Is dit je eerste DSLR setje? Geen onaardige start. De "crediet crisis" dankt mensen zoals jijquote:Op zaterdag 21 maart 2009 11:37 schreef SeLang het volgende:
Ik dacht laat ik in het kader van de Creditcrunch het voorbeeld van Obama gaan volgen met wat deficit spending aan onnodige dingen.
Deze week gekocht:
[ afbeelding ]
Met kitlens Canon EF-S 17-85mm f4-5.6 IS USM Lens (voorlopig)
[ afbeelding ]
Canon EF 100mm f2.8 USM Macro Lens
[ afbeelding ]
Canon EF 70-200mm f4 L IS USM Lens
[ afbeelding ]
Canon EF 1.4x II Extender (besteld)
[ afbeelding ]
Lowepro Minitrekker AW
[ afbeelding ]
Die 100mm macro heb ik sowieso nodig, want ik heb altijd veel met macro gedaan, zelfs met een compactcamera. Deze nieuwe lens is trouwens fantastisch scherp.
Ook die 70-200/F4 zoom is fantastisch scherp en ik heb er al gelijk de eerste dag een hoop mooie pics mee gemaakt. Ik heb ook een 70-200/F2,8 overwogen maar die vond ik uiteindelijk toch te groot en te zwaar worden (2x zo zwaar = risico dat je hem vaak thuislaat).
De 17-85mm kitlens begint redelijk te worden boven de 24mm. Een goedkope en lichte kitlens met grote range is handig om te hebben en ik merk vanzelf wel of hij in de praktijk voldoet. Aangezien ik het groothoek gedeelte toch niet veel gebruik waren de 24-105/F4 en 24-70/F2,8 ook alternatieven, maar aangezien die 4x zoveel kosten ga ik dus eerst even spelen met die kitlens.
Lowepro minitrekker AW als generieke fototas en dagtochten. Voor meerdaagse trekking moet ik nog iets anders hebben waar meer 'gewone' bagage in past.
Goed, en nu ga ik op pad op deze mooie zonnige lentedag
Op een FF is 17 mm wel lekker jaquote:Op zaterdag 21 maart 2009 11:44 schreef Pietverdriet het volgende:
Heb eindelijk mijn 17-40 van Canon binnen.
[ afbeelding ]
Ga daar dit weekend eens mee spelen. Het soort objectief waar je hotelkamers mee fotograferen moet
:-)
Jep, de eerste fotos in huis zagen er al mooi uit. De objectieven die ik gekocht heb (17-40, 24-105 en de 50mm) hebben eigenlijk geen zin op een kleinere sensor, daar kan je beter de daarvoor speciaal bedoelde objectieven nemen.quote:
Vraagje, heb je al eerder (D)SLR's gehad of heb je de 5D in één keer gekocht?quote:Op zaterdag 21 maart 2009 12:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jep, de eerste fotos in huis zagen er al mooi uit. De objectieven die ik gekocht heb (17-40, 24-105 en de 50mm) hebben eigenlijk geen zin op een kleinere sensor, daar kan je beter de daarvoor speciaal bedoelde objectieven nemen.
Totaal mee oneens. Het gaat om gebruiksdoel. Als je een bepaald bereik vaak gebruikt moet je gewoon de lens erbij uitzoeken die daar het best bij past.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 12:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jep, de eerste fotos in huis zagen er al mooi uit. De objectieven die ik gekocht heb (17-40, 24-105 en de 50mm) hebben eigenlijk geen zin op een kleinere sensor, daar kan je beter de daarvoor speciaal bedoelde objectieven nemen.
Fotografeerde tot nu toe Analoog, heb een Pentax ME-Super en een Mamiya 6x6, een kleine minox en 7*9 waar me de merknaam is ontschoten (heel oud)quote:Op zaterdag 21 maart 2009 15:31 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Vraagje, heb je al eerder (D)SLR's gehad of heb je de 5D in één keer gekocht?
Eerste DSLR, maar niet de eerste SLR.quote:
Opvallend dat ie op het plaatje veel groter lijkt dan ie in werkelijkheid isquote:Op zondag 22 maart 2009 17:27 schreef kvdv het volgende:
Houten heeft mij een hele leuke "compact" opgeleverd:
Een Sigma DP1
[ afbeelding ]
![]()
![]()
![]()
En daarnaast nog 2 filtertjes voor de m'n pannekoek lensje..
EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS dan geen betere keuze voor een cropsensor? Is goedkoper en beeldgestabiliseerd, optisch net zo goed (op crop)quote:Op zaterdag 21 maart 2009 15:21 schreef Isdatzo het volgende:
17-40 geen zin op een cropsensor?
Omgerekend naar fullframe wordt dat 27-64.. perfecte standaardzoom-range.
echnie. Kleurweergave, flare-ongevoeligheid zijn veel beter bij de 17-40.quote:Op zondag 22 maart 2009 18:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS dan geen betere keuze voor een cropsensor? Is goedkoper en beeldgestabiliseerd, optisch net zo goed (op crop)
Ik had hem voor de helft van de huidige nieuwprijs bij Konijnquote:Op zondag 22 maart 2009 23:11 schreef zquing het volgende:
kostda die sigma?
WAAT? Wordt de RD-1 nog als nieuw verkocht? (Ik zie 'm niet staan?)quote:Op zondag 22 maart 2009 23:24 schreef kvdv het volgende:
[..]
Ik had hem voor de helft van de huidige nieuwprijs bij Konijn![]()
Lag ook een Pen EF ... grappig dingetje..quote:Op maandag 23 maart 2009 11:30 schreef Ilford het volgende:
[..]
WAAT? Wordt de RD-1 nog als nieuw verkocht? (Ik zie 'm niet staan?)
EDIT: plaatje kijken is ook een kunst, een DP-1. Jammer. Zou wel een RD-1 willen.
Apropos Houten: naast een flinke voorraad negatiefvellen is het leukste om te melden een Olympus PEN-EE. Ze stonden er van 2 tot 40 euro; die van 2 had een geblokkeerde sluiter; ik heb er een van een 10tje gekocht.
Enige nadeel is dat ik rolletjes van 36 vaak al te lang vind... met een EE heb je ineens rolletjes van 72. Ach, ik ga er een keer een rolletje door draaien en daarna is-ie waarschijnlijk voor in de kast.quote:Op maandag 23 maart 2009 11:45 schreef kvdv het volgende:
[..]
Lag ook een Pen EF ... grappig dingetje..
Da's een meer dan lekker setje! Canon 100mm macro is inderdaad een heerlijk scherpe lens. Eigenlijk in teveel situaties net even te lang (en te traag met focussen) voor portretten maar ook daar goed voor te gebruiken. En macro natuurlijk. Eindelijk begint het zonnetje zich te laten zien!quote:Op zaterdag 21 maart 2009 11:37 schreef SeLang het volgende:
Ik dacht laat ik in het kader van de Creditcrunch het voorbeeld van Obama gaan volgen met wat deficit spending aan onnodige dingen.
Deze week gekocht:
[ afbeelding ]
Met kitlens Canon EF-S 17-85mm f4-5.6 IS USM Lens (voorlopig)
[ afbeelding ]
Canon EF 100mm f2.8 USM Macro Lens
[ afbeelding ]
Canon EF 70-200mm f4 L IS USM Lens
[ afbeelding ]
Canon EF 1.4x II Extender (besteld)
[ afbeelding ]
Lowepro Minitrekker AW
[ afbeelding ]
Die 100mm macro heb ik sowieso nodig, want ik heb altijd veel met macro gedaan, zelfs met een compactcamera. Deze nieuwe lens is trouwens fantastisch scherp.
Ook die 70-200/F4 zoom is fantastisch scherp en ik heb er al gelijk de eerste dag een hoop mooie pics mee gemaakt. Ik heb ook een 70-200/F2,8 overwogen maar die vond ik uiteindelijk toch te groot en te zwaar worden (2x zo zwaar = risico dat je hem vaak thuislaat).
De 17-85mm kitlens begint redelijk te worden boven de 24mm. Een goedkope en lichte kitlens met grote range is handig om te hebben en ik merk vanzelf wel of hij in de praktijk voldoet. Aangezien ik het groothoek gedeelte toch niet veel gebruik waren de 24-105/F4 en 24-70/F2,8 ook alternatieven, maar aangezien die 4x zoveel kosten ga ik dus eerst even spelen met die kitlens.
Lowepro minitrekker AW als generieke fototas en dagtochten. Voor meerdaagse trekking moet ik nog iets anders hebben waar meer 'gewone' bagage in past.
Goed, en nu ga ik op pad op deze mooie zonnige lentedag
De 1.4x extender heb ik nog niet binnen maar ik zal tzt wel wat vergelijkingsplaatjes postenquote:Op maandag 23 maart 2009 17:55 schreef P_B het volgende:
Waar ik vooral benieuwd naar ben zijn straks je bevindingen met de combinatie 70-200mm en de 1.4 extender. Zelf ben ik nog steeds voorzichtig aan het kijken of ik de overstap naar "wit" ga maken maar twijfel enorm tussen, sowieso de IS-variant, de f4 en f2.8. En dan vooral dus ook vanwege het gewicht. Ik wil absoluut de optie openhouden voor een extender maar dan verlies je toch een stop licht. Van f4 naar f5.6 vind ik, gevoelsmatig groter dan van f2.8 naar f4, nogal wat want je koopt die lenzen toch ook voor hun lichtsterke eigenschappen en bijkomend isolerend vermogen. Qua focus verlies je schijnbaar ook wel wat maar daar maak ik me niet zoveel zorgen om. Ben dus heel nieuwsgierig en als je dat nog eens met mij zou willen delen: graag!
Een extender is een prettig ding als je niet het geld uit wil geven voor zowel een 70-200 als een 100-400. Je verliest een stop met de 1.4x extender, met de 2x extender verlies je er twee. Ik hier een 70-200 met 1.4x extender liggen, maar die gebruik ik eigenlijk maar zelden. Ik heb nog niet echt vergeleken wat het doet met de beeldkwaliteit, is wel een keer een leuke om mee te spelen.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 14:47 schreef NiGeLaToR het volgende:
Heb net de 70-200 F/2.8L IS gekocht en zat ook al te kijken naar de mogelijkheden voor extender. Ik bedenk me dan dat het vooral is om de ver-weg-beestjes dichterbij te halen, die je toch alleen ziet als het licht is buiten. Maarja, heb juist de F/2.8 gekocht omdat ik van m'n 70-300 IS USM redelijik moe werd dat het of ISO1600 of meer werd of 1/100 of minder![]()
Ben dus ook benieuwd naar je ervaringen met de extender
Wel een tikkeltje duur voor iets wat je nooit gebruiktquote:Op dinsdag 24 maart 2009 23:45 schreef buitenbeentje het volgende:
[..]
Een extender is een prettig ding als je niet het geld uit wil geven voor zowel een 70-200 als een 100-400. Je verliest een stop met de 1.4x extender, met de 2x extender verlies je er twee. Ik hier een 70-200 met 1.4x extender liggen, maar die gebruik ik eigenlijk maar zelden. Ik heb nog niet echt vergeleken wat het doet met de beeldkwaliteit, is wel een keer een leuke om mee te spelen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |