abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65294723
Ik ben van plan te gaan beginnen met een studie rechten en wil dan graag in Amsterdam gaan studeren, heb me al een beetje voorbereid(ben ook nog naar andere studies aan het kijken zoals politicologie) maar in dit topic gaat het over de studie rechtsgeleerdheid.

Deze studie kan ik zowel aan de uva alsmede aan de vu doen. Wat zijn de voordelen en nadelen van deze twee universititeiten? Wat raden jullie aan? Hoeveel contacturen bij de ene en bij de andere? En welke staat beter aangeschreven (kan daar niet zo goed uitkomen met vergelijkingssites zeggen allemaal wat anders ) Dat soort vragen, en vooral antwoorden

Alle adviezen, meningen of want dan ook is welkom, zolang het maar ontopic is. Alvast bij voorbaat dank
  woensdag 21 januari 2009 @ 23:46:34 #2
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_65303006
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 20:10 schreef superbobo het volgende:
Ik ben van plan te gaan beginnen met een studie rechten en wil dan graag in Amsterdam gaan studeren, heb me al een beetje voorbereid(ben ook nog naar andere studies aan het kijken zoals politicologie) maar in dit topic gaat het over de studie rechtsgeleerdheid.

Deze studie kan ik zowel aan de uva alsmede aan de vu doen. Wat zijn de voordelen en nadelen van deze twee universititeiten? Wat raden jullie aan? Hoeveel contacturen bij de ene en bij de andere? En welke staat beter aangeschreven (kan daar niet zo goed uitkomen met vergelijkingssites zeggen allemaal wat anders ) Dat soort vragen, en vooral antwoorden

Alle adviezen, meningen of want dan ook is welkom, zolang het maar ontopic is. Alvast bij voorbaat dank
de UvT allicht
Op vrijdag 12 juni 2015 21:03 schreef Danny het volgende:
Jup. Ben dan ook apetrots op je ;)
pi_65303070
Bij de VU krijg je Dooyeweerd's wijsbegeerte van het wetsidee. Aan de UvA doceert men de Marxistische rechtsleer. Dat is het verschil.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheďst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_65303370
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 23:48 schreef Scaurus het volgende:
Bij de VU krijg je Dooyeweerd's wijsbegeerte van het wetsidee. Aan de UvA doceert men de Marxistische rechtsleer. Dat is het verschil.
weet je ook toevallig hoe het in Leiden zit?
당신을 사랑합니다
pi_65304247
Totale dominantie van Andreas Kinneging en Afshin Ellian. Rechts-conservatief, dus.
pi_65304512
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 00:28 schreef Scaurus het volgende:
Totale dominantie van Andreas Kinneging en Afshin Ellian. Rechts-conservatief, dus.
En in Utrecht?
  donderdag 22 januari 2009 @ 01:01:26 #7
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_65304881
gooi die van de UvT er dan ook maar ff bij als je ze toch allemaal gaat opnoemen
pi_65304954
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 00:40 schreef Apfelsaft het volgende:
En in Utrecht?
Enige neutrale, wetenschappelijk verantwoorde rechtenopleiding in Nederland
  donderdag 22 januari 2009 @ 08:57:21 #9
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_65307008
Ik hoor betere verhalen over de UvA

Ik ga naar Leiden om Rechten te studeren. Heb de afgelopen 2 jaar in A'dam gezeten maar vond het niks
Primum non nocere
pi_65312566
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 01:06 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Enige neutrale, wetenschappelijk verantwoorde rechtenopleiding in Nederland
Nee aan jouw adviezen heeft deze persoon erg veel!

Leiden natuurlijk, oudste rechtenopleiding van Nederland. Mooiste pand, beste naam, goede docenten, leuke masters en een super leuke stad!

En tussen VU/UvA zou ik het niet weten, volgens mij heeft de UvA een wat betere naam. De VU ligt handiger indien je een spoorknor bent.
  donderdag 22 januari 2009 @ 12:17:22 #11
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_65312842
Van het VU hoofdgebouw krijg je oogkanker trouwens

[ Bericht 15% gewijzigd door Florian_ op 22-01-2009 12:27:42 ]
Primum non nocere
pi_65334897
aha ben niet echt links ingesteld, dus dat marxisme bij de uvA wordt waarschijnlijk niets. Maarja misschien dan toch voor Leiden gaan en de extra reistijd op de koop toe nemen.

Btw iemand nog enig idee wat betreft contacturen, en moeilijkheidsgraad?
pi_65336205
Leiden? Je bedoelt Achter Woerden? Ik zou het nog net geen dorp willen noemen.

Volgens mij boeit het geen drol waar je rechten volgt, zoveel zullen de opleidingen niet verschillen. En anders staat het wel op de site van de uni. Zelf doe ik rechten aan de UU, en 't bevalt goed tot nu toe. Weinig contacturen, hoor- en werkcolleges zijn oké - relaxte ligging in de binnenstad.
  vrijdag 23 januari 2009 @ 03:15:39 #14
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_65338106
UvT, UvT, UvT
pi_65338629
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 23:41 schreef superbobo het volgende:
aha ben niet echt links ingesteld, dus dat marxisme bij de uvA wordt waarschijnlijk niets. Maarja misschien dan toch voor Leiden gaan en de extra reistijd op de koop toe nemen.

Dat is ook onzin van die kerel. De UvA is iets linkser dan de VU misschien maar het is niet zo dat je dat in vakken extreem merkt.
pi_65351576
En wat betreft contacturen hoeveel zijn er ongeveer, en hoeveel moet je er ongeveer bij thuisstudie nog insteken?
pi_65351751
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 23:41 schreef superbobo het volgende:

Als je niet voor ejzelf kan denken en zo dom bent om een satirische opmerking letterlijk te nemen, kan je beter niet gaan studeren. .
pi_65351788
Rechten is een erg zware studie, ik denk dat je er van alle studies het meeste tijd aan kwijt bent, samen met geneeskunde. Ik vermoed een dikke 50 uur in de week, rond tentamenperiode meer zelfs. Contacturen +- 20 per week.

Tenzij je natuurlijk voor 6'jes gaat.
  vrijdag 23 januari 2009 @ 18:33:40 #19
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_65351816
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 18:32 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Rechten is een erg zware studie, ik denk dat je er van alle studies het meeste tijd aan kwijt bent, samen met geneeskunde. Ik vermoed een dikke 50 uur in de week, rond tentamenperiode meer zelfs. Contacturen +- 20 per week.

De mensen die ik gesproken heb zijn het hier niet echt mee eens..

En Leiden heeft bijv. slechts 8 contacturen per week
Primum non nocere
pi_65351850
En ik geloof dat de UvA qua rechten beter staat aangeschreven dan de UvA, maar over het algemeen is onderwijs op de VU gewoon wat beter. De VU staat wel bekend als wat ouwbollig, de gebouwen zijn heel erg lelijk en de gezelligheid schijnt ook tegen te vallen. Toch zou ik voor de VU kiezen als ik nu opnieuw zou moeten kiezen.
pi_65351867
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 18:33 schreef Florian_ het volgende:

[..]

De mensen die ik gesproken heb zijn het hier niet echt mee eens..

En Leiden heeft bijv. slechts 8 contacturen per week
Dan gaan die mensen niet voor een 8 gemiddeld.

Contacturen verschillen per semester, per jaar, etc. Je kan niet zeggen hoeveel contactuur per week een opleiding is. Ik zou er ook niet tevel naar kijken, want het is nooit erg veel.
  vrijdag 23 januari 2009 @ 18:37:03 #22
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_65351921
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 18:35 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:

[..]

Dan gaan die mensen niet voor een 8 gemiddeld.

Contacturen verschillen per semester, per jaar, etc. Je kan niet zeggen hoeveel contactuur per week een opleiding is. Ik zou er ook niet tevel naar kijken, want het is nooit erg veel.
Een 8 gemiddeld is toch een keuze? Een streven? Ik ben van mening dat je een opleiding als 'zwaar' kunt bestempelen als de grote meerderheid die de studie volgt daadwerkelijk moeite heeft om voldoendes te halen.
Primum non nocere
pi_65351983
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 18:37 schreef Florian_ het volgende:

[..]

Een 8 gemiddeld is toch een keuze? Een streven? Ik ben van mening dat je een opleiding als 'zwaar' kunt bestempelen als de grote meerderheid die de studie volgt daadwerkelijk moeite heeft om voldoendes te halen.
Daar gaat het niet om, ik zeg alleen dat je er zoveel tijd in moet stoppen als je voor een dergelijk cijfer gaat.
pi_65353061
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 18:39 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:

[..]

Daar gaat het niet om, ik zeg alleen dat je er zoveel tijd in moet stoppen als je voor een dergelijk cijfer gaat.
Het zal per persoon verschillen hoeveel tijd er nodig is om een 8 te halen, dat zal echt niet voor iedereen 50 uur per week zijn.
pi_65353321
NO SHIT SHERLOCK.

TS VRAAGT HOEVEEL TIJD. KAN JE NIET ZEGGEN. PROBEER IK DUIDEIJKER TE MAKEN. IS VOOR IEDEREEN ANDERS.

TS: VOLGENS KOERT EN FLORIAN VERSCHILT HET PER PERSOON HOEVEEL TIJD JE ERIN MOET STOPPEN, HOPELIJK HEB JE ER WAT AAN.

. . .
pi_65353595
Zo zo, ontspannen antwoord. Hoe lang sta je al droog?

Maargoed, als je de volgende keer nou meteen zegt wat je bedoeld - scheelt het misschien wat mishandeling van het toetsenbord.

[ Bericht 31% gewijzigd door Koert op 23-01-2009 19:42:45 ]
pi_65354470
Gebruik jij gewoon je verstand.
  vrijdag 23 januari 2009 @ 19:57:32 #28
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_65354515
Doe eens normaal PopeOfTheSubspace. Klaar nu, ja?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_65355253
- zie boven -

[ Bericht 97% gewijzigd door GlowMouse op 23-01-2009 20:25:18 ]
  zaterdag 24 januari 2009 @ 01:38:56 #30
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_65365291
Vu is wat schoolser. Verwacht wat meer uur per week aan verplichte vakken/werkgroepen. Veel studenten die rechten aan de UvA of de UU falen gaan daarheen om het nogmaals te proberen.

UvA is best prima te doen. Paar "sfeervakken" zijn wat marxistischer getint als je dat wat uitmaakt. Maar dat je zie je verder in de opleiding niet terug.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_65368079
Maar qua kwaliteit van de opleiding of verschil in waarde van het diploma is er dus niet veel verschil tussen de rechten opleidingen?
pi_65372851
De opleidingen hebben veelal dezelfde soort vakken. Ben zelf van Universiteit gewisseld en merk dat de vakken min of meer hetzelfde zijn. Waar ik nu zit is het niveau alleen iets hoger (nu in Leiden).
pi_65373478
quote:
Op zaterdag 24 januari 2009 21:30 schreef superbobo het volgende:
Maar qua kwaliteit van de opleiding of verschil in waarde van het diploma is er dus niet veel verschil tussen de rechten opleidingen?
Waarde van het papiertje wordt denk ik vooral door de punten erop bepaald...
pi_65377901
--

[ Bericht 99% gewijzigd door GlowMouse op 25-01-2009 09:55:26 ]
  dinsdag 27 januari 2009 @ 13:27:03 #35
165633 eriksd
The grand facade...
pi_65452877
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 18:37 schreef Florian_ het volgende:

[..]

Ik ben 1ste jaars aan de UvA atm, ook rechten. Het is erg massaal, maar goed geregeld. Verwacht niet dat je veel support aan je medestudenten hebt, het gros zit er omdat ze niet zeker weten wat ze moesten kiezen. De studie leunt heel erg op zelfdiscipline.

Over de studielast; als jij interesse hebt, en het gewoon bijhoudt, ben je ongeveer 12~16 uur per week bezig. Dan heb je in mijn geval 3 x een 8.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_65458605
Wat is voor jou de reden geweest om voor de UvA te kiezen als ik vragen mag?
pi_65467453
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 18:32 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:

50 uur in de week met rechtsgeleerdheid?
  dinsdag 27 januari 2009 @ 20:18:39 #38
185261 Scaurus
Memento mori
pi_65467777
Hij zal wel overdrijven. Mij is wel bekend dat bij rechten in Utrecht de studielast voor eerstejaars aanzienlijk verhoogd is.
pi_65468309
Ik las bij Radboud ook zodat de studenten meteen zouden weten of deze studie wel geschikt was én om te laten wennen natuurlijk.

Maar zo rond 12 ~ 16 per uur is wel normaal / te doen?
  dinsdag 27 januari 2009 @ 21:20:57 #40
165633 eriksd
The grand facade...
pi_65470517
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 15:54 schreef superbobo het volgende:
Wat is voor jou de reden geweest om voor de UvA te kiezen als ik vragen mag?
Het gebouw, met name de locatie. Intern mag er wel het een en ander opgeknapt worden, maar het is wat gezelliger dan de VU.

De VU is overigens prima te bereiken per OV, dus qua reistijd is het ongeveer hetzelfde als je van buiten amsterdam komt.

Mij sprak het losse karakter me aan, van de VU kreeg ik een wat schoolse voorstelling, het is maar waar je je goed bij voelt. Ik heb zo de indruk dat veel mensen op de UvA niet met de vrijheid om kunnen gaan, met als gevolg de dramatische percentages mbt BSA in het eerste jaar.

Kortom, voor mij was de sfeer bepalend, gecombineerd met de zelfstandigheid.
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_65470954
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 20:31 schreef Opperkwal het volgende:
Ik las bij Radboud ook zodat de studenten meteen zouden weten of deze studie wel geschikt was én om te laten wennen natuurlijk.

Maar zo rond 12 ~ 16 per uur is wel normaal / te doen?
Voor de studie staat, volgens de uni, 40 uur per week inclusief contacturen. Dat zou je wel als gemiddelde kunnen pakken denk ik. Zestien uur per week is nog niet eens 3 uur per dag he..
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 21:20 schreef eriksd het volgende:
Ik heb zo de indruk dat veel mensen op de UvA niet met de vrijheid om kunnen gaan, met als gevolg de dramatische percentages mbt BSA in het eerste jaar.
Die indruk klopt wel hoor In utrecht valt geloof ik de helft van de eerstejaars uit - en dat zijn er zo'n 400.
pi_65472984
Zal me ook eens nuttig maken.

UvA-recht hier. Heb gekozen voor de UvA omdat ik zocht naar een universiteit met veel diversiteit en mogelijkheden. Hierbij heb o.a. gekeken naar de soorten masters en contacten met buitenlandse universiteiten. Bij de UvA was deze informatie op internet veel toegankelijker dan op de VU.
Voor de rest wist ik al wel, zoals hiervoor gegeven, dat de UvA je veel vrijheid geeft om je eigen tijd in te delen (hoewel, in het eerste semester wordt het rooster voor je ingedeeld, maar later moet/mag je dat zelf doen). Let wel. De vrijheid kan voor je op twee manieren uitpakken. Als je goed zelfstandig kan werken en bereid bent om zelf overal achteraan te gaan, dan red je je prima op de Uva.
Diezelfde vrijheid betekent ook dat de uva niet de hele tijd achter jou aan gaat zitten en behulpzaam voor je is. Ben je iemand die toch erg vertrouwt op goede informatievoorziening of verwacht je dat alles goed voor je wordt geregeld of dat alles altijd organisatorisch verloopt, dan kom je soms wat bedrogen uit (maar daar kom je snel genoeg achter).

Overigens, de inhoudelijke kwaliteit tussen beide universiteiten zal wel niet zoveel verschillen. En over de contacturen. Echt veel verplichte contactenuren zijn er niet. Het is wat je er zelf van maakt. Als je de hoorcolleges niet meetelt (die zijn niet verplicht) en alleen de werkgroepen meetelt, dan kom je ongeveer op 6 uur per week uit, mits je hebt ingeschreven voor werkgroepen. Volg je ook de hoorcolleges, dan is het gewoon het dubbele van het aantal werkgroepuren (dus 12 uur).

[ Bericht 18% gewijzigd door Space-Chinees op 27-01-2009 22:24:59 ]
pi_65536353
Ik kan je iig melden dat de UvA niet bepaald student vriendelijk is, wat Space-Chinees ook al zegt. Verder vind ik de VU een sfeerloos lelijk blok beton wat bedoeld is om een kernoorlog te weerstaan Kennissen van mij vinden de UvA ook veel gezelliger dan de VU, maar de VU is wel beter georganiseerd.

Over de studie kan ik niets zeggen, aangezien ik geen rechten studeer. Wat ik wel weet, is dat je bij de UvA kunt kiezen voor intensief (met werkgroepen) of extensief onderwijs (zonder werkgroepen). En dat je je echt op tijd in moet schrijven voor vakken (lees: wanneer de inschrijving open gaat) omdat er anders geen plek meer is
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  donderdag 29 januari 2009 @ 19:24:27 #44
165633 eriksd
The grand facade...
pi_65540440
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 17:23 schreef Ewelina het volgende:
Ik kan je iig melden dat de UvA niet bepaald student vriendelijk is, wat Space-Chinees ook al zegt. Verder vind ik de VU een sfeerloos lelijk blok beton wat bedoeld is om een kernoorlog te weerstaan Kennissen van mij vinden de UvA ook veel gezelliger dan de VU, maar de VU is wel beter georganiseerd.

Over de studie kan ik niets zeggen, aangezien ik geen rechten studeer. Wat ik wel weet, is dat je bij de UvA kunt kiezen voor intensief (met werkgroepen) of extensief onderwijs (zonder werkgroepen). En dat je je echt op tijd in moet schrijven voor vakken (lees: wanneer de inschrijving open gaat) omdat er anders geen plek meer is
Dat met die inschrijving is een crime idd. Snel vol, site ligt er regelmatig uit. Als zelfstandigheid je ding is zou ik toch voor de UvA gaan.
Bis bis bis
pi_65541099
De RuG natuurlijk!
pi_65583682
heeft er toevallig ook nog iemand ervaring met het utrecht law college? ben daar wel benieuwd naar namelijk, wat het precies inhoudt, de selectieprocedure etc. etc.?

Iemand die me hier wat meer over zou kunnen vertellen?
pi_65591618
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 23:16 schreef martijnnum1 het volgende:
heeft er toevallig ook nog iemand ervaring met het utrecht law college? ben daar wel benieuwd naar namelijk, wat het precies inhoudt, de selectieprocedure etc. etc.?

Iemand die me hier wat meer over zou kunnen vertellen?
Heb zelf de reguliere rechtenopleiding gedaan in Utrecht, maar wat ik van het Law College weet is dat het grotendeels dezelfde stof is, maar vaak wordt er in de werkgroepen dieper op stof ingegaan (je zit met meer gemotiveerde studenten in de groep). Verder worden er dacht ik ook activiteiten georganiseerd speciaal voor de studenten van het law college.
pi_68004293
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 22:18 schreef Space-Chinees het volgende:
Zal me ook eens nuttig maken.

UvA-recht hier. Heb gekozen voor de UvA omdat ik zocht naar een universiteit met veel diversiteit en mogelijkheden. Hierbij heb o.a. gekeken naar de soorten masters en contacten met buitenlandse universiteiten. Bij de UvA was deze informatie op internet veel toegankelijker dan op de VU.
Voor de rest wist ik al wel, zoals hiervoor gegeven, dat de UvA je veel vrijheid geeft om je eigen tijd in te delen (hoewel, in het eerste semester wordt het rooster voor je ingedeeld, maar later moet/mag je dat zelf doen). Let wel. De vrijheid kan voor je op twee manieren uitpakken. Als je goed zelfstandig kan werken en bereid bent om zelf overal achteraan te gaan, dan red je je prima op de Uva.
Diezelfde vrijheid betekent ook dat de uva niet de hele tijd achter jou aan gaat zitten en behulpzaam voor je is. Ben je iemand die toch erg vertrouwt op goede informatievoorziening of verwacht je dat alles goed voor je wordt geregeld of dat alles altijd organisatorisch verloopt, dan kom je soms wat bedrogen uit (maar daar kom je snel genoeg achter).

Overigens, de inhoudelijke kwaliteit tussen beide universiteiten zal wel niet zoveel verschillen. En over de contacturen. Echt veel verplichte contactenuren zijn er niet. Het is wat je er zelf van maakt. Als je de hoorcolleges niet meetelt (die zijn niet verplicht) en alleen de werkgroepen meetelt, dan kom je ongeveer op 6 uur per week uit, mits je hebt ingeschreven voor werkgroepen. Volg je ook de hoorcolleges, dan is het gewoon het dubbele van het aantal werkgroepuren (dus 12 uur).
spacechinees,

ik las dat jij met je propedeuse doorgestroomd bent naar de uva. Dit wil ik ook gaan en je hebt me einspireerd, omdat ik zoveel negatieve verhalen erover hoor.; Hetzelfde geldt ook voor de HvA. Uit onderzoeken is gebeleken dat het relatief gezien een slechte school is. Ik heb even advies nodig en ben benieuwd hoe het jou afgaat...
Is de HvA daadwerkelijk zo slecht, ik ben namelijk bereid om voor een jaar de opeliding hbo-rechten in Den Bosch te gaan volgen, zodat dat jaartje iig op een school met kwaliteit is gevolgd. Doet de UvA Moeilijk, omdat ze samenwerkingsverbanden hebben met de HvA?
Stelt de UvA aanvullende eisen aan instromers met propedeuse?
pi_68049602
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 13:47 schreef rct88 het volgende:

[..]

spacechinees,

ik las dat jij met je propedeuse doorgestroomd bent naar de uva. Dit wil ik ook gaan en je hebt me einspireerd, omdat ik zoveel negatieve verhalen erover hoor.; Hetzelfde geldt ook voor de HvA. Uit onderzoeken is gebeleken dat het relatief gezien een slechte school is. Ik heb even advies nodig en ben benieuwd hoe het jou afgaat...
Is de HvA daadwerkelijk zo slecht, ik ben namelijk bereid om voor een jaar de opeliding hbo-rechten in Den Bosch te gaan volgen, zodat dat jaartje iig op een school met kwaliteit is gevolgd. Doet de UvA Moeilijk, omdat ze samenwerkingsverbanden hebben met de HvA?
Stelt de UvA aanvullende eisen aan instromers met propedeuse?
Aangezien ik alleen maar op de HvA heb gezeten en niet op andere hbo instellingen kan ik geen goede vergelijking geven. Ik heb niet de indruk dat de HvA een slechte reputatie heeft, heb er in ieder geval niets van gemerkt.

De UvA doet niet moeilijk. Propedeuse is propedeuse. Het maakt niet uit van welke hbo instelling je komt. Hetzelfde geldt voor schakelstudenten. Enige (doch slechts formele) eis aan propedeuse-instromers is dat je een motivatiebrief moet schrijven. Al heb ik de indruk dat het slechts een formele procedure is en dus niet echt inhoudelijk naar wordt gekeken.

Een voordeel van het samenwerkingsprogramma tussen HvA-UvA is dat er een speciaal doorstroomprogramma bestaat. Maar dat heeft geen gevolgen voor de propedeuse instromers.
  maandag 20 april 2009 @ 16:00:03 #50
235428 di0r1
foto_van_mij.jpg .exe
pi_68205834
Ik studeer rechten aan de VU en moet zeggen dat ik erg tevreden ben over de universiteit. Vorig jaar zat ik met een paar studenten van de UvA in de werkgroep, en zij zeiden dat zij naar de VU zijn gegaan omdat het op de UvA een administratief totale chaos was.

Het terrein van de VU is niet zo heel speciaal. Maar de VU is bezig dit te verbeteren, zo zie ik dat collegezalen worden gerestoreerd; er komt een nieuw gebouw voor rechtsgeleerdheid en er gebeurd nog meer.
Sterk Topic || Lekker nummertje
"Als oprecht democraat eerbiedig ik iedere mening: het is immers het goed recht van mijn buurman om ongelijk te hebben."- Jan Greshoff
pi_68207307
Waar op de campus komt dat gebouw te staan? Als aankomend vu rechtenstudent is dat goed nieuws. Ik las trouwens dat de uva 20 miljoen moet gaan bezuinigen op de rechtenfaculteit.
  dinsdag 21 april 2009 @ 13:39:29 #52
235428 di0r1
foto_van_mij.jpg .exe
pi_68236009
quote:
Op maandag 20 april 2009 16:41 schreef Banaan10 het volgende:
Waar op de campus komt dat gebouw te staan? Als aankomend vu rechtenstudent is dat goed nieuws. Ik las trouwens dat de uva 20 miljoen moet gaan bezuinigen op de rechtenfaculteit.
Tja, waar precies weet ik niet precies(zin klopt, geloof me!), volgens mij achter het W&N gebouw.

Ik studeer met volle tevredenheid op de VU dat vooral komt door de goede docenten. Mocht je vragen hebben, dan hoor ik het wel.
"Als oprecht democraat eerbiedig ik iedere mening: het is immers het goed recht van mijn buurman om ongelijk te hebben."- Jan Greshoff
  dinsdag 21 april 2009 @ 22:51:57 #53
165633 eriksd
The grand facade...
pi_68255783
quote:
Op maandag 20 april 2009 16:00 schreef di0r1 het volgende:
Ik studeer rechten aan de VU en moet zeggen dat ik erg tevreden ben over de universiteit. Vorig jaar zat ik met een paar studenten van de UvA in de werkgroep, en zij zeiden dat zij naar de VU zijn gegaan omdat het op de UvA een administratief totale chaos was.

Het terrein van de VU is niet zo heel speciaal. Maar de VU is bezig dit te verbeteren, zo zie ik dat collegezalen worden gerestoreerd; er komt een nieuw gebouw voor rechtsgeleerdheid en er gebeurd nog meer.
De administratief totale chaos valt wel mee. Er gaat wel eens wat fout, maar waar niet? Het hier geopperde beeld van een linkse universiteit vind ik persoonlijk niet steekhoudend; enkele docenten hebben misschien minder op met het liber(t)arisme, maar dat maakt de discussies des te leuker. Om daar de keuze door te laten leiden vind ik zonde.

Het gebouw, tja, de UvA is momenteel verdeeld in een interne twist over de verhuizing (die over 6 jaar plaats zal vinden). De oudemanhuispoort loopt op zijn laatste benen, dus daar moet je ook niet al te veel hoop op vestigen.

Tot nu toe bevalt het mij prima iig, dat laat onverlet dat de VU ook een prima universiteit is.
Bis bis bis
  dinsdag 21 april 2009 @ 23:19:41 #54
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_68256838
Mensen kijk ook eens in de slowchat
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
  woensdag 22 april 2009 @ 00:48:59 #55
235428 di0r1
foto_van_mij.jpg .exe
pi_68258712
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 22:51 schreef eriksd het volgende:

[..]

De administratief totale chaos valt wel mee. Er gaat wel eens wat fout, maar waar niet? Het hier geopperde beeld van een linkse universiteit vind ik persoonlijk niet steekhoudend; enkele docenten hebben misschien minder op met het liber(t)arisme, maar dat maakt de discussies des te leuker. Om daar de keuze door te laten leiden vind ik zonde.

Het gebouw, tja, de UvA is momenteel verdeeld in een interne twist over de verhuizing (die over 6 jaar plaats zal vinden). De oudemanhuispoort loopt op zijn laatste benen, dus daar moet je ook niet al te veel hoop op vestigen.

Tot nu toe bevalt het mij prima iig, dat laat onverlet dat de VU ook een prima universiteit is.
Ik heb het over het administratieve gedeelte alleen maar gehoord. Opvallend is natuurlijk wel dat er meerdere mensen het zeggen, uit verschillende hoeken. Sterker nog: Ik ken er een paar die het zeggen en zij studeren aan de UvA.
  woensdag 22 april 2009 @ 08:44:51 #56
165633 eriksd
The grand facade...
pi_68260914
quote:
Op woensdag 22 april 2009 00:48 schreef di0r1 het volgende:

[..]

Ik heb het over het administratieve gedeelte alleen maar gehoord. Opvallend is natuurlijk wel dat er meerdere mensen het zeggen, uit verschillende hoeken. Sterker nog: Ik ken er een paar die het zeggen en zij studeren aan de UvA.
Sterker nog; ik studeer zelf aan de UvA. Kennelijk ben ik dan wat makkelijker. Feit is gewoon dat als er per ongeluk een verkeerde (voorlopige) uitslag geplaatst wordt, het misschien vervelend is, maar nou niet de studie nadelig beďnvloedt.
Bis bis bis
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')