abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 11 januari 2009 @ 14:29:22 #1
43196 Peter_Hoopman
Be your own guest
pi_64913684
.. In abstracte zin, een wereld waar volledige transparantie is, zijn rente en inflatie aan elkaar gelijk en kunnen tegen elkaar weggestreept worden. Wanneer we werkelijk een vrije, open en transparante markt zouden leven, dan zou de winst* als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Wanneer u een ondernemer bent zou ik antwoorden: Om het ondernemerschap weer met beide voeten op de grond te zetten, waardoor ondernemers niet meer als voedingsbodem dienen voor de volledig uit de hand gelopen bureaucratie. Ondernemerschap is niet alleen een deel van de markt veroveren, nee ondernemerschap is vooral integraal deel uitmaken van een samenleving. Door mensen ook op te leiden en zelfstandig te maken, hun eigen weg te durven laten kiezen. Niet zoals vandaag om mensen vooral afhankelijk te maken, waardoor winst mogelijk wordt.

Wanneer u politicus bent zou ik zeggen: Om de politiek-economische spraakverwarring een halt toe te roepen, doordat het bureaucratische geld uit het niets komt, kan de politiek vandaag eeuwig om de brij heen blijven draaien, zonder dat we tot een inhoudelijk debat hoeven te komen. De politiek verdient het om inhoudelijk deel uit te maken van de samenleving.

Wanneer u jurist bent zou ik zeggen: Bent u systeembewaker (befehl ist befehl) of een mens die zelfstandig kan en mag nadenken binnen en ten dienste van het geheel? Vandaag "wint u altijd" zonder echt te hebben bijgedragen aan een wederzijdse oplossing, uitzonderingen daargelaten. In een samenleving waar winst belangrijk is, is de kans groot dat de essentie verst(r)ikt: het (samen)leven, wat we hebben proberen vast te leggen in de grondrechten/plichten binnen onze grondwet.

Bent u onderwijzer dan zou ik zeggen: U probeert kinderen iets wezenlijks voor hun leven mee te geven, terwijl ze later gedwongen zijn te geloven in een illusie. That makes no sense!

Wanneer u journalist bent zou ik zeggen: Journalistiek zou weer meer kunnen worden dan "nieuwsmelken".

Wanneer u in de gezondheidszorg/psychiatrie werkt zou ik u zeggen: Wat is volgens u de belangrijkste "ziekte" vandaag binnen onze samenleving en wat is de oorzaak?

Wanneer u econoom bent zou ik pogen u duidelijk te maken dat: Economie een relatief jonge wetenschap is en vandaag gefundeerd is op de aanname dat geld an sich geld waard is in de vorm van rente. Deze aanname leidt vandaag een leven op zich en heeft een "gesplitste economie" veroorzaakt. De echte economie en de financiële economie, deze splitsing is de oorzaak van de chronische politiek-ecomische spraakverwarring. Is een economische wetenschap en economie zonder deze aanname überhaupt mogelijk? Wat zou er met de economie en de economische wetenschap gebeuren, zonder deze aanname? Misschien moeilijke vragen, die echter een quantumsprong binnen de economische wetenschap kunnen betekenen. Misschien wordt het duidelijk dat we op zoek moeten naar nieuwe betrouwbare fundamenten voor zowel de economie alswel de economische wetenschap en daarmee van de democratie en de rechtsstaat.

Wanneer u zichzelf als eenvoudige burger beschouwt zou ik zeggen: Het zou ons kunnen helpen opener, duidelijker en oprechter met elkaar te communiceren.

Wanneer we beter kijken naar wat "winst/rente" eigenlijk is, dan zien we dat dit een boekhoudkundige hefboom op papier is, die een eigen bureaucratisch leven is gaan leiden. Het heeft geleidt tot een gespleten economie. Economen hebben het dan over "de echte economie" en de "financiële economie" wat op zich vraagtekens dient op te roepen. Volgens het boek Geld van de toekomst van Bernard Lietaer is van alle dagelijkse geldverkeer 98% speculatie en 2 % vertegenwoordigt nog goederen en diensten. Dit is volgens mij de belangrijkste oorzaak waardoor we als samenleving, bedrijfsleven en politiek de greep op de werkelijkheid verloren zijn.

We worden zonder dat we dit beseffen geregeerd door een illusie. Een illusie die ons chronisch chanteert en corrumpeert en het ons onmogelijk maakt onze bestemming in eigen hand te nemen. Vandaag geld gewoon geld te laten zijn door het zijn waarde op zich (rente) te ontnemen, vergt een niet geringe confrontatie met onze dagelijkse realiteit. We dienen met elkaar in gesprek te komen en consensus dienen te bereiken over wat de maatschappelijke basisprioriteiten zijn en deze zo goed mogelijk in de dagelijkse praktijk te brengen. Onze beste garantie voor een open en vrije samenleving! De grondrechten in onze grondwet kunnen dan weer tot leven komen.

Belangrijk nog om aan te geven is dat wanneer we rente op geld af schaffen, we zelf (mede)verantwoordelijk worden binnen het geheel. Psychologisch-filosofisch gaat een toegenomen vrijheid gepaard met een evenredige toename aan eigen verantwoordelijkheid binnen het geheel. Bij dit gegeven staan we misschien niet al te vaak bij stil wanneer we denken aan vrijheid.

* samen met rente de oorsprong van de uit de hand gelopen bureaucratie.
Abstract bezien: "Volkomen concurrentie" <=> "Volkomen samenwerking".
Waarom weigeren we hier voor de voorwaarden te creëren?
  zondag 11 januari 2009 @ 14:33:22 #2
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_64913813
volgens mij begrijp je de term rente niet echt.
  zondag 11 januari 2009 @ 14:46:20 #3
232678 John.Milton
Vanity is my favorite sin
pi_64914235
quote:
Op zondag 11 januari 2009 14:33 schreef Buschetta het volgende:
Dat dus.

Daarnaast houdt het geldverkeer natuurlijk vrij snel op als rente niet meer zal bestaan. Daarnaast kan het een goed middel zijn om de economie te stimuleren en te sturen.
pi_64914782
quote:
Dit lijkt me eerder een copy/paste van een forward mailtje
Alleen is dit niet "grappig"
  zondag 11 januari 2009 @ 15:38:31 #5
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64915969
quote:
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_64916480
Ga eens een boek lezen over economie, dan snap je heel snel dat dit hele stukje nergens over gaat.

Slotje.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
  zondag 11 januari 2009 @ 19:17:40 #7
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64923534
New age sheisse
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  maandag 12 januari 2009 @ 05:32:21 #8
230721 The.Apple
Future, Vision, Respect, Life
pi_64937943
quote:
Here's to the crazy ones, the misfits, the rebels,....... Arrrcchhh kijk em zelf maar
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=SQFIsfQKBuU[/youtube]
  maandag 12 januari 2009 @ 10:16:49 #9
43196 Peter_Hoopman
Be your own guest
pi_64940786
Is gekopiëerd denken veiliger dan zelf na denken? ;-)

Beste reageerders,

Het moet voor jullie een peuleschilletje zijn om duizend euro beloning in de wacht te slepen.

Anders gezegd: Ik heb een appel ik verdeel die in vier stukken en probeer de vier afzonderlijke stukken te verkopen. Dit lukt me en ik krijg 0,15 euro per kwart appel. Totale opbrengst 0,60 euro. De totale kosten die ik heb gemaakt bedragen 0,40 euro. Dus totaal heb ik 0,20 euro winst gemaakt.

Het wonder dat vervolgens geschiedt:

De appel wordt door de kopers geconsumeerd en gaat naar nul.

De winst gaat naat bank, belastingen en nieuwe investeringen en doordat geld uit zich zelf geld waard is in de vorm van rente hebben we de eeuwige winst (leven?) gecreëerd. Is dat niet wat we allemaal willen?

De appel is al lang weg maar daarnaast hebben we een papierenwereld gecreëerd die eeuwig kan blijven leven door de aanname dat geld uit zichzelf geld waard is. Hiephiephoera!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Zou dit misschien enige ralatie kunnen hebben met het gegeven dat eind vorige eeuw twee procent van het dagelijkse geldverkeer nog goederen en diensten vertegenwoordigd en de rest achtennegentig procent speculatie betreft?

Zijn we vandaag wetenschappelijk bezig of zijn we gelovers in eeuwige papieren winst?
pi_64940867
He Hoopman, hoe staat het in Frankrijk?
Al een ideale samenleving gesticht?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 12 januari 2009 @ 10:35:28 #11
43196 Peter_Hoopman
Be your own guest
pi_64941222
Héhé Sigme ja wordt aan gewerkt. Met jou alles goed?
pi_64941331
Hier alles goed . Al behoorlijk teruggetrokken uit de geldeconomie, voor zover mogelijk in deze moerasdelta van aards slijk & bureaucratie.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 12 januari 2009 @ 10:56:24 #13
232678 John.Milton
pi_64941718
In een kenniseconomie lijkt het me vrij logisch dat niet alles puur en alleen op goederen gebaseerd is. In een kenniseconomie moet kennis ook gewaardeerd worden tegen geld. In jouw perfecte economie worden alleen goederen verkocht en kan kennis niet tegen geld gewaardeerd worden volgens mij.
  maandag 12 januari 2009 @ 10:57:04 #14
43196 Peter_Hoopman
Be your own guest
pi_64941740
Zit er zelf nog middenin, maar wel veilig boven op de rots ver van het zwelgende water.
pi_64941908
Leven is streven, is het niet? De wereld blijft imperfect, en een tranendal, en misschien is dat maar beter ook. En bestaan geen simpele oplossingen .
  maandag 12 januari 2009 @ 11:05:07 #16
43196 Peter_Hoopman
Be your own guest
pi_64941947
quote:
Op maandag 12 januari 2009 10:56 schreef John.Milton het volgende:
In een kenniseconomie lijkt het me vrij logisch dat niet alles puur en alleen op goederen gebaseerd is. In een kenniseconomie moet kennis ook gewaardeerd worden tegen geld. In jouw perfecte economie worden alleen goederen verkocht en kan kennis niet tegen geld gewaardeerd worden volgens mij.
Alles heeft waarde en niets heeft waarde, maar wat is echt belangrijk om (samen) te leven?

Door de nadruk op de waarde van iets te leggen, kennis, bezit, goederen of wat dan ook, brengt het risico met zich mee dat de essentie verloren gaat. Door de nadruk op bezit/beloning te leggen worden we paradoxaal misschien, steeds afhankelijker. Want we gaan steeds meer energie stoppen in het behouden wat we hebben genomen. Het blokkeert vroeg of laat werkelijk vrije uitwisseling, want stiekem is de angst een belangrijke raadgever geworden.

Leven zelf is een beetje onder gesneeuwd geraakt in onze jacht naar winst.

[ Bericht 0% gewijzigd door Peter_Hoopman op 12-01-2009 11:12:37 ]
  maandag 12 januari 2009 @ 11:08:27 #17
43196 Peter_Hoopman
Be your own guest
pi_64942039
In streven ligt reeds het lijden verscholen. ;-) Leven is leven heel eenvoudig. Oei oei wat maak ik er weer een potje van. :-)
pi_64942362
Leven is eenvoudig genoeg. Men neme een moestuin, een houtkachel en wat dieren.
Winst noch rente van node . Wel handgeld, want, iedereen, dus.
  maandag 12 januari 2009 @ 11:21:41 #19
43196 Peter_Hoopman
Be your own guest
pi_64942422
Potverdrie veel te simpel, valt er niks meer te ploeteren.
  maandag 12 januari 2009 @ 12:08:05 #20
232678 John.Milton
pi_64943962
quote:
Op maandag 12 januari 2009 11:19 schreef sigme het volgende:
Leven is eenvoudig genoeg. Men neme een moestuin, een houtkachel en wat dieren.
Winst noch rente van node . Wel handgeld, want, iedereen, dus.
Het is alleen jammer dat mensen de eigenschap bezitten om altijd te streven naar meer Als je zelf tevreden bent met zo'n leven is dat goed, alleen veel mensen willen toch altijd net iets meer hebben als hun buurman om zichzelf zo te voorzien in hun behoeftes van erkenning en zelfontwikkeling.
  maandag 12 januari 2009 @ 12:12:13 #21
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64944100
--> TRU
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_64944721
quote:
Op maandag 12 januari 2009 12:08 schreef John.Milton het volgende:

[..]

Het is alleen jammer dat mensen de eigenschap bezitten om altijd te streven naar meer Als je zelf tevreden bent met zo'n leven is dat goed, alleen veel mensen willen toch altijd net iets meer hebben als hun buurman om zichzelf zo te voorzien in hun behoeftes van erkenning en zelfontwikkeling.
Dat geldt misschien voor jou, maar niet voor iedereen hoor. Ik ben uiterst tevreden met moestuin, houtkachel, handvol beesten en een beetje handgeld.

En het zijn natuurlijk ook psychologische truukjes. We prenten iedereen in te moeten streven naar een veilige basis, eigen bezit, luxe & comfort. Velen nemen dat aan en leven ernaar, en dan is het waar.
pi_64945933
quote:
Op maandag 12 januari 2009 12:08 schreef John.Milton het volgende:

Voor zelfontwikkeling heb ik niet meer geld nodig, maar wel een stimulerend omgeving. Deze omgeving wordt niet gecreerd door geld maar wel door mensen. Wanneer de mensen die dit moeten creeren zich ook alleen maar laten leiden door geld ontstaat hierdoor minder stimulans.

Lees het stukje over spiegels en chinezen hoe die derivaten beschouwen.

http://blogs.fd.nl/shanghai/

Volgens mij is onze huidige samenleving ook een afspiegeling van het doorgeslagen kapitalisme.
pi_64946784
Heel simpel, rente is de vergoeding voor het uitlenen van geld, en dan omdat:

-Je zelf op dat moment niet kan investeren
-Er risico bestaat dat het geld niet wordt terugbetaald
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_64947149
quote:
Op maandag 12 januari 2009 10:16 schreef Peter_Hoopman het volgende:
Is gekopiëerd denken veiliger dan zelf na denken? ;-)

De appel wordt door de kopers geconsumeerd en gaat naar nul.

De winst gaat naat bank, belastingen en nieuwe investeringen en doordat geld uit zich zelf geld waard is in de vorm van rente hebben we de eeuwige winst (leven?) gecreëerd. Is dat niet wat we allemaal willen?

De appel is al lang weg maar daarnaast hebben we een papierenwereld gecreëerd die eeuwig kan blijven leven door de aanname dat geld uit zichzelf geld waard is. Hiephiephoera!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Je hebt product A (waarde = X). Je hebt product B (waarde = X).
Product A + Product B = Product C (waarde > 2X).

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de service-economie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')