Hm.. Mja.. Ik heb wel dit jaar 400 euro in de vorm van een halve laptop gehad, dat is ook tof! Het is niet zo dat m'n ouders nooit helpenquote:Op dinsdag 20 januari 2009 22:53 schreef Vivi het volgende:
[..]
Ik heb 3 mnd geleden nog een compleet nieuwe inboedel gehad.
En als we gingen shoppen mocht ik nog steeds alles kopen wat ik leuk vond aan schoenen, kleren en jassen..als mijn mama op vakantie ging kreeg ik haar bankpasje om leuke dingen van te doen.
Nou, ik kan heel makkelijk stoppen omdat ik het al eerder had gedaanquote:Op dinsdag 20 januari 2009 22:48 schreef Greys het volgende:
[..]
Had jij de eerste paar dagen ook dat zenuwengevoel rustig uren achter elkaar? Wordt dat snel minder?
En je hebt gelijk, ik moet het kunnen! Heb ook geen sigaretten in huis hoor, dus wees niet bang dat ik in een zwak moment er eentje opsteek! En dank voor de peptalk![]()
Ik heb 3 weken terug nog met mijn ouders om de tafel gezeten: ze hebben besloten mijn vervolgopleiding te betalen. Of in ieder geval te lenen, tot ik het ooit terug kan betalen. En dat is een hoop geld, want postmaster wordt niet meer gesubsidieerd.. Dat vond ik echt ontzettend lief, want ik weet dat ze daar zelf wel wat voor aan de kant moeten zettenquote:Op dinsdag 20 januari 2009 22:53 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Is dat zo raar?
Mijn stufi is minder dan mijn huur, en bij mijn studie heb je niet zoveel tijd om te werken dat je nog eens honderden euro's per maand kunt bijverdienen. Dan vind ik het onzin om een studieschuld aan te gaan als je ouders genoeg geld hebben om bij te springen, desnoods met een lening.
Ja ik zeg ook niet dat mijn mams normaal is hoor, die is echt extreem vrijgevig.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 22:55 schreef P.F het volgende:
[..]
Hm.. Mja.. Ik heb wel dit jaar 400 euro in de vorm van een halve laptop gehad, dat is ook tof! Het is niet zo dat m'n ouders nooit helpenEn ze gaan niet de huur/rekeningen betalen maar wel een bijdrage in eten/etc.
Maar ze schreef al dat ze dat geld voor de huur renteloos mag lenen van haar ouders!quote:Op dinsdag 20 januari 2009 22:53 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Is dat zo raar?
Mijn stufi is minder dan mijn huur, en bij mijn studie heb je niet zoveel tijd om te werken dat je nog eens honderden euro's per maand kunt bijverdienen. Dan vind ik het onzin om een studieschuld aan te gaan als je ouders genoeg geld hebben om bij te springen, desnoods met een lening.
Ja, dat is behoorlijk raar. Als je het niet kan betalen moet je niet op kamers gaan wonen. Het hele idee erachter is zelfstandig worden enzo, dat je ouders dat betalen ondermijnt dit proces "lichtelijk"quote:Op dinsdag 20 januari 2009 22:53 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Is dat zo raar?
Dat is bij mij dus ook zo. Op zich ook wel eerlijk want ik krijg ook minder van de IB-groep doordat zij genoeg geld hebben!quote:Op dinsdag 20 januari 2009 22:55 schreef Ewelina het volgende:
Mijn vader heeft me nooit geholpen met de inboedel, wel heeft hij altijd mijn collegegeld betaald en nog een maandelijkse bijdrage. Icm stufi was dat wel genoeg om de meest basale dingen van te betalen, voor de extra's moest ik werken. Vond ik wel normaal eigenlijk
Ik werkte bij de AH Klantenservice, verdiende een tientje per uur (wel bruto, maar als student zijnde is dat toch netto). Ik vind dat een vrij normaal salaris, mijn vorige baantjes zaten ook allemaal rond de 9 euro per uur.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 22:55 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Wow, wat voor baantje is dat?
Als je je studie enigszins serieus neemt zul je daar toch gewoon tijd in moeten steken. Ik sprak laatst een Amerikaanse professor en daar mogen studenten niet eens werken op bepaalde universiteiten omdat ze zich volledig op hun studie moeten richten. Geen wonder dat er hier een zesjesmentaliteit heerst.
Ze zijn maandelijks geld kwijt aan eten etc voor PF, dat blijven ze betalen. Of zoiets had ze een keer gezegd hierquote:Op dinsdag 20 januari 2009 22:57 schreef Greys het volgende:
[..]
Maar ze schreef al dat ze dat geld voor de huur renteloos mag lenen van haar ouders!
En PF, effe voor de volledigheid.. je schreef 'Ja wat ze nu betalen blijven ze betalen, dat is het plan'. Dus krijg je dan maandelijks geld van je ouders nu en dat blijf je krijgen? Of snap ik hem verkeerd?
quote:Op dinsdag 20 januari 2009 22:55 schreef Aventura het volgende:
Wat willen jullie studenten toch veel tegenwoordig! Ik ging op 18-jarige leeftijd op kamers. Mijn pa heeft me wel geholpen met de verhuizing, en ik kreeg wat oude meuk mee (weggevertjes van familie, waaronder een prachtig krakend 1-persoonsbed). Natuurlijk betaalden ze niet mee aan mijn huur. Ik heb vanaf dat moment alles zelf bekostigd. En ja dat was soms hard werken. Studieschuld: die was 1300 euro in totaal na 5 jaar studeren. Is allemaal afbetaald. Truc: je moet niet zoveel willen en genoegen nemen met wat je op dat moment hebt. Het wordt alleen maar beter. Je mag best een beetje sappelen hoor, voordat je je diploma te gelde gaat maken.
Ja, ik krijg nog kleedgeld en zakgeldquote:Op dinsdag 20 januari 2009 22:57 schreef Greys het volgende:
[..]
Maar ze schreef al dat ze dat geld voor de huur renteloos mag lenen van haar ouders!
En PF, effe voor de volledigheid.. je schreef 'Ja wat ze nu betalen blijven ze betalen, dat is het plan'. Dus krijg je dan maandelijks geld van je ouders nu en dat blijf je krijgen? Of snap ik hem verkeerd?
Eh, als je in een gat in Limboland woont moet je wel op kamers voor de studie die ik wilde doen, die werd namelijk alleen gegeven in Utrecht.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 22:57 schreef k_i_m het volgende:
[..]
Ja, dat is behoorlijk raar. Als je het niet kan betalen moet je niet op kamers gaan wonen. Het hele idee erachter is zelfstandig worden enzo, dat je ouders dat betalen ondermijnt dit proces "lichtelijk".
Dat is natuurlijk wat gechargeerd. Ik heb Nyenrode gedaan en was een zogenaamde A-student.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 22:55 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Wow, wat voor baantje is dat?
Als je je studie enigszins serieus neemt zul je daar toch gewoon tijd in moeten steken. Ik sprak laatst een Amerikaanse professor en daar mogen studenten niet eens werken op bepaalde universiteiten omdat ze zich volledig op hun studie moeten richten. Geen wonder dat er hier een zesjesmentaliteit heerst.
Maar dan wordt ze toch wél financieel gesteund als ze die centjes per maand krijgt en ze mag de huur renteloos lenen? Ik vind dat PFje een beetje doet alsof haar ouders haar helemaal niet helpen, maar zo te horen doen ze dat gewoon wel!quote:Op dinsdag 20 januari 2009 22:59 schreef Chicolate het volgende:
[..]
Ze zijn maandelijks geld kwijt aan eten etc voor PF, dat blijven ze betalen. Of zoiets had ze een keer gezegd hier.
Dat wat greys zegtquote:
Er zijn zat studenten die in dat geval gewoon heen en weer reizen, daar is het principe OV kaart voor uitgevondenquote:Op dinsdag 20 januari 2009 22:59 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Eh, als je in een gat in Limboland woont moet je wel op kamers voor de studie die ik wilde doen, die werd namelijk alleen gegeven in Utrecht.
Krijg je dat kleedgeld, eetgeld en zakgeld straks ook nog gewoon als je op kamers bent?quote:Op dinsdag 20 januari 2009 22:59 schreef P.F het volgende:
[..]
Ja, ik krijg nog kleedgeld en zakgeldEn dan krijg ik nu ook eetgeld omdat ze dat al betaalden.. En ze betalen m'n studie!!! Dus omgerekend betalen ze misschien al wel hartstikke veel!
Maarr dan denk ik aan meneer farfallus die een vloer van z'n ouders kreeg en waar een bevriende schilder kwam schilderen en zijn mama die eens in de zoveel tijd schoon komt maken etc etc. En dan denk ik oké DAT gaat ook wel ver maar iets er tussen in zou tof zijn! (Dus zeg maar niet eens 't geld gedeelte meer 't meedenk/help gedeelte)
Kom op Kim, als je ouders het makkelijk kunnen missen en het willen betalen ga je natuurlijk niet voor je lol 4 uur per dag in de trein zitten, plus dat je dan ook helemaal geen leuk sociaal studentenleven kan opbouwenquote:Op dinsdag 20 januari 2009 23:02 schreef k_i_m het volgende:
[..]
Er zijn zat studenten die in dat geval gewoon heen en weer reizen, daar is het principe OV kaart voor uitgevonden.
Volgens mij valt het best mee, en betalen je ouders best veel voor je hoor!quote:Op dinsdag 20 januari 2009 22:59 schreef P.F het volgende:
[..]
Ja, ik krijg nog kleedgeld en zakgeldEn dan krijg ik nu ook eetgeld omdat ze dat al betaalden.. En ze betalen m'n studie!!! Dus omgerekend betalen ze misschien al wel hartstikke veel!
Maarr dan denk ik aan meneer farfallus die een vloer van z'n ouders kreeg en waar een bevriende schilder kwam schilderen en zijn mama die eens in de zoveel tijd schoon komt maken etc etc. En dan denk ik oké DAT gaat ook wel ver maar iets er tussen in zou tof zijn! (Dus zeg maar niet eens 't geld gedeelte meer 't meedenk/help gedeelte)
Even een kort overzichtje. Ik kreeg 250 euro per maand aan studiefinanciering (zou meer zijn als mijn ouders niet met z'n tweeën verdienden), terwijl de huur van mijn kamer 300 euro was, zorgverzekering 80 euro en dan nog eten en kleren etc. Dan zou ik dus nog minstens 200 euro per maand erbij moeten verdienen terwijl ik elke dag 's ochtends en 's middags college had en in de weekends 200km verderop zat. Ik denk dat dat in mijn geval wel effect zou hebben gehad op mijn studieresultaten, en aangezien ik verder wil in de wetenschap kan ik me dat niet veroorloven.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 23:00 schreef SHE het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk wat gechargeerd. Ik heb Nyenrode gedaan en was een zogenaamde A-student.
En geloof me dat ik me de pleuris moest werken hoor, want mevroi wilde niet op kamers maar een eigen appartement.
Daarbij had ik ook nog een peperdure cocaine verslaving die betaald moest worden![]()
Maar serieus; schoolresultaten hebben niets te maken met wel of niet hoeven werken. Dat is een mentaliteits issue.
Dat wil ik wel even nuanceren. Als jij zoveel werkt dat je geen tijd meer overhoudt voor studeren, dan lijdt je studie daar wel degelijk onder. Zo heb ik bijvoorbeeld vakken niet afgemaakt, papers afgeraffeld en slecht geleerd omdat ik er domweg niet de tijd voor had,quote:Op dinsdag 20 januari 2009 23:00 schreef SHE het volgende:
[..]
Maar serieus; schoolresultaten hebben niets te maken met wel of niet hoeven werken. Dat is een mentaliteits issue.
Ja, maar die afspraken staan nog niet vast, dat is een voorstel en ik weet dus niet of dat doorgaat! En dat hing van zoveel variabelen af dat ik er een beetje duizelig van werd.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 23:01 schreef Greys het volgende:
[..]
Maar dan wordt ze toch wél financieel gesteund als ze die centjes per maand krijgt en ze mag de huur renteloos lenen? Ik vind dat PFje een beetje doet alsof haar ouders haar helemaal niet helpen, maar zo te horen doen ze dat gewoon wel!
PF, geen aanval naar jou hoor, maar gelukkig doen je ouders wat meer hun best als dat ik het in eerste instantie begreep
Van Zuid-Limburg naar Utrecht? Dan moet ik de trein van 6 uur hebben om om 9 uur op college te zijn. Ik weet niet eens of er voor die tijd al een bus naar het station rijdt in dat gat waar m'n ouders wonen.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 23:02 schreef k_i_m het volgende:
[..]
Er zijn zat studenten die in dat geval gewoon heen en weer reizen, daar is het principe OV kaart voor uitgevonden.
quote:Op dinsdag 20 januari 2009 23:02 schreef Greys het volgende:
[..]
Krijg je dat kleedgeld, eetgeld en zakgeld straks ook nog gewoon als je op kamers bent?
En ze betalen je studie?
En je mag de huur renteloos lenen?
Handjes dichtknijpen! En rap!![]()
(Serieus, je ouders doen dan toch al hartstikke veel?)
Wat allejezus knap van je om sigaretten in huis te hebben liggen tijdens het stoppen!quote:Op dinsdag 20 januari 2009 23:04 schreef k_i_m het volgende:
Greys, ik heb gewoon nog twee nieuwe pakjes Chesterfield in de la liggen. Cellofaan er nog omheen en alles. Zonde van mijn 10 euro!
Heb jij op Nyenrode gezeten?quote:Op dinsdag 20 januari 2009 23:00 schreef SHE het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk wat gechargeerd. Ik heb Nyenrode gedaan en was een zogenaamde A-student.
En geloof me dat ik me de pleuris moest werken hoor, want mevroi wilde niet op kamers maar een eigen appartement.
Daarbij had ik ook nog een peperdure cocaine verslaving die betaald moest worden![]()
Oh wat verschrikkelijk! En dat is allemaal de schuld van de ouders!quote:Op dinsdag 20 januari 2009 23:03 schreef Vivi het volgende:
[..]
Kom op Kim, als je ouders het makkelijk kunnen missen en het willen betalen ga je natuurlijk niet voor je lol 4 uur per dag in de trein zitten, plus dat je dan ook helemaal geen leuk sociaal studentenleven kan opbouwen.
Jij wil toch die opleiding doen? Dan verzin je toch zelf een mooie oplossing, zonder je ouders ervoor op te laten draaien? Maar het normaal vinden dat je ouders een bodemloze geldput zijn vind ik raar. Of ze het nou kunnen missen of niet.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 23:06 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Van Zuid-Limburg naar Utrecht? Dan moet ik de trein van 6 uur hebben om om 9 uur op college te zijn. Ik weet niet eens of er voor die tijd al een bus naar het station rijdt in dat gat waar m'n ouders wonen.
Vind je dat zelf nou een serieuze optie?
Ik krijg dan 260 per maand met 337 huur.. Maar nu reis ik 2 x per dag minimaal 1 uur en 40 minuten en meestal 2 uur en soms nog langer.. Dus op zich ga ik veel tijd over hebben en dan kan ik in die tijd werken! (En ik woon maar 25-30 kilometer van m'n schoolquote:Op dinsdag 20 januari 2009 23:05 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Even een kort overzichtje. Ik kreeg 250 euro per maand aan studiefinanciering (zou meer zijn als mijn ouders niet met z'n tweeën verdienden), terwijl de huur van mijn kamer 300 euro was, zorgverzekering 80 euro en dan nog eten en kleren etc. Dan zou ik dus nog minstens 200 euro per maand erbij moeten verdienen terwijl ik elke dag 's ochtends en 's middags college had en in de weekends 200km verderop zat. Ik denk dat dat in mijn geval wel effect zou hebben gehad op mijn studieresultaten, en aangezien ik verder wil in de wetenschap kan ik me dat niet veroorloven.
Tja, ik kan alleen zeggen wat mijn ervaring is en als ik deze bedragen lees dan denk ik; waar gaaaaaaaaat het overquote:Op dinsdag 20 januari 2009 23:05 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Even een kort overzichtje. Ik kreeg 250 euro per maand aan studiefinanciering (zou meer zijn als mijn ouders niet met z'n tweeën verdienden), terwijl de huur van mijn kamer 300 euro was, zorgverzekering 80 euro en dan nog eten en kleren etc. Dan zou ik dus nog minstens 200 euro per maand erbij moeten verdienen terwijl ik elke dag 's ochtends en 's middags college had en in de weekends 200km verderop zat. Ik denk dat dat in mijn geval wel effect zou hebben gehad op mijn studieresultaten, en aangezien ik verder wil in de wetenschap kan ik me dat niet veroorloven.
Als ik "wat denk je zelf" tegen mijn vader zeg krijg ik een draai om mijn oren!quote:Op dinsdag 20 januari 2009 23:05 schreef P.F het volgende:
[..]
Ja, maar die afspraken staan nog niet vast, dat is een voorstel en ik weet dus niet of dat doorgaat! En dat hing van zoveel variabelen af dat ik er een beetje duizelig van werd.
Maar als ik dan zeg van o ik zie een bed van 40 euro staan op marktplaats ik ga even bellen.. Dan is het zo van waarom doe je niet je grote bed?
En ik ja past niet..
Nou dan doe je toch dat matras...
Ik: nee dat is 80*190 wat denk je zelf
Dan is het zo van jaaa geef maar lekker veel geld uit aan nieuwe spullen blablabla![]()
Dan denk ik van pff, je bent niet aan het helpen
Ik vind het wel normaal dat een ouder meebetaalt aan de opleidingen van het kind. Je wilt toch dat dat kind goed terechtkomt?quote:Op dinsdag 20 januari 2009 23:09 schreef k_i_m het volgende:
[..]
Jij wil toch die opleiding doen? Dan verzin je toch zelf een mooie oplossing, zonder je ouders ervoor op te laten draaien? Maar het normaal vinden dat je ouders een bodemloze geldput zijn vind ik raar. Of ze het nou kunnen missen of niet.
Het is een vreselijk oordquote:Op dinsdag 20 januari 2009 23:07 schreef cyclechick het volgende:
[..]
Heb jij op Nyenrode gezeten?
Jij bent de droomdochter van mijn vader, die die nooit heeft gehadNou ja, behalve die coke verslaving dan
Ik zat in breukelen op de middelbare school, en af en toe als het heul slecht weer was/glad dan bracht mijn vader ons, en reden we langs Nyenrode, en dan zei hij altijd dat het zo'n goede uni was, en dat wij daar later ook maar naar toe moesten
Nou ja ik zei het niet zoquote:Op dinsdag 20 januari 2009 23:10 schreef Greys het volgende:
[..]
Als ik "wat denk je zelf" tegen mijn vader zeg krijg ik een draai om mijn oren!
Ook met mijn 35 jaar!
Maar PF, loop niet zo hard van stapel. Je bedoelt het allemaal super en het is je ook zo gegund allemaal, maar ik kan me ook wel voorstellen dat je vader zoiets heeft van 'ga voorlopig ff op dat matras liggen, daar ga je niet dood aan'. Hij zal jou ook wel kennen inmiddels en hij weet dat je morgen wellicht weer een ander bed wiltSnap je? Hij bedoelt het vast goed.
Bij het bepalen van hoogte van studiefinanciering is inkomen van ouders meegenomen. Omdat de overheid verwacht dat ouders ook een bijdrage leveren. Op kamers is volgens hen: deel stufi, deel ouders en deel baantje. En daarvan zou je rond moeten kunnen komen.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 23:09 schreef k_i_m het volgende:
[..]
Jij wil toch die opleiding doen? Dan verzin je toch zelf een mooie oplossing, zonder je ouders ervoor op te laten draaien? Maar het normaal vinden dat je ouders een bodemloze geldput zijn vind ik raar. Of ze het nou kunnen missen of niet.
Maar meebetalen aan opleidingen is wat anders dan geld van ze verwachten om je rekeningen mee te betalen. Geld wat in een studie gestoken wordt krijg je niet cash in je handen. Dat is hetzelfde als helpen met een inboedel of een keer een tas boodschappen geven.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 23:10 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Ik vind het wel normaal dat een ouder meebetaalt aan de opleidingen van het kind. Je wilt toch dat dat kind goed terechtkomt?
Je ouders als bodemloze geldput beschouwen is wel een ander uiterste.
Tuurlijk is dat normaal maar ik moet bijvoorbeeld 2x anderhalf uur reizen op een dag. Echt nodig om op kamers te gaan is het dus niet maar het zou wel leuk zijn. Als het dus meer voor de ervaring en de leuk is dan voor de noodzaak dan is het ook de keuze van een kind.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 23:10 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Ik vind het wel normaal dat een ouder meebetaalt aan de opleidingen van het kind. Je wilt toch dat dat kind goed terechtkomt?
quote:Op dinsdag 20 januari 2009 23:13 schreef P.F het volgende:
[..]
En m'n moeder zei: Anders koop je toch een hangmat
Ik heb het een jaar volgehouden, prachtige tijd gehad, maar toch iets te elitait voor mijquote:Op dinsdag 20 januari 2009 23:12 schreef SHE het volgende:
[..]
Het is een vreselijk oord
Omhooggevallen bende en heel typisch volk. Wees maar blij dat het je bespaard is gebleven
Ik had dat nuchter nooit getrokken
Ik had berekend dat die van mij 960 zouden zijn? Maar ik kan 't ook fout hebben gedaan!quote:Op dinsdag 20 januari 2009 23:13 schreef cyclechick het volgende:
Mjin vaste lasten per maand zijn meer dan 800 eurodat is best veel eigenlijk voor een student, of niet?
Ik vind het ook normaal? Niet dat mijn kind niet moet werken straks voor zijn extraatjes, maar als ik het financieel kan opbrengen laat ik hem ook lekker genieten van zijn studententijd zonder dat ie zich ook nog eens 3 slagen in de rondte moet werken hoor. Dat kan ie nog lang genoeg als ie afgestudeerd isquote:Op dinsdag 20 januari 2009 23:10 schreef Ewelina het volgende:
[..]
't zou ook echt niks voor mij zijn.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 23:12 schreef SHE het volgende:
[..]
Het is een vreselijk oord
Omhooggevallen bende en heel typisch volk. Wees maar blij dat het je bespaard is gebleven
Ik had dat nuchter nooit getrokken
Welk jaar zat jij??quote:Op dinsdag 20 januari 2009 23:15 schreef Adelante het volgende:
[..]
Ik heb het een jaar volgehouden, prachtige tijd gehad, maar toch iets te elitait voor mijik woonde daar ook niet op de campus in breukelen, maar ging op en neer...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |