Dus dat ben je al met me eens. En jouw stelling is dat je daar geen vergoeding voor zou moeten krijgen&ontvangen?quote:Op maandag 19 januari 2009 18:15 schreef Peter_Hoopman het volgende:
Je loopt en blijft risico lopen over elk innitiatief dat jezelf of gezamenlijk neemt.
Die 0,20 eurocent was er toch al? Ook al was er geen appel? En wat tover je nu eigenlijk? Je verkoopt namelijk voor de kostprijs je appel namelijk 0,40 cent. En voor je dienst.. Namelijk het snijden van je appel in stukjes 0,20 cent. Jij was te lui om je appel te snijden. Je gaf mijn daar 0,20 cent meer voor. Je had jou 0,20 cent ook kunnen uitlenen (dienst) en daar krijg je iets voor terug. Zelf al was er verdomme geen geld. Dan had je van mij part die appel aan een boer gegeven die de pitjes ging planten om zo meer appels te maken. Van de pitjes kan de boer 10 appels maken en jij krijgt er twee. Hiephiephoera!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Het geld groeit je op de rug!!quote:[b]Op maandag 12 januari 2009 10:16 Ik heb een appel ik verdeel die in vier stukken en probeer de vier afzonderlijke stukken te verkopen. Dit lukt me en ik krijg 0,15 euro per kwart appel. Totale opbrengst 0,60 euro. De totale kosten die ik heb gemaakt bedragen 0,40 euro. Dus totaal heb ik 0,20 euro winst gemaakt.
Het wonder dat vervolgens geschiedt: De appel wordt door de kopers geconsumeerd en gaat naar nul. De winst gaat naar bank, belastingen en nieuwe investeringen en doordat geld uit zich zelf geld waard is in de vorm van rente hebben we de eeuwige winst (leven?) gecreëerd. Is dat niet wat we allemaal willen? De appel is al lang weg maar daarnaast hebben we een papierenwereld gecreëerd die eeuwig kan blijven leven door de aanname dat geld uit zichzelf geld waard is. Hiephiephoera!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vreemd, er zijn genoeg mensen die zelfstandig durven te handelen binnen de samenleving. Ik reken jou er alleen niet toe.quote:Op maandag 19 januari 2009 17:53 schreef Peter_Hoopman het volgende:
[..]
Omdat je daarmee afhankelijkheid creëert, kneedbare mensen. Niet mensen die zelf zelfstandig durven te handelen in relatie tot de samenleving.
[..]
Nee hoor, zwak is een uitstekende omschrijving.quote:Misschien is flauw een betere omschrijving.
Vandaag bepaalt of iets geld of levert of niet of we het gaan doen of niet. Dat maakt mensen nogal afhankelijk, net zo als in de middeleeuwen mensen afhankelijk waren van de katholieke kerk, zijn we dat nu van de financiële wereld.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:45 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Vreemd, er zijn genoeg mensen die zelfstandig durven te handelen binnen de samenleving. Ik reken jou er alleen niet toe.
Geld heeft vandaag vermeerderende waarde in de vorm van rente.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:30 schreef Jip_28 het volgende:
Er was ergens een post waarin je zegt dat je voor jezelf moet denken.. Dat doe ik dan ook maar. Ik heb van economie nooit geen kaas gegeten. Ik ben namelijk de techniek in gegaan. Maar waar haal jij vandaan dat geld waarde heeft? Geld heeft geen waarde. Geld is de manier waarop wij allemaal de waarde weergeven voor het product dat wij ervoor geruild hebben. We hebben een grote schaalverdeling gemaakt van 1 eurocent tot oneindig.
Geld lenen zie ik niet als een dienst maar bij chronische toepassing een methode om iemand/samenleving afhankelijk te maken.quote:Nu heb ik hier nog een mooie quote van jou
[..]
Die 0,20 eurocent was er toch al? Ook al was er geen appel? En wat tover je nu eigenlijk? Je verkoopt namelijk voor de kostprijs je appel namelijk 0,40 cent. En voor je dienst.. Namelijk het snijden van je appel in stukjes 0,20 cent. Jij was te lui om je appel te snijden. Je gaf mijn daar 0,20 cent meer voor. Je had jou 0,20 cent ook kunnen uitlenen (dienst) en daar krijg je iets voor terug. Zelf al was er verdomme geen geld. Dan had je van mij part die appel aan een boer gegeven die de pitjes ging planten om zo meer appels te maken. Van de pitjes kan de boer 10 appels maken en jij krijgt er twee. Hiephiephoera!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Het geld groeit je op de rug!!
Kerol.. jij bent in de war...
Daar heb je helemaal gelijk in.quote:En nog iets hè.. Picture this. Jij en een vriend van je hebben hetzelfde boek gelezen. Daar heb je een gesprek over. Iedereen die dat boek niet gelezen heeft zal geen flauw idee hebben waar jullie het over hebben. En weet je hoe jij praat.. Jij praat alsof iedereen datzelfde boek heeft gelezen. Maar zal ik eens iets verklappen..
Dat is niet zo..
De vergoeding is de 'werkelijkheid'.quote:Op maandag 19 januari 2009 18:22 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dus dat ben je al met me eens. En jouw stelling is dat je daar geen vergoeding voor zou moeten krijgen&ontvangen?
Jij vind het kwijtraken van vermogen geen risico?quote:Op maandag 19 januari 2009 17:51 schreef Peter_Hoopman het volgende:
[..]
Je loopt alleen het risico dat mensen het niet meer geloven of het vertrouwen erin kwijtraken.
En waar ga jij dan vanuit?quote:Ja als je van bezit en vermogen uitgaat klopt dat je enorm risico loopt. Maar daar zit een deel van de uitdaging.
Dat is onzin. Er zijn genoeg mensen die met een goed idee en een minimaal startkapitaal een vermogen verdiend hebben, en er zijn mensen die uit sociale klassen komen met zogenaamd 'oud geld' die alles kwijtgeraakt zijn. Het geld hebben op zich is niet datgene wat je kan beschermen, er zijn vele andere dingen die daarbij meespelen.quote:Onderlinge concurrentie en hiërarchie creëren maatschappelijke lagen waarbinnen de hiërarchische lagen zich onderling beschermen om te beschermen wat ze verworven hebben. Maar daar komt ook meteen bij kijken dat gelijke kansen onmogelijk worden. Wat we willen behouden wat we verworven hebben binnen een onderling concurrende samenleving.
Aha, en hoe kun je genieten van het leven als iedereen geniet van het leven en dus stopt met werken? Volgens mij verrekt dan iedereen van de honger, maar dan zijn we inderdaad wel allemaal gelijk!!quote:Vandaag is bezit in welke vorm dan ook de belangrijkste prioriteit. Wanneer leven de belangrijkste prioriteit zou zijn zou de samenleving vermoedelijk er veel anders uit zien.
[..]
Tuurlijk hou je daar rekening mee, als je een bedrijf begint wil je dat je kunt verdienen op de goederen die verkoopt. Anders hebben jij en je familie niets om te eten.quote:Je hebt gelijk iemand moet er behoeft aan hebben, de bakker zelf klanten etc. Maar in je waarneming hou je al rekeking met de winst of verlies die je kunt maken. Hier zit de splitsing ook in het denken tussen reële economie en virtuele economie.
Ja waarom zouden we? Ik heb me nooit in de schulden hoeven steken hoor, en al helemaal niet om te mogen/kunnen werken.quote:Waarom zouden we eerst ons in de schulden steken om te mogen/kunnen werken.
Aha, en wat is het rekenkundige hefboomeffect?quote:Dit doen we omdat we hetzelfde rekenkundige hefboomeffect als de bank mogen gebruiken waardoor we winst kunnen maken.
Hoe kan economisch denken en handelen indirect zijn? En natuurlijk wil je winst maken, dat is het deel waarmee je je eigen leven kan bedruipen en is dus je eigen salaris.quote:Dit, ik kan het niet ontkennen is zeer aantrekkelijk! Maar daarmee is ons economisch denken en handelen indirect geworden, eerst winst maken daarna zien we wel verder.
En wat is het hier en nu van de economische uitdagingen?quote:Hierdoor zijn we niet in staat om in het hier en nu de economische (lees maatschappelijke) uitdagingen op te pakken.
Noem eens een concreet voorbeeld waarbij de gemeenschappelijke vraag en aanbod chronisch onder het vloerkleed geschoven worden?quote:Je creëert dan geïssoleerde eilanden van winst zonder onderlinge samenhang. De gemeenschappelijke vraag en aanbod wordt hierdoor chronisch onder het vloerkleed geschoven. Dit is waarom de politiek, rechts of links zo weing greep op de realiteit hebben.
Tot zover begrijpelijk, en moeilijk te ontkennen. Maar dan ga je weer de mist in:quote:Op maandag 19 januari 2009 19:06 schreef Peter_Hoopman het volgende:
[..]
De vergoeding is de 'werkelijkheid'.
Misschien duidelijk te maken met een voorbeeld.
Jantje maakt de auto van z'n vader schoon en krijgt daar 2 euro voor. Over de waarde of het 0,5, 1, 3, 7,20 of wat dan ook kan eeuwig getwist worden.
De werkelijkheid is de schone auto, dat is dus ook de beloning. De waarde van iets is subjectief. Dat we graag willen ruilen is mooi en geld is daarbij de beste uitvinding op dit gebied die we ooit gedaan hebben.
Weer kom je op de proppen met je argument "dat geld zelf een waarde heeft", namelijk (volgens jou) rente. Ik zie in het voorbeeld geen enkel rente-element. Je legt niet uit waarom de ruil onbetrouwbaar is, en dat is het ook niet. Op het moment van de ruil was de waarde gelijk, aangezien beide partijen daarmee op dat tijdstip akkoord zijn gegaan. Je kan niet achteraf with benefit of hindsight gaan zeggen dat een euro nu minder waard is en dus de prestaties niet gelijkwaardig. Op het moment van afsluiten waren ze dat namelijk wél.quote:Echter door geld zelf een waarde te geven is het een eigen leven gaan leiden waardoor het de ruil vroeg of laat onbetrouwbaarder maakt. Kijk naar vandaag de voedsel, klimaat, energie en kredietcrisis.
Op papier (zou je denken). Het meer een soort van checks and balances. De Trias Politica in Nederland is niet zo strikt zoals bijvoorbeeld in Amerika.quote:Op maandag 19 januari 2009 22:32 schreef Jikpunth het volgende:
In Nederland kennen wij een scheiding tussen wetgevende, uitvoerende en rechterlijke macht. Als de TS nu eens aangeeft waar het probleem precies ligt (want dat wordt mij echt niet duidelijk uit de OP... kiezen van winnaars etc...).
Daarnaast is de splitsing tussen reële economie en virtuele economie ook gewoon onzinnig gezien een economie gebaseerd is op vraag en aanbod.
Ja, ... dus? Je hebt het over politiek economisch systeem, met nadruk op de vrije marktwerking, die democratisch is gelegitimeerd. Dat daar nadelen aan zijn verbonden is duidelijk. Maar wat is je punt? Het is een systeem waar wij voor gekozen hebben. (Uiteraard kan je betwisten dat JIJ ervoor nooit heb gekozen, maar op zo'n manier kan je alles betwisten, maar dat is niet echt relevant)quote:Op maandag 19 januari 2009 19:06 schreef Peter_Hoopman het volgende:
[..]
Jantje maakt de auto van z'n vader schoon en krijgt daar 2 euro voor. Over de waarde of het 0,5, 1, 3, 7,20 of wat dan ook kan eeuwig getwist worden.
De werkelijkheid is de schone auto, dat is dus ook de beloning. De waarde van iets is subjectief. Dat we graag willen ruilen is mooi en geld is daarbij de beste uitvinding op dit gebied die we ooit gedaan hebben.
Echter door geld zelf een waarde te geven is het een eigen leven gaan leiden waardoor het de ruil vroeg of laat onbetrouwbaarder maakt. Kijk naar vandaag de voedsel, klimaat, energie en kredietcrisis.
Daar moet je iets concreter zijn, dat kan ik namelijk niet helemaal volgen.quote:Op maandag 19 januari 2009 22:43 schreef Space-Chinees het volgende:
tegenwoordig ligt (materiele) wetgeving zelfs voor grotendeels in handen van de uitvoerende macht.
Dat maakt toch helemaal niks uit. De rechterlijke macht zelf kan worden gecontroleerd door middel van openbaarheid van zittingen, openbaarheid van uitspraken, goed klachtrecht en zicht op belangenverstrengeling (nevenfunctieregisters). Daarnaast is dit het gevolg van een uitspraak van het europees hof van mensenrechten waarin het absoluut principe verlaten wordt.quote:Op maandag 19 januari 2009 22:43 schreef Space-Chinees het volgende:
De scheiding van bijvoorbeeld wetgevende macht en rechterlijke macht is ook alleen maar formeel. Er zijn een aantal actieve rechters actief in het Parlement (Wetgevende macht / Eerste Kamer).
Dit is dan weer een beetje BNW, natuurlijk is geld in zekere mate macht maar het is in Amerika al vaak genoeg bewezen dat je niet zomaar een zetel kan kopen.quote:Op maandag 19 januari 2009 22:43 schreef Space-Chinees het volgende:Daarnaast: Law is politics. Political power follows the economic power. Wie heeft bijvoorbeeld de echte van Amerika in handen? De president? Parlement / Senaat? Of zijn het toch de private instellingen (denk bijvoorbeeld Rockefeller familie). Idem voor andere liberale en democratische rechtsstaten. Zoals Nederland.
Klassiek beeld: Eerste en Tweede Kamer maken de wetten (in Nederland is zelfs instemming van de uitvoerende macht nodig, dwz de regering / Koning). De regering voert ze uit. Grotendeels van de wetten worden echter op bestuurlijk (regeringsniveau) gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan bestuurlijke maatregelen.quote:Op maandag 19 januari 2009 23:08 schreef Jikpunth het volgende:
[..]
Daar moet je iets concreter zijn, dat kan ik namelijk niet helemaal volgen.
[..]
Je hebt het over de Trias politica in Nederland. Ik geef aan dat deze niet echt aan orde is. En zelfs als formeel zo geregeld zou zijn, is het niet wat het lijk. Als je beweert dat de (klassieke / zuivere) machtenscheiding van toepassing is, dan maakt het wel degelijk uit dat de rechterlijke macht verwezen zit met de wetgevende macht. Doel van machtenscheiding is immers om machtsconcentratie te voorkomen.quote:Dat maakt toch helemaal niks uit. De rechterlijke macht zelf kan worden gecontroleerd door middel van openbaarheid van zittingen, openbaarheid van uitspraken, goed klachtrecht en zicht op belangenverstrengeling (nevenfunctieregisters). Daarnaast is dit het gevolg van een uitspraak van het europees hof van mensenrechten waarin het absoluut principe verlaten wordt.
[..]
Er valt over te twisten of degenen met veel geld al reeds op een zetel zitten. De Eerste Kamer wordt ook wel de lobby kamer genoemd. Je kan niet ontkennen dat degenen met grote economische belangen daar een flinke invloed hebben. Ander concreet voorbeeld dan. Hoe sterk is de invloed op de politiek wanneer een groot multinational, die werkgelegenheid biedt voor bijvoorbeeld 10.000 mensen in Nederland, wanneer het beslist om alles te laten verhuizen naar India? Je merkt toch al snel dat de politiek gevoelig is voor zulke beslissingen (want het gaat om economische belangen) en zoveel mogelijk compromissen sluit om dit te voorkomen.quote:Dit is dan weer een beetje BNW, natuurlijk is geld in zekere mate macht maar het is in Amerika al vaak genoeg bewezen dat je niet zomaar een zetel kan kopen.
En volgens mij is het zojuist nog net bewezen (of in ieder geval tenminste overwegen) dat je met geld zelfs het presidentschap kan kopen. Gekeken naar de financieringsbudgetten van Obama vergeleken met die van de tegenstander. Je kan niet ontkennen dat budget (dus geld) de belangrijkste factor in de verkiezingen (uiteraard telt het feit dat de voormalige republikeinse president het zo erg verpest heeft, dat niemand meer geld wil investeren in de republikeinen in het vervolg).quote:Op maandag 19 januari 2009 23:08 schreef Jikpunth het volgende:
maar het is in Amerika al vaak genoeg bewezen dat je niet zomaar een zetel kan kopen.
Laten we dan een alternatieve maatschappij voorstellen. Een waarin geen geld is, maar alles door ruilhandel wordt geregeld. Stel Jantje maakt heel veel auto's schoon of bakt veel broden en in het mooie ruilsysteem krijgt hij daar uiteindelijk een groot huis voor terug. Dit allemaal zonder tussenkomst van geld en dus geen waarde van dit geld. Alles is volgens de reele economie: schone auto's, broden, huizen gegaan.quote:Op maandag 19 januari 2009 19:06 schreef Peter_Hoopman het volgende:
[..]
Echter door geld zelf een waarde te geven is het een eigen leven gaan leiden waardoor het de ruil vroeg of laat onbetrouwbaarder maakt. Kijk naar vandaag de voedsel, klimaat, energie en kredietcrisis.
Prima verhaal! Bedoel je met 'oud geld' opgepot geld?quote:Op dinsdag 20 januari 2009 17:03 schreef RedWind het volgende:
[..]
Laten we dan een alternatieve maatschappij voorstellen. Een waarin geen geld is, maar alles door ruilhandel wordt geregeld. Stel Jantje maakt heel veel auto's schoon of bakt veel broden en in het mooie ruilsysteem krijgt hij daar uiteindelijk een groot huis voor terug. Dit allemaal zonder tussenkomst van geld en dus geen waarde van dit geld. Alles is volgens de reele economie: schone auto's, broden, huizen gegaan.
Nu is het huis zo groot, dat Jantje het niet allemaal zelf nodig heeft. Hij ruilt tijdelijke bewoning van zijn huis uit aan de slager zodat deze slager niet een veel groter deel van zijn vlees hoeft te ruilen tegen stenen. Jantje krijgt nu elke week 5 gehakballen en stukje biefstuk (hij eet geen vlees op vrijdag).
Wat is is nu de reele economie, wat niet? De tussenkomst van geld zorgt niet dat er waarde gecreeerd wordt. Eigendom maakt waarde mogelijk. Dit kan elke vorm van eigendom zijn, al zijn duurzame eigendommen hier gemakkelijker voor te gebruiken en sluit beter aan bij TS's punt dat 'oud geld' een oneerlijke voorsprong geeft aan winnaars.
De enige vorm van het voorkomen van de winnaars is het verbieden van eigendom of het verbieden van het verdienen van geld/goederen door eigendom. Dan moet iedereen alles voor zichzelf hebben. Er mogen geen huizen, tuingereedschap of auto's verhuurd worden.
Wat is het alternatief? Waar trek je de grens tussen het verdienen aan bezit (rente), het uitlenen van bezit (huis verhuren) en het gebruiken van bezit (mensen vervoeren met je bus)? Wat kan dan nog wel en wat niet?
Het lijkt misschien onschuldig dan wel vanzelfsprekend, maar het systeem heef gekozen voor een renteonvanger en een rentebetaler (bovendien doet deze ook nog eens het werk.) Door deze "vanzelfsprekendheid" is de winnaar bij voorbaat aangewezen. We kunnen daardoor niet meer spreken van 'eerlijke concurrentie' of 'gelijke kansen'. Het gelijkheidsbeginsel onder worden gebracht binnen de grondrechten van onze grondwet wat daardoor bij het begin van het spel onder uit gehaald. En de vrije markt kan daardoor ook niet meer vrij en open functioneren.quote:Op maandag 19 januari 2009 22:58 schreef Space-Chinees het volgende:
[..]
Ja, ... dus? Je hebt het over politiek economisch systeem, met nadruk op de vrije marktwerking, die democratisch is gelegitimeerd. Dat daar nadelen aan zijn verbonden is duidelijk. Maar wat is je punt? Het is een systeem waar wij voor gekozen hebben. (Uiteraard kan je betwisten dat JIJ ervoor nooit heb gekozen, maar op zo'n manier kan je alles betwisten, maar dat is niet echt relevant)
Je hebt A de renteontvanger en B de rentebetaler. Wie zou jij het liefst willen zijn?quote:Op maandag 19 januari 2009 20:41 schreef DonJames het volgende:
Weer kom je op de proppen met je argument "dat geld zelf een waarde heeft", namelijk (volgens jou) rente. Ik zie in het voorbeeld geen enkel rente-element. Je legt niet uit waarom de ruil onbetrouwbaar is, en dat is het ook niet. Op het moment van de ruil was de waarde gelijk, aangezien beide partijen daarmee op dat tijdstip akkoord zijn gegaan. Je kan niet achteraf with benefit of hindsight gaan zeggen dat een euro nu minder waard is en dus de prestaties niet gelijkwaardig. Op het moment van afsluiten waren ze dat namelijk wél.
En een argument als "kijk maar eens naar.." ga ik niet op in, dat zal je eerst moeten onderbouwen.
Definieer "systeem"quote:Op vrijdag 23 januari 2009 13:31 schreef Peter_Hoopman het volgende:
[..]
Het lijkt misschien onschuldig dan wel vanzelfsprekend, maar het systeem
Welk werk? En waarom ga je zó gemakkelijk voorbij aan het feit dat de uitlener een risico loop? Waarom zou hij daar geen vergoeding voor mogen krijgen?quote:heef gekozen voor een renteonvanger en een rentebetaler (bovendien doet deze ook nog eens het werk.)
Hoe volgt die laatste zin uit de eerste? Nog steeds breng je dingen met elkaar in verband zonder op z'n minst het verband uit te leggen (kan natuurlijk ook niet, een verband uitleggen dat niet bestaat).quote:Door deze "vanzelfsprekendheid" is de winnaar bij voorbaat aangewezen. We kunnen daardoor niet meer spreken van 'eerlijke concurrentie' of 'gelijke kansen'.
Zie mijn vorige opmerking. Elke vorm van logica ontbreekt, nog los van het feit dat het taalkundig dermate slcht is dat het al haast niet te volgen is.quote:Gelijkheidsbeginsel onder worden gebracht binnen de grondrechten van onze grondwet wat daardoor bij het begin van het spel onder uit gehaald. En de vrije markt kan daardoor ook niet meer vrij en open functioneren.
Als ik de gelduitlener ben A, als ik geld wil lenen B. Wat is het argument?quote:Op vrijdag 23 januari 2009 13:34 schreef Peter_Hoopman het volgende:
[..]
Je hebt A de renteontvanger en B de rentebetaler. Wie zou jij het liefst willen zijn?
quote:Op maandag 19 januari 2009 19:13 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Jij vind het kwijtraken van vermogen geen risico?
quote:En waar ga jij dan vanuit?
Uiteraard!quote:[..]Dat is onzin. Er zijn genoeg mensen die met een goed idee en een minimaal startkapitaal een vermogen verdiend hebben, en er zijn mensen die uit sociale klassen komen met zogenaamd 'oud geld' die alles kwijtgeraakt zijn. Het geld hebben op zich is niet datgene wat je kan beschermen, er zijn vele andere dingen die daarbij meespelen.
Misschien is het de kunst iedereen naar zijn kwaliteiten te laten participeren. Niet de één voor de ander latten beslissen wat hij moet doen, zoals vandaag in veel gevallen het geval is.quote:Aha, en hoe kun je genieten van het leven als iedereen geniet van het leven en dus stopt met werken? Volgens mij verrekt dan iedereen van de honger, maar dan zijn we inderdaad wel allemaal gelijk!!
Helemaal mee eens, maar de ruil zou naar gelijkwaardigheid moeten dienen te streven. Dit wordt in een wereld zonder winst niet gemakkelijker dan in een wereld die uitgaat van winst. Maar ze kan paradoxaal veel efficiënter worden doordat de inefficiëntie bureacratisering omzeild wordt. Want winst is uiteindelijk niets anders dan luchtbellen op papier.quote:Tuurlijk hou je daar rekening mee, als je een bedrijf begint wil je dat je kunt verdienen op de goederen die verkoopt. Anders hebben jij en je familie niets om te eten.
Dat kan en in een wereld die zich minder gevangen houdt tussen schuld en beloning zal dat nog makkelijker worden.quote:[..]
Ja waarom zouden we? Ik heb me nooit in de schulden hoeven steken hoor, en al helemaal niet om te mogen/kunnen werken.
Dat je door schulden te hebben via fiscaal voordeel een winsthefboom kunt creëren.quote:Aha, en wat is het rekenkundige hefboomeffect?
Zoals eerder gezegd geld kan geen onderscheid in prioriteiten maken, plat gezegd, geld wil geld zien en dar houdt de intelegentie van geld wel zo'n beetje op. Met dat geld kun je vervolgens leuk/nuttige dingen doen.quote:[..]
Hoe kan economisch denken en handelen indirect zijn? En natuurlijk wil je winst maken, dat is het deel waarmee je je eigen leven kan bedruipen en is dus je eigen salaris.
quote:En wat is het hier en nu van de economische uitdagingen?
Vandaag sterven direct of indirect 24.000 mensen per dag als het gevolg van het gebrek aan voedsel. Wanneer we de wil ontwikkelen (prioriteit maken) dan zouden we dit op zeer korte termijn flink kunnen verminderen. We zijn ondertussen druk bezig met (bureaucratische) winst te maken, kwestie van prioriteit.quote:Door te kijken wat nu de prioriteiten zijn en deze in de praktijk tot uitvoering proberen te brengen. Geld kan dat niet geld wil geld zien een zeer platte wereld creërend.
[quote]Noem eens een concreet voorbeeld waarbij de gemeenschappelijke vraag en aanbod chronisch onder het vloerkleed geschoven worden?
Al het denken en handelen dat gericht is op het maken van "winst"quote:
Een bakker die geld leent om z'n bedrijf op zet, leent geld, betaald rente waar de rente ontvanger brood voor kan kopen. Duidelijker?quote:[..]
Welk werk? En waarom ga je zó gemakkelijk voorbij aan het feit dat de uitlener een risico loop? Waarom zou hij daar geen vergoeding voor mogen krijgen?
Het gaat recht in tegen wat we 'normaal' beschouwen, dus ik kan mer er wat bij voorstellen dat het niet te volgen is.quote:[..]
Hoe volgt die laatste zin uit de eerste? Nog steeds breng je dingen met elkaar in verband zonder op z'n minst het verband uit te leggen (kan natuurlijk ook niet, een verband uitleggen dat niet bestaat).
[..]
Zie mijn vorige opmerking. Elke vorm van logica ontbreekt, nog los van het feit dat het taalkundig dermate slcht is dat het al haast niet te volgen is.
Het was een vraag.quote:[..]
Als ik de gelduitlener ben A, als ik geld wil lenen B. Wat is het argument?
Dat is precies hetzelfde, maar dan in natura i.p.v. in geld. Geen enkel verschil, behalve dat dat systeem (een tussenvorm van ruilhandel) onwerkbaar is. Wat nou als de bakker 100.000 euro leent. Moet hij dan 100.000 broden voor de uitlener gaan bakken?quote:Op vrijdag 23 januari 2009 14:17 schreef Peter_Hoopman het volgende:
..
Een bakker die geld leent om z'n bedrijf op zet, leent geld, betaald rente waar de rente ontvanger brood voor kan kopen. Duidelijker?
Oh pleasequote:Het gaat recht in tegen wat we 'normaal' beschouwen, dus ik kan mer er wat bij voorstellen dat het niet te volgen is.
Je hebt je antwoord.quote:Het was een vraag.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |