abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65486769
Ik ben naar een bijeenkomst geweest van de vbn, zeker zinvol. En het is ook gewoon gezellig. Je krijgt een hoop info over aanleggen, kolven, problemen. Zo ben je goed voorbereid.

Ik zeg doen!
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_65487072
Ik ben ook naar een bijeenkomst geweest van mijn kraamzorg-instelling. Was erg leuk en zinvol en ik had een kraamverzorgster die er echt heel veel vanaf wist (kraambureau met bv certificaat) was ook fijn.

Overigens ging het bij mij wel redelijk vanzelfsprekend goed, alleen heel vaak en lang in het begin.
pi_65488213
Ik ben niet naar een bijeenkomst/cursus geweest, maar als het zo dichtbij zit zou ik het zeker doen!
Wel had ik een kraamzorgbureau die het BV certificaat had en verschillende borstvoedingspakketten aanbood (Kraamzorg het Groene Kruis)
  woensdag 28 januari 2009 @ 12:51:48 #129
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_65488298
Ik vind die bijeenkomsten echt een aanrader! Ik zie zoveel mensen afhaken vanwege tegenstrijdige adviezen door gebrek aan kennis.

Bij mijn zusje en haar dochter wordt de spruw al wat minder.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  woensdag 28 januari 2009 @ 12:57:12 #130
35189 Troel
scherp en bot
pi_65488512
Het ziekenhuis waar ik bevallen ben heeft uitstekend gescoord in de tests wat betreft borstvoeding en schijnt ook een Unicef predicaat te hebben. Ik vond het voornamelijk erg vervelend dat de ene verpleegkundige wat anders zijn dan de andere
(Oja, het meest erge vond ik nog het vastgrijpen van je tiet, vervolgens met de tepel tig keer voor Rubens mond langs, liefst 5 minuten lang, in de hoop dat hij zou pakken. Ik vond het al niet fijn, maar het lijkt me voor een kind wat moeite heeft met pakken ook niet echt fijn dat die tepel zo op en neer gaat
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_65488694
Ik heb ervaring met een avond van LLL, en ik vond het wel handig om wat tips te krijgen over hoe je je baby goed kon aanleggen en wat je eventueel aan problemen kon tegenkomen (en hoe die te counteren). En natuurlijk ook de telefoonnummers die je meekrijgt en waar je later terecht kan.

Door die avond ben ik ook beter gaan begrijpen waarom sommige vrouwen in mijn omgeving zo snel gestopt zijn... natuurlijk zullen er een paar geweest zijn die niet "van de borstvoeding waren", maar er zijn er ook een boel die gestopt zijn door problemen die met wat voorlichting/ondersteuning verholpen konden worden, en zo hadden ze er langer van kunnen genieten.
pi_65495130
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 12:57 schreef Troel het volgende:

(Oja, het meest erge vond ik nog het vastgrijpen van je tiet, vervolgens met de tepel tig keer voor Rubens mond langs, liefst 5 minuten lang, in de hoop dat hij zou pakken. Ik vond het al niet fijn, maar het lijkt me voor een kind wat moeite heeft met pakken ook niet echt fijn dat die tepel zo op en neer gaat
Oooohhh daar kan ik me toch echt zó kwaad over maken hè... het is maar héél zelden nodig om de borst aan te raken als je iemand helpt met aanleggen. Soms is het wel makkelijker, maar dan zijn er ook veel zachtere en betere manieren dan dat wat sommige kraamverzorgsters en verpleegkundigen doen

Miss Sly, zo'n cursus is echt een aanrader
pi_65495222
Ja of de verpleegkundigen menen het kindje hardhandig aan te moeten leggen. Dat werkt ook al zo goed.
pi_65497712
In een discussie hierover (op een ander forum) vonden veel vrouwen dat normaal, dat het ok was dat een vroedvrouw (in het ziekenhuis dus) hielp bij het aanleggen door gewoon de baby tegen de borst te duwen. "Want we gaan soms wat soft met onze baby's om" "want zo'n baby moet gewoon leren aanhappen, die stikt heus niet" (nee, maar of 'ie daardoor beter zal aanhappen?) ed.

Terwijl je naar mijn inzien toch beter aan een moeder kan leren hoe ze haar baby kan stimuleren z'n mondje goed te openen (bvb door met de tepel over z'n neus en mond te strijken) en haar te leren hoe ze kan zien dat de baby goed aanligt (lipjes naar buiten gekruld).

Da's iets heel anders dan gewoon de baby tegen de borst duwen of wat Troel vertelt.
pi_65500975
Bij mij werd er ook de eerste keer zo fors aangelegd; ik was er een beetje van m'n apropos van; lag zelf nog bij te komen van de bevalling en was nog bezig de placenta eruit te werken wat niet lukte; en ineens werd amber op m'n borst gedrukt zonder voorbereiding. Had wel van te voren aangegeven dat ik graag borstvoeding wilde geven; dus snel aanleggen wilde ik zelf ook graag; alleen de wijze waarop schrok ik wel een beetje van.
Er werd me in het ziekenhuis ook weinig uitgelegd of begeleid, en ik heb daar toch een paar dagen gelegen.
Qua dat had ik gewild dat ik toch van te voren een voorlichting of cursus had gevolgd.
Kraamhulp was wel erg behulpzaam; en heeft me veel geleerd; ook de vk heeft goed geholpen. Kraamzorg heb ik ook er speciaal op uitgezocht (borstvoedingscertificaat).

Verder heeft hier lezen en op borstvoeding.com me ook wel goed op weg geholpen!
"Next was Llewella, whose hair matched her jade-colored eyes. For some reason, I knew she was not like the rest of us."
Amber Mae
pi_65518236
Wij zijn naar een avond geweest van de kraamzorginstantie. Heel leerzaam en leuk, was daarna ook veel enthousiaster over borstvoeding. Mijn man vond het ook leerzaam, die wilde eigenlijk alleen mee als er ook een demonstratie werd gehouden, jaja. Hij was trouwens een van de twee mannen tussen tien vrouwen.
Hier ging het aanleggen de eerste keer heel rustig en fijn, maar ik ben dan ook thuis bevallen en de kraamzorg was er niet een van de harde hand.
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_65518473
Wat goed van je man, Estrys! Ik vind het altijd een groot verschil maken als verse vader ook een beetje weet wat er nou gebeurt bij het geven van borstvoedig. Dan is er vaak veel meer steun voor de moeder die daardoor meer zelfvertrouwen krijgt.
  donderdag 29 januari 2009 @ 09:53:49 #138
15942 Marie79
Trotse mama van...
pi_65518953
Wat fijn van je man Estrys, ik heb gelukkig ook zo'n man... als ik me onzeker voel en zoals met het (weinige) aankomen van Maarten en ik zeg er iets over dat ik dat en dat heb gelezen op borstvoeding.com dan leest hij het meestal ook wel!
18-11-2008 Maarten Alexander
pi_65525326
Gelukkig is mijn vriend ook pro-borstvoeding en leest graag dingen over babies; de wij jonge ouders en dat soort boekjes had hij vaak ook als eerste in handen. Hij gaat 12/2 ook mee naar de voorlichtingsavond.
Enige nadeel wat hij aan de borstvoeding vind; mamahonger; hij had gewild dat hij ook die functie kon vervullen.
"Next was Llewella, whose hair matched her jade-colored eyes. For some reason, I knew she was not like the rest of us."
Amber Mae
  donderdag 29 januari 2009 @ 13:02:09 #140
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_65525641
Hier voldoet een vinger gelukkig ook om de mammahonger te stillen. En het maakt Annicka niet uit dat die vinger toevallig aan pappa vast zit...
pi_65538031
Mijn man is van mening dat je het toch samen moet doen ook al ben ik degene die het moet geven. Hij weet er vaak meer over te vertellen dan ikzelf.
De borstvoeding gaat hier buitengewoon goed. Vandaag moesten we naar de CB arts, was Seb dinsdag 3715 gram vandaag was hij 4000 precies. Hij had wel net gegeten dit keer maar hij groeit dus erg goed op de borstvoeding.
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_65541235
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 13:02 schreef DolleMina het volgende:
Hier voldoet een vinger gelukkig ook om de mammahonger te stillen. En het maakt Annicka niet uit dat die vinger toevallig aan pappa vast zit...
Wij hebben hier avonden gehad dat alleen TARA's pink goed was Was best een keer lollig voor mij
  donderdag 29 januari 2009 @ 21:26:58 #143
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_65545477
Ik heb een voorlichting gehad van de lactatiekundige, met DE bekende film met de mevrouw en de reuzenbril.
Voordeel van de avond was dat ik de lactatiekundige al kende en het daarna dus wist wie ik belde.
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_65546411
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 21:26 schreef PM-girl het volgende:
Ik heb een voorlichting gehad van de lactatiekundige, met DE bekende film met de mevrouw en de reuzenbril.
die was ik al weer helemaal vergeten!
pi_65547656
ik weet gewoon waar jullie het over hebben.
pi_65548489
Hihi

En ik zeg er altijd bij dat de meeste babies ook niet zulke grote oren hebben
Variety is the spice of life
  donderdag 29 januari 2009 @ 22:36:25 #147
94046 PM-girl
pi_65548568
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 22:34 schreef nebelung het volgende:
Hihi

En ik zeg er altijd bij dat de meeste babies ook niet zulke grote oren hebben
Volgens mij heeft elke lk of cp er een leuk inleidend praatje bij!
Wel een goede film overigens, daardoor wist ik dat de verpleegkundige in het ziekenhuis géén kennis van zaken had.
*
pi_65548631
Ja, vandaar dat ie nog steeds gebruikt wordt. Hij is echt heel duidelijk.

Er is inmiddels een ander filmpje, maar die is minder duidelijk, vind ik.
Variety is the spice of life
  donderdag 29 januari 2009 @ 22:40:44 #149
94046 PM-girl
pi_65548739
Ik heb pas ergens een filmpje gezien van een moeder met baby net na de bevalling, waarin de baby gedurende zo'n 20-30 minuten bezig is omhoog te 'kruipen' op weg naar de borst. Zo'n geduld en rust straalde daar vanaf!
Dát zouden veel mensen die voedende moeders begeleiden eens als uitgangspunt moeten nemen. De natuur regelt het zelf(grotendeels) wel.
*
pi_65552031
Heb ik ook wel eens gezien.. maar als het lang duurt vraag ik me toch af waarom die moeder haar handen niet gebruikt om haar kind te helpen Zo'n babytje zal toch ook wel moe genoeg zijn na de bevalling..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')