quote:"Huizen worden bij executieveilingen verkocht voor 37% onder de waarde"
Notarissen doen er veel te weinig aan om een zo hoog mogelijke opbrengst te realiseren bij de executieverkoop van woningen. Ook brengen ze te hoge kosten in rekening bij zulke veilingen.
Dat stelde directeur Karel Schiffer van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) vrijdag. Volgens NHG blijkt uit onderzoek dat een woning op een veiling gemiddeld 37 procent minder opbrengt dan deze waard is.
Restschuld wordt toch gedekt
De Nationale Hypotheek Garantie wordt verstrekt door de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW). Met zo'n garantie verzekert een huisbezitter zich ervan dat bij een gedwongen verkoop een eventuele restschuld bij de bank wordt betaald.
Executie
Bij ongeveer de helft van de declaraties die WEW vorig jaar ontving, was er sprake van een executieverkoop. Deze veilingen leveren de stichting naar eigen zeggen een extra schade op van naar schatting 5 miljoen euro.
Consumenten op veiling
NHG vindt dat er behalve handelaren ook vaker consumenten aanwezig zouden moeten zijn op veilingen. Er zou meer informatie moeten worden verstrekt over de kwaliteit van de woningen. "De veiling zou moeten uitgroeien tot een regulier verkoopkanaal waar verkopers die snel, maar dan wel voor een redelijke prijs willen verkopen, hun woning vrijwillig gaan aanbieden", aldus Schiffer.
© RTLZ.nl
Staat nog niet op Funda zeker?quote:Op vrijdag 30 januari 2009 10:18 schreef realbase het volgende:
[..]
U**** straat.. vraagprijs 199.000 ( parterre met flinke tuin dus )
Ik praat even vanuit de markt in Utrecht (omdat het artikel daar ook over ging):quote:Op donderdag 29 januari 2009 16:12 schreef LXIV het volgende:
Nu is de wachttijd op een huurwoning nog een acceptabele 8 jaarOver neo-communisme gesproken. Vroeger lachten wij de DDR uit omdat je daar jarenlang op een auto moest wachten. Terwijl wonen toch eerder een primaire levensbehoefte is dan autorijden.
De oplossing is echter heel simpel: wanneer de lagere marktprijzen geaccepteerd worden, en als gevolg hiervan de prijzen voor bouwgrond naar een normaal-niet bubblegerelateerd niveau worden gebracht, is het weer mogelijk op een prima eensgezinswoning op een kavel van 300m2 te realiseren voor een koopprijs van 250.000 euro VON. En dan maakt de projectontwikkelaar ook nog winst.
Moet je eens kijken hoeveel interesse daarvoor zou zijn wanneer je dit in Utrecht zou realiseren. En ogenblikkelijk ook doorstroming.
En het probleem is volgens de beleidsmakers nu juist dat er niet genoeg woningen zijn waar die mensen naartoe kunnen doorstromen. Vandaar dus dat met de stadsvernieuwing zoveel sociale woningbouw tegen de vlakte gaat, en vervangen wordt door duurdere woningen. Het idee is dat de wachtlijsten voor sociale woningen daardoor op den duur juist korter worden.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 11:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik praat even vanuit de markt in Utrecht (omdat het artikel daar ook over ging):
Als je 8 jaar moet wachten op een sociale huurwoning, betekent dat imo gewoon dat er te weinig van dat soort woningen zijn... Een oplossing zou ook zijn om mensen die een wat hoger inkomen krijgen in de loop der jaren, te dwingen hun sociale huurwoning te verlaten en een woning te betrekken wat wel bij hun inkomen hoort.
Ja, daar zijn ze mee bezig. Maar al dat soort projecten zijn door de crisis nu al gehalveerd...dus dat voorspelt niet veel goeds voor woningzoekers.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 11:50 schreef Igen het volgende:
[..]
En het probleem is volgens de beleidsmakers nu juist dat er niet genoeg woningen zijn waar die mensen naartoe kunnen doorstromen. Vandaar dus dat met de stadsvernieuwing zoveel sociale woningbouw tegen de vlakte gaat, en vervangen wordt door duurdere woningen. Het idee is dat de wachtlijsten voor sociale woningen daardoor op den duur juist korter worden.
Op dit moment leggen ze juist de meeste bouwprojecten stil.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 11:59 schreef henkway het volgende:
De overheid moet meer hoerwoningen gaan bouwen , dta is goed voor de economie ook
Een collega wacht nu al acht jaar op een woning, en hij kan niet trouwen of samenwonen
De gemiddelde huizenprijs daling in de recente geschiedenis was ruim 27% duurde 4,5 jaar.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 11:54 schreef capricia het volgende:
Ik vraag me dan ook af hoe lang het duurt voor de prijzen weer gaan stijgen.
Precies dezelfde situatie als toen. Ook toen zat Nederland uiteindelijk langer en dieper in de crisis dan de rest van de wereld. Dit is echter nooit bekend gemaakt aangezien we toen nog staatstelevisie hadden. Vrees dat dit nu weer gaat gebeuren hoewel we nu wel weten wat er in de rest van de wereld gebeurt.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 12:04 schreef SeLang het volgende:
[..]
De gemiddelde huizenprijs daling in de recente geschiedenis was ruim 27% duurde 4,5 jaar.
We hebben nu echter wel een heel erg overgewaardeerde markt en een wereldwijde economische crisis van formaat, dus ik vermoed dat het stuk langer en dieper gaat zijn dan gemiddeld.
Wat?quote:Op vrijdag 30 januari 2009 12:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Op dit moment leggen ze juist de meeste bouwprojecten stil.
Dus je kunt wel raden wat er gaat gebeuren...
Als mensen het niet kunnen betalen, dan kunnen ze het niet betalen. Dan zullen ze vanzelf bij elkaar kruipen.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 11:54 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja, daar zijn ze mee bezig. Maar al dat soort projecten zijn door de crisis nu al gehalveerd...dus dat voorspelt niet veel goeds voor woningzoekers.
Volgens mij komt er hierdoor meer en meer druk op de woningmarkt. Ik vraag me dan ook af hoe lang het duurt voor de prijzen weer gaan stijgen.
Meer druk op de huurmarkt. Die gaat ook op slot. Nu wachten mensen hier al 8 jaar op een huurwoning. Als de nieuwbouw stilvalt (wat nu gebeurt) en mensen stromen niet meer door naar bijv. koopwoningen, dan is ook in de huurmarkt er helemaal geen doorstroming meer.quote:
Ook de huurmarkt is helemaal verpest door onze overheid. Een sociale huurwoning op een fatsoenlijke locatie (dwz, niet in Drenthe oid) is niet te krijgen en voor een particuliere huurwoning betaal je je helemaal blauw (dan kun je nog beter kopen). Ik zou dus niet weten waar die hogere druk vandaan zou moeten komen: nog langere wachtlijsten interesseert geen hond en mensen die nu niet kunnen kopen gaan ook niet ineens particulier huren.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 12:53 schreef capricia het volgende:
[..]
Meer druk op de huurmarkt. Die gaat ook op slot. Nu wachten mensen hier al 8 jaar op een huurwoning.
Precies, dit dus. (volgens mij zijn we het voor de eerste keer eensquote:Als de nieuwbouw stilvalt (wat nu gebeurt) en mensen stromen niet meer door naar bijv. koopwoningen, dan is ook in de huurmarkt er helemaal geen doorstroming meer.
Dus idd, mensen die tot hun 30ste thuis blijven wonen op een zolderkamertje.
(kun je wel lekker sparen !)
quote:Op vrijdag 30 januari 2009 13:46 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
De enige oplossing zie ik erin dat mensen weer gewoon ouderwets bij elkaar kruipen.
[..]
Precies, dit dus. (volgens mij zijn we het voor de eerste keer eens)
Ik heb ruimte zat voor nog een paar breezermeisjes (18+), dus wat nou schaarste aan woonruimte.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 13:46 schreef Lemmeb het volgende:
De enige oplossing zie ik erin dat mensen weer gewoon ouderwets bij elkaar kruipen.
Die schaarste wordt volgens mij alleen maar groter.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 14:03 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik heb ruimte zat voor nog een paar breezermeisjes (18+), dus wat nou schaarste aan woonruimte.
Een bubble in breezermeisjesquote:Op vrijdag 30 januari 2009 14:06 schreef capricia het volgende:
[..]
Die schaarste wordt volgens mij alleen maar groter.
Ik ben dus bang dat als we uit dit dal gaan kruipen de volgende bubble al weer voor de deur staat.
De krottenwijkbubble bedoel je dan zeker? Want die kant gaan we dan gewoon op.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 14:06 schreef capricia het volgende:
[..]
Die schaarste wordt volgens mij alleen maar groter.
Ik ben dus bang dat als we uit dit dal gaan kruipen de volgende bubble al weer voor de deur staat.
De wet van de afnemende meeropbrengst is daar van toepassing.quote:
Dat geeft alleen maar aan dat die woningen die geen krot zijn strakjes harder gaan stijgen. Toch?quote:Op vrijdag 30 januari 2009 14:09 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
De krottenwijkbubble bedoel je dan zeker? Want die kant gaan we dan gewoon op.
Nee, niet echt, want daar hebben we er dan gewoon teveel van in Nederland.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 14:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat geeft alleen maar aan dat die woningen die geen krot zijn strakjes harder gaan stijgen. Toch?
Ik volg je even niet.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 15:38 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Nee, niet echt, want daar hebben we er dan gewoon teveel van in Nederland.
Tenzij de inflatie echt gruwelijke vormen aan gaat nemen, dan wordt alles duurder. Dan zit je wel goed met een hypotheek met een rente voor 30 jaar vast 4,5%.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |