Ik trek jouw antwoord een beetje in twijfel. Goud kán een betaalmiddel zijn en heeft (voor zover ik weet) een waarde die niet grensgebonden is. Het enige logische wat ik me kan bedenken, zijn vervoerskosten.quote:Op woensdag 21 januari 2009 09:12 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
En ik denk dat het gewoon is omdat alles in Turkije goedkoper is.
In Egypte betaalden we ook maar 60 cent voor een pakje sigaretten![]()
Iets met wisselkoersen ofzo
Ik heb nu een armband en een ketting. Beide zijn 14 Karaats. Zeker voor een armband moet je niet veel hoger gaan, omdat het anders breekt/buigt.quote:Op woensdag 21 januari 2009 09:29 schreef mvdejong het volgende:
Het metaal waarmee het goud wordt gemengd heeft natuurlijk ook veel invloed op de prijs.
Zilver, koper, tin, 't wordt allemaal gebruikt, maar de prijs verschilt natuurlijk wel, zeker als het percentage toeneemt (zoals met de in het oosten niet ongebruikelijke 8 of 12 karaat).
Je bent dan ook wel een sukkel als je een armband koopt van 24 karaats tenzij je verwacht dat het een beetje rond je pols te kneden isquote:Op woensdag 21 januari 2009 09:07 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Ik denk dat als er op Turks goud 24 karaat staat het stiekum maar 2 karaat is.![]()
De wikipediawebsite had ik inmiddels ook gevonden. Dat was de vraag ook nietquote:Op woensdag 21 januari 2009 10:05 schreef SadKingBilly het volgende:
De karaat is een eenheid welke twee betekenissen kan hebben.
Karaat als massa
De karaat is een eenheid voor massa, die gebruikt wordt voor edelstenen. Het woord is afkomstig van het Griekse woord keration (vrucht van de johannesbroodboom) dat via het Arabisch en Italiaans in het Nederlands kwam. In het verleden hadden verschillende landen hun eigen karaat, die ongeveer overeenkwam met de massa van een johannesbroodboomzaadje, die gebruikt werden op precisieweegschalen vanwege hun constante massa. In 1907 werd de metrische karaat echter vastgesteld op 200 milligram.
Karaat als gehalte
De karaat is ook een eenheid waarin het gehalte aan edelmetalen zoals goud in legeringen wordt aangeduid. Een karaat is dan een 24e deel zuiver edelmetaal voor een hoeveelheid legering. 24 karaat is dus zuiver goud, 12 karaat 50% zuiver goud, enzovoort. 1 Karaat komt dus overeen met 4 1/6 procent.
Dank je voor de infoquote:Op woensdag 21 januari 2009 10:14 schreef SadKingBilly het volgende:
Je vraag was of de karaat universeel was. Ja dus. Je vraag is of Turks goud minder waard is dan Nederlands goud. Nee dus, maar het is WEL goedkoper. Waarom? De voor de hand liggende dingen als verschillen in economische voorspoed, loonkosten etc. En natuurlijk kan het zijn dat de metalen waarmee Turks goud gemengd wordt van inferieure kwaliteit zijn. Slecht gezuiverd koper bijvoorbeeld (het grapje van de groen uitslaande oorringen), of zelfs metalen als lood.
Volgens een verkoper in Turkije wordt bij de meeste sieraden bedoeld voor de toeristenindustrie gebruik gemaakt van geelkoper.
Dat hoop ik wel als ik een gouden armband koopquote:Op woensdag 21 januari 2009 11:34 schreef Poekieman het volgende:
De goudprijs is overal ter wereld hetzelfde, maar dan heb je het over bullion, ofwel goud als geld.
In sieraden kan wel goud zitten, maar betaal je vooral het werk van de goudsmit en de winst van de verkoper en de overheid (BTW). In Turkije is arbeid veel goedkoper dan in NL.
Maar probeer eens een gouden munt - een krugerrand of een maple leaf oid - te kopen in Turkije. Dat zal niet veel schelen met de prijs in NL.
Rood= koper. Het is natuurlijk verschillend per winkel etc. Mijn goud is wat geler lijkt het wel. (is dat goed geschreven?quote:Op woensdag 21 januari 2009 12:16 schreef MinderMutsig het volgende:
Heeft de kleur daar ook niet wat mee te maken? Dat Turkse goud is vaak wat roder en ik vind van dat 'rode' geelgoud te lelijk voor woorden dus daar heb ik geen cent voor over.
quote:
quote:Op woensdag 21 januari 2009 09:25 schreef Bill_E het volgende:
Mij mijn weten is de uitdrukking " turks goud" enkel en verwijzing naar nep goud
Egyptisch goud zal ietsje geler zijn dan Turks en Nederlands goud. Dit omdat in Egypte bijna alleen maar 18 karaats goud wordt verkocht. In Nederland zul je bijna nooit iets anders dan 14 zien en in Turkije zul je het alleen maar in niet-toeristische plekken zien. Daarom is het juist beter om het in Egypte te kopen dan in Turkije of Nederland.quote:Op woensdag 21 januari 2009 15:27 schreef Bootje84 het volgende:
Iemand anders nog wijze woorden..?
Btw, is Egyptisch goud dezelfde kleur als Turks goud? Ik wil iets moois kopen in Egypte, maar het is beetje jammer als het een andere kleurtint is![]()
Kijk, dat zijn antwoorden die ik zoek. Ik heb voorzichtig in de planning staan om een ring te kopen. Is 18K daar geschikt voor..?quote:Op donderdag 22 januari 2009 16:48 schreef MaximumRush het volgende:
[..]
Egyptisch goud zal ietsje geler zijn dan Turks en Nederlands goud. Dit omdat in Egypte bijna alleen maar 18 karaats goud wordt verkocht. In Nederland zul je bijna nooit iets anders dan 14 zien en in Turkije zul je het alleen maar in niet-toeristische plekken zien. Daarom is het juist beter om het in Egypte te kopen dan in Turkije of Nederland.
Ja, dat sowieso. Ik heb zelf nu ook al een tijdje een 18 karaats ring om me vinger. In Iran bijvoorbeeld zul je geen een winkel vinden die onder de 18 karaat goud verkoopt. Je moet hem natuurlijk niet proberen te buigen want dat lukt je zonder moeite. Er zijn ook gewoon ringen van 22 karaats goud, daar moet je wel een stuk voorzichtiger mee zijn.quote:Op donderdag 22 januari 2009 17:55 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Kijk, dat zijn antwoorden die ik zoek. Ik heb voorzichtig in de planning staan om een ring te kopen. Is 18K daar geschikt voor..?
Ik kán soms een beetje onhandig zijn, dus lijkt me dan niet verstandig om een bijna puur gouden ring te nemen. Die zijn volgens mij ook wel flink prijzig.quote:Op zaterdag 24 januari 2009 03:00 schreef MaximumRush het volgende:
[..]
Ja, dat sowieso. Ik heb zelf nu ook al een tijdje een 18 karaats ring om me vinger. In Iran bijvoorbeeld zul je geen een winkel vinden die onder de 18 karaat goud verkoopt. Je moet hem natuurlijk niet proberen te buigen want dat lukt je zonder moeite. Er zijn ook gewoon ringen van 22 karaats goud, daar moet je wel een stuk voorzichtiger mee zijn.
Ik heb bijvoorbeeld in Iran een ring gekocht van 18 karaat met 18 diamanten erin. In totaal zo'n 13 gram. Die heeft me ongeveer 200 euro gekost. Dus ik zou voor een normale gouden ring rond die prijs, iets goedkoper.quote:Op maandag 26 januari 2009 09:33 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Ik kán soms een beetje onhandig zijn, dus lijkt me dan niet verstandig om een bijna puur gouden ring te nemen. Die zijn volgens mij ook wel flink prijzig.
In welke prijsklasse zit een beetje een mooie gouden ring..? Niet te dun, maar ook niet zo een pimp-ring. (Je mag ruim zitten, want mijn beschrijving is ook beetje algemeen)
Zou je voor mij een foto kunnen maken? Een foto zegt meer dan 1000 woorden. Tnxquote:Op maandag 26 januari 2009 18:26 schreef MaximumRush het volgende:
[..]
Ik heb bijvoorbeeld in Iran een ring gekocht van 18 karaat met 18 diamanten erin. In totaal zo'n 13 gram. Die heeft me ongeveer 200 euro gekost. Dus ik zou voor een normale gouden ring rond die prijs, iets goedkoper.
Gewicht, karaat, lengte ...?quote:Op donderdag 26 maart 2009 21:03 schreef Turkije het volgende:
Ik wil graag gouden sieraden in turkijke kopen weet iemand wat de prijzen zijn van gouden (slaven) armband en kleine gouden oorringen?
Al zal de vermenging van de andere stof (uitgaande van het feit dat het geen 24 karaats is) wel invloed hebben op de kleur..quote:Op donderdag 26 maart 2009 23:06 schreef fusionfake het volgende:
Oke, ik heb de reacties hierboven even niet gelezen maar:
Goud is goud, en overal in de wereld EVEN duur. Het is iets universeels, en de goudprijs wisselt steeds net zoals valuta's doen. Wat echter verschillend is is arbeid. Een edelsmid in turkije zal minder per uur kosten dan in nederland (even algemeen genomen). Dit betekent dat een 14 karaats armband in turkije die identitek is aan dezelfde in nederland, dáár goedkoper zal zijn.
quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 06:32 schreef jelo74 het volgende:
Karaat Fijnheid Vakterm Goudgehalte
24 kt 999 Gold 999 99,99%
22 kt 916 Gold 916 91,6%
20 kt 833 Gold 833 83,3%
18 kt 750 Gold 750 75,0%
14 kt 585 Gold 585 58,5%
10 kt 417 Gold 417 41,7%
9 kt 375 Gold 375 37,5%
8 kt 333 Gold 333 33,3%
Als je bijv. 18 karaat goud hebt, dan wil dat zeggen :
18 delen door 24 = 0.75 = (vakterm) fijnheid 750.
Oftewel : van de 1000 deeltjes, zijn er 750 deeltjes puur goud.
22 karaat = 22 delen door 24 = 0,916 =
(vakterm) fijnheid 916 (goudgehalte = 91,6%)
Gemeten op 1000 (afgeronde op hele) delen legering
Benaming Goud Zilver Koper Cadmium Palladium
Groen Goud 750 250
Groen Goud 750 166 84
Rood Goud 750 250
Rose Goud 750 200 50
Geel Goud 750 125 125
Wit Goud 750 150 100
Wit Goud 750 250
De belangrijkste producerende landen zijn Zuid-Afrika, Canada, USA, Australië, China, Rusland, Australië en Turkije.
Meer goud klik hier.
Als men iemand goud schenkt, maakt niet uit waar op de wereld, in vorm van sieraden, dan is dat NOOIT 24Karaat.quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 06:49 schreef Levolution het volgende:
Ik heb geen antwoord op je vraag TS, maar misschien is deze informatie een leuke aanvulling voor je topic. Ik geloof dat ze in Turkije liever voor de hogere karaten gaan. 14 karaats is ideaal, sterke legering die niet buigt, 24 karaats is 'zacht' en buigt. In sommige Turkse culturen wordt er gepronkt met goud, bijvoorbeeld als men gaat trouwen, de families en gasten gaan dan heel veel goud schenken aan het bruidspaar en pronken zo met hun gulheid en kapitaal om in aanzien te stijgen. Soms wordt er zelfs met een microfoontje omgeroepen hoeveel goud iemand heeft geschonken. Dit goud is vaak 24 karaats, lekker dan, na een tijdje zijn ze helemaal verbogen en alles.
Als je sieraden wilt kopen... ok.quote:Op donderdag 22 januari 2009 16:48 schreef MaximumRush het volgende:
[..]
Egyptisch goud zal ietsje geler zijn dan Turks en Nederlands goud. Dit omdat in Egypte bijna alleen maar 18 karaats goud wordt verkocht. In Nederland zul je bijna nooit iets anders dan 14 zien en in Turkije zul je het alleen maar in niet-toeristische plekken zien. Daarom is het juist beter om het in Egypte te kopen dan in Turkije of Nederland.
Het zijn vaak armbanden etc. Misschien heb je gelijk hoor, maar het is minimaal 18 karaats. Maar ik gok er echt op dat er vast wel wat hogers tussen zit. Die dingen zijn echt helemaal verbogen soms.quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 07:10 schreef jelo74 het volgende:
[..]
Als men iemand goud schenkt, maakt niet uit waar op de wereld, in vorm van sieraden, dan is dat NOOIT 24Karaat.
Als men, bijv. turkije, iemand goud schenkt dat 24 karaat is, dan is dat in vorm van barren. Geen munten.(munt = legering)
Gokken is en blijft gokken. (misschien leuk riskant hobby)quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 07:42 schreef Levolution het volgende:
[..]
Het zijn vaak armbanden etc. Misschien heb je gelijk hoor, maar het is minimaal 18 karaats. Maar ik gok er echt op dat er vast wel wat hogers tussen zit. Die dingen zijn echt helemaal verbogen soms.
Ik herinnerde mij echt dat er met 24 karaats goud werd gepronkt, maar ik heb even wat onderzoek gedaan en ook Turkse sites bevestigen dat uit 24 karaat geen sieraden te vervaardigen zijn, terwijl anderen het tegenovergestelde beweren.quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 07:48 schreef jelo74 het volgende:
[..]
Gokken is en blijft gokken. (misschien leuk riskant hobby)
Geen enkele juwilier die sieraden produceerd en geld wil verdienen maakt sieraden uit 24K.
Als je tewijnig kennis hebt mag je me gerust vragen.
Als je gokken wil dan moet je niet bij mij zijn.
Kijk... jij bent nou geen beterweter maar iemand die het echt wil weten, super.quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 08:03 schreef Levolution het volgende:
[..]
Ik herinnerde mij echt dat er met 24 karaats goud werd gepronkt, maar ik heb even wat onderzoek gedaan en ook Turkse sites bevestigen dat uit 24 karaat geen sieraden te vervaardigen zijn, terwijl anderen het tegenovergestelde beweren.
Wél worden er sieraden gemaakt van 22 karaat, dus mijn gok dat het boven de 18 karaat lag klopt wel.
Jij hebt ongetwijfeld meer verstand van goud dan ik, maar besef wel dat dit een cultureel aspect is waarbij men zoveel mogelijk wil pronken. Het gaat hun dus niet om de kwaliteit van het goud, maar om het goud zelf.
Bijvoorbeeld:
[ afbeelding ]
(22 ayar = 22 karaat)
Kun jij voor mij bevestigen dat er inderdaad sieraden vervaardigd kunnen en zullen worden uit 22 karaats goud? Ook al is dit niet praktisch.
Klopt niet helemaal kerel. Maar je hebt wel iets begrepen...quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 10:29 schreef mtchel112 het volgende:
turks goud is nep en/of gestolen nederlands goud niet
Ik ben er wel achtergekomen toen ik een gouden ring kocht in Turkije afgelopen jaar, dat deze niet massief was. Hij deed het lijken alsof het massief was, maar uiteindelijk was hij toch hol. De legering was ook niet helemaal zuiver aangezien hij beetje verkleurde.. Uiteindelijk heb ik die ring voor 100 euro minder verkocht in Nederland om er een "Nederlands" gouden ring van te maken. Kostte me een veelvoud van de oorspronkelijke ring, maar ik moet geen troep...quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 10:44 schreef Kimmed het volgende:
turks goud is niet altijd even goed te vertrouwen. Je wordt daar namelijk vrij snel opgelicht! ik zou daar persoonlijk geen sieraden kopen tenzij je er zelf echt veel verstand van hebt. ze verkopen het namelijk wel heel erg mooi! ( en veel te goedkoop)
als het te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat vaak ook
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |