Nee. Er zijn weinig scenario's die zo rampzalig kunnen uitpakken...quote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:05 schreef Metro2005 het volgende:
Democratie zou moeten zijn wat de meerderheid wil
Ook niet, democratie hoort zijn grenzen te kennen en door te hebben dat niet alles democratisch te regelen is.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:05 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Democratie zou moeten zijn wat de meerderheid wil
Nee, ik pleit voor consequent beleid: verbieden = handhaven.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:07 schreef Chewie het volgende:
Pleit je nu voor een soortgelijke situatie als tijdens de drooglegging in de VS, met illegale clubs en kroegen en i.p.v. drank uit koffiekopjes sigaretten die niet op sigaretten lijken?
Kijk, dat is voor mij ook een probleem rond heel dit verbod. Er is niet goed over nagedacht.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:12 schreef Chewie het volgende:
[..]
En hoe wil je dat in godsnaam handhaven? Dat vergt een nieuwe zeer grote opsporingsinstantie.
Ik geef toe het klinkt eerlijker maar is praktisch niet haalbaar, vandaar ook dat onze wijze bestuurders voor deze ellende hebben gekozen.
Ik zeg dat ik het een goed punt vindt, dat is iets anders dan het meteen willen invoeren... maar: ik zie daartoe best mogelijkheden. Laat de gemeenten de opbrengsten hiervan houden, net als met foutparkeren en je zal zien dat er veel vacatures voor BOA's zullen zijn.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:12 schreef Chewie het volgende:
En hoe wil je dat in godsnaam handhaven? Dat vergt een nieuwe zeer grote opsporingsinstantie.
Ik geef toe het klinkt eerlijker maar is praktisch niet haalbaar, vandaar ook dat onze wijze bestuurders voor deze ellende hebben gekozen.
Wel op het punt waar ik op wijs.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:12 schreef Boze_Appel het volgende:
Vrijwillig een kroeg binnenstappen waar er door ondernemers een keuze gemaakt kan worden of hun klanten wel of niet mogen roken en je dus een keuze hebt om wel of niet in de rook te zitten is totaal niet vergelijkbaar met op een gemonopoliseerde weg rijden waar andere bestuurders jou in gevaar brengen door met een slok op te rijden.
Rokers in de kroeg bedreigen niet mijn leven, alcomobilisten wel.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:06 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat mag.
[..]
Dat is niet te vergelijken? Vind ik dus wel. In beide gevallen vraag je de persoon die zich normaal gedraagt te vertrekken zodat de gevaarzettende zijn gang kan gaan.
Dat heeft echter weinig te maken met of regelgeving al dan niet gehandhaaft kan worden.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:23 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Rokers in de kroeg bedreigen niet mijn leven, alcomobilisten wel.
Dus ook 100% alcoholcontrole op alle wegen?quote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:16 schreef DS4 het volgende:
Nee, ik pleit voor consequent beleid: verbieden = handhaven.
Daarom pleit Zijlstra ook voor een aanpassing op het verbod zodat in ieder geval kleine kroegen roken mogen toestaan.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:16 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat verzet zal misschien alleen maar staken als de pakkans groot is, zelf verwacht ik dan dat het nog meer het illegale circuit ingaat zoals bij de drooglegging het geval was, roken hoewel impopulair is nog steeds maatschappelijk aanvaard en daar helpen wetten ook niet tegen alleen de maatschappij zelf kan dit veranderen.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:18 schreef DS4 het volgende:
Of je doet het landelijk en je gebruikt de opbrengsten om de initiële kosten (want het verzet zal wel staken als het 500 euro per keer kost) terug te verdienen.
Noem eens een goed voorbeeld van handhaven dan? In elk land met een rookverbod zijn er nog steeds mogelijkheden om in de horeca te roken en veel van die landen hebben al wat langer ervaring op dit gebied dan Nederland.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:24 schreef Reya het volgende:
[..]
Dat heeft echter weinig te maken met of regelgeving al dan niet gehandhaaft kan worden.
Gelukkig heb je voor illegale horeca en zuipketen geen vergunning nodig.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 10:35 schreef DS4 het volgende:
[..]
Voor horeca heb je een vergunning nodig. Zonder vergunning is dus meteen sluiten, bestuursdwang, etc. Genoegzaam bekend dacht ik zo.
Net zoals het verbod op alle andere drugs dat zo goed gehandhaafd word?quote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:16 schreef DS4 het volgende:
[..]
Over het algemeen is het best behoorlijk gelukt die uit de publieke ruimte te weren; het is inderdaad gemeengoed om (soft)drugs in de private sfeer te nuttigen, maar niemand heeft het ook over een rookverbod in de strikt private sfeer.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Net zoals het verbod op alle andere drugs dat zo goed gehandhaafd word?
Verbieden = handhaven. Harddrugs zijn verboden en dus moet er gehandhaafd worden, niet? Private sfeer is dan irrelevant, het is verboden.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:47 schreef Reya het volgende:
Over het algemeen is het best behoorlijk gelukt die uit de publieke ruimte te weren; het is inderdaad gemeengoed om (soft)drugs in de private sfeer te nuttigen, maar niemand heeft het ook over een rookverbod in de strikt private sfeer.
Je hebt nog nooit van coffeeshops gehoord waar je je gekochte waar ook kunt nuttigen?quote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:47 schreef Reya het volgende:
[..]
Over het algemeen is het best behoorlijk gelukt die uit de publieke ruimte te weren; het is inderdaad gemeengoed om (soft)drugs in de private sfeer te nuttigen, maar niemand heeft het ook over een rookverbod in de strikt private sfeer.
Drugs en de handel in drugs zijn verboden. Handhaving is niet gebeurd, coke word alleen maar goedkoper, wat snap je daar niet aan?quote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:47 schreef Reya het volgende:
[..]
De kroegbaas [i]is[i] de overtreder. Hij moet een voldoen aan de plicht een rookvrije werkplek te bieden voor zijn personeel. De klant gaat daar niet over.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 12:18 schreef Troubled_Soul het volgende:
Afgezien van het feit dat de sfeer in de kroegen beduidend minder is sinds het rookverbod (je kunt niet meer een tijdje staan ouwehoeren, want er is er altijd wel 1 die ff naar buiten moet om te roken...) is het natuurlijk van de zotte dat de uitbater een boete kan krijgen omdat een klant zich niet aan de regels houdt.
Als ze dan toch zonodig een rookverbod in kroegen moeten hebben (waar blijven al die anti-rokers trouwens, die nu eindelijk eens naar de kroeg zouden gaan??) laat ze dan iig de overtreder beboeten. En als de kroegbaas het roken in de kroeg toestaat heb je 2 overtreders, als hij dit niet toestaat is alleen de roker overtreder.
Laat ik nou net in kroegen komen waar dat personeel die rookvrije werkplek verdomd lastig vindt, omdat ze nu zelf iedere keer naar buiten moeten om een sigaret te roken.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 12:20 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
De kroegbaas is de overtreder. Hij moet een voldoen aan de plicht een rookvrije werkplek te bieden voor zijn personeel. De klant gaat daar niet over.
Het is een plicht om niet te roken op je werkplek, geen recht. Een recht impliceert dat je er van af kan zien, maar dat is duidelijk niet het geval. Je mag dus niet eens met je werkgever overleggen om wel te roken, zelfs al zijn alle werknemers het er mee eens.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 12:24 schreef Troubled_Soul het volgende:
Laat ik nou net in kroegen komen waar dat personeel die rookvrije werkplek verdomd lastig vindt, omdat ze nu zelf iedere keer naar buiten moeten om een sigaret te roken.
Hoe zit dat trouwens? Je personeel heeft recht op een rookvrije werkplek, wat als je personeel zich niet op dat recht wil beroepen omdat ze zelf roken?
Wanneer is dat veranderd?? Want het ging allemaal over het "recht" op een rookvrije werkplek.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 12:32 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Het is een plicht om niet te roken op je werkplek, geen recht. Een recht impliceert dat je er van af kan zien, maar dat is duidelijk niet het geval. Je mag dus niet eens met je werkgever overleggen om wel te roken, zelfs al zijn alle werknemers het er mee eens.
Problemen zijn er ook niet om opgelost te worden. Ze zijn er voor (en door) politici om carrière mee te maken.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 13:19 schreef kriele het volgende:
Allemaal leuk en aardig die regels en wetten, maar de politiek moet zich afvragen of zoiets ook te handhaven is. Wat heb je er anders aan?
Als je tegen kroeg eigenaren zegt dat hun kroeg wordt gesloten als controleurs drie keer zien dat er in hun kroeg gerookt wordt. Moet je zien hoe snel kroeg eigenaren zelf het verbod gaan handhaven.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:12 schreef Chewie het volgende:
[..]
We maken de horeca kapot!quote:Op vrijdag 16 januari 2009 13:36 schreef ub40_bboy het volgende:
[..]
Als je tegen kroeg eigenaren zegt dat hun kroeg wordt gesloten als controleurs drie keer zien dat er in hun kroeg gerookt wordt. Moet je zien hoe snel kroeg eigenaren zelf het verbod gaan handhaven.
Kroeg eigenaren die de wet overtreden moeten maar orders gaan pikken ofzo.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 13:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
We maken de horeca kapot!
Straks kinderen en huisdieren afpakken van rokers.
Denk je daar ook zo over wanneer er uit gezondheidsoverwegingen een verbod op alcohol drinken in de kroeg komt?quote:Op vrijdag 16 januari 2009 13:43 schreef ub40_bboy het volgende:
[..]
Kroeg eigenaren die de wet overtreden moeten maar orders gaan pikken ofzo.
Bestaat er zoiets als passief meedrinken?quote:Op vrijdag 16 januari 2009 13:53 schreef Monolith het volgende:
[..]
Denk je daar ook zo over wanneer er uit gezondheidsoverwegingen een verbod op alcohol drinken in de kroeg komt?
Alleen kroeg eigenaren?quote:Op vrijdag 16 januari 2009 13:43 schreef ub40_bboy het volgende:
[..]
Kroeg eigenaren die de wet overtreden moeten maar orders gaan pikken ofzo.
De schadelijkheid van meeroken is niet bewezen.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 13:56 schreef ub40_bboy het volgende:
[..]
Bestaat er zoiets als passief meedrinken?
Iedereen die door het overtreden van de wet zijn baan kwijtraakt moet maar gaan orders pikken.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 13:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Alleen kroeg eigenaren?
Bestaat er zoiets als passief paddo's eten? Dat is totaal niet relevant. Het gaat erom dat er een verbod is ingevoerd en dat ondernemers pech hebben als ze daardoor niet overeind kunnen blijven.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 13:56 schreef ub40_bboy het volgende:
[..]
Bestaat er zoiets als passief meedrinken?
quote:Op vrijdag 16 januari 2009 13:53 schreef MP1917 het volgende:
vvd is nooit voor invoering van het rookverbod geweest he... van den beginne af aan al niet dus zitten ze nu een beetje in da scheisse
oh en Hoogervorst is VVDquote:Hoogervorst dreigt met rookverbod horeca
Minister Hans Hoogervorst van Volksgezondheid dreigt de horeca volgend jaar een algeheel rookverbod op te leggen, als exploitanten niet snel meer werk maken van het instellen van rookvrije zones in hun zaken. Hij heeft dat donderdag in de Tweede Kamer gezegd.
De minister heeft eerder afspraken gemaakt met de horecabranche over het geleidelijk aan ontwikkelen van een beleid waarbij klanten niet of niet overal meer mogen roken. Het zogenoemde stappenplan ging vorig jaar in en duurt nog tot 1 januari 2009. Uit een evaluatie die Hoogervorst donderdag presenteerde, blijkt dat cafés, restaurants en discotheken zich tot nu toe onvoldoende aan de gemaakte afspraken houden. Volgens Hoogervorst moet daarin snel verandering komen. Als de sector de achterstand begin volgend jaar niet heeft ingehaald, kondigt de minister een rookverbod af voor alle horecazaken. Volgens hem is dat een ,,fluitje van een cent''.
Hoogervorst heeft de evaluatie van het stappenplan nog niet officieel gepresenteerd, maar hij noemde donderdag enkele conclusies uit het rapport: cafés, restaurants en discotheken hadden toegezegd dat in een kwart van de zaken een rookvrije zone voor het publiek zou zijn. Bij de cafés is dat echter maar in 11 procent van de zaken gebeurd, bij restaurants in 20 procent van de gelegenheden. Slechts 11 procent van de discotheken heeft een rookvrije zone. De helft van alle horecazaken zou in 2006 via een bord op de gevel aangeven hoe het rookbeleid in de zaak is geregeld. Iets meer dan een kwart van de bedrijven, 28 procent, heeft dat gedaan.
Ja pech voor hun, ze gaan maar mooi orders pikken.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 14:01 schreef Monolith het volgende:
[..]
Bestaat er zoiets als passief paddo's eten? Dat is totaal niet relevant. Het gaat erom dat er een verbod is ingevoerd en dat ondernemers pech hebben als ze daardoor niet overeind kunnen blijven.
Het feit dat de overheid de Nanny state gaat uithangen boeit je verder niet?quote:Op vrijdag 16 januari 2009 14:04 schreef ub40_bboy het volgende:
[..]
Ja pech voor hun, ze gaan maar mooi orders pikken.
Ik snap je niet.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 14:09 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het feit dat de overheid de Nanny state gaat uithangen boeit je verder niet?
Jij slikt elk verbod van overheidswege als zoete koek?quote:
Nee maar wetten zijn er wel om gehandhaafd te worden. Soms overtreed ik een wet maar ik betaal de boete als ik gesnapt wordt.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 14:10 schreef Monolith het volgende:
[..]
Jij slikt elk verbod van overheidswege als zoete koek?
Klinkt precies als wat veel horecaondernemers op dit moment doen niet waar?quote:Op vrijdag 16 januari 2009 14:16 schreef ub40_bboy het volgende:
[..]
Nee maar wetten zijn er wel om gehandhaafd te worden. Soms overtreed ik een wet maar ik betaal de boete als ik gesnapt wordt.
Klopt alleen het verschil: als ik de wet overtreed schaad ik geen andere mensen maar als kroegeigenaren het rookverbod negeren is dat slecht voor mijn gezondheid.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 14:17 schreef Monolith het volgende:
[..]
Klinkt precies als wat veel horecaondernemers op dit moment doen niet waar?
Prachtig, het nieuwe jaar begint weer goed.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 14:22 schreef ub40_bboy het volgende:
als kroegeigenaren het rookverbod negeren is dat slecht voor mijn gezondheid
Als jij te hard rijdt, vergroot je het risico op een ongeluk en daarmee persoonlijke of materiële schade aan andere mensen. Dat is precies hetzelfde als passief roken. Ik pleit dan ook voor een three strikes systeem voor te hard rijdende automobilisten, nooit meer een rijbewijs!quote:Op vrijdag 16 januari 2009 14:22 schreef ub40_bboy het volgende:
[..]
Klopt alleen het verschil: als ik de wet overtreed schaad ik geen andere mensen maar als kroegeigenaren het rookverbod negeren is dat slecht voor mijn gezondheid.
Dus wat mij betreft worden kroegen gesloten als ze drie keer het rookverbod genegeerd hebben. Three strikes and you are out.
Of een punten systeem voor kroeg eigenaren wat nu ook voor automobilisten geld.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 14:27 schreef Monolith het volgende:
[..]
Als jij te hard rijdt, vergroot je het risico op een ongeluk en daarmee persoonlijke of materiële schade aan andere mensen. Dat is precies hetzelfde als passief roken. Ik pleit dan ook voor een three strikes systeem voor te hard rijdende automobilisten, nooit meer een rijbewijs!
Je hebt vast gister Paul en Witteman gekeken?quote:Op donderdag 15 januari 2009 23:23 schreef ub40_bboy het volgende:
Volgens VVD kamerlid Zijlstra moet er in kroegen gerookt kunnen worden tijdens carnaval. Omdat er toch niet gecontroleerd kan worden.
Ik ben ook benieuwd wanneer Zijlstra met voorstellen komt dat drugs gebruiken tijdens carnaval moet kunnen omdat het toch niet gecontroleerd kan worden. Of door rood licht rijden moet ook maar kunnen hoe moet dat gecontroleerd worden?
De VVD is helemaal de weg kwijt, wat een slechte partij en ik hoop op zetel verlies voor de VVD bij de volgende verkiezingen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |