Interessant. Ik hoop dat het wat wordt die cursus. Sterkte.quote:Op zondag 25 januari 2009 13:57 schreef Juup© het volgende:
Komende maand start de eerste van (voor zover ik begrepen heb) 3 cursussen mbt de opleiding Ervaringsdeskundige waar ik aan deel ga nemen.
De eerste 2 vinden plaats via of bij het GGZ en de laatste vindt plaats op of wordt gegeven in samenwerking met de Fontys Hogeschool op HBO niveau. En als ik al die cursussen/opleidingen heb gedaan, dan ben ik officieel hulpverlener/ervaringsdeskundige in mijn ervaringsgebied (autisme bij mensen met een normaal verstandelijk vermogen, en een normaal tot hooq iq).
Het zal soms zeker confronterend voor mij zijn, maar ik heb de afgelopen maanden al gemerkt dat ik het fijn vind om juist zulke mensen (net als ik zelf) te ondersteunen en te begeleiden. Tevens leer ik er ook veel van want ik krijg ook feedback van die mensen en dat maakt het juist allemaal zo mooi.
Om alleen al deel te kunnen/mogen nemen aan die opleiding moet ik "stevig in mijn schoenen staan" (en ja dit is een uitdrukking en dat bedoel ik niet letterlijk), ik heb een lang intakegesprek gehad met een hulpverleenster c.q. therapeute c.q. cursusleidster, om zo te kunnen zien of ik (weer een uitdrukking) "uit het juiste hout gesneden ben".
Ik heb de afgelopen 2 jaar zo enorm veel geleerd mede dankzij mijn vrouw en het volgen van cursussen en veel lezen e.d., dat ik genoeg kennis heb om daar op verder te bouwen, en dat ga ik dus ook doen.
Hopelijk bevalt het mij en is het niet te zwaar. De tijd zal het leren.
Doe ikquote:Op zondag 25 januari 2009 14:00 schreef Re het volgende:
Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen Juup, keep us posted
quote:Op zondag 25 januari 2009 14:01 schreef DuchessX het volgende:
* DuchessX is ontzettend trots op Juup©
Ik doe dat nog te weinig, maar af en toe, gewoon even zorgen dat niemand me ziet, ogen dicht en alles proberen los te laten (denken aan leuke dingen, mooie muziek, of gewoon aan niets) Het werkt wel een beetje, maar meestal, bang om gezien te worden, stop ik na een paar tellen terwijl zo'n mini-break met een minuut of wat pas effect heeft.quote:Op zondag 25 januari 2009 14:07 schreef Black_Tulip het volgende:
En nu mijn 14e en laatste post in korte tijd:
Gisteren heb ik weer gewerkt en het ging weer bar slecht, al leek het eerst een leuk dagje te worden, omdat ik tussen Rotterdam en Brussel veel omzet maakte en er veel dingen stukken beter gingen dan eerst (het automatisme van handelingen, hoofdrekenen en de juiste hoeveelheid wisselgeld teruggeven en met beleid over de drempels heen rijden). Toen ik weer in Rotterdam was, ging het mis. Ik kreeg extra producten mee en ik schoot helemaal in de stress, omdat het de eerste keer was dat ik dat alleen moest doen en ik weer overal over moest nadenken. En het hielp niet echt dat de rem van mijn trolley niet werkte waardoor het stomme ding alle kanten op vloog![]()
![]()
![]()
Oh ja, en er gebeurde nog iets raars bij Roosendaal waar ik aan het eind van mijn werkdag veel problemen mee kreeg. Ik heb het zelf niet gezien, maar er was een man die met geweld weigerde om van de trein af te gaan. Die is toen met net zo grof geweld door een conducteur van de trein af geschopt. Ze hadden de spoorwegpolitie gebeld, maar die kwam niet opdagen. De conducteur die de man van de trein af had gekregen vroeg mij vervolgens om aan alle mensen die het hadden meegemaakt, gratis consumpties te verstrekken en hij gaf mij daar bonnen voor. Die bonnen zijn zogenaamd 1.50 waard en conducteurs kunnen daar koffie en thee mee krijgen, maar eigenlijk niks anders. Er waren op het moment dat ik daar kwam 5 tot 10 mensen en je raadt het al: *mind goes blank* en ik wist me absoluut geen raad met de situatie. En die mensen vroegen echt niet alleen om koffie en theeIk wilde gaan bij houden hoeveel consumpties ik uitdeelde en hoeveel dat was in bonnen, maar ik zag daar geen kans toe. Ik zei tegen de conducteur dat ik bezorgd was dat ik teveel of te weinig bonnen kreeg. Hij gaf mij nog meer bonnen en zei dat ik het teveel mocht houden. Wat later wilde ik hem nog wat bonnen teruggeven, maar dat weigerde hij. Hij zei "je hebt 14 bonnen gekregen en er zaten 14 mensen op dat balkon." 14!? Maar ik heb echt niet aan 14 mensen eten en drinken gegeven! Toen begon hij lichtelijk geïrriteerd te raken. "Ik telde 14 mensen. En houd die bonnen nou maar..." Ok....
Ik had de leiding nog gebeld om te vragen wat ik moest doen met de situatie en zij hadden ook gezegd dat ik de bonnen mocht houden. Vooruit dan maar.
Maar goed. Na de bijlevering op Rotterdam was ik er echt even helemaal klaar mee. Het liefst had ik gewild dat ik mijn bewustzijn gewoon een paar minuten kon uitschakelen (knock out gaan lijkt me helemaal niet zo'n slecht idee af en toe). Rotterdam - Amsterdam was zwaar. Amsterdam - Rotterdam ging weer een stuk beter. En toen begon de misere pas echt
Klinkt erg bekend: mensen doen van alles en nog wat en jij komt daar bij en er wordt verwacht 'dat jij exact hetzelfde kan', zonder enige uitleg en zonder enige hulp. En dan vraag je dat en dan blijkt dat ze het zelf vaak ook niet weten maar 'gewoon maar wat doen'.quote:[...]
Ik had al iets in mijn hoofd, maar daar wacht ik ook even mee. Ik wil het niet overhaasten.quote:Op zondag 25 januari 2009 13:36 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Is het misschien een idee om alvast een plaat te bepalen voor de meet?
Ik hoef ook niet bij elke meeting te zijn. Ik heb ook nog een leven naast Fok!quote:Op zondag 25 januari 2009 14:21 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Ik had al iets in mijn hoofd, maar daar wacht ik ook even mee. Ik wil het niet overhaasten.
Wel wil ik nog een keer zeggen dat het dus NIET mijn bedoeling is om een eenmalige meeting te organiseren waarbij iedereen die belangstelling heeft aanwezig is. Ik wil meerdere kleine meetings organiseren waarbij steeds een maximaal aantal mensen (bijvoorbeeld vijf) aanwezig is. Ik was dus eigenlijk ook niet van plan bij alle meetings aanwezig te zijn, tenzij mensen het op prijs stellen als ik bij meetings de 'leider' ben.
Dat klinkt heel goedquote:Op zondag 25 januari 2009 13:57 schreef Juup© het volgende:
Verhaal over ervaringsdeskundige worden
Als ik pauze heb, is de trein leeg, dus hoef ik me niet druk te maken over wat anderen ervan vinden dat ik met mijn ogen dicht zit. Maar ik vind het erg moeilijk om tot rust te komen als ik eenmaal zo geagiteerd of doodmoe ben. Ogen dicht doen en alles los laten is gewoon niet genoeg. Ik zou graag op zo'n moment mijn bed in willen duiken in het donker, maar ik kan de zon niet uitzetten en mijn bed gaat niet mee op de treinquote:Op zondag 25 januari 2009 14:18 schreef Stupendous76 het volgende:
Ik doe dat nog te weinig, maar af en toe, gewoon even zorgen dat niemand me ziet, ogen dicht en alles proberen los te laten (denken aan leuke dingen, mooie muziek, of gewoon aan niets) Het werkt wel een beetje, maar meestal, bang om gezien te worden, stop ik na een paar tellen terwijl zo'n mini-break met een minuut of wat pas effect heeft.
Dat inderdaad. Ten eerste heb ik veel moeite met dingen voor de eerste keer doen en ten tweede ben ik zo perfectionistisch dat ik laat blijken dat ik er moeite mee heb. Dat andere mensen de kantjes ervan af lopen, dat moeten ze zelf weten. Ik wil het gewoon goed doen.quote:Klinkt erg bekend: mensen doen van alles en nog wat en jij komt daar bij en er wordt verwacht 'dat jij exact hetzelfde kan', zonder enige uitleg en zonder enige hulp. En dan vraag je dat en dan blijkt dat ze het zelf vaak ook niet weten maar 'gewoon maar wat doen'.
Het is niet zo'n ramp om extra diensten af te wijzen. Daar hebben ze wel begrip voor. Ik zou alleen eigenlijk willen dat ze me gewoon niet meer bellen om extra diensten. Eveneens zou ik vanaf nu alleen Rotterdam - Brussel willen werken, omdat ik vrees dat ik een hele dienst (dus met de bijlevering en Amsterdam erbij) gewoon niet trek en dat ik niet ga leren om daar tegen te kunnen. Maar ik ben bang dat als ik deze beperkingen aangeef bij mijn leiding, dat mijn ontslag zou kunnen betekenen. Voorlopig houd ik maar even mijn mond en kijk ik hoe het verder gaat... Misschien gaan de volgende keer wel die dingen goed die gisteren zo gruwelijk fout gingen.quote:Als je echt geen andere werktijden wil, bedenk een goede smoes, bijvoorbeeld dat je door je studie geen andere tijden kan doen.
"e:Op zondag 25 januari 2009 14:45 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
ben ik zo perfectionistisch dat ik laat blijken dat ik er moeite mee heb.
[..]
quote:Misschien gaan de volgende keer wel die dingen goed die gisteren zo gruwelijk fout gingen.
Ik ga b.v. mensen begeleiden die b.v. net hun diagnose hebben en hulp nodig hebben om een overzicht te krijgen in hun problematiek. Ook zal ik waarschijnlijk mee gaan helpen om cursussen te begeleiden en geven mbt autisme.quote:Op zondag 25 januari 2009 14:31 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Dat klinkt heel goedWat ga je precies doen als ervaringsdeskundige? Wanneer komen mensen bij jou terecht? Verdien je er geld mee?
Misschien doe je het niet slecht, maar omdat je alles perfect wil doen is het in jouw ogen nooit goed genoeg. Incidenten gebeuren toch wel, maar hoeven een goed verloop niet de weg te staan.quote:
Hoe gaar het uwv daarmee om? Loop je geen risico dat uwv je daarop gaat afschatten bij een herbeoordeling?quote:Op zondag 25 januari 2009 15:57 schreef Juup© het volgende:
[..]
Ik ga b.v. mensen begeleiden die b.v. net hun diagnose hebben en hulp nodig hebben om een overzicht te krijgen in hun problematiek. Ook zal ik waarschijnlijk mee gaan helpen om cursussen te begeleiden en geven mbt autisme.
Maar dat staat nog niet allemaal vast, eerst de opleiding maar eens zien te volbrengen. En ja in principe is et dan een betaalde baan, maar ik zal geen volle dagen kunnen werken dus zal er wat met het UWV geregeld moeten worden. Maar dat is pas over een lange tijd, en dat zie ik dan wel weer.
Die kans is idd aanwezig, en daar zal over onderhandeld moeten worden. Feit is wel dat ik nooit hele dagen zal kunnen gaan werken omdat ik dat niet aan kan. Maar eerst de opleiding, en dan zie ik wel verder.quote:Op zondag 25 januari 2009 17:06 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Hoe gaar het uwv daarmee om? Loop je geen risico dat uwv je daarop gaat afschatten bij een herbeoordeling?
Knap, dat je het aan durft. Het lijkt mij heel zwaar werk, want je wordt voortdurend geconfronteerd met je eigen handicap. Ik zou het beslist niet aankunnen, laat staan volhouden.quote:Op zondag 25 januari 2009 17:08 schreef Juup© het volgende:
[..]
Die kans is idd aanwezig, en daar zal over onderhandeld moeten worden. Feit is wel dat ik nooit hele dagen zal kunnen gaan werken omdat ik dat niet aan kan. Maar eerst de opleiding, en dan zie ik wel verder.
Het is maar hoe je er tegen aan kijkt. Ik zal zeer zeker geconfronteerd worden met mijn handicap, maar ik probeer er iets van te leren en het zo om te draaien naar een positieve ervaring. Zo ben ik de laatste 2 jaar al bezig, en met vallen en opstaan leer ik telkens weer wat bij en daar geniet ik van (van het leren, niet van het vallenquote:Op zondag 25 januari 2009 17:14 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Knap, dat je het aan durft. Het lijkt mij heel zwaar werk, want je wordt voortdurend geconfronteerd met je eigen handicap. Ik zou het beslist niet aankunnen, laat staan volhouden.
Pure domheid van mij.quote:Op zondag 25 januari 2009 12:58 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Geeft niet hoor. Het overkomt me wel vaker
Maar wat ik dan wel graag zou willen weten: Waarom dacht je dat ik van het mannelijke geslacht ben?
Allebei in 2007. Met oudste was ik al 10 jaar bezig om geholpen te worden door De Instanties.quote:Op zondag 25 januari 2009 13:06 schreef Black_Tulip het volgende:
(...)Hoe lang is het geleden dat ze de diagnose kregen?
Veel succesquote:Op zondag 25 januari 2009 15:57 schreef Juup© het volgende:
[..]
Ik ga b.v. mensen begeleiden die b.v. net hun diagnose hebben en hulp nodig hebben om een overzicht te krijgen in hun problematiek. Ook zal ik waarschijnlijk mee gaan helpen om cursussen te begeleiden en geven mbt autisme.
Maar dat staat nog niet allemaal vast, eerst de opleiding maar eens zien te volbrengen. En ja in principe is et dan een betaalde baan, maar ik zal geen volle dagen kunnen werken dus zal er wat met het UWV geregeld moeten worden. Maar dat is pas over een lange tijd, en dat zie ik dan wel weer.
Dat is zeker waar en dat is me ook meerdere keren gezegd. Iedereen klungelt de eerste maanden en daar hoef je je niet druk om te maken, maar dat doe ik wel. En doordat ik me er druk om maak, merken anderen hoeveel moeite ik ermee heb. Dat is dus voor 1 collega een reden geweest om te zeggen dat ik niet spoor en dat ik dit nooit aan zal kunnen.quote:Op zondag 25 januari 2009 16:34 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Misschien doe je het niet slecht, maar omdat je alles perfect wil doen is het in jouw ogen nooit goed genoeg. Incidenten gebeuren toch wel, maar hoeven een goed verloop niet de weg te staan.
Nog behoorlijk recent dus. Dat verklaart waarom je jongste zoon nog in de ontkenningsfase zit.quote:Op zondag 25 januari 2009 18:38 schreef dutch-mamma het volgende:
[..]
Allebei in 2007. Met oudste was ik al 10 jaar bezig om geholpen te worden door De Instanties.
Toen het muntje eindelijk viel in 2007, en men ontdekte dat het toch niet aan mij als moeder lag, besloot men jongste ook maar meteen te testen...
Het is bij mij niet 'wat negatief denken' maar het compleet en tot verder dan de grond afbrandenquote:Op zondag 25 januari 2009 18:49 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Dat is zeker waar en dat is me ook meerdere keren gezegd. Iedereen klungelt de eerste maanden en daar hoef je je niet druk om te maken, maar dat doe ik wel. En doordat ik me er druk om maak, merken anderen hoeveel moeite ik ermee heb. Dat is dus voor 1 collega een reden geweest om te zeggen dat ik niet spoor en dat ik dit nooit aan zal kunnen.
Ik zal echt moeten leren om al mijn negatieve gedachtes over mijn functioneren voor me te houden, omdat ik anders mijn baan kwijt raak omdat mensen het met me eens zijn dat ik het niet kan. Maar ik ben zo gewend geraakt om te zeggen wat ik denk en voel...
Echt knap, nogmaals. Het is eenvoudiger om over een lichamelijke handicap te delen met anderen dan over PDD.quote:Op zondag 25 januari 2009 17:18 schreef Juup© het volgende:
[..]
Het is maar hoe je er tegen aan kijkt. Ik zal zeer zeker geconfronteerd worden met mijn handicap, maar ik probeer er iets van te leren en het zo om te draaien naar een positieve ervaring. Zo ben ik de laatste 2 jaar al bezig, en met vallen en opstaan leer ik telkens weer wat bij en daar geniet ik van (van het leren, niet van het vallen).
Of ik het vol kan houden weet ik pas als ik het geprobeerd heb, en zover is het nog niet. Eerst de opleiding beginnen en afmaken.
Dat doe ik ook wel eens inderdaad. De ergste gedachten spreek ik niet uit, maar al rondlopend roepen "ik word helemaal gek" is ook niet heel handigquote:Op zondag 25 januari 2009 19:04 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Het is bij mij niet 'wat negatief denken' maar het compleet en tot verder dan de grond afbranden![]()
Dat kan best moeilijk zijn inderdaad.quote:Gelukkig(...) zeg ik daar nooit wat over, anders kan ik elke baan wel vergeten, maar het kost zo ontzettend veel moeite om jezelf telkens weer moed in te praten, nadat je die zelf volledig hebt afgebroken.
Die heeft, na psycho-educatie waarin het werd uitgelegd, het meteen geaccepteerd. Vond ook herkenning bij anderen. Godzijdank...! Hij werkt ook heel goed mee met de begeleiding, al is het soms erg confronterend.quote:Op zondag 25 januari 2009 18:52 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Nog behoorlijk recent dus. Dat verklaart waarom je jongste zoon nog in de ontkenningsfase zit.
Hoe gaat de oudste om met de diagnose?
Kort door de bocht gezegd: wat is autisme...?quote:Op zondag 25 januari 2009 23:30 schreef Black_Tulip het volgende:
Wat is psycho-educatie?
Bij mij gingen er enkele jaren overheen voordat ik de diagnose erkende.
Zelf heb ik een vorm van Clusterhoofdpijn, periodiek gelukkig maar als ik in een nieuwe Clusterperiode kom en ik heb soms zware aanvallen dan doet het toch behoorlijk zeer....maar heb ook bijv. mijn verstandskiezen laten trekken en bijna tot geen na-pijn gehad dus mss kan het best zijn dat sommige autisten een hogere pijngrens hebben?quote:Op maandag 26 januari 2009 10:14 schreef tijnbrein het volgende:
Hebben meer mensen een hoge pijngrens hier?
Ik heb nu kiespijn en het doet veel pijn. Ik ervaar dit eigenlijk als lastig verder niet.
Heel herkenbaar, met uitzondering van die laatste zin dan. Het belangrijkste in een baan is doen alsof je iets goed kan. Klinkt lullig, maar is wel waar. Ja, natuurlijk niet als je er echt niks van kunt, maar da's iets anders. Mannen krijgen sneller een baan en een hoger salaris of promotie dan vrouwen omdat ze meer bluffen bij het sollicitatiegesprek en zekerder zijn van zichzelf. Ook als je doet of je druk bezig bent, krijgen mensen eerder het gevoel dat je goed werkt. Zo werkt het helaas.quote:Op zondag 25 januari 2009 18:49 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Dat is zeker waar en dat is me ook meerdere keren gezegd. Iedereen klungelt de eerste maanden en daar hoef je je niet druk om te maken, maar dat doe ik wel. En doordat ik me er druk om maak, merken anderen hoeveel moeite ik ermee heb. Dat is dus voor 1 collega een reden geweest om te zeggen dat ik niet spoor en dat ik dit nooit aan zal kunnen.
Ik zal echt moeten leren om al mijn negatieve gedachtes over mijn functioneren voor me te houden, omdat ik anders mijn baan kwijt raak omdat mensen het met me eens zijn dat ik het niet kan. Maar ik ben zo gewend geraakt om te zeggen wat ik denk en voel...
Ik denk het wel, bv. als beginnende tiener kon ik niet zo heel goed lopen en viel wel eens, met geschaafde knieën tot gevolg waarna leraren jodium op de wonden spoten en pleisters plakten, een keer vroeg een meisje aan mij of dat allemaal niet veel zeer deed en ik zei van dat ik dat niet zo ervaarde.quote:Op maandag 26 januari 2009 10:14 schreef tijnbrein het volgende:
Ik heb nu kiespijn en het doet veel pijn. Ik ervaar dit eigenlijk als lastig verder niet.
Ik heb nog een beter voorbeeld.quote:Op maandag 26 januari 2009 21:36 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Ik denk het wel, bv. als beginnende tiener kon ik niet zo heel goed lopen en viel wel eens, met geschaafde knieën tot gevolg waarna leraren jodium op de wonden spoten en pleisters plakten, een keer vroeg een meisje aan mij of dat allemaal niet zeer deed en ik zei van dat ik dat niet zo ervaarde.
Zo af en toe moet je even grenzen stellen, en oude postings waar je nog niet op hebt gereageerd, achter je laten. Het excuus "sorry, ik was even erg druk, ik loop nu achter en ik vrees dat ik dat niet meer inhaal, dus ik begin even met een schone lei" is vaak voldoende om je te verontschuldigen.quote:Op maandag 26 januari 2009 21:22 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik wilde even melden dat ik bij ben qua lezen, maar ik kan me er even niet toe zetten om te reageren. Ik heb even genoeg gepraat over autisme vandaag (uitzendbureau, huisarts). Morgen wel weer een update en reacties op posts.
Ja, die zorg heb ik ook een beetje om je, Black_Tulip. Gewoon omdat ik het herken, maar natuurlijk moet je alleen doen wat jou goeddunkt. Ik heb een tijd gekend, waarin ik helemaal compleet bij wilde zijn, met alles.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 02:00 schreef dutch-mamma het volgende:
Je bent ook wel erg druk en actief geweest hier, he? Pas je op dat je dat niet boven het hoofd gaat groeien...?
quote:Op maandag 26 januari 2009 10:14 schreef tijnbrein het volgende:
Gefeliciteerd! Ik heb op 4 april een intakegesprek bij de psych (GGZ). Bij de GGZ had ik een wachttijd van 2 maanden, bij het Centrum van Autisme een wachttijd van 12 maandenquote:Op maandag 26 januari 2009 17:52 schreef tijnbrein het volgende:
Vandaag belde mijn psycholoog en hij vertelde dat hij mij op de wachtlijst gaat zetten om getest te worden voor Autisme. Dit kan nog een paar maanden duren voordat ik getest wordt. Maar toch ben ik blij dat ik eindelijk getest ga worden op Autisme.
Je hoeft toch niet op alles te reagerenquote:Op maandag 26 januari 2009 21:22 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik wilde even melden dat ik bij ben qua lezen, maar ik kan me er even niet toe zetten om te reageren. Ik heb even genoeg gepraat over autisme vandaag (uitzendbureau, huisarts). Morgen wel weer een update en reacties op posts.
Dankje en nu hopen dat ik met die diagnose eindelijk mijn plaast kan vinden en gelukkig worden.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 12:50 schreef DeHovenier het volgende:
[..]
Gefeliciteerd! Ik heb op 4 april een intakegesprek bij de psych (GGZ). Bij de GGZ had ik een wachttijd van 2 maanden, bij het Centrum van Autisme een wachttijd van 12 maanden
Waar word jij getest?
Ik kan niet bluffen. Ik zorg er liever voor dat mensen denken dat ik goed werk doe omdat dat ook zo is (en dat lukt dus meestal).quote:Op maandag 26 januari 2009 18:10 schreef Maeghan het volgende:
Heel herkenbaar, met uitzondering van die laatste zin dan. Het belangrijkste in een baan is doen alsof je iets goed kan. Klinkt lullig, maar is wel waar. Ja, natuurlijk niet als je er echt niks van kunt, maar da's iets anders. Mannen krijgen sneller een baan en een hoger salaris of promotie dan vrouwen omdat ze meer bluffen bij het sollicitatiegesprek en zekerder zijn van zichzelf. Ook als je doet of je druk bezig bent, krijgen mensen eerder het gevoel dat je goed werkt. Zo werkt het helaas.
Dat zal ik doenquote:Dus volgende keer doe je die formulieren gewoon alleen, je vult ze zo goed mogelijk zelf in en dan leg je ze neer. Is het niet goed, dan hoor je het vanzelf en dan kun je gewoon zeggen dat dat je niet uitgelegd is (het is je namelijk ook niet goed uitgelegd).
Ik doe het niet slecht inderdaad...quote:Ik heb zat mensen ingewerkt zelf en ik weet wat een normaal tempo is en ik weet wat wat een normale onzekerheid met iemand kan doen. Daarnaast ben ik zelf erg perfectionistisch, dus ook dat herken ik. En als ik het zo hoor, durf ik met redelijke zekerheid te zeggen dat je het helemaal niet slechter doet dan anderen en misschien zelfs wel beter. Je haalt je targets, je weet voor het grootste deel hoe alles werkt, je kunt hoofdrekenen (in tegenstelling tot de meeste jongeren die het nog niet eens kunnen met een kassa voor hun neus waar de bedragen op staan)...
Dat is ook weer zo natuurlijk.quote:Dat je moe en gefrustreerd bent na een werkdag als je er nog niet zo lang werkt, lijkt me volkomen normaal en ook niet alleen voor aspergers. Mijn vriend was de eerste weken van z'n stage ook helemaal kapot - wennen aan het ritme, wennen aan het soort werk, veel nieuwe info. Dat eist van iedereen z'n tol.
Dat is waar, maar het blijft vervelend om zo voor het blok te worden gezet.quote:En ook dat wat je zegt met die bonnen uitdelen aan mensen - ik vind het volkomen normaal dat je als nieuwe medewerker nog niet weet wat je dan moet doen en wat precies mag.
Zelfs de man die mij op de eerste werkdag inwerkte en er al tien jaar werkt, en het is echt een schat van een man, geeft conducteurs wel eens een capuccino in plaats van een koffie. Je niet aan de regel 'alleen koffie en thee' houden is zo ingeburgerd dat conducteurs je een zeur zouden vinden als je dat wel zou doen. Maar ik weet niet of de leiding dat ook weet. Als ze het niet weten en ik maak het hen duidelijk, ben ik de klokkenluider en klokkenluiders worden verguisd. Ze gaan het sowieso al niet op prijs stellen dat ze op de vingers getikt gaan worden door het uitzendbureau.quote:En waarom 'mag' je niet zeggen dat conducteurs meer dan koffie willen? Ik zou desnoods een collega die wel normaal doet vragen hoe hij of zij daarmee omgaat.
Ook dat is allemaal waar, maar ik zou rekening moeten blijven houden met de kas, wat ook in uitzonderingssituaties betekent dat ik meer dingen moet gaan noteren zodat ik ze kan verantwoorden. Maar dan moet ik daar wel de tijd en rust voor hebben.quote:Verder moeten ze niet verwachten dat je iets meteen goed doet als ze het niet fatsoenlijk uitgelegd hebben. Als je in een rare situatie terecht komt, moet je misschien weleens een uitzondering maken of creatief boekhouden. Als iemand in een coupe niet lekker wordt en water nodig heeft of bijv. een mars tegen een hypo, dan ga je neem ik aan ook niet zeggen dat ie eerst z'n portemonnee moet trekken. Pech, dat zijn nou eenmaal uitzonderingssituaties en dan heb je meer verantwoordelijkheden dan alleen je kas laten kloppen.
Mijn eerste indruk is dat hij het type persoonlijkheid is dat graag met mensen geint en verder geen vlieg kwaad doet. Het lijkt me dus niet de moeite waard om daar nog meer aandacht aan te besteden. En de volgende keer vul ik, zoals je zelf ook al zei, die formulieren zelf in zodat ik geen last heb van collega's die wel willen helpen maar niet behulpzaam zijn.quote:En als een collega lullig doet, moe tje er gewoon wat van zeggen. Tegen hem of tegen je leidinggevende.
quote:Of - wat ik zou doen als ik echt boos was - is dus daadwerkelijk m'n pen en een beker koffie in de sealbag flikkeren en die aan hem geven. Maar da's geen goed plan, dus doe dat maar niet. Tenzij je per direct wilt stoppen.![]()
Dat zou best wel meevallen. Wij zijn hier in Nederland en hier regeert de angst gelukkig nog niet. Dus niet overdrijven. Er staat heus geen psychopaat achter elke boom hoor.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 20:12 schreef Black_Tulip het volgende:
Nog iets wat de huisarts zei trouwens: hij merkte op dat er veel minder psychisch normale mensen zijn dan je zou denken. Hij stelde zelfs dat van alle mensen die hij ziet in zijn praktijk (ongeacht de soort klachten) naar zijn deskundige mening toch minstens 30% een al dan niet gediagnosticeerde stoornis heeftDaar schrik je je toch rot van... Al die psychopaten en schizofrenen die onbegeleid rondlopen, om maar iets te noemen...
Zolang mensen pas hulp krijgen als ze daar zelf naar op zoek gaan of als er al iets ernstigs gebeurd is heb je geen idee hoe groot het probleem is. En ook al valt het misschien mee qua percentage, iedere moord of mishandeling die voorkomen zou kunnen worden is mooi meegenomen toch?quote:Op dinsdag 27 januari 2009 20:19 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Dat zou best wel meevallen. Wij zijn hier in Nederland en hier regeert de angst gelukkig nog niet. Dus niet overdrijven. Er staat heus geen psychopaat achter elke boom hoor.
Dank jequote:Verder hoop ik dat het lukt met je baantje en studie enzo.
Dahm wat duurt het lang bij jullie volgende week woensdag word ik al getest. Had een wachttijd van 2 weken ofzo maar misschien komt dat omdat ik een jongere ben?quote:Op dinsdag 27 januari 2009 12:50 schreef DeHovenier het volgende:
[..]
Gefeliciteerd! Ik heb op 4 april een intakegesprek bij de psych (GGZ). Bij de GGZ had ik een wachttijd van 2 maanden, bij het Centrum van Autisme een wachttijd van 12 maanden
Waar word jij getest?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |