abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65302248
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 23:18 schreef nectarientje het volgende:

[..]

Nee, opa is afgelopen november overleden.
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 21:16 schreef nectarientje het volgende:

[..]

Opa heeft het testament in 2002 opgesteld en is in november overleden.
Beetje vaag geformuleerd dan.
In dat geval maakt het alsnog niks uit. Vader/tante hebben bij het overlijden van oma geen vordering op opa gekregen krachtens de wettelijke verdeling, dus dan zijn de wilsrechten alsnog niet van toepassing.
pi_65302360
Is er geld in de nalatenschap of zijn het alleen maar goederen?

Never mind,... ik lees terug dat het alleen om een woning gaat.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_65302512
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 23:29 schreef Five_Horizons het volgende:
Is er geld in de nalatenschap of zijn het alleen maar goederen?
Dat weet ik niet precies. Ik weet ook niet of ze dat al weten want volgens mij hebben ze alleen het testament nog maar gelezen. De definitieve afspraak met de hele bedoening moet nog gemaakt worden.
Ga je mee buiten spelen?
Soms verdwaal ik in een draak
101 doelen omdat het kan
en iets met een loodgieter..
pi_65302574
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 23:27 schreef Maharbal het volgende:
Beetje vaag geformuleerd dan.
scuza. Maar het zou toch ook raar zijn om nu nog te moeten beginnen aan een testament van iemand die al 6 jaar dood is? (maw, ik heb geen erg in het belang van de jaartallen gehad)
Ga je mee buiten spelen?
101 doelen omdat het kan
pi_65302630
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 23:34 schreef nectarientje het volgende:

[..]

scuza. Maar het zou toch ook raar zijn om nu nog te moeten beginnen aan een testament van iemand die al 6 jaar dood is? (maw, ik heb geen erg in het belang van de jaartallen gehad)
Je moest eens weten wat voor stapels dossiers notarissen soms hebben liggen op kantoor
pi_65302660
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 23:35 schreef Maharbal het volgende:

Je moest eens weten wat voor stapels dossiers notarissen soms hebben liggen op kantoor
Goed dat ik geen notaris ben dan Zou er vermoedelijk gillend gek van worden.
Ga je mee buiten spelen?
101 doelen omdat het kan
pi_65302668
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 23:32 schreef nectarientje het volgende:

[..]

Dat weet ik niet precies. Ik weet ook niet of ze dat al weten want volgens mij hebben ze alleen het testament nog maar gelezen. De definitieve afspraak met de hele bedoening moet nog gemaakt worden.
De vordering in geld kan worden opgeëist, die in goederen niet. Daarvoor zal dan een blote-eigendomswilsrecht voor worden uitgeoefend.
pi_65302710
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 23:36 schreef Five_Horizons het volgende:
De vordering in geld kan worden opgeëist, die in goederen niet. Daarvoor zal dan een blote-eigendomswilsrecht voor worden uitgeoefend.
Ik ben echt heel erg mijn best aan het doen om jullie te volgen maar ik ben jullie ergens halverwege het wilsrechtstukje kwijtgeraakt en nu gaat het over blote-eigendomswilsrecht?
Ga je mee buiten spelen?
101 doelen omdat het kan
pi_65302982
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 23:38 schreef nectarientje het volgende:

[..]

Ik ben echt heel erg mijn best aan het doen om jullie te volgen maar ik ben jullie ergens halverwege het wilsrechtstukje kwijtgeraakt en nu gaat het over blote-eigendomswilsrecht?
Daarmee doelt five_horizons waarschijnlijk op een vruchtgebruik. In bepaalde gevallen (en bij wilsrechten) kan de langstlevende bedingen dat hij/zij een vruchtgebruik krijgt op datgene wat de erfgenamen opeisen krachtens een wilsrecht.

Een wilsrecht is kort gezegd een extra bescherming voor kinderen voor het zogenaamde "stiefouder-gevaar". VB: Moeder A en vader B zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. Vader B overlijdt. Moeder A krijgt krachtens de wettelijke verdeling de hele nalatenschap, en hun kind C krijgt een vordering op A die pas opeisbaar wordt als zij dood gaat/in staat van faillissement geraakt etc.
Als moeder A besluit te gaan hertrouwen, dan kan kind C d.m.v een wilsrecht ineens wel zijn vordering opeisen (zonder dat moeder dood/failliet is). Zouden deze wilsrechten er niet zijn, dan zou bij overlijden van moeder A stiefvader D het erfdeel van kind C krijgen en zou C op zijn beurt weer een vordering op D krijgen (vat je 'm nog?)

Aangezien er hier zo te zien geen sprake is van een wettelijke verdeling, gelden deze wilsrechten niet.
Dus afhankelijk van het testament van opa (wel een ouderlijke boedelverdeling of niet) hebben vader/tante een wel of niet opeisbare vordering ter grootte van hun erfdeel, tenzij wordt bewezen dat zij dat erfdeel al hebben gehad.

[ Bericht 0% gewijzigd door Maharbal op 22-01-2009 00:03:24 ]
pi_65303018
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 23:38 schreef nectarientje het volgende:

[..]

Dat is een wilsrecht bedoeld om de kinderen te beschermen bij een geval als dit.

In eerste instantie kun je die inroepen bij het voorgenomen huwelijk met de stiefvader (wat dus al geweest is). Dan krijgen de kinderen het blote eigendom van de goederen uit de nalatenschap van de moeder. (de vader mag het vruchtgebruik voorbehouden).

Bij overlijden van de vader (in dit geval dus) vervalt dit vruchtgebruik (als dat er dus al is). De kinderen krijgen dan volgens art.4:20BW het eerste vol eigendomswilsrecht. Er is dan vol eigendom en de stiefmoeder moet alles dus overdragen aan de kinderen.
pi_65303064
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 23:45 schreef Maharbal het volgende:

<uitleg>
kijk, het begint te dagen hier!

En Lov1, daar waar ik gister zei dat ik toch rechten had moeten studeren, neem ik dat nu helemaal terug
Ga je mee buiten spelen?
101 doelen omdat het kan
pi_65303089
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 23:46 schreef Five_Horizons het volgende:
Dat is een wilsrecht bedoeld om de kinderen te beschermen bij een geval als dit.

In eerste instantie kun je die inroepen bij het voorgenomen huwelijk met de stiefvader (wat dus al geweest is). Dan krijgen de kinderen het blote eigendom van de goederen uit de nalatenschap van de moeder. (de vader mag het vruchtgebruik voorbehouden).

Bij overlijden van de vader (in dit geval dus) vervalt dit vruchtgebruik (als dat er dus al is). De kinderen krijgen dan volgens art.4:20BW het eerste vol eigendomswilsrecht. Er is dan vol eigendom en de stiefmoeder moet alles dus overdragen aan de kinderen.
Maar dat geldt alleen voor geld en niet voor goederen begrijp ik uit je eerdere post?
Ga je mee buiten spelen?
101 doelen omdat het kan
pi_65303218
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 23:36 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Opeisbare vordering? De eventuele vordering voortgekomen uit het testament van oma? Het is nog afwachten of er werkelijk een vordering bestaat. Beneficiaire aanvaarding, verdeling nalatenschap? In casu, het huis, een registergoed.

Voor wat betreft de nalatenschap van opa. De meest recent opengevallen nalatenschap. Wilsrechten doen hier niet ter zake. Het betreft een onder het oude recht opgemaakt testament. ( 2002 ) Eventuele rechten welke op wilsrechten, zoals we deze in het nieuwe recht kennen, lijken, moeten in het testament staan. Het hangt dus helemaal van het oude testament af, wanneer en in welke gevallen betreffende vorderingen opeisbaar worden.
Quis, quod, ui, quibus auxiliis, cur, quomodo, quando?
pi_65303331
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 23:53 schreef m79_eec het volgende:
Opeisbare vordering? De eventuele vordering voortgekomen uit het testament van oma? Het is nog afwachten of er werkelijk een vordering bestaat. Beneficiaire aanvaarding, verdeling nalatenschap? In casu, het huis, een registergoed.

Voor wat betreft de nalatenschap van opa. De meest recent opengevallen nalatenschap. Wilsrechten doen hier niet ter zake. Het betreft een onder het oude recht opgemaakt testament. ( 2002 ) Eventuele rechten welke op wilsrechten, zoals we deze in het nieuwe recht kennen, lijken, moeten in het testament staan. Het hangt dus helemaal van het oude testament af, wanneer en in welke gevallen betreffende vorderingen opeisbaar worden.
Maar oma had geen testament. Dus dan hangt het af van het bewijs dat mevrouw A moet leveren dat mijn vader en tante daadwerkelijk hun deel gehad hebben na het overlijden van oma.
Ga je mee buiten spelen?
101 doelen omdat het kan
pi_65303442
Juist. En daarom is het lastig om concrete uitspraken te doen zonder te weten wat er nou precies in het testament van opa staat. Ik ben in ieder geval wel benieuwd wat de notaris je zal vertellen.
Je bent nu in ieder geval een klein beetje up-to-date!

En rechten is nog steeds heel leuk hoor!
Je moet je niet laten afschrikken door erfrecht , dat krijgen de meeste studenten vrijwel niet. Dit is meer iets voor de notarielen.
pi_65303464
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 23:53 schreef m79_eec het volgende:

[..]

Mja, het is al eerder genoemd: het is allemaal erg specifiek en afhankelijk van details als deze. Ergo: die details zul je zeker moeten weten voordat je er definitief iets over kunt zeggen.
quote:
Ik wist niet dat het onder het oude erfrecht was opgemaakt. Dat verandert een hoop, inderdaad.
pi_65303502
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 23:59 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Mja, het is al eerder genoemd: het is allemaal erg specifiek en afhankelijk van details als deze. Ergo: die details zul je zeker moeten weten voordat je er definitief iets over kunt zeggen.
[..]

Ik wist niet dat het onder het oude erfrecht was opgemaakt. Dat verandert een hoop, inderdaad.
Je hebt stiekem niet alle posts doorgelezen, of wel?
pi_65303595
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 23:55 schreef nectarientje het volgende:

[..]

Maar oma had geen testament. Dus dan hangt het af van het bewijs dat mevrouw A moet leveren dat mijn vader en tante daadwerkelijk hun deel gehad hebben na het overlijden van oma.
Juist, het kindsdeel van je vader en tante bestaat uit een gedeelte van het huis. Daar ze op het moment van het verkrijgen van de erfenis minderjarig waren, moet er sprake zijn geweest van beneficiaire aanvaardig. Dit is
terug te vinden in de registers bij de rechtbank. Daar het erfdeel bestond uit een deel van het huis, en dit een registergoed is, moet te traceren zijn wat hiermee is gebeurd. Is er verdeeld of niet en wat is de tegenprestatie geweest.
pi_65303662
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 00:03 schreef m79_eec het volgende:
Juist, het kindsdeel van je vader en tante bestaat uit een gedeelte van het huis. Daar ze op het moment van het verkrijgen van de erfenis minderjarig waren, moet er sprake zijn geweest van beneficiaire aanvaardig. Dit is
terug te vinden in de registers bij de rechtbank. Daar het erfdeel bestond uit een deel van het huis, en dit een registergoed is, moet te traceren zijn wat hiermee is gebeurd. Is er verdeeld of niet en wat is de tegenprestatie geweest.
Kijk, een stukje dat ik helemaal begrijp en tevens een mooi actiepunt voor mijn vader. Is dat nog te achterhalen na zoveel jaar?
Ik heb een ontzettend stomme fout gemaakt in de OP bedenk ik me nu. Oma is in 1969 overleden en mevrouw A en opa zijn 39 1/2 jaar getrouwd en niet 29 1/2.
Ga je mee buiten spelen?
101 doelen omdat het kan
pi_65303968
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 00:05 schreef nectarientje het volgende:

[..]

Kijk, een stukje dat ik helemaal begrijp en tevens een mooi actiepunt voor mijn vader. Is dat nog te achterhalen na zoveel jaar?
Ik heb een ontzettend stomme fout gemaakt in de OP bedenk ik me nu. Oma is in 1969 overleden en mevrouw A en opa zijn 39 1/2 jaar getrouwd en niet 29 1/2.
Het is erg lang geleden, maar de leveringsaktes van het huis moeten er zijn, deze zijn ingeschreven. Daarin
staat ook wie wat levert. De erfenis van je vader en je tante bestond in een aandeel in het huis. Waarschijnlijk
is dit deel overgedragen aan opa. Hiervoor was een notariele akte nodig en deze is nog op te vragen. Hier
blijkt wellicht meer uit.
pi_65304568
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 00:00 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Je hebt stiekem niet alle posts doorgelezen, of wel?
Oh jawel hoor. Maar ik heb er geen rekening mee gehouden. Het topic loopt al een tijdje.
pi_65307149
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 23:04 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Nee, want opa is komen te overlijden voor 1 januari 2003. Zoals hierboven mooi is gezegd gelden de wilsrechten alleen bij een wettelijke verdeling.

De wettelijke verdeling is iets van het nieuwe erfrecht vanaf 1 januari 2003.
Zoals ik hier ergens eerder heb gezegd gaat het waarschijnlijk over een ouderlijke boedelverdeling. Dit is een soort wettelijke verdeling die in het oude erfrecht uitdrukkelijk in een testament moest worden opgenomen.

De effecten van zo'n OBV waren ongeveer hetzelfde als nu bij een wettelijke verdeling.
Wat vroeger dus (ongeveer) in een testament werd geregeld (de obv), is tegenwoordig door de wet geregeld.

Hopelijk verduidelijkt deze -heel erg globale- uitleg het een beetje
Ja, uitleg is duidelijk nu
"..and in my brain it's going wrong.."
pi_65309801
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 00:42 schreef Five_Horizons het volgende:
Oh jawel hoor. Maar ik heb er geen rekening mee gehouden. Het topic loopt al een tijdje.
Toch al wel 2 dagen ja
Ga je mee buiten spelen?
101 doelen omdat het kan
  donderdag 22 januari 2009 @ 23:02:08 #99
129638 Lov1
Bring it on :)
pi_65333407
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 23:48 schreef nectarientje het volgende:

[..]

kijk, het begint te dagen hier!

En Lov1, daar waar ik gister zei dat ik toch rechten had moeten studeren, neem ik dat nu helemaal terug
Man, ik heb anderhalve dag geen computer... Ik lees het nog even na En geen rechten studeren vind ook ik een goed plan, pff....
Music gives soul to the universe, wings to the mind and life to everything
pi_65334954
Sorry, ik wil dit toch even volgen, erg interessant hoe dit nu verder aflopen gaat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')