Nou en?quote:
iddquote:Op maandag 19 januari 2009 00:50 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nou ja, er is inmiddels al herhaaldelijk gezegd dat Israel het bestand verbrak door Gaza binnen te vallen en af te sluiten. Waarna Hamas met raketten ging schieten, die als argument gebruikt konden worden om er eens hard op te slaan, zodat we die Palestijnen (die immers alleen maar de taal van het geweld verstaan) eens een lesje kunnen leren. En gvd, iedereen trapt er nog in ook.
Dat heet het creëren van een casus belli. Maak je niet boos: de israeli's hebben geen patent daarop. Ik leerde op de middelbare school dat de Romeinen dat al deden, vandaar de Latijnse term. Een land dat je wilt aanvallen ga je provoceren en treiteren en zuigen tot ze een keer terugslaan. En anders simuleer je zelf een aanval op een van je legeronderdelen of op je burgers. En dan heb je een reden om eens flink van leer te trekken en de beoogde vijand te onderwerpen.
Zie de uitlokking van de bijdrage van de VSvA aan de Vietnamoorlog. Zie de uitlokking van Israelische kolonisten in 1967 (rapporten van Nederlandse VN-soldaten!). Zie de massavernietigingswapens van Irak. Er wordt nu al gewerkt aan de uitlokking door Iran van een aanval. En de aanval op Polen van Duitsland was ook geënsceneerd.
Dus die soldaten zijn misbruikt en misleid. En ze denken niet genoeg na.
Dat laatste maakt me niet per se vaderlijk, maar misschien wel wat laconieker.quote:Op maandag 19 januari 2009 00:57 schreef Robijn1961 het volgende:
[..]
Snap ik![]()
Ja, ik heb gezien dat je uit 1950 komt, vandaar
Mooi woord: showchatquote:Op maandag 19 januari 2009 01:07 schreef Elfletterig het volgende:
Mag alle showchat en persoonlijke gebash weer achterwege blijven? On-topic graag.
En waarom zijn die hamas leden toen omgebracht? Juist omdat ze een aanval op Israel aan het plannen waren. Een casus belli is een reden tot oorlog, en hoeft dus niet in elkaar geknutseld te zijn. De reden tot oorlog was dat Israel haar burgers moet verdedigen tegen Hamas. Waarom zou Israel anders aanvallen, net of zij zitten te wachten om geweld te moeten gebruiken.quote:Op maandag 19 januari 2009 00:50 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nou ja, er is inmiddels al herhaaldelijk gezegd dat Israel het bestand verbrak door Gaza binnen te vallen en af te sluiten. Waarna Hamas met raketten ging schieten, die als argument gebruikt konden worden om er eens hard op te slaan, zodat we die Palestijnen (die immers alleen maar de taal van het geweld verstaan) eens een lesje kunnen leren. En gvd, iedereen trapt er nog in ook.
Dat heet het creëren van een casus belli. Maak je niet boos: de israeli's hebben geen patent daarop. Ik leerde op de middelbare school dat de Romeinen dat al deden, vandaar de Latijnse term. Een land dat je wilt aanvallen ga je provoceren en treiteren en zuigen tot ze een keer terugslaan. En anders simuleer je zelf een aanval op een van je legeronderdelen of op je burgers. En dan heb je een reden om eens flink van leer te trekken en de beoogde vijand te onderwerpen.
Zie de uitlokking van de bijdrage van de VSvA aan de Vietnamoorlog. Zie de uitlokking van Israelische kolonisten in 1967 (rapporten van Nederlandse VN-soldaten!). Zie de massavernietigingswapens van Irak. Er wordt nu al gewerkt aan de uitlokking door Iran van een aanval. En de aanval op Polen van Duitsland was ook geënsceneerd.
De aanval op Gaza heeft alle kenmerken van een casus belli. Oh ja, in goed Nederlands: een stok om een hond te slaan.
Dus die soldaten zijn misbruikt en misleid. En ze denken niet genoeg na.
Oh ja, zo heette dat: het Tonkin-incident. Dat een oorlogsschip van de VSvA beschoten zou zijn door Vietnam. Bleek groot gelul.quote:Op maandag 19 januari 2009 01:08 schreef Verluste het volgende:
[..]
idd
Zie ook de tweede golfoorlog en het Tonkin incident.
Bedoel je dat sarcastisch? Anders heb je zijn post niet begrijpend gelezen en/of weet je veels te weinig af van de voorgeschiedenis van het conflict.quote:Op maandag 19 januari 2009 01:12 schreef Sargon het volgende:
[..]
En waarom zijn die hamas leden toen omgebracht? Juist omdat ze een aanval op Israel aan het plannen waren. Een casus belli is een reden tot oorlog, en hoeft dus niet in elkaar geknutseld te zijn. De reden tot oorlog was dat Israel haar burgers moet verdedigen tegen Hamas. Waarom zou Israel anders aanvallen, net of zij zitten te wachten om geweld te moeten gebruiken.
Aah de iedereen-die-het-niet-met-me-eens-is-heeft-geen-kennis plaatquote:Op maandag 19 januari 2009 01:13 schreef Verluste het volgende:
[..]
Bedoel je dat sarcastisch? Anders heb je zijn post niet begrijpend gelezen en/of weet je veels te weinig af van de voorgeschiedenis van het conflict.
Wat snap je niet aan de zin ''er is inmiddels al herhaaldelijk gezegd dat Israel het bestand verbrak door Gaza binnen te vallen en af te sluiten.'' ???quote:Op maandag 19 januari 2009 01:14 schreef Sargon het volgende:
[..]
Aah de iedereen-die-het-niet-met-me-eens-is-heeft-geen-kennis plaat
quote:
Dan kun je welquote:Op maandag 19 januari 2009 01:12 schreef Sargon het volgende:
[..]
En waarom zijn die hamas leden toen omgebracht? Juist omdat ze een aanval op Israel aan het plannen waren. Een casus belli is een reden tot oorlog, en hoeft dus niet in elkaar geknutseld te zijn. De reden tot oorlog was dat Israel haar burgers moet verdedigen tegen Hamas. Waarom zou Israel anders aanvallen, net of zij zitten te wachten om geweld te moeten gebruiken.
Ik heb ook tegengestelde berichten langs zien komen die de CNN commentator weerspreken, waarom denk je dat die hamas leden zijn omgebracht toen?quote:Op maandag 19 januari 2009 01:16 schreef Verluste het volgende:
[..]
Wat snap je niet aan de zin ''er is inmiddels al herhaaldelijk gezegd dat Israel het bestand verbrak door Gaza binnen te vallen en af te sluiten.'' ???
Het is een feit hoor, sla alle nieuwssites er maar op na.
Dat probeert kees22 nou duidelijk te maken...quote:Op maandag 19 januari 2009 01:19 schreef Sargon het volgende:
[..]
Ik heb ook tegengestelde berichten langs zien komen die de CNN commentator weerspreken, waarom denk je dat die hamas leden zijn omgebracht toen?
Ach ja het is maar hoe je Israel wil zwartmaken, zoals meki zei: het zijn allemaal kwade duivels die Palestijnse kinderen eten.quote:Op maandag 19 januari 2009 01:19 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dan kun je weldoen, maar daar lijkt het wel verdacht veel op, ja.
Naarmate ik meer leer over de historie van dit conflict, valt me op de de joden/Israel pushen in de richting van een volledige verovering van Palestina.
In dit geval is het heel goed verdedigbaar dat de raketaanvallen van Hamas uitgelokt werden door de aanvallen van Israel en het sluiten van de grenzen. Gezien de data is daar alle reden voor om dat te geloven.
Ik moet toegeven: ik hou geen database bij van alle incidenten. Misschien moet ik dat maar eens gaan doen, want er wordt wel erg veel gelogen, gedraaid en verzwegen door sommige mensen.
Hij speculeert, maar die feiten zijn niet bewezen.quote:Op maandag 19 januari 2009 01:22 schreef Verluste het volgende:
[..]
Dat probeert kees22 nou duidelijk te maken...
Je leest totaal niet.
Ik maak geen woorden meer aan je vuil. De feiten liggen op tafel.quote:Op maandag 19 januari 2009 01:23 schreef Sargon het volgende:
[..]
Hij speculeert, maar die feiten zijn niet bewezen.
USS Libertyquote:Op maandag 19 januari 2009 01:13 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Oh ja, zo heette dat: het Tonkin-incident. Dat een oorlogsschip van de VSvA beschoten zou zijn door Vietnam. Bleek groot gelul.
Overigens heeft Israel volgens sommigen nog eens geprobeerd de VSvA mee te sleuren in een oorlog tegen Egypte, door een afluisterschip van de VSvA te beschieten en tot zinken te brengen. Ik ben de naam van dat schip kwijt, maar er is een Wikipedia-pagina over en een BBC-documentaire.
quote:As for motive, Bamford speculates in the book that the Israelis may not have wanted the United States to know that "at that same moment, a scant dozen or so miles away, Israeli soldiers were butchering civilians and bound prisoners by the hundreds, a fact that the entire Israeli army leadership knew about and condoned, according to the army's own historian."
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |