abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65275632
Sinds de VS in 2001 met de ons welbekende aanslagen te maken kreeg lijkt er een vrijspel gecreëerd te zijn voor overheden om alles over zijn burgers te weten te komen. Stukje bij beetje worden al onze gegevens opgeslagen. Recentelijk kwam weer het electronisch patiëntendossier (EPD) in opspraak en binnenkort moeten ook nieuwe paspoort-aanvragers hun vingerafdruk achterlaten.
Ik moet zeggen dat ik het tegenwoordig allemaal wel heel erg ver vind gaan, en aangezien een wijs persoon mij eens zei dat ik alleen mocht klagen als ik er iets aan deed, dacht ik dat het tijd was om eens te kijken wat er eigenlijk mogelijk is.

De VS registreren alle vingerafdrukken van reizigers die het land bezoeken. Van horen zeggen "weet" ik dat zij dit niet kunnen doen bij hun eigen burgers omdat dat ergens in een (grond?) wet staat dat geen Amerikaan verplicht is tot het afstaan van die gegevens zonder dat hij misdaden begaan heeft.

Ik vroeg mij nu af hoe dat eigenlijk in NL zit? Hebben wij ook niet wetten die een recht op privacy mbt vingerafdrukken regelen als er geen enkele sprake is van een rechtzaak of verdenking, laat staan schuld? Zijn die allemaal al veranderd of hebben we daar nog iets van over? Hoe realistisch is het eigenlijk om een rechtzaak tegen de staat te beginnen om te claimen dat ik niet verplicht ben tot het afstaan van mijn vingerafdrukken?

Het zou fantastisch zijn als hier een persoon zou zijn met een juridische achtergrond die wat licht op de zaak zou kunnen schijnen! Als het enigszins mogelijk zou zijn zou ik hier samen met eventuele andere enthousiasten nog best wel wat tijd in willen steken..

[ Bericht 0% gewijzigd door kramer65 op 21-01-2009 14:33:14 ]
  woensdag 21 januari 2009 @ 11:20:55 #2
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_65276265
Ik begrijp niet wat er zo erg is aan het afgeven van vingerafdrukken? Zolang je geen misdaden op je naam hebt staan o.i.d. heb je toch nergens last van? Ik vind dat mensen zich altijd zo druk maken over hun 'privacy', terwijl er eigenlijk niet zoveel aan de hand is als je vingerafdrukken op je paspoort staan. Al dat gezeur van "het lijkt 1984 van George Orwell wel!" vind ik ook een beetje te ver gaan. Vergeet ook niet de voordelen die aan het achterlaten van vingerafdrukken verbonden zijn. Het makkelijker opsporen van misdadigers, het beter kunnen identificeren van slachtoffers van ongelukken & rampen etc. etc.
Primum non nocere
pi_65276503
Ik begrijp alle voordelen en die applaudisseer ik ook ten zeerste. Het gaat voor mij echter gewoon te ver. Ik hou altijd wel van het voorbeeld van WO II; in de jaren 30 vond ook niemand het vreemd om je religie te registreren. Was gewoon handig en kon niks kwaad. Daar kon je mensen toch immers niet op afrekenen..?

Mijn punt is dat tijden veranderen van wat ze nu zijn en ik onze JP nog wel redelijk vertrouw, maar zijn opvolgers misschien niet. Daarbij komt dat de overheid geen erg goede reputatie heeft met het regelen van grote en zeer vertrouwelijke ict projecten.

Deze discussie over het wel of niet goed van het registreren van vingerafdrukken wil ik echter buiten dit topic houden als dat kan. Ik ben benieuwd ÓF het enigszins mogelijk is om zoiets op poten te zetten?
pi_65276843
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 11:20 schreef Florian_ het volgende:
Ik begrijp niet wat er zo erg is aan het afgeven van vingerafdrukken? Zolang je geen misdaden op je naam hebt staan o.i.d. heb je toch nergens last van? Ik vind dat mensen zich altijd zo druk maken over hun 'privacy', terwijl er eigenlijk niet zoveel aan de hand is als je vingerafdrukken op je paspoort staan. Al dat gezeur van "het lijkt 1984 van George Orwell wel!" vind ik ook een beetje te ver gaan. Vergeet ook niet de voordelen die aan het achterlaten van vingerafdrukken verbonden zijn. Het makkelijker opsporen van misdadigers, het beter kunnen identificeren van slachtoffers van ongelukken & rampen etc. etc.
Ik begrijp ook de mensen niet die zeggen: "ik heb niets te verbergen, dus mij maakt het niet uit"

Is ook redelijk kort door de bocht, vindt je niet? Wat ga je doen, mocht het gebeuren dat jouw gegevens (in dit geval vingerafdrukken) in de verkeerde handen vallen? Of wanneer iemand je probeert te "framen"? Dat zijn wellicht vergaande gedachten. Maar denk dan aan mogelijke fouten die worden gemaakt tijdens forensische onderzoeken, dat zie je nu ook zo nu en dan bij DNA. Wie zegt dat het bij vingerafdrukken wel waterdicht is?

Met andere woorden, ik begrijp de ophef wel. Het probleem is juist de mentaliteit van de mensen, we geven te makkelijk onze privacy op. We doen wat de politiek ons opdraagt te doen, net een stel makke schapen dus.

Ik zou zelf niet weten of je er als burger überhaupt iets kan doen tegen deze maatregelen, helaas heb ik ook geen tijd om dat nu even snel uit te zoeken. Maar misschien dat toevallig iemand het wel weet...
Op woensdag 21 maart 2012 19:42 schreef Drassss het volgende:
Ben ik de enige die steeds Sideboobie leest ipv van Sideshowbobbie
pi_65276907
Als er wetgeving bestaat met dat doel zal je met een rechtszaak weinig opschieten, als het een AMVB oid is kan een rechter deze nog toetsen aan de grondwet, maar als ze het in een volwaardige wet gieten niet tot zo ver ik weet. (maar ik ben geen jurist ) Verder is het nu al strafbaar om moedwillig (delen van) je paspoort te beschadigen, aangezien deze eigendom blijft van de staat, dus dan zullen ze het daar wel aan koppelen denk ik.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  woensdag 21 januari 2009 @ 11:38:51 #6
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_65276960
quote:
Vergeet ook niet de voordelen die aan het achterlaten van vingerafdrukken verbonden zijn. Het makkelijker opsporen van misdadigers,
Is dat zo?
  woensdag 21 januari 2009 @ 12:07:26 #7
36038 Shaman
retro-progressief
pi_65278002
quote:
Ik begrijp niet wat er zo erg is aan het afgeven van vingerafdrukken?
Naast dat deze gegevens in handen kunnen komen van verkeerde personen, bijv. door een ander regime, criminelen die deze database weten te hacken, etc.ontstaat het gevaar dat mensen sneller onschuldig veroordeeld kunnen worden of op een andere manier slachtoffer worden van deze manier van opsporing.

Stel je bent ergens op een plek geweest waar later een misdaad gepleegd is. De misdadiger heeft handschoenen gedragen en geen afdrukken achtergelaten. Jouw vingerafdrukken worden wel gevonden en je wordt middels deze database opgespoord.

Zonder deze database was jij nooit in verband gebracht met deze misdaad. Er was geen duidelijk bewijs dat in jouw richting wijst, noch een duidelijk motief.

De OvJ besluit dat de misdaad zo ernstig is dat mogelijke verdachten onmiddelijk gearresteerd moeten worden. Jij wordt thuis opgehaald door een arrestatieteam en vastgezet.

De buurt heeft het gezien en je hebt nu een stigma van misdadiger, waar rook is is vuur immers en ze sturen geen arrestatieteam voor verkeerd parkeren.

Erger nog zou zijn als er ook nog een motief te bedenken valt. Mensen kunnen zich vergissen en een getuige kan zich als er al bewijs is in jouw richting zich best inbeelden dat hij jou daar heeft gezien. Daar zit je dan op water en brood en met niks te verbergen...
  woensdag 21 januari 2009 @ 12:29:03 #8
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_65278818
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 11:27 schreef kramer65 het volgende:
Ik hou altijd wel van het voorbeeld van WO II; in de jaren 30 vond ook niemand het vreemd om je religie te registreren. Was gewoon handig en kon niks kwaad. Daar kon je mensen toch immers niet op afrekenen..?
Het is niet zo moeilijk iemand te haten omdat hij niet in jouw god gelooft, maar iemand haten omdat zijn vingerafdruk de vorm van een hartje heeft is toch wat anders, lijkt me zo.
pi_65278852
Om al deze redenen wil ik dus eens kijken of er nou iets mogelijk is om te doen! Heeft iemand anders geen tip over een bureau waar ik eens langs kan gaan voor tips? Een advocaten bureau ligt natuurlijk voor de hand, maar daar willen ze natuurlijk onmiddellijk betaald worden..

Ik ben meer op zoek naar juristen die het interessant vinden om eens naar te kijken..
  woensdag 21 januari 2009 @ 12:46:14 #10
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_65279489
Kun je niet beter aankloppen bij een instantie die opkomt voor de rechten van burgers/privacy? Het CBP of privacyloket en derrgelijke?
pi_65279822
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 12:46 schreef pfaf het volgende:
Kun je niet beter aankloppen bij een instantie die opkomt voor de rechten van burgers/privacy? Het CBP

Dat is gewoon een verlengstuk van de overheid.
pi_65279842
je hebt helemaal gelijk. Ik ga nu een email schrijven.
pi_65279945
Volgens het Europese Hof van de Rechten van de Mens is het overigens niet toegestaan om DNA én vingerafdrukken, of enkel DNA of enkel vingerafdrukken in een database op te slaan. (ja, dat zal ook gebeuren met de vingerafdrukken die je inlevert voor je paspoort)
Wellicht kun je daar wat mee.

Zie dit topic voor meer informatie en linkjes naar de rechtsdocumenten.
[Recht] Europees vonnis jurisprudentie voor identiteitsbewijs?
pi_65281403
Ah! Daar kunnen we wat mee. Interessant topic waar je naar verwijst!

Ik heb net emails gestuurd naar het cpb en het privacy loket. Aangezien het CPB gewoon overheidsvoorlichting is verwacht ik daar niet meer van dan "ja het moet gewoon". Ik ben wel benieuwd naar de reactie van het privacyloket.

Ook zag ik dat Argento in dat artikel waar je naar verwijst ook redelijk kennis van zaken heeft. Ik heb hem ook een bericht gestuurd om te zien of hij inmiddels nog actie ondernomen heeft en wat mogelijkheden zijn.

Volgens dat vonnis gaat het idd voornamelijk over het feit of vingerafdrukken in een databank opgeslagen mogen worden wat dus niet mag. Ik neem aan dat de overheid een databank nodig heeft als ze de gegevens willen opslaan om ze in de paspoorten te laten zetten. Als dit zo is dan is de procedure toch onrechtsgeldig en zullen zij het opslaan van jouw vingerafdruk op het paspoort alleen kunnen doen als dat onmiddellijk bij het afgeven van de vingerafdruk ter plaatse in het paspoort wordt gezet om dan de vingerafdruk niet op te slaan?

Heb ik hier gelijk in?
pi_65283267
Goed topic!

Ik ben ook geen jurist, maar ik vind dit een heel interessant onderwerp en ben ook van mening dat dit echt de verkeerde kant op gaat. Ik vond de RFID chip die er tegenwoordig inzit al ver gaan, maar vingerafdrukken, kom op zeg. What's next, DNA? Zolang ik geen crimineel ben wil ik ook niet zo behandeld worden.

Helaas kan ik je niet helpen met juridische onderbouwing, maar ik hou dit topic zeker in de gaten. Misschien is het wel een idee om een burgerinitiatief in te dienen, daar is tegenwoordig een website voor. Heb je geen juridische kennis voor nodig en het is natuurlijk niet zo'n sterk middel als een rechtszaak, maar als voldoende mensen het tekenen geef je hiermee wel een duidelijk signaal af.
pi_65289149
Ik zal nooit akkoord gaan met het afgeven van mijn vingerafdrukken. Ik durf te wedden dat als je dit aanvecht, dat je wint. Volgens mij gaat dit nog tegen de Europese Rechten van de Mens in ook:
quote:
Nederland zou niet alleen daarmee voorop lopen in de Europese Unie maar zich volgens het College Bescherming Persoonsgegevens ook schuldig maken aan het schenden van de in het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens (EVRM) geformuleerde privacyrechten. GroenLinks vraagt zich af waarom het kabinet de privacy van álle Nederlanders ondergeschikt acht aan de opsporing van strafbare feiten en een schending van het EVRM.
Daarnaast wantrouw ik elke database met mijn gegevens. Dat EPD moet ook een pijnlijke dood sterven.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_65289230
Aanvulling:
quote:
Het Europese Hof voor de Rechten van de Mens heeft op 4 december 2008 uitspraak gedaan in een zaak betreffende het opslaan van DNA-materiaal, DNA-profielen en vingerafdrukken in een databank van de Britse overheid. Het Hof oordeelde dat in casu het recht op respect voor het privé-leven was geschonden.
<...>
Op grond van het vorenstaande oordeelde het Hof dat de inbreuk op het recht op respect voor het privé-leven van de klagers niet ‘noodzakelijk in de democratische samenleving’ was en artikel 8 EVRM derhalve was geschonden.
Bron: http://www.njcm.nl/site/jurisprudentie/show/51

Ik denk dat de overheid het gewoon wil doorvoeren, zolang de burger z'n bek houdt zal dat zeker lukken.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_65289921
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 17:14 schreef Steeven het volgende:
Aanvulling:
[..]

Bron: http://www.njcm.nl/site/jurisprudentie/show/51

Ik denk dat de overheid het gewoon wil doorvoeren, zolang de burger z'n bek houdt zal dat zeker lukken.
Daarom moet er dus ook actie ondernomen worden
  woensdag 21 januari 2009 @ 22:55:04 #19
27467 webspider
Fear is the mind-killer.
pi_65300748
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 17:37 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

Daarom moet er dus ook actie ondernomen worden
Dit roept om een burgerinitiatief.
Sell not virtue to purchase wealth, nor Liberty to purchase power.
pi_65301140
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 22:55 schreef webspider het volgende:

[..]

Dit roept om een burgerinitiatief.
Hoe doe je dat eigenlijk? Heb gezocht naar een formulier oid maar kan alleen gemeente formulieren vinden. Of is elke willekeurige online petitie-site voldoende?
What Would Goku Do
pi_65302146
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 14:26 schreef kiepauto het volgende:
Zolang ik geen crimineel ben wil ik ook niet zo behandeld worden.
Het mooiste is nog: jij krijgt het gekoppeld aan je BSN, maar een crimineel krijgt een ander soort nummer daarvoor (SKN).. als ik 't tenminste goed heb begrepen.
pi_65302191
Even volgen dit...

Dit voelde je toch zeker wel al aan je water toen die chip erin kwam en je gezicht zo strak moest voor facial recognition? Langzaam laten ze het erin sluipen. Gooi een kikker in kokend water en hij flipt en springt eruit. Zet een kikker in koud water en voer de temperatuur langzaam op en hij blijft zitten tot hij kapotkookt.

En iedereen die tegen is wordt bekeken alsof hij 'de kleren van de keizer' niet ziet... Tering hey wat is dit volk dom...
  vrijdag 23 januari 2009 @ 17:33:56 #23
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_65350319
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 13:35 schreef kramer65 het volgende:
Ah! Daar kunnen we wat mee. Interessant topic waar je naar verwijst!

Ik heb net emails gestuurd naar het cpb en het privacy loket. Aangezien het CPB gewoon overheidsvoorlichting is verwacht ik daar niet meer van dan "ja het moet gewoon". Ik ben wel benieuwd naar de reactie van het privacyloket.

Ik hoop voor je dat je een mailtje naar het CBP hebt gestuurd, het College Bescherming Persoonsgegevens. Het CPB is het Centraal Planbureau, die gaan niet over vingerafdrukken.
  vrijdag 23 januari 2009 @ 17:40:34 #24
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_65350457
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 17:11 schreef Steeven het volgende:
Daarnaast wantrouw ik elke database met mijn gegevens.
Wat doe je nog op FOK! dan, flappie?
pi_65366816
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 17:40 schreef Sander het volgende:

[..]

Wat doe je nog op FOK! dan, flappie?
Ja, want hier staan zoveel persoonlijke gegevens in, wijsneus. Wat ik studeer, waar ik werk en/of wat mijn mening is, is geen geheim en hoeft dat niet te blijven. Maar persoonlijke medische dossiers en/of DNA gegevens wel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')