2 ons pittige mosterd - 2 ons paprikapoeder - 2 ons chilipoeder - tabasco - worchestershiresaus - peper - zout
pi_65462223
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 16:49 schreef Tezz het volgende:

Bij mijn weten zit er helemaal geen mayonaise in filet!
Dan heb je nog nooit een recept voor filet americain gezien
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_65462292
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 17:32 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Nee dat blijkt! Ik ga het dit weekend proberen te maken zelf, haha!
pi_65462404
Ik dacht trouwens ook altijd dat het gemalen vlees met kruiden was en 'schrok' toen ik zag dat er veel mayo doorgaat
pi_65462572
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 17:38 schreef Isabeau het volgende:
Ik dacht trouwens ook altijd dat het gemalen vlees met kruiden was en 'schrok' toen ik zag dat er veel mayo doorgaat
Nou, ik heb ooit in een supermarktslagerij gewerkt, en daar ging wel gewoon vers vlees in, maar daarna een of ander chemisch goedje uit een emmer. Ik heb me nooit gerealiseerd dat die chemische oranje vloeistof wel eens aangemaakt zou kunnen zijn met mayo!
pi_65462624
Ik heb altijd begrepen dat hoe roder de filet is, hoe magerder. Ook wel logisch natuurlijk, gezien de mayo.
Is dat zo?
pi_65468141
Als je in Amsterdam of Haarlem woont, zou je eens langs Marqt kunnen fietsen. De filet americain die daar verkocht wordt, lijkt niet eens op die van de AH, maar is wel zoals ik 'm van vroeger ken. Gewoon drie dagen en niet drie weken houdbaar. Geen knaloranje kleur en een fijne subtiele smaak.
Never try to outstubborn a cat.
pi_65468210
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 17:45 schreef Smallish het volgende:
Ik heb altijd begrepen dat hoe roder de filet is, hoe magerder. Ook wel logisch natuurlijk, gezien de mayo.
Ik gok eerder: Hoe meer oranje, hoe magerder. Meer rood = meer vlees..
pi_65469026
LHO ik ben om ik haat AH!
pi_65471302
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 07:33 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Okee, nee, dat is echt ambachtelijk, tartaar malen en dan gewoon groothandelsaus erdoorheen.
Ik heb nergens gezegd dat het ambachtelijk was.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_65474302
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 20:29 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Ik gok eerder: Hoe meer oranje, hoe magerder. Meer rood = meer vlees..
Ja, en de meeste calorieën zitten niet in het vlees maar in de mayo..
En de mayo maakt het vlees lichter
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
pi_65474433
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 17:43 schreef Tezz het volgende:

[..]

Nou, ik heb ooit in een supermarktslagerij gewerkt, en daar ging wel gewoon vers vlees in, maar daarna een of ander chemisch goedje uit een emmer. Ik heb me nooit gerealiseerd dat die chemische oranje vloeistof wel eens aangemaakt zou kunnen zijn met mayo!

Wijst naar boven.....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_65474499
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 17:45 schreef Smallish het volgende:
Er bestaat ook filet van kalfsvlees en dat is echt niet rood, maar wel mager.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  Redactie Frontpage / Weblog dinsdag 27 januari 2009 @ 23:01:46 #79
80791 crew  Paul
pi_65474954
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 20:27 schreef grif het volgende:
Als je in Amsterdam of Haarlem woont, zou je eens langs Marqt kunnen fietsen. De filet americain die daar verkocht wordt, lijkt niet eens op die van de AH, maar is wel zoals ik 'm van vroeger ken. Gewoon drie dagen en niet drie weken houdbaar. Geen knaloranje kleur en een fijne subtiele smaak.
Bij de Jumbo hebben ze ook lekkere en volgens mij meer echtere. het smaakt veel beter en is ook korter houdbaar
pi_65476183
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 20:48 schreef TJDoornbos het volgende:
LHO ik ben om ik haat AH!
Een volgeling!

Ik ga een kerk beginnen
pi_65476200
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 23:01 schreef Paul het volgende:

[..]

Bij de Jumbo hebben ze ook lekkere en volgens mij meer echtere. het smaakt veel beter en is ook korter houdbaar
Ik ben een heuze jumbofiel, maar voor de Filet Americain maak ik een ommetje naar de Hema
pi_65476233
FILET AMERICAANNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNN damn krijg spontaan weer trek
hier moest ik gepost hebbaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
  woensdag 28 januari 2009 @ 02:54:18 #83
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_65479004
Ik heb ook in een slagerij gewerkt en en eet alleen maar Filet Americain , twee of drie bakjes van 150 gram in de week heb ik geen moeite mee en ik leef nog steeds.
Ik ben er ook nog nooit ziek van geworden voor zover ik me kan herinneren.

wat ik wel heb gemerkt in de loop der jaren is dat het recept van filet niet vaststaat en dat de samenstelling kan/zal varieren.

Ik heb het dan dus over 'hollandse" filet zoals je die in de super koopt en niet zoals 9/10 recepten die je op inet vind.
In al die recepten mist de smaakmaker van de supermarkt filet: uien

Supermarkt filet is meestal mager rundergehakt (en geen tartaar), mayo,maggi,paprika poeder of concentraat,uien/poeder/concentraat,tabasco oid,mosterd(niet veel) peper,zout,azijn.

het recept van supermarkt filet is nagenoeg onbereikbaar aangezien de grootste toevoeging een kruidenmix is die simpelweg 'filet americain kruiden" heet, de meeste kruidenfabrikanten hebben deze mix maar leveren alleen in grootverpakking aan de industrie.
Slagers gebruiken het ook maar voegen dan doorgaans nog wat extra toe, de werkwijze is als volgt:
1 emmer mayo, 30 gram kruiden per kilo mayo, mengen, klaar
1 kilo vlees+300 gram gemaakte saus, klaar.
slagers wijken hier van af door minder kruiden te gebruiken en zelf het nodige toe te voegen zoals paprikaconcentraat(smaakt beter dan de poeder in de kruiden) worchestersauce(beter dan de maggi/aromat in de kruiden)uien concentraat, nou ja, het idee is wel duidelijk.

Speculaties over de kleur zijn pointless, de kleur komt van de paprika en paprikaconcentraat is knalrood, poeder is oranje, in 9/10 filet die je koopt zit geen tartaar.

En dan de buikpijn: als paprikaconcentraat wordt gebruikt ipv poeder en je eet het niet regelmatig kun je daar een aardige reactie op krijgen.
De allergeen die het veroorzaakt zit niet in poeder en wel in concentraat.

Overigens komt 9/10 filet americain in nederlandse supermarkten van 1 bedrijf: The Filet Company uit Harderwijk, deze hebben verschillende 'kwaliteiten" filet die ze leveren aan nagenoeg alle supermarkten.
Koop maar eens bij verschillende supers en bewaar het label van The Filet Company op de bodem en vergelijk; in de duurdere variant zit paprikaconcentraat en uienconcentraat, meer eigeel(=dus mayo ipv "frietsaus") en zo nog wat meer verschillen.

[ Bericht 2% gewijzigd door robber57 op 28-01-2009 03:39:30 ]
pi_65479065
Ik vind die rolletjes FA ook weleens lekker (van stegeman volgens mij), culinair volledig onverantwoord waarschijnlijk en misschien ook wel giftig..but what the hell
I used to work in a morgue........I am a people person
Only Human
  woensdag 28 januari 2009 @ 03:10:51 #85
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_65479146
Zo'n topic is nagenoeg hetzelfde als die recente over de frikandel.
Allerlij vooroordelen uit de prehistorie over "restvlees" ,orgaanvlees en andere flauwekul en voedsel-vreemde consumenten die niet meer weten hoe voedsel gemaakt word.

Mensen hebben geen flauw benul hoe eten tegenwoordig op industriele schaal wordt gemaakt en hoe waanzinnig streng de eisen in nederland/europa tegenwoordig zijn mbt grondstoffen en verwerking.

Van filet americain krijg je geen wormen, er zit geen bijna-rottend vlees in en de hygiene in de bedrijven waar dergelijk voedsel word gemaakt is met zekerheid 10x beter dan in de gemiddelde keuken.

gewoon lekker eten en niet zo veel over nadenken.

[ Bericht 98% gewijzigd door robber57 op 28-01-2009 03:34:45 ]
  Redactie Frontpage / Weblog woensdag 28 januari 2009 @ 06:25:56 #86
80791 crew  Paul
pi_65479860
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 23:37 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Ik ben een heuze jumbofiel, maar voor de Filet Americain maak ik een ommetje naar de Hema
Hema ?
  woensdag 28 januari 2009 @ 06:30:43 #87
240982 Superrnova
nieuw nieuw nieuw
pi_65479878
FA van de C1000 is ook lekker!
pi_65479888
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 06:30 schreef Superrnova het volgende:
FA van de C1000 is ook lekker!
Ik vind de peper filet americain van de C1000 verreweg de lekkerste! Veel beter dan AH of die van onze slager.
  Redactie Frontpage / Weblog woensdag 28 januari 2009 @ 06:36:02 #89
80791 crew  Paul
pi_65479893
Van de c1000 vind ik wel nepperig
  woensdag 28 januari 2009 @ 06:37:54 #90
240982 Superrnova
nieuw nieuw nieuw
pi_65479900
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 06:36 schreef Paul het volgende:
Van de c1000 vind ik wel nepperig
Zo zie je maar dat smaken verschillen
pi_65479905
Ik heb hier zonet een bakje in de koelkast ondekt, ga dat op een wit broodje smeren en post dan zometeen mijn bevindingen.
Het spul komt van AH XL.
  Redactie Frontpage / Weblog woensdag 28 januari 2009 @ 06:39:51 #92
80791 crew  Paul
pi_65479907
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 06:37 schreef Superrnova het volgende:

[..]

Zo zie je maar dat smaken verschillen
SlagersFA is wel een stuk beter hoor
pi_65479912
Overrated.
The poet presents the imagination with images from life and human characters and situations, sets them all in motion and leaves it to the beholder to let these images take his thoughts as far as his mental powers will permit.
pi_65479927
Ok de 1e hap was beetje zompig spul, nadat ik er wat peper op gedaan heb was 't te eten maar niet voor herhaling vatbaar, ik ga 't nu op geroosterde witte boterham proberen.
pi_65479929
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 06:39 schreef sig000 het volgende:
Ik heb hier zonet een bakje in de koelkast ondekt, ga dat op een wit broodje smeren en post dan zometeen mijn bevindingen.
Het spul komt van AH XL.
'ontdekt' klinkt als oud maar ik neem aan dat je zelf de boodschappen dus niet doet
  woensdag 28 januari 2009 @ 06:59:56 #96
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_65479979
oehh, net weer heerlijk ontbijt met FA
Ik heb altijd die van de AH, maar ik moet toegeven dat ik wel zo'n purist ben die dan in het weekend tartaar koopt en het zelf gaat maken. Ik doe er vaak ipv uien kappertjes doorheen. en dan een hardgekookt ei erboven op een stokbroodje.
tip van flip
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_65479998
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 06:44 schreef Isabeau het volgende:

[..]

'ontdekt' klinkt als oud maar ik neem aan dat je zelf de boodschappen dus niet doet
Dat laatste.

op een geroosterde witte boterham smaakt het beter maar 't blijft vaag spul.
pi_65480018
Ik vind het meer van dat afgezaagde spul waar je fantasieloze tante voor de 57e verjaardag achtereen weer mee op tafel komt ,, En tot overmaat van ramp heb je dan een neefje die te klein is voor het bier en te groot voor de biokken die blijft smeren en anderen de al eerder genoemde fantasieloze, vrij smakeloze toostjes aansmeren

Tevens pruttel waar bepaalde studenten elitair over menen te moeten praten.. Over 'zo'n oppervlakkig product
The poet presents the imagination with images from life and human characters and situations, sets them all in motion and leaves it to the beholder to let these images take his thoughts as far as his mental powers will permit.
pi_65480047
Ik kwam 't toevallig tegen in de koelkast.
  woensdag 28 januari 2009 @ 07:16:19 #100
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_65480052
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 07:08 schreef Twerk het volgende:
Ik vind het meer van dat afgezaagde spul waar je fantasieloze tante voor de 57e verjaardag achtereen weer mee op tafel komt ,, En tot overmaat van ramp heb je dan een neefje die te klein is voor het bier en te groot voor de biokken die blijft smeren en anderen de al eerder genoemde fantasieloze, vrij smakeloze toostjes aansmeren

Tevens pruttel waar bepaalde studenten elitair over menen te moeten praten.. Over 'zo'n oppervlakkig product
Nee, het elitaire kunnen ze beter aan jou overlaten
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_65480055
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 07:16 schreef kingmob het volgende:

[..]

Nee, het elitaire kunnen ze beter aan jou overlaten
Dat lijkt me idd een stuk meer gepast ja.
  woensdag 28 januari 2009 @ 07:20:01 #102
203688 Drijfzand
account closed
pi_65480068
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 17:32 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Als op de verpakking staat "gehakte biefstuk met fijne kruiden", dan verwacht ik dat dat erin zit, en niets anders.
too much to do in the real world.
  woensdag 28 januari 2009 @ 07:21:50 #103
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_65480081
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 07:08 schreef Twerk het volgende:

Pretentie's hebben over voedsel vind ik oppervlakkig.
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
pi_65480090
Wil niet iedereen mijn review over filet americain van de AH XL ondersneeuwen graag. bij voorbaat hartelijk dank.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')