quote:Op zondag 25 januari 2009 11:28 schreef ManAtWork het volgende:
Ja, dat klopt.
Zorgtoeslag moest je altijd wel opgeven. Huurtoeslag niet. Omdat er met betrekking tot de afrek van ziektekosten in 2008 e.e.a. is veranderd, is de te betalen zorgtoeslag niet meer aftrekbaar. Je bent dus, helaas, het slachtoffer van een wetswijziging. (Wel in mindering op de kosten in 2007 maar geen aftrek in 2008.)quote:Op zondag 25 januari 2009 12:39 schreef teigan het volgende:
Wat ik mij afvroeg, ik heb in 2008 huur en zorg toeslag moeten terugbetalen. Nu staat mij iets bij dat ik die bedragen eerder op heb moeten geven in de belastingaangifte, en dat als ik terug moest betalen, ik dat in de aangifte van het jaar erna weer op moest geven.
Kan iemand mij vertellen of dit kan kloppen?
Nee, de navorderingstermijn is (nu nog) 5 jaar (of 12 jaar voor buitenlandse inkomsten). Maar bedoelt die persoon niet gewoon dat 'ie nooit aangifte doet?quote:Op zondag 25 januari 2009 20:52 schreef Maartenvs het volgende:
Ik hoorde laatst van iemand dat hij al jaren geen belasting betaald. Deze persoon werkt echter wel en heeft ook gewoon een sofi nr. etc. Ik dacht dat de belastingdienst hier behoorlijk op zat. Kan de belastingdienst geld terugvragen van misschien wel 20 jaar geleden?
Inderdaad, beetje haastig geschreven maar ik bedoelde inderdaad dat deze persoon geen aangifte doet.quote:Nee, de navorderingstermijn is (nu nog) 5 jaar (of 12 jaar voor buitenlandse inkomsten). Maar bedoelt die persoon niet gewoon dat 'ie nooit aangifte doet?
In deel 1 dus? Dan ga ik daar morgen ofzo even terug lezen. Ik heb namelijk het idee dat ik mezelf flink vergist hebquote:Op maandag 26 januari 2009 00:34 schreef dddour het volgende:
Als je WO doet moet je niet van die onnozele vragen stellen. Is zeer uitgebreid aan bod geweest in voorgaande topics.
Dan heb je dus 3k ontvangen + de drempel van 500 euro maakt dik 3,5k waar je met werkelijke kosten boven moet zitten. Met je normbedragen kom je daar niet (1.5k collegegeld, boeken, andere materialen kom je echt niet boven dat bedrag).quote:Op zondag 25 januari 2009 23:48 schreef Krentenbol. het volgende:
Ik heb die post over studiekosten gelezen, maar ik snap niet wanneer je nou iets terug kan krijgen.
Ik doe WO en krijg 255,- uitwonend stufie.
Daar ben ik ook benieuwd naar, m'n gevoel zegt van wel. Maar dat vooruitbetaalde bedrag van vijf termijnen in '09 kun je volgend jaar dus niet meer opvoeren. Ik zit met dezelfde kwestie en moet het ook nog gaan uitzoeken.quote:Op maandag 26 januari 2009 00:48 schreef Ringo het volgende:
Nog een vraag:
In 2008 heb ik de helft van het collegegeld 2007-2008 betaald, namelijk de laatste vijf termijnen. Het collegegeld 2008-2009 heb ik in juni 2008 in één keer betaald.
Dan kan ik die vijf termijnen + dat hele bedrag toch beide als gemaakte studiekosten voor 2008 meenemen?
Nee daar kom je dus ook haast nooit inderdaadquote:Op maandag 26 januari 2009 00:42 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Dan heb je dus 3k ontvangen + de drempel van 500 euro maakt dik 3,5k waar je met werkelijke kosten boven moet zitten. Met je normbedragen kom je daar niet (1.5k collegegeld, boeken, andere materialen kom je echt niet boven dat bedrag).
Een LOI-cursus Duits lijkt mij überhaupt (quote:Op zondag 25 januari 2009 21:29 schreef nelisb het volgende:
Vraagje:
Heb in november 2007 een cursus duits van loi aangeschaft.
Deze cursus had ik in 2008 in huis.
Kan ik deze in mijn aangifte verwerken?
Welk deel van die mijn post begrijp je niet?quote:Op zondag 25 januari 2009 23:48 schreef Krentenbol. het volgende:
Ik heb die post over studiekosten gelezen, maar ik snap niet wanneer je nou iets terug kan krijgen.
Ik doe WO en krijg 255,- uitwonend stufie.
Als er reeds recht van schenking over is ingehouden (door je ouders dus) hoef je over de verkrijging zelf geen aangifte te doen. Als je totale vermogen boven de +-/ 20.000 euro komt zal je wel aangifte inkomstenbelasting moeten doen.quote:Op maandag 26 januari 2009 00:36 schreef Ringo het volgende:
Ik krijg elk kwartaal een x bedrag op mijn rekening gestort, een periodieke notariële schenking, van mijn ouders. Moet ik daar aangifte van doen, en zo ja waar?
Nee, het jaar waarin je betaald=het jaar van aftrek.quote:Op maandag 26 januari 2009 00:48 schreef Ringo het volgende:
Nog een vraag:
In 2008 heb ik de helft van het collegegeld 2007-2008 betaald, namelijk de laatste vijf termijnen. Het collegegeld 2008-2009 heb ik in juni 2008 in één keer betaald.
Dan kan ik die vijf termijnen + dat hele bedrag toch beide als gemaakte studiekosten voor 2008 meenemen?
Ik krijg bijvoorbeeld geen stufi. Nu staan er normbedragen die je mag opvoeren. Kan ik daar los bovenop nog de aanschaf van een laptop plakken, of valt die onder het normbedrag? Ik ben bang voor het laatste, dan heb ik me daar stevig in vergistquote:Op maandag 26 januari 2009 02:25 schreef aaipod het volgende:
[..]
Nee daar kom je dus ook haast nooit inderdaadTenzij je geen stufi ontvangt. Of alleen echt basis basis en flink wat kosten hebt aan boeken en een laptop (gedeeld door 3)
Maar wel lening/OV?quote:
Als je de normbedragen moet gebruiken, heb je je inderdaad stevig vergist.quote:Nu staan er normbedragen die je mag opvoeren. Kan ik daar los bovenop nog de aanschaf van een laptop plakken, of valt die onder het normbedrag? Ik ben bang voor het laatste, dan heb ik me daar stevig in vergist.
Zit wat in. Alleen duits was een pre voor mijn huidige baan. Mijn werkgever wilde mij alleen aannemen als ik mijn Duits aanzienlijk ging verbeteren. 3 van de 10 mailtjes / telefoongesprekken gaan namelijk in het Duits bij ons op kantoor.quote:Op maandag 26 januari 2009 09:03 schreef DonJames het volgende:
Een LOI-cursus Duits lijkt mij überhaupt () niet aftrekbaar. Studies moeten verband houden met een verbetering van je financieel-economische postitie (of behoud van beroepspositie), een LOI-cursus Duits lijkt mij meer iets wat je als hobby doet. Misschien heb je een razend goed argument, maar je hebt op z'n minst de schijn tegen je.
.
Ik zou het nog maar eens nakijken.quote:Op maandag 26 januari 2009 12:04 schreef Metro2005 het volgende:
Zucht, dit jaar 700 euro minder belastinggeld terug dan vorig jaar. Zal wel iets te maken hebben met mijn salarisverhoging dit jaar (van 1600 naar 1800 bruto).
Netto schiet het nog voor geen klote op zoVan die 200 euro bruto mag ik al per maand 100 euro gelijk aan de belasting betalen en aan het einde van het jaar krijg ik dus ook nog eens 700 euro minder terug.
dat betekent dat ik er netto maar liefst 4 tientjes op vooruit ben gegaan
![]()
Nja, gelukkig is er de HRA nog dus ik krijg wel iets terug.
enige verschillen met vorig jaar:quote:Op maandag 26 januari 2009 12:37 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ik zou het nog maar eens nakijken.
Heb je in 2007 niet meer aftrekposten opgevoerd dan in 2008.
Je salarisverhoging mag nagenoeg geen invloed hebben op je teruggave. Sterker nog: als je meer gaat verdienen (en in de volgende belastingschijf terecht komt) zou je meer terug moeten krijgen.
Kortom: even de jaren naast elkaar leggen en 'zoek de verschillen'.
Wel een lening, ja. OV niet gebruikt, ook niet opgehaald.quote:
Mja op zich was het geen extreem dure laptop, maar het zou toch leuk zijn als de staat er 1/3 van zou betalenquote:[..]
Als je de normbedragen moet gebruiken, heb je je inderdaad stevig vergist.
Je hebt recht op studiefinanciering (waar ook de lening en de OV onder vallen), dus je moet gebruik maken van de normbedragen. Of je de OV al dan niet ophaalt maakt niet uit, je hebt er immers wel recht op maar je ziet af van uitoefening van dat recht.quote:Op maandag 26 januari 2009 13:15 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Wel een lening, ja. OV niet gebruikt, ook niet opgehaald.
Dat heeft de staat al gedaan (studiefinanciering)quote:Mja op zich was het geen extreem dure laptop, maar het zou toch leuk zijn als de staat er 1/3 van zou betalen.
Die moet je nog wel invullen.quote:Op maandag 26 januari 2009 13:27 schreef sander89 het volgende:
Ik heb belasting aangiften dit weekend al verstuurd, alleen ik heb nog 1 vraagje omdat toch weer ga wijzigen.
Ik ben namelijk helemaal vergeten mijn inkomsten van begin dit jaar nog bij een oude werkgever ook mee te nemen in de aangiften. Heb daar nog in 2008 2 weken gewerkt ofzo en dus nog 1 keer loon(strookje) gehad in 2008.
Niet dat ik meer terug krijg door die 400 inkomsten, maar volgens mij houdt belasting dienst wel van een compleet beeld van mijn inkomsten.
Nee, dat onderscheid maken ze niet. Maakt ook niet uit, want er is niet een ander tarief o.i.d. voor stagaires en gewone werknemers.quote:Nu mijn echte vraag dan![]()
Ik heb namelijk 2X ook de zelfde werkgever ingevuld bij loon, omdat daar betaald kreeg als stagiair en werkte er ook in de weekenden.
Ik kreeg ook voor stage en loon een apart loonstrookje maar maakt de belastingdienst dit onderscheidt ook?
Dat dacht ik al. Dan zit je dus aan de normbedragen, want wil je je eigen bedrag kunnen aftrekken dan moet je boven twee keer het totaal van die normbedragen komen en dat haal ik dus niet...quote:Op maandag 26 januari 2009 13:28 schreef DonJames het volgende:
[..]
Je hebt recht op studiefinanciering (waar ook de lening en de OV onder vallen), dus je moet gebruik maken van de normbedragen. Of je de OV al dan niet ophaalt maakt niet uit, je hebt er immers wel recht op maar je ziet af van uitoefening van dat recht.
Dat valt vies tegen want in praktijk kun je van die stufi (die ik overigens niet meer krijg, heb m'n vier jaar al lang verbruiktquote:[..]
Dat heeft de staat al gedaan (studiefinanciering)
Heb ik gedaanquote:Op maandag 26 januari 2009 13:33 schreef DonJames het volgende:
[..]
Die moet je nog wel invullen.
[..]
Ja ik ben dom geweest zie het nu ook in.quote:Nee, dat onderscheid maken ze niet. Maakt ook niet uit, want er is niet een ander tarief o.i.d. voor stagaires en gewone werknemers.
Ik zeg ook niet dat stufi volledig kostendekkend is. Iemand die geen gebruik hoeft te maken van de normbedragen krijgt ook niet al zijn kosten terug, hooguit 52%-500 euro. Daarbij, het zou niet logisch zijn dat je kosten waarvoor je een vergoeding ontvangt (de stufi) ook nog eens kan aftrekken.quote:Op maandag 26 januari 2009 13:35 schreef Mikkie het volgende:
...
Dat valt vies tegen want in praktijk kun je van die stufi (die ik overigens niet meer krijg, heb m'n vier jaar al lang verbruikt) amper een bezemhok huren, laat staan dat je er de rest van je studie van kan betalen, maar vooruit
.
Wat jij wilquote:Op maandag 26 januari 2009 13:43 schreef sander89 het volgende:
[..]
Heb ik gedaan![]()
[..]
Ja ik ben dom geweest zie het nu ook in.![]()
Ik had gewoon de bedragen bij elkaar moet optellen van stage+werk van de zelfde werkgever?
Dat is helemaal waar.quote:Op maandag 26 januari 2009 13:47 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat stufi volledig kostendekkend is. Iemand die geen gebruik hoeft te maken van de normbedragen krijgt ook niet al zijn kosten terug, hooguit 52%-500 euro. Daarbij, het zou niet logisch zijn dat je kosten waarvoor je een vergoeding ontvangt (de stufi) ook nog eens kan aftrekken.
Dat is ook het kromme eraan. Die normbedragen zouden niks uit moeten maken, het gaat om werkelijke kosten. Gelukkig scheelt het bij mij niet zoveel, maar toch is dat met die normbedragen en dat creatief rekenen maar vreemdquote:Als je je per sé ergens druk over wil maken zou dat over het normbedragen-systeem moeten zijn. In een ideale situatie zou de aftrekpost "daadwerkelijke studiekosten - ontvangen stufi" moeten zijn. Maar dat is nou eenmaal niet zo
Aha, weer wat bijgeleerd, iedergeval bedankt voor de hulp.quote:Op maandag 26 januari 2009 13:51 schreef DonJames het volgende:
[..]
Wat jij wilHet maakt niet uit, al tel je alle jaaropgaven bij elkaar op en zet je bij de naam van de werkgever "deinspecteuriseenzakkenvuller BV".
Even checken dus.quote:Op maandag 26 januari 2009 09:03 schreef DonJames het volgende:
Als er reeds recht van schenking over is ingehouden (door je ouders dus) hoef je over de verkrijging zelf geen aangifte te doen.
Was het maar zo'n feest.quote:Als je totale vermogen boven de +-/ 20.000 euro komt zal je wel aangifte inkomstenbelasting moeten doen.
Thx, maar het antwoord is dus 'ja'?quote:Nee, het jaar waarin je betaald=het jaar van aftrek.
My bad, je hebt gelijk hoor! Kijk wel even mijn post over studiekosten na (staat in OP) of je niet met normbedragen te maken hebt.quote:Op maandag 26 januari 2009 23:47 schreef Ringo het volgende:
Even checken dus.
...
Thx, maar het antwoord is dus 'ja'?
In 2008 heb ik namelijk de helft van het collegegeld 2007-2008 betaald (dwz 5 termijnen à ¤105 = ¤525) en het totale collegegeld van 2008-2009 (in 1x ¤1180), dus dan kan ik toch voor 2008 in totaal ¤1180 + ¤525 = ¤1705 aan studiekosten aftrekken? (plus de andere gemaakte studiekosten)
O, dat is nog niet eens zo'n makkelijke vraag! Ik heb me er niet heel uitgebreid in verdiept, maar volgens mij:quote:Op dinsdag 27 januari 2009 10:33 schreef colbrac het volgende:
De TU Delft heeft een Regeling Afstudeer Steun (RAS, vroeger was dat RFOS). Wanneer je bestuurstaken hebt uitgevoerd kun je van de TU Delft na het 5e jaar nog een toegezegd aantal maanden het bedrag van de prestatiebeurs als gift ontvangen.
Vanaf september 2007 heb ik geen recht op de prestatiebeurs meer (ben nu dus bezig met 7e jaar) waardoor ik over heel 2008 dus alleen lening had. Dan kom ik op een studiekosten aftrekpost van het normbedrag 2207 - 500 drempel is 1707 euro.
In de periode januari - augustus heb ik per maand 242 euro ontvangen van de TU Delft in het kader van RAS.
Mijn vraag: Valt dit onder Box 1 overige inkomsten als zijnde een periodieke uitkering of valt dit onder Aftrekposten -> Studiekosten -> ontvangen vergoedingen en studiefinanciering?
De belastingtelefoon kon hier geen antwoord op geven en voordat ik het per brief aan een belastinginspecteur ga vragen probeer ik het eerst hier.
Da's een lastige. Het idee is dat je er direct slimmer/beter van wordt. De vraag is echter of je kan verantwoorden dat je én een opleiding doet in het hoger onderwijs én je rijbewijs wil halen. Volgens mij gaat dat niet samen. Maar goed, dit is niet gebaseerd op wetgeving, maar op redeneringquote:Op dinsdag 27 januari 2009 11:30 schreef Ravage het volgende:
Ik heb een vraagje over aftrek studiekosten. Ik heb de post die in de OP genoemd wordt al gelezen, maar het is me nog niet helemaal duidelijk.
Zelf heb ik in 2008 collegegeld betaald (hoger onderwijs) en zat ik in de leenfase bij de IB-groep. Dus dan mag ik alleen de normbedragen aftrekken. Daarnaast heb ik lessen gehad voor m'n groot-rijbewijs. Kan ik deze lessen ook aftrekken (onder het argument dat ik het later voor m'n werk wil gaan gebruiken)? Zo ja, gelden dan ook de normbedragen hoewel het dus een andere opleiding is dan waar ik studiefinanciering voor krijg?
Had ze wel recht op studiefinanciering? Lening, OV ofzo?quote:M'n vriendin heeft ook collegeld betaald maar kreeg geen studiefinanciering, dus die kan het volledige collegeld (min drempel) aftrekken toch?
Nee, kosten voor het rijbewijs zijn niet aftrekbaar. En als ze al aftrekbaar zouden zijn, dan zijn de normbedragen niet van toepassing. Het is immers geen opleiding met een studiefinanciering.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 11:30 schreef Ravage het volgende:
Ik heb een vraagje over aftrek studiekosten. Ik heb de post die in de OP genoemd wordt al gelezen, maar het is me nog niet helemaal duidelijk.
Zelf heb ik in 2008 collegegeld betaald (hoger onderwijs) en zat ik in de leenfase bij de IB-groep. Dus dan mag ik alleen de normbedragen aftrekken. Daarnaast heb ik lessen gehad voor m'n groot-rijbewijs. Kan ik deze lessen ook aftrekken (onder het argument dat ik het later voor m'n werk wil gaan gebruiken)? Zo ja, gelden dan ook de normbedragen hoewel het dus een andere opleiding is dan waar ik studiefinanciering voor krijg?
Het gaat om een groot rijbewijs (vrachtwagen/bus), dit lijkt me wel degelijk aftrekbaar.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 12:16 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Nee, kosten voor het rijbewijs zijn niet aftrekbaar. En als ze al aftrekbaar zouden zijn, dan zijn de normbedragen niet van toepassing. Het is immers geen opleiding met een studiefinanciering.
Sorry, groot stond in kleine letters. Had ik in de snelheid even overheen gelezen.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 12:53 schreef DonJames het volgende:
[..]
Het gaat om een groot rijbewijs (vrachtwagen/bus), dit lijkt me wel degelijk aftrekbaar.
Nee, die zijn er niet. Volgens mij is de rest van de aftrekposten afhankelijk van de persoonlijke situatie.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 12:53 schreef Frankieboy het volgende:
Welke standaard aftrekposten zijn er eigenlijk allemaal?
Ik weet bijvoorbeeld dat je altijd apotheek kosten a EUR 23,- pp kunt aftrekken. Maar zijn er nog meer van dit soort standaard aftrekposten? Deze hoeven uiteraard niet perse aftrekposten voor ziektekosten te zijn. Ik heb hier naar gezocht op de site van de belastingdienst maar niets kunnen vinden. Bestaat er ergens een lijstje waar al deze aftrekposten zijn opgesomt?
Door logisch na te denken, vul je de aftrekposten in bij degene met het hoogste belastingtarief. Zijn beide inkomens nagenoeg gelijk (val je in hetzelfde toptarief) maakt het niets uit waar de aftrekposten worden ingevuld. Bij grensgevallen, is het gewoon goed opletten.quote:En als je (zoals in mijn situatie) samenwoont en de aangifte invult voor 2 personen kun je aangeven, in procenten, wie welk deel van te teruggaaf kan krijgen. Door een beetje te spelen hiermee kun je door dit op bijvoorbeeld 70/30 i.p.v. 50/50 te zetten in totaal meer terug krijgen. Zijn er nog meer van dit soort weetjes die handig zijn bij het invullen?
Lees mijn post (link staat in OP) nog eens een keertje rustig door.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 14:12 schreef trazz het volgende:
Ik heb ook een vraag mbt studiekosten. In 2008 had ik van jan-aug recht op een lening bij de ib, dus kan ik voor die periode de normbedragen aftrekken.
Maar de periode sept-dec had ik geen recht meer op een lening bij de ib. Moet ik dan voor deze periode de werkelijke kosten (collegegeld) aftrekken?
Hele bedrag in 2008.quote:En ik heb in september het collegegeld in een keer betaald, moet ik dat evenredig over 12 maanden spreiden of kan ik het gehele bedrag in 2008 als aftrekpost opgeven?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |