Je hebt een goed punt!quote:Op maandag 19 januari 2009 08:56 schreef paddy het volgende:
Plaatje weggehaald. Laten we de OP in ieder geval een beetje neutraal houden
Hier tekent zich een serieuze discussie af. Hulde.quote:Op maandag 19 januari 2009 20:34 schreef beantherio het volgende:
[..]
Het zal ongetwijfeld iets psychisch hebben met bepaalde wortels in de holocaust. Maar het zou me ook niet verbazen als het iets cultureels is. Immers: de Joden hebben eeuwenlang hun identiteit in stand moeten houden onder moeilijke omstandigheden en zonder veel stabiliteit. Dan moet je denk ik een bepaalde vorm van culturele tunnelvisie hebben waardoor je je goed kunt concentreren op je eigen waarden en normen met een bepaalde ontkenning van de cultuur of gevoelens van andere groepen.
Kon nou. Het zionisme is pas iets van de 19e eeuw (en dat vooral onder druk van buiten (lees: toenemend antisemitisme). Daarvoor speelde dat helemaal niet...quote:Op dinsdag 20 januari 2009 00:34 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Hier tekent zich een serieuze discussie af. Hulde.
De joden hebben dat niet eeuwenlang gemoeten, maar ze hebben het wel gedaan.
Vrijwel elk ander volk had gedaan wat ze nu van de Palestijnen verlangen: je neerleggen bij het verlies van je land. De joden hebben elk jaar gezegd: "Volgens jaar in Jeruzalem.", daarmee het trauma zelf in standhoudend.
Dat is natuurlijk hun goed recht, maar ik heb nooit gesnapt waarom mensen, laat staan hele volken, zichzelf zo welbewust martelen. Maar ik denk dat je analyse zeker hout snijdt.
ik vind de overeenkomst met de VSvA en Zuid-Afrika wel opvallend. En Australië en wellicht Nieuw-Zeeland. Het idee van een land dat veroverd moet worden, in cultuur gebracht moet worden, in de vaart der volkeren opgestoten moet worden. Alsof de mensen die er wonen geen zinvolle cultuur hebben.quote:Op maandag 19 januari 2009 20:05 schreef Mr_Memory het volgende:
Heeft iemand enig idee, hoe het toch gekomen is dat de inwoners van Israel zich zo gedragen?
Alle hamas, PLO, Fatha en Hezbolla ten spijt, Israel gedraagt zich ook verre van perfect... (en dan druk ik me nog zacht uit)![]()
Door al de jaren heen, beginnen ze zich steeds slechter te gedragen.
Ook deze oorlog is niet fraai geweest, ja Israel slaat altijd keihard terug, maar is ze dan niets te gek?
Waar komt al die haat toch vandaan, bij het parlement en zijn bevolking?
Ze zien zelfs niet eens in dat ze Palastijnen behandelen, zo als ze zelf zijn behandeld zo'n 70 jaar geleden. Dan heb ik het niet over de Holocaust, maar meer over het ghetto idee.![]()
Zal het verleden van de Joden die uit Europa kwamen, en zich tijdens de oprichting van de Staat Israel in Israel gingen vestigen, er iets mee te maken hebben?
Bootladingen vol met mannen, vrouwen en kinderen met een nummer op hun arm.
Dat moeten toch ook mentale wrakken en wandelende tijdbommen zijn geweest?
Mensen vol met haat en woede, en het motto "we laten ons nooit meer verzetsloos verdrijven en afslachten, nooit!".
Het zijn juist die mensen geweest die Israel door de jaren heen heeft opgebouwd en beleid bepalend zijn geworden.
Zal dat er misschien iets mee te maken hebben, en kan zoiets 60 jaar dooretteren in hun hele kijk op de samenleving?
Wat denken jullie ervan?
Jodenvervolgingen zijn pas begonnen in de 19e eeuw?quote:Op dinsdag 20 januari 2009 00:38 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Kon nou. Het zionisme is pas iets van de 19e eeuw (en dat vooral onder druk van buiten (lees: toenemend antisemitisme). Daarvoor speelde dat helemaal niet...
Nee, en dat zeg ik ook niet.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 00:43 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Jodenvervolgingen zijn pas begonnen in de 19e eeuw?
Dat heeft inderdaad te maken met het opkomend nationalisme, en de opkomst van de natiestaat. In de natiestaat namen de joden immers een nog zwakkere positie in dan in de veelvolkerenstaten die daarvoor gemeengoed waren.quote:Overigens heb je toch nog een punt: waarom heeft het zionisme de kop opgestoken in de 19e eeuw?
Terwijl de joden toch al die 1800 jaar daarvoor ook al af en toe vervolgd werden. (Net als elke minderheidsgroep.)
Natuurlijk hebben de Palestijnen recht op een eigen staat, en ik denk ook niet dat er veel mensen zijn die dat ontkennen.quote:Zou het een reden kunnen zijn, dat het idee dat elk volk recht heeft op een eigen staat, toen opkwam?
En zo ja, waarom hebben de Palestijnen dan geen recht op een eigen staat?
Het mes snijdt aan twee kanten, zoals je ziet.
Nee, maar er is wel een staat die zij best doet hen te verpletteren. Of te verwurgen.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 00:51 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Nee, en dat zeg ik ook niet.
[..]
Dat heeft inderdaad te maken met het opkomend nationalisme, en de opkomst van de natiestaat. In de natiestaat namen de joden immers een nog zwakkere positie in dan in de veelvolkerenstaten die daarvoor gemeengoed waren.
[..]
Natuurlijk hebben de Palestijnen recht op een eigen staat, en ik denk ook niet dat er veel mensen zijn die dat ontkennen.
Werkelijk? Dan doen ze toch niet erg hun best. Dat kan veel beter. Laten ze dan een voorbeeld nemen aan Pol Pot, of zelfs aan die bekende Oostenrijker.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 00:56 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nee, maar er is wel een staat die zij best doet hen te verpletteren.
Kip-ei... Daarbij is verwurgen ook wel een wat sterke uitdrukking, ik zie nog altijd niet een sterk afnemende bevolking, integendeel.quote:Of te verwurgen.
Dat is toch echt vooral je eigen perceptie. Misschien moet je maar eens een andere bril aanschaffen.quote:En wat mij persoonlijk het meeste stoort: onder het uiten van allerlei klachten en zuchten van zieligheid.
Nee, dat is niet slim, want dan krijg je de hele wereld tegen je. Je moet het juist zo brengen, dat iedereen het met je eens is.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 00:59 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Werkelijk? Dan doen ze toch niet erg hun best. Dat kan veel beter. Laten ze dan een voorbeeld nemen aan Pol Pot, of zelfs aan die bekende Oostenrijker.
Een bevolking beroven van de noodzakelijke levensmiddelen en medicijnen is toch gewoon verwurgen? OK, uithongeren of belegeren mag ook als kwalificatie.quote:[..]
Kip-ei... Daarbij is verwurgen ook wel een wat sterke uitdrukking, ik zie nog altijd niet een sterk afnemende bevolking, integendeel.
Nou, elke keer als ik een zoetgevooisde jood de wandaden van de staat Israel hoor verdedigen en vervolgens de dood van Palestijnse kinderen als noodzakelijk kwaad hoor neerzetten, raak ik meer overtuigd van hun kwaadaardigheid.quote:[..]
Dat is toch echt vooral je eigen perceptie. Misschien moet je maar eens een andere bril aanschaffen.
Interessant! Al verklaart het niet de drijfveren van zionisten uit de 19e eeuw en van de kolonisten.quote:Op maandag 19 januari 2009 21:09 schreef moussie het volgende:
[..]
Ik denk dat het allemaal een groot rookgordijn is, dat zijn triggers die bepaalde reacties oproepen ..
waar het eigenlijk om ging/gaat is water en sinds eind vorige eeuw ook grondstoffen, het gas voor de kust van Gaza ..
wat velen hier, in waterrijk Nederland, vergeten is dat wie daar het water heeft de macht heeft
Libanon ging over water, het pompstation bij een van de bronnen van de Jordaan, Wazzini oid, vanaf het moment dat dat station in de planning was zat Israël te dreigen met een inval, die is er dan ook gekomen toen het station in gebruik werd genomen ..
ook de bezetting van de Westbank gaat over water, de ondergrondse bekkens ..
wat meer achtergrond over dat aspect van het hele conflict vindt je hierInteressant.
Al verklaart het niet de drijfveer van de zionisten uit de 19e eeuw. Want die wisten nog niet van gas en olie.
en Gaza .. tja, ze zijn eigenlijk popierijk met dat gasveld in hun territoriale wateren, het is alleen dat de exploitatie onmogelijk wordt gemaakt ..
en om het wat leuker te maken geeft Israël nu bekend dat er een gasveld gevonden is voor de kust van Haïfa .. dat is dan vast een andere dan die die al eerder gevonden was, die kleinere die al eerder gevonden was naast die voor de kust van Gaza ?
[..]
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=11787
Kort samen gevat .. de Palestijnen zitten op het water en op de energie die de staat Israël nodig heeft
Wat is het Faisal-Weizmann agreement?quote:Op maandag 19 januari 2009 22:38 schreef moussie het volgende:
[..]
Uiteraard hebben de joodse trauma's uit het verleden invloed op dit conflict, wat ik bedoel is dat het niet de oorzaak is van het conflict, alleen een van de triggers die de voetsoldaten/het conflict aan de gang houdt ..
Ik kan het zo snel niet vinden, maar in de tijd van het Faisal-Weizmann agreement zijn er ook afspraken gemaakt over het water in die bekkens, dus bij de leidinggevenden werd er zelfs toen al zover doorgedacht ..
En om het beeld even wat completer te maken, dat agreement was trouwens niet bepaald Palestijnen-vriendelijk, die werden compleet vergeten .. maar het geeft wel aan dat de Arabische wereld (in zoverre je dat zo kan noemen, gezien de historische context) niet per definitie vijandig is tegenover de joden of een Joodse staat
Darfur...quote:Op dinsdag 20 januari 2009 01:11 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nee, dat is niet slim, want dan krijg je de hele wereld tegen je. Je moet het juist zo brengen, dat iedereen het met je eens is.
quote:[..]
Een bevolking beroven van de noodzakelijke levensmiddelen en medicijnen is toch gewoon verwurgen? OK, uithongeren of belegeren mag ook als kwalificatie.
Mijn beste Kees, ik hoop dat je ooit eens het licht gaat zien, en inziet dat je je hier schuldig maakt aan een onversneden antisemitische denktrant. Joden zijn niet slechter (ook niet per se beter uiteraard) dan andere volkeren, echt waar.quote:[..]
Nou, elke keer als ik een zoetgevooisde jood de wandaden van de staat Israel hoor verdedigen en vervolgens de dood van Palestijnse kinderen als noodzakelijk kwaad hoor neerzetten, raak ik meer overtuigd van hun kwaadaardigheid.
Ik denk dat jij beter een bril moet kopen die de een uitweg ziet naar vrede en rechtvaardigheidquote:Op dinsdag 20 januari 2009 00:59 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Werkelijk? Dan doen ze toch niet erg hun best. Dat kan veel beter. Laten ze dan een voorbeeld nemen aan Pol Pot, of zelfs aan die bekende Oostenrijker.
[..]
Kip-ei... Daarbij is verwurgen ook wel een wat sterke uitdrukking, ik zie nog altijd niet een sterk afnemende bevolking, integendeel.
[..]
Dat is toch echt vooral je eigen perceptie. Misschien moet je maar eens een andere bril aanschaffen.
Darfur is een heel ander geval: de centrale regering van Soedan wordt niet geloofd, als je het mij vraagt.quote:
Foto zonder bron of datum?quote:[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hmm, goed gevulde kraampjes. Mensen zien er ook niet erg hongerig uit. Dat van een tekort aan medicijnen wil ik dan nog wel van je aannemen, maar of dat nu werkelijk de schuld van Israel is (even los van de slachtoffers door de oorlog, voordat we daar ook weer over moeten discussieren)?
Oh, het verwijt van antisemitisme doet me echt helemaal niks. Dat beschouw ik als een mantra. Ik vind dat de joden die zich rücksichtsoos achter Israel opstellen, eerder antisemiet zijn dan ikquote:[..]
Mijn beste Kees, ik hoop dat je ooit eens het licht gaat zien, en inziet dat je je hier schuldig maakt aan een onversneden antisemitische denktrant. Joden zijn niet slechter (ook niet per se beter uiteraard) dan andere volkeren, echt waar.
Als je kritiek hebt op Israel etc. ben je antisemiet. klaar punt uit.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 01:40 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Darfur is een heel ander geval: de centrale regering van Soedan wordt niet geloofd, als je het mij vraagt.
[..]
Foto zonder bron of datum?
[..]
Oh, het verwijt van antisemitisme doet me echt helemaal niks. Dat beschouw ik als een mantra. Ik vind dat de joden die zich rücksichtsoos achter Israel opstellen, eerder antisemiet zijn dan ik
Meki, nu ben je aan het trollenquote:Op dinsdag 20 januari 2009 01:38 schreef Meki het volgende:
[..]
Ik denk dat jij beter een bril moet kopen die de een uitweg ziet naar vrede en rechtvaardigheid
en niet naar dood verderf en kwaad.
het enige land ter universum die bloed en verderf als doeleinden heeft is Israel..
Nee hoor, dat is de waarheid.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 01:42 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Meki, nu ben je aan het trollen
Waar blijft de verontwaardiging? Er zijn honderdduizenden omgekomen daar. Of Congo, miljoenen doden zelfs. Allemaal geen reden om daar meer dan een paar regeltjes aan te wijden.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 01:40 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Darfur is een heel ander geval: de centrale regering van Soedan wordt niet geloofd, als je het mij vraagt.
Dat is toch ook niet relevant? Het is van niet al te lang geleden volgens mij. Dus met die hongersnood in Gaza valt het wel mee.quote:[..]
Foto zonder bron of datum?
Jij denkt dat de joden een ultiem verdorven volk zijn blijkens je posts. Dat is a) ridicuul en b) geeft blijk van antisemitische opvattingen.quote:[..]
Oh, het verwijt van antisemitisme doet me echt helemaal niks. Dat beschouw ik als een mantra. Ik vind dat de joden die zich rücksichtsoos achter Israel opstellen, eerder antisemiet zijn dan ik
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |