AchJa | woensdag 14 januari 2009 @ 23:15 |
quote:Deel 1: OV-chipkaartdatabase kan boetetransacties niet ophoesten En verder! | |
AchJa | woensdag 14 januari 2009 @ 23:16 |
Hmmm, topictitel ging de mist in... doe deze maar dicht. | |
Paul | woensdag 14 januari 2009 @ 23:17 |
![]() | |
#ANONIEM | woensdag 14 januari 2009 @ 23:19 |
Valt gewoon op te lossen... | |
AchJa | woensdag 14 januari 2009 @ 23:19 |
quote:Dat dus... en behoorlijk... | |
AchJa | woensdag 14 januari 2009 @ 23:19 |
quote:Doe de nieuwere dan maar dicht! | |
Paul | woensdag 14 januari 2009 @ 23:20 |
Achja.. | |
#ANONIEM | woensdag 14 januari 2009 @ 23:21 |
quote:Ja baas ![]() Zie nog even mijn opmerking in dat gesloten topic, ok? | |
AchJa | woensdag 14 januari 2009 @ 23:21 |
quote: ![]() | |
AchJa | woensdag 14 januari 2009 @ 23:22 |
quote:Gezien! | |
AchJa | woensdag 14 januari 2009 @ 23:25 |
quote:Daar gaat het niet om, wtf heeft de belastingdienst te maken met mijn treinrit en het dan gvd ook nog eens een keer 7 jaar bewaren. Leg mij het nut en belang eens uit daarvan. | |
Lemmeb | woensdag 14 januari 2009 @ 23:26 |
Één grote grap, dit hele project. | |
OldJeller | woensdag 14 januari 2009 @ 23:29 |
quote:Maar wel 7 jaar opslag van alle reisgegevens van eenieder die gebruikmaakt van de OV-chipkaart. ![]() | |
IHVK | woensdag 14 januari 2009 @ 23:31 |
quote:7 jaar?? ![]() Het is dat ik elke dag met de metro moet reizen. Maar ik voel mijn privacy heel erg aangetast. De camera's beginnen hier al als ik de hoek omloop, vervolgens op het metrostation en (sinds kort)in de metro's word ik vrolijk verdergefilmd. Nu kunnen ze ook 7 jaar lang nagaan waar ik precies ben geweest. 1984. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door IHVK op 14-01-2009 23:37:37 ] | |
macca728 | woensdag 14 januari 2009 @ 23:35 |
quote:volgens CPB niet belangrijk [ Bericht 0% gewijzigd door IHVK op 14-01-2009 23:37:56 (sorry zit verkeerde post te editten) ] | |
AchJa | woensdag 14 januari 2009 @ 23:43 |
quote:Volgens snowgoon alleen maar een voordeel!!! | |
Freeflyer | woensdag 14 januari 2009 @ 23:46 |
quote:Dat laatste valt onder de standaard termijnen die gelden voor de administratie van bedrijven. | |
IHVK | woensdag 14 januari 2009 @ 23:47 |
quote:Wie kan mij verzekeren dat er binnen 7 jaar geen imbeciel aan de macht komt die deze gegevens gaat misbruiken? Niemand lijkt mij. | |
Basp1 | woensdag 14 januari 2009 @ 23:50 |
quote:Moet de NS aan de overheid over 6 jaar nog kunnen zeggen dat meneer freeflyers op dindag 13 januari om 13.30 ingecheckt was op rotterdam cs , en om 18.00 uitgecheckt in heerlen? | |
AchJa | woensdag 14 januari 2009 @ 23:52 |
quote:Dat zal me aan mijn reet roesten, de belastingdienst heeft geen zak te maken met mijn reisgedrag. | |
Q. | donderdag 15 januari 2009 @ 00:01 |
quote:Geen enkel nadeel! ![]() | |
__Saviour__ | donderdag 15 januari 2009 @ 00:23 |
Als ik het goed begrijp is het gewoon eigen stomme schuld van de mensen dus, als het ze 4 euro kost. Maar zit er niet een andere fout in het systeem dan? Als je een rit maakt die duurder is dan 4 euro, gewoon niet uitchecken. Dan ben je toch goedkoper uit? | |
Hukkie | donderdag 15 januari 2009 @ 00:27 |
quote:Voor een deel wel, maar falende apparatuur zal ook wel een rol spelen. Niet uitchecken lijkt me niet kunnen als je nog verder wil reizen. quote: | |
snowgoon | donderdag 15 januari 2009 @ 11:07 |
quote:Denk je dat er ook maar 1 iemand wakker van zal liggen waar jij allemaal heen gaat met de metro in die tijd? | |
IHVK | donderdag 15 januari 2009 @ 11:32 |
quote:Nee. ![]() Maar de mogelijkheid is er dat is mijn punt. | |
Basp1 | donderdag 15 januari 2009 @ 11:54 |
quote:Waarom ligt men dan wel wakker over geregistreerde kentekens die 1 week bewaard worden? Bij een kenteken moeten eerst nog de gegevens over de gebruiker gevonden worden , bij de ovchipkaart liggen mijn gegvens gewoon op straat. Automatische kentekenherkenning alleen onder voorwaarden toegestaan ‘No-hits’ moeten direct worden vernietigd | |
snowgoon | donderdag 15 januari 2009 @ 12:02 |
quote:De mogelijkheid dat jij op straat aangereden wordt door een auto is vele malen groter dan de mogelijkheid dat iemand die gegevens van jou gaat misbruiken. | |
snowgoon | donderdag 15 januari 2009 @ 12:02 |
quote:Welke gegevens staan op de OV chipkaart dan allemaal volgens jou? | |
Q. | donderdag 15 januari 2009 @ 12:14 |
quote:Het CBP zit hier ernstig de boel te verkloten. | |
Basp1 | donderdag 15 januari 2009 @ 12:15 |
quote:In ieder geval mijn geboortedatum, als ik het bericht ergens in de ÓV berichtenbrij moet geloven had men de kaart van een SP'er uitgelezen en de 2e kamer. En dan nog het gaat niet alleen erom wat op mijn kaart staat maar ook wat er later wordt bijgehouden. | |
Basp1 | donderdag 15 januari 2009 @ 12:16 |
quote:Volgens mij is er door het kabinet flinke pressie uitgeoefend om maar die OV chip toch oogluikend door het cbp toe te staan omdat anders het heel project dreigt te mislukken. Die data zal wel niet meer naar een losse tabel te zetten zijn in de slecht opgebouwde database. ![]() | |
Zith | donderdag 15 januari 2009 @ 12:23 |
quote:Erg goed argument! ![]() | |
snowgoon | donderdag 15 januari 2009 @ 12:25 |
quote:Op de Chhipkaart staat digitaal dus alleen maar de geboortedatum en de laatste tien transacties en kaartnummer. Voor de rest niks. Op je paspoort, rijbewijs, studentenkaart en allerlei andere pasjes die je bij je draagt is veel meer af te lezen over. Er worden alleen reisgegevens van je bijgehouden. Als je dat al een inbreuk op je privacy vind, dan moet je voortaan ook je mobiele telefoon niet meer gaan gebruiken en een anonieme chipkaart gaan gebruiken. | |
snowgoon | donderdag 15 januari 2009 @ 12:26 |
quote:Past wel bij het argument "iemand zou mijn reisgegevens kunnen doorspitten en dat is een ontzettend grote inbreuk op mijn privacy". | |
Zith | donderdag 15 januari 2009 @ 12:28 |
quote:Nee, dat doet het niet. | |
snowgoon | donderdag 15 januari 2009 @ 12:31 |
quote:Dat is jouw mening. Bang worden omdat reisgegevens op worden geslagen vind ik grote aanstellerij. Iedereen die een mobiele telefoon heeft is veel makkelijker traceerbaar dan wanneer die een chipkaart gebruikt. En aangezien bijna iedereen wel een mobiele telefoon heeft, is die kritiek op de Chipkaart hypocriet in mijn ogen. Plus dat telefoon ook nog eens afgeluisterd kan worden. | |
Litpho | donderdag 15 januari 2009 @ 12:46 |
quote:Het kan al, dus dat het nog een keertje extra kan maakt niet uit ![]() | |
Basp1 | donderdag 15 januari 2009 @ 12:55 |
quote:Waarom zou mijn geboortedatum op die kaart moeten staan als er toch al een unieke kode op staat. en verder stond er in dat stukje dat er nog wel meer gegeven op die chip staan. Ontwerp foutje? | |
snowgoon | donderdag 15 januari 2009 @ 13:08 |
quote:In welk stukje stond dat er nog meer gegevens op staan? Ik denk dat de geboortedatum er ter controle op staat. Zodat het altijd aan de unieke code is gekoppeld. | |
snowgoon | donderdag 15 januari 2009 @ 13:10 |
quote:Tja, dat krijg je als je telkens de "ze zien mijn reisgegevens boehoe" argumentatie krijgt. | |
OldJeller | donderdag 15 januari 2009 @ 13:22 |
Tot nu toe heb je geen enkel goed tegenargument gegeven voor de mensen die tegen de opslag van zeven jaar zijn. Probeer eens een goed argument te geven om voor de opslag van zeven jaar reisgegevens te zijn; waarvoor is het noodzakelijk? | |
snowgoon | donderdag 15 januari 2009 @ 13:24 |
quote:Ik heb geen idee waarom het noodzakelijk is en ik zie ook het nut er van niet. Maar ik zie er ook geen kwaad in en ik zie er ook geen inbreuk op mijn privacy in. Als zij mij korting geven op het reizen, dan mogen ze van mij best wel die gegevens hebben. | |
Basp1 | donderdag 15 januari 2009 @ 13:32 |
quote:Ja goed argument. ![]() Heel yeah je krijgt van mij nog meer korting als je hier je creditcard gegevens en verval datum post. ![]() | |
Basp1 | donderdag 15 januari 2009 @ 13:33 |
quote:Dat lijkt me echt geen reden, aangezien er 16 miljoen mensen zijn en ongeveer 500 mensen op dezelfde dag geboren worden. ![]() | |
snowgoon | donderdag 15 januari 2009 @ 13:35 |
quote:Nou dan is het dus een kans van 1 op 500 dat die kaart bij de juiste persoon hoort in plaats van 1 op 16 miljoen. Ze kunnen er ook wel meer gegevens op zetten ter veiligheid, maar dan zou je ook weer gaan lopen zeuren. Dus wat dat betreft is het nooit goed he. | |
snowgoon | donderdag 15 januari 2009 @ 13:36 |
quote:Ben je nou echt zo dom dat je geen verschil ziet tussen wat reisgegevens en credit card gegevens? | |
Iblis | donderdag 15 januari 2009 @ 13:41 |
quote:Dat is het punt niet, het punt is dat er wordt gesteld dat er gescheiden opgeslagen wordt, en blah blah blah, maar dat uiteindelijk blijkt dat nota bene een conducteur toch kan opvragen wat de laatste 10 transacties zijn, en ik geloof er niets van dat die 10 niet in 100 of 1000 kan worden veranderd omdat er een speciale database van 10 transacties wordt bijgehouden. En dat het probleem met dit project, telkens blijkt dat er het een gezegd wordt en het ander gedaan. | |
Basp1 | donderdag 15 januari 2009 @ 13:45 |
quote:Wat voor extra veiligheid levert een willekeurige geboortedatum op een kaart met unieke code op. ![]() | |
snowgoon | donderdag 15 januari 2009 @ 13:47 |
quote:Die gegevens leest die uit de kaart en die kaart heeft maar ruimte voor 10 transacties. Er wordt heel duidelijk gecommuniceerd over wat er allemaal gebeurd. Als mensen dan geen goed onderzoek doen en alleen maar afgaan op wat de media zegt, dan kun je wel verrast worden. | |
snowgoon | donderdag 15 januari 2009 @ 13:48 |
quote:Geen idee. Ik zie het probleem ervan niet. M'n geboortedatum op een kaart zie ik niet als inbreuk op mijn privacy. | |
Basp1 | donderdag 15 januari 2009 @ 14:02 |
quote:Ach ja en volgend jaar wil de NS op elke trein internet aan gaan bieden, dan wordt het niet moeilijk om een kleine applicatie te maken op die PDA's van de ns medewerkers die de uniek rfid code met de database kopellen. | |
snowgoon | donderdag 15 januari 2009 @ 14:22 |
quote:Ja en dan is het ook een kleine moeite om daar meteen je bank/giro nummers met je complete afschriften overzicht aan te koppelen. En natuurlijk je belgegevens. Maar waarom zouden ze dat doen? | |
Basp1 | donderdag 15 januari 2009 @ 14:30 |
quote:Fout die gegevens van mijn afschriften liggen bij de bank en in die database zal NS echt geen toegang hebben. ![]() | |
snowgoon | donderdag 15 januari 2009 @ 14:35 |
quote:Jouw denkwijze volgend is dat geen enkel probleem, dus zullen ze dat wel gaan doen. Waarom zou het voor de conducteuren handig zijn om al jouw reisgegevens op te gaan vragen? | |
Basp1 | donderdag 15 januari 2009 @ 14:48 |
quote:Ik zou het niet weten. Maar waarom zou de NS dan perse de reisgegevens 7 jaar moeten opslaan. ![]() Ik kan wel wat bedenken. Maar dat ga ik hier niet plaatsen omdat ik dan toch weer van jou het verwijt naar mijn hoofd krijg dat ik negatief tov die ov chip kniup sta en van alles bedenk om het af te kraken. | |
snowgoon | vrijdag 16 januari 2009 @ 00:43 |
quote:Dat ze die gegevens op gaan slaan wil nog niet zeggen dat iedereen van de NS toegang krijgt tot die gegevens. Net zoals de schoonmaker van jouw bank ook geen inzage krijgt in jouw gegevens. | |
Basp1 | vrijdag 16 januari 2009 @ 09:34 |
quote:Ja en net zoals de verzekeraars geen toegang zouden mogen hebben tot het EPD. Daarom moetenwe maar regels maken als ze het toch doen. Hoe naief ben je wel niet. als je denkt dat toegang tot grote databases perfect af te schermen zou zijn. | |
snowgoon | vrijdag 16 januari 2009 @ 10:41 |
quote:Ik denk niet dat welk computersysteem dan ook perfect af te schermen is. Jij bent diegene die 100% werkende systemen verwachten en denkt dat de NS moeite gaat doen om conducteurs ten alle tijde inzage te geven in de reisgegevens. | |
Basp1 | vrijdag 16 januari 2009 @ 10:49 |
quote:Ik denk niet dat ik de enigste ben die een 100% wekrend systeem verwacht. Vooral als we vanuit een situatie komen waarbij er voor de klant een 100% werkend systeem was. Degene die met minder genoegen nemen zijn gewoon mietjes en hebben zich erbij neergelegd ,deze geloven ook alle smoesjes die we vanuit TLS en de ov bedrijven over ons heen gestort krijgen. | |
snowgoon | vrijdag 16 januari 2009 @ 10:57 |
quote:Jij noemt de strippenkaart een 100% werkend systeem ![]() 2 haltes reizen, toch drie strippen moeten betalen, zwartrijders die makkelijk in kunnen stappen, onduidelijkheid hoe het werkt voor toeristen, om de zoveel tijd nieuwe strippenkaarten moeten kopen. Ik verwacht een goed werkend systeem. Ik ben niet zo naief om te denken dat welk systeem dan ook feilloos kan werken. | |
Basp1 | vrijdag 16 januari 2009 @ 11:12 |
quote:Ja makkelijk voorbeeld, hoeveel mensen reizen precies 2 haltes door 1 zone grens heen? Als dat het enigste argument nog maar is wat er over is om dit gedrocht van een ovchipknip door te willen drukken begint het echt een aanfluiting te worden. quote:Ik verwacht na 3 jaar praktijk testen dat men toch de kinderziektes onderhand wel verholpen zou meten hebben, maar zoals uit deze discussie hier blijkt is dat bij lange na nog niet het geval. De automatisering bij de belastingdienst is nog beter geregeld. | |
snowgoon | vrijdag 16 januari 2009 @ 11:18 |
quote:Dat is niet het enige argument voor de OV chipknip. Wat mij betreft wel 1 van de belangrijkste. Uit deze discussie blijkt vooral dat mensen zoals jij de OV chipk geen kans geven. Dwangmatig zoeken naar situaties waar de kaart misschien niet zo handig kan zijn of waar het nog niet snel genoeg werkt. Als je dan ook onrealistisch hoge verwachtingen hebt is het makkelijk te begrijpen waarom jij er nog niet warm voor loopt. | |
Basp1 | vrijdag 16 januari 2009 @ 11:38 |
quote:Een consument die een normaal werkend product verwacht (Dat tenminste hetzelfde kan als de huidge systemen) en dat betitelen als onrealistische hoge verwachtingen. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
snowgoon | vrijdag 16 januari 2009 @ 12:00 |
quote:Jouw verwachtingen dat het binnen een paar maanden werkt en nooit fout gaat zijn onrealistisch. Iemand die een goed werkend product verwacht en snapt dat het in dit geval niet zo makkelijk gaat, is niet onrealistisch. | |
RiDo78 | vrijdag 16 januari 2009 @ 12:25 |
quote:Ooit had een computer 640 kb geheugen... tegenwoordig hebben we het niet meer over megabytes, maar over gigabytes. Wie zegt mij dat ze onderwater die kaart niet aanpassen en op ten duur alle 10-transactie kaarten blokkeren onder het mom van 'verouderd systeem'? quote:Ja er wordt HEEEEL duidelijk gecommuniceerd... rot toch op man, als je het een beetje volgt dan weet je dat TLS en de OV bedrijven alles op alles stelden om het zo closed-source te maken als mogelijk was en die source ook super geheim te houden. Gewoon om te verbergen dat ze met inferieure technieken werken en uit angst dat het gekraakt kan worden. Helaas voor hun waren sommige mensen ze te slim af... Dan het bijhouden van de transacties, wat is het doel daarvan? Ik check in, check uit en ze boeken een saldo af. Het bijhouden van het saldo en het incheckpunt lijkt mij voldoende. Of ze moeten exact in kaart willen brengen wie er allemaal exact van A naar B rijden en wanneer. Als Hitler nu had geleefd dan had hij het stukken makkelijker. Simpelweg in de (oneindige) transactiedatabase grutten om te kijken wie er op een bepaalde dag regelmatig naar een halte in de buurt van een gebedshuis van een of ander onpuur ras afreist. Ohh ja, die transactiedata werden gescheiden van de persoonsgegevens opgeslagen heh... dan mag je mij verklaren dat ik op een website in kan loggen en MIJN transacties kan zien. Niet die van de hele wereld, nee MIJN transacties... Ze zijn dus wel degelijk gekoppeld. En zwartrijders tegen gaan? Ze zetten maar meer conducteurs in, dan heb ik tenminste een aanspreekpunt waar ik kan vragen of de trein ondanks alle vertragingen nog aansluiting heeft op de laatste trein op een ander traject. Om maar even een voorbeeld te noemen. Maar jah, het moet allemaal goedkoper dus weg met de conducteurs. En als je dan uiteindelijk in de middle of fucking nowhere moet overstappen en de laatste trein is al weg dan heb je lekker pech. | |
Basp1 | vrijdag 16 januari 2009 @ 12:27 |
quote:3 jaar praktijk testen sinds 2003 bekend wie de kaart zou leveren dus in totaal al 6 jaar bezig met de ontwikkeling en nog niet eens de kinderziektes en de meest basale dinesten voor consumenten kunnen leveren lijkt me nu ook niet echt een vertrouwens wekkend proces verloop. ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 16 januari 2009 @ 12:30 |
quote:Ja. De Chipkaart is een aardig ingewikkeld stukje techniek. Het lijkt mij inderdaad onrealistisch om te verwachten dat dat in één keer probleemloos, foutloos en met alle gewenste mogelijkheden kan worden ingevoerd. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-01-2009 12:31:21 ] | |
snowgoon | vrijdag 16 januari 2009 @ 12:40 |
quote:Wie zegt mij dat mijn bank niet al mij gegevens aan de hoogste bieder verkoop? Wie zegt mij dat mijn auto/fiets verkoper niet een GPS zender heeft ingebouwd? Op de site van de OV chipkaart staat veel informatie. Inderdaad niet de gebruikte software van het systeem. Ik zou niet weten waarom ze dat openbaar moeten maken. Net zoals de bank directeur ook geen codes geeft hoe bankrekeningen gekraakt kunnen worden. Hitler leeft nu niet meer, De persoonsgevens worden NIET op de kaart opgeslagen. Er is niemand die zegt dat de transactie gegevens en persoonsgegevens nergens worden gekoppeld. Als je dat wel denkt, dan heb je jezelf verkeerd laten inlichten. Op de stations zullen, op normale tijden, altijd nog mensen aanwezig zijn om jou informatie te verschaffen. En zeker in de trein zullen er ook nog controleurs zijn. Je punten zijn zwak en gebasseerd op foute informatie. Je loopt wel te klagen dat er niet wordt gecommuniuceerd maar blijkbaar heb je niet eens moeite gedaan om je goed op de hoogte te stellen van wat er gaat gebeuren. | |
snowgoon | vrijdag 16 januari 2009 @ 12:41 |
quote:Nogmaals, jij hebt onrealistische verwachtingen. En je vergeet ook dat de kaart allang ingevoerd had kunnen worden als niet zoveel mensen zich met de kaart hadden bezig gehouden. Dus dat het allemaal zo lang duurt ligt niet alleen aan de kaart en het bijbehorende systeem. Welke kinderziektes zijn er trouwens dan nog? [ Bericht 5% gewijzigd door snowgoon op 16-01-2009 12:57:49 ] | |
raptorix | vrijdag 16 januari 2009 @ 13:06 |
@Rido, de transacties worden bijvoorbeeld bijgehouden zodat je ze kunt declareren voor reiskosten. | |
Basp1 | vrijdag 16 januari 2009 @ 13:06 |
quote:FYI ![]() Mij als normale consument betichten van onrealistische verwachtingen omdat er een vervangend product voor mijn OV reizen komt moet ik opeens met veel minder functionaliteit genoegen nemen. ![]() Het moet toch niet gekker worden. Even het volgende onzinnige argument van jou omdraaien. ![]() Wanneer niet zoveel mensen met die kaart zich bemoeid hadden zou misschien ook nooit iemand op het onzalige idee gekomen zijn om uberhaubt met drogredenen zo'n kaart te willen invoeren. ![]() En welke kinderziektes, heb je last van dementie, hoeveel problemen hebben verschillende mensen hier al opgenoemd die je steeds maar weer vergeet, of selectief wilt vergeten dat kan natuurlijk ook. ![]() | |
raptorix | vrijdag 16 januari 2009 @ 13:07 |
Het grootste probleem is dat het implementeren lastiger is als in andere landen, met name omdat we hier relatief veel verschillende maatschappijen hebben, en ook nog een ingewikkeld kaart en abbonement systeem. | |
snowgoon | vrijdag 16 januari 2009 @ 13:09 |
quote:Weelke functionaliteit ga je straks dan missen? Enige wat echt anders is zijn de retourtjes en zones. Voor de rest kan ik geen verschil bedenken. Veel van de problemen die men hier noemt zijn zelf vergezochte of zelf verzonnen problemen. En de andere problemen, zijn problemen die te maken hebben met de overgang van het ene systeem naar het ander. | |
RiDo78 | vrijdag 16 januari 2009 @ 16:19 |
quote:Nee, maar een bank maakt voor zover ik weet wel gebruik van bekende technieken die zichzelf al bewezen hebben. Deze technieken zijn al door heel veel mensen getest en goed bevonden. Als jouw bankrekening geplunderd wordt dan is dat omdat je zelf zo stom bent geweest om je TAN-codes op een phisherswebsite in te vullen. Niet omdat de beveiliging tussen je webbrowser en webserver gekraakt is. Bij de OV-chipkaart hack hebben ze de -homemade- beveiliging gewoon gebroken. Toch een detail. En ja, de bank kan enorme hoeveelheiden persoonsgegevens verzamellen, maar ik ben nog altijd in de gelegenheid om te kiezen of ik de aankoop in de lokale pornoshop contant afreken of dat ik dat pin. quote:History will repeat itself... Is het niet Hitler, dan is het wel Bush; die vond het immers ook nodig om even een paar islamitische landen binnen te vallen. En als het Bush niet is dan zal er wel een andere machtsgeile gek opstaan. quote:Ik denk dat ik toch wel duidelijk genoeg was, als ik mijn eigen gegevens uit netjes op een website op kan vragen dan worden ze wel degelijk gekoppeld. Anders is het namelijk onmogelijk om uit de hele brei met transacties NET de transacties van individuele personen te halen. @raptorx: Klopt, dat is natuurlijk wel handig, maar het bewijst wel dat die koppelling er is. quote:Los van de OV dipkaart, ik rij dagelijks 3 tot 4 uur met de trein en als ik 2x per week gecontroleerd wordt dan is dat vaak. Sterker nog, op een rit van anderhalf uur heb ik de conducteur enkel de deuren zien sluiten zodat de trein kon vertrekken. Stapt er op een station een hele groep controleurs in die de conducteur vraagt of ze kunnen helpen... "Nee hoor, ik ben net door de hele trein heen geweest" -- right. Met die OV-chipkaart zullen er nog minder controles plaats vinden. Zeker niet op trajekten met poortjes. Gewoon omdat de conducteur het niet nodig zal vinden. quote:Klopt, ik trap niet in marketingtruukjes en laat me niet opgeilen door een paar politici die niet kunnen wachtten om je te naaien met die kutkaart. | |
snowgoon | vrijdag 16 januari 2009 @ 16:42 |
quote:Bij de chipkaart heb je de keuze om anoniem te reizen of met een persoonsgebonden kaart. En deze OV chipkaart werdkt met hetzelfde systeem als ze in Londen gebruiken. Dat lijkt me ook wel een degelijke testcase. En nog niemand van de critici heeft aan kunnen tonen dat bendes moeite doen om de kaarten en gegevens in Londen of Rotterdam te hacken. Volgens mij is het ook helemaal niet nodig om in de OV chipkaart een zware beveiliging te zetten. Want zo lucratief is het niet om een chipkaart te hacken. En als je dat toch perse wilt doen en daartoe in staat bent, dan moet het ook niet zo moeilijk zijn om een strippenkaart te vervalsen. Ik zie de link tussen OV chipkaart, Hitler, Bush en landen binnenvallen niet echt. Ja tuurlijk worden reis en persoonsgegevens aan elkaar gekoppeld. Wat is daar zo vreemd aan? Nogmaals, de persoonsgegevens staan NIET op je chipkaart. Alleen je naam en geboortedatum. Ik denk niet dat de conducteurs ineens anders of nog minder gaan controleren met de chipkaart. Dus ik snap niet goed welk punt je daarmee probeert te maken. Je trapt dan misschien niet in een marketing trucje, je laat je wel door iets of iemand anders verkeerd voorlichten. Ik snap ondertussen niet goed wat nou je bezwaar is tegen de chipkaart. Kun je dat misschien nog een keer uitleggen? | |
Basp1 | vrijdag 16 januari 2009 @ 16:49 |
quote:Ow gisteren was het alleen nog een uniek nummer en mijn geboorte datum vandaag is mijn naam er al bij gekomen, wat gaan er nog meer voor gegevens bijkomen? ![]() En als jij naam + geboortedatum geen persoonsgevens noemt, durf jij deze gegevens hier zo openlijk te plaasten. Aangezien je profiel niet verder komt als man zijnde moet je wel wat te verbergen hebben. Binnen 20 minuten hebben een stel nerds hier dan meteen je wooonplaats, adres, telefoonnummer bij gevonden. | |
macca728 | vrijdag 16 januari 2009 @ 17:02 |
quote:die keuze hebben heel veel mensen, de meerderheid niet - studenten sowieso verplicht -abonnementhouders zefde -ouderen -kinderen of verwacht jij dat mensen gewoon dubbel gaan betalen voor de anonieme kaart ? en voordat je weer komt met die keuze, met een wegwerpkaart heb je geen korting, maar jij gaat dubbel betalen natuurlijk | |
macca728 | vrijdag 16 januari 2009 @ 17:03 |
quote:er staan wel gegevens op via internet, adres tel nr, sowieso | |
snowgoon | vrijdag 16 januari 2009 @ 17:04 |
quote:...zucht.... Ben je nu echt dom of speel je dat alleen maar? Op de kaart staat digitaal alleen maar de geboortedatum en nummer. Je naam staat op de kaart te lezen, niet digitaal. Waar zeg ik dat naam en geboortedatum geen persoons gegevens zijn? Blijkbaar lees je zeer selectief. | |
snowgoon | vrijdag 16 januari 2009 @ 17:06 |
quote:Niemand is verplicht gebruik te maken van een studenten kaart, abbonement, ouderenkaart of jongeren kaart. Dat zijn allemaal extratjes van de vervoersbewijzen. Ik verwacht dat de meeste mensen het geen moer kan schelen dat iemand reisgegevens van ze opslaat. De meeste mensen zijn niet zo paranoia dat ze ervan uitgaan dat die gegevens misbruikt worden. | |
macca728 | vrijdag 16 januari 2009 @ 17:10 |
quote:niemand is verplicht met het OV te reizen nee dat klopt, wat is je punt ? oh jij gaat met je anonieme kaart op stap, terwijl je stuentenkaart heb gratis, ja geloof ik graag | |
macca728 | vrijdag 16 januari 2009 @ 17:11 |
waarom kan je dan geen abonnement laden op een anonieme kaart ? waarom geen korting daarop ? Maakt toch niets uit ? waarom uberhaupt een mogelijkheid creeren om niet anoniem te reizen ? | |
snowgoon | vrijdag 16 januari 2009 @ 17:16 |
quote:Een abbonement is nu ook niet anoniem. Waarom moet dat straks wel anoniem zijn? | |
snowgoon | vrijdag 16 januari 2009 @ 17:17 |
quote:Nee. Ik ga niet met een anonieme kaart op stap. Het kan mij totaal niet boeien dat iemand mijn reisgegevens op slaat. Ik zie dat niet als een bedreiging. | |
macca728 | vrijdag 16 januari 2009 @ 17:19 |
quote:is wel anoniem stamkaart is niet opgeslagen, niet gekoppeld en altijd in mijn bezit hoef ik ook nergens in te stoppen voor registratie dus wel anoniem ja de buschauffeur kan mijn naam zien, maar dat onthoudt hij niet, denk je ? in metro reis ik volledig anoniem ermee, tenzij ik 1x in het jaar controle krijg, waarbij ze ook mijn naam niet registreren | |
macca728 | vrijdag 16 januari 2009 @ 17:20 |
quote:dat is jouw keuze we leven in een vrij land, nog wel | |
snowgoon | vrijdag 16 januari 2009 @ 17:22 |
quote:En het is de keuze van de NS of een andere vervoerder om korting te geven of niet. En als ze korting geven daarvoor wat terug te vragen. | |
macca728 | vrijdag 16 januari 2009 @ 17:25 |
quote:stom dat ze het nu voor niets doen dan he waarom geven ze dan korting ? wat willen ze terug dan van mij, waarvoor ze blijkbaar dik willen betalen ? | |
snowgoon | vrijdag 16 januari 2009 @ 17:25 |
quote:Stamkaart moet je ook altijd laten zien aan de controleur. Zonder stamkaart is je abbo niet geldig. En hoezo is je stamkaart niet opgeslagen? Denk je echt dat de vervoerders niet bijhouden wie vaste klant is ![]() Denk je echt dat de busschauffeur straks de chipkaart automaat uit gaat lezen om te zien wie er allemaal in de bus zaten. ![]() Straks verdwijnen die chipkaart gegevens net zo goed in een grote berg data waar niemand zomaar toegang tot heeft. | |
snowgoon | vrijdag 16 januari 2009 @ 17:26 |
quote:Je adres om je af en toe een folder te sturen met informatie over de NS en de zekerheid dat je vaker terugkomt. Ze doen het echt niet voor niets hoor. | |
macca728 | vrijdag 16 januari 2009 @ 17:27 |
quote:moet jij een formulier invullen dan voor je stamkaart ? ja laten zien, zien ze mijn naam en geboortedatum. straks wordt een reis geregistreerd dan vind jij hetzelfde ? hoe weten ze nu waar ik naar toe gaat met mijn abonnement ? vertel | |
macca728 | vrijdag 16 januari 2009 @ 17:27 |
quote:nu wel anders, raar bedrijf zeg | |
snowgoon | vrijdag 16 januari 2009 @ 17:33 |
quote:Een reis registreren is niet hetzelfde als. Maar geen schokkende gebeurtenis waar ik wakker van lig of al maanden over loop te zeuren. Of en hoe ze nu jouw reis registreren, geen idee. Het ging er om dat de abbonementen nu ook niet anoniem zijn. Om een abbonement te krijgen moet je ook verschillende gegevens achterlaten bij de vervoerder. Dat is gewoon een feit. Dan kun je wel allemaal "jamaars" gaan verzinnen, je kunt niet anoniem een abbonement krijgen. | |
snowgoon | vrijdag 16 januari 2009 @ 17:34 |
quote:Nou zeg wat raar. Een bedrijf dat meegroeit met de tijd en nieuwe technieken gaat gebruiken. Wat een idioten zeg. Gewoon voor altijd alles bij het oude houden! | |
bukake | vrijdag 16 januari 2009 @ 17:34 |
iedereen lult over privacy, maar je kunt gewoon een ANONIEME KAART kopen bij die oplaad punten.... | |
Basp1 | vrijdag 16 januari 2009 @ 17:37 |
quote: quote:Als jij dat selectief lezen noemt mij goed. De helderheid van sommige zinnen is van hetzelfde niveau als dat van de ov bedrijven die ons die kaart moeten leveren. | |
macca728 | vrijdag 16 januari 2009 @ 17:52 |
quote:ja even lezen graag wat de nadelen zijn tov een persoonlijke chipkaart | |
bukake | vrijdag 16 januari 2009 @ 17:53 |
Het is een keuze he, 5 cent korting of anoniem reizen. | |
macca728 | vrijdag 16 januari 2009 @ 17:54 |
quote:Ik hoef niets achter te laten, bij een abonnement, wat lul je nou ? Ja mijjn naam op de stamkaart ? mijn stamkaart is al 10 jaar oud ofzo, als ze al gegevens hebben kloppen die niet eens meer E nee nergens wordt nu mijn reis geregistreerd. Niemand weet waar ik naar toe gaat met mijn abonnement | |
macca728 | vrijdag 16 januari 2009 @ 17:55 |
quote:dat is lulkoek | |
bukake | vrijdag 16 januari 2009 @ 17:58 |
lulkoek ![]() | |
macca728 | vrijdag 16 januari 2009 @ 17:58 |
quote:De persoonsgegevens staan misschien niet allemaal op je chipkaart maar zijn wel gekoppeld door middel van het formulier wat je invult bij het aanvragen van die kaart. Niet alleen je naam en geboortedatum, maar ook sofinummer bv | |
snowgoon | vrijdag 16 januari 2009 @ 18:04 |
quote:Jammer dan voor jou. Volgens mij is het helder genoeg. | |
snowgoon | vrijdag 16 januari 2009 @ 18:05 |
quote:Stom van die vervoersbedrijven dan dat ze dat niet bijhouden. Hoe dan ook, je kunt niet anoniem een abbonement kopen. | |
macca728 | vrijdag 16 januari 2009 @ 18:08 |
quote:nee wel veel anoniemer reizen dan nu | |
snowgoon | vrijdag 16 januari 2009 @ 18:08 |
quote:Weer leugens van je! Sofinummer hoef je helemaal niet in te leveren als je een chipkaart aan vraagt! | |
snowgoon | vrijdag 16 januari 2009 @ 18:11 |
quote:Na de invoering van de OV chipkaart kun je ook anoniem reizen ![]() | |
bukake | vrijdag 16 januari 2009 @ 18:13 |
De eerste illigale pasjes zijn al straat te koop dus waar maken we ons druk om. | |
macca728 | vrijdag 16 januari 2009 @ 18:18 |
quote:ja dat klopt, met die gratis kaarten die je via internet kan kopen straks ![]() | |
macca728 | vrijdag 16 januari 2009 @ 18:20 |
krijg je een antwoord van de klantenservice Het is me volkomen duidelijk, alleen de directeur van de RET beweert anders in de krant. Wij vinden het vervelend voor u dat de informatie die u heeft gekregen niet duidelijk is. Alleen op een persoonlijke OV-chipkaart kan een reisproduct of kortingsrecht worden geladen. Wanneer u recht heeft op een korting, of gebruik maakt van een abonnement kan dit dus alleen met een persoonlijke Ov-chipkaart. Een anonieme kaart en een wegwerpkaart zijn niet persoonsgebonden. Hierdoor kunnen op een anonieme kaart of wegwerpkaart geen persoonsgebonden producten worden geplaatst. Ook kunt u op deze kaarten geen gebruik maken van automatisch opladen. Wanneer u geen abonnementen heeft, geen recht heeft op kortingen en geen gebruik wenst te maken van automatisch opladen kunt u kiezen voor een anonieme Ov-chipkaart of wegwerp OV-chipkaart. In alle andere gevallen raden wij aan gebruik te maken van de persoonlijke OV-chipkaart. Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. | |
RiDo78 | vrijdag 16 januari 2009 @ 18:23 |
quote:Dankzij de Nijmegense Universiteit is gebleken dat het systeem in Rotterdam verre van waterdicht is. Die Mifare-chip is gewoon te klonen. En aangezien ze in Londen met hetzelfde systeem werken geldt daar hetzelfde. Dat je niet hoort of er daar bendes zijn die die chip al gehacked hadden komt meer omdat zulke dingen vaak als 'bedrijfsgeheim' voor het grote publiek verborgen blijven. Net als dat jouw supermarkt jouw niet vertelt hoe, hoevaak en hoeveel er gejat wordt. En bij de supermarkt merk jij het niet als er ineens een pakje melk minder staat. Maar als jij 's avonds laat na een feestje op de laatste trein naar huis wilt gaan en je komt niet door die irritante poortjes heen omdat jouw kaart 5 minuten geleden in de andere kant van het land gebruikt is dan baal je toch wel. Dan vraag ik me overigens wel af wat er gebeurd als je het OV bedrijf daar naar vraagt. Waarschijnlijk krijg je een opmerking als: "Technische storing" of 'uw pasje is defect'. Ohh en dan is het maar net te hopen dat de van kloon van jouw -op naam gestelde- kaart niet gebruikt is als 'vluchtmiddel' na een misdrijf. Want dan wordt je dadelijk nog van je bed gelicht door een compleet tot over de tanden bewapend arrestatieteam. En wat die Anonieme kaart aan gaat, dat betreffen 'slechts' enkeltjes of kaartjes in die trend. De echte abonnementen zul je enkel op een persoonsgebonden kaart kunnen zetten. Wat betekent dat ik dus enkel met enkeltjes zou kunnen reizen. Ik heb eventjes opgezocht wat mij dit zou kosten, uitgaande van de huidige situatie met papieren kaartjes. Januari 2009 heeft 21 werkdagen, dus 21x72,80 (eerste klas dagkaart) = 1528.80. Een maandnetkaart is 588.90. Er vanuitgaande dat ik wel een dagkaart maar geen maandkaart op de anonieme chipkaart kan zetten ben ik dus 939 euro extra kwijt om deze maand anoniem te mogen reizen. Aangezien ik geen millionair ben is anoniem reizen dus geen optie. Terwijl ik dat nu wel kan door gewoon mijn abonnement bij het loket te verlengen. quote:Ach, daarin zul je niet de enige zijn. In deze tijd waarin de sociale netwerksites zo populair zijn dat zelfs 12 jarige kinderen hun volledige adres openbaar maken kun je haast zeggen dat mensen het begrip 'privacy' niet meer kennen. Onder het mom van 'ik heb niets te verbergen' geven mensen allehande gegevens prijs en boeit het ze niet wat voor informatie er over hen verzameld wordt. Zoals eerder in het topic al gezegd, de OV-chipkaart is niet de enige methode om mensen te volgen; de mobiele telefoon (mits op naam gesteld, dus geen anonieme prepaid) is een nog betere methode. En wie niets te verbergen heeft is momenteel redelijk veilig. De verzamelde gegevens kunnen prima toegepast worden voor nuttige doeleinden. Zoals het in kaart brengen van verkeersstromen (in het OV of op de weg), het opsporen van misdadigers of het waarschuwen van mensen. En wat het te maken heeft met het binnen vallen van een land? Niet echt veel... tot de machthebber beslist dat hij een bepaalde bevolkingsgroep liever niet ziet zitten. De duitsers hadden dat met joden, de turken met koerden, de chinezen met tibetanen. Als hitler nu geleefd zou hebben zou hij het veel makkelijker hebben, het is zo na te gaan wie er elke week braaf naar de synagoge of moskee gaat. Dan is die 'onschuldige' informatie ineens niet zo onschuldig meer. Toegegeven, dat is niet louter debet aan de OV-chipkaart, maar vooral ook aan de mobiele telefoon. Maar er is niemand die je verplicht om een mobieltje te hebben. Ik kan thuis op een vaste lijn bellen en op mijn werk ook. En onderweg? Lekker rust! Maar ik zit wel dagelijks in de trein, en als ik dan een op naam gestelde OV-chipkaart heb dan is dat stukje privacy ook weg. En dat laatste is helemaal niet nodig. In duitsland hebben ze bijvoorbeeld al abonnementen waarmee je compleet anoniem mag reizen. Die zijn iets duurder dan de gewonen abonnementen, maar staan niet op naam. Dus je mag als jij met het OV uit de nachtdienst komt, die kaart aan je vrouw geven zodat zij met diezelfde kaart naar haar werk gaat. Eenmaal daar mag ze die aan een collega meegeven die even naar de winkel moet. En het klinkt misschien onbenullig, maar stel je nou eens voor dat er weer een bezetter komt die een bepaalde groepen uit de weg wil ruimen. Dan kan elk stukje informatie van levensbelang zijn. Noem mij een doemdenker... maar 1984 komt wel steeds dichterbij. quote:Wat er fysiek op die kaart staat zal mijn eerlijk gezegd een rotzorg wezen. Die data kan ik simpel vernietigen door de kaart in de schredder te duwen. Wat wel van belang is, is de data die wordt opgeslagen in de databases. Wat mij betreft wordt enkel het saldo bijgehouden en de plek waar ik incheck. Bij het uitchecken kan dan de ritprijs berekend worden (bij een losse reis) waarmee het saldo verlaagd kan worden en tegelijk kan de inchecklocatie gewist worden. Als mensen graag hun ritten terug willen zien dan is dat prima, maar dan mogen ze dat wat mijbetreft als een extra service gaan bieden waar men expliciet om kan vragen. quote:Kort samengevat, de conducteurs voeren nu al bijna niks uit... en op trajecten waar overal toegangspoortjes zijn hebben ze helemaal een excuus om geen barst meer te doen. De volgende stap is dat er helemaal geen conducteurs meer aan te pas komen en dat je met je OV chipkaart de toegangsdeur naar de eerste klas kunt openen. Daarmee wordt het dus niet meer mogelijk om tijdens de rit contact te hebben met een vertegenwoordiger van het OV bedrijf terwijl dat soms echt nodig kan zijn. quote:Ook nog een keertje kort samen gevat: De OV-chipkaart snoept nog meer privacy weg van het beetje wat wij tegenwoordig nog hebben. Zolang we een betrouwbare regering hebben valt daar nog wel mee te leven, maar het wachtten is op een machthebber met kwade bedoelingen. Terwijl een chipkaart ook prima met abonnementen best anoniem kan zijn. | |
macca728 | vrijdag 16 januari 2009 @ 18:24 |
dit was mijn vraag De directeur van de RET beweerde dat als iemand recht heeft op korting, maar niet veel reist hij of zij de wegwerpchipkaart kan kopen, bij geen recht op korting de anonieme chipkaart. Ik heb altijd begrepen dat je alleen bij de pesoonlijke chipkaart korting kreeg, maar dit is dus niet zo ? Ook bij de wegwerpkaart heb je je recht op korting ? | |
snowgoon | vrijdag 16 januari 2009 @ 18:49 |
quote:Hier hebben we het gister al uitgebreid over gehad. Waarom ga je daar nu WEER over beginnen? Wat is er mis met jou dat jou constant dingen opnieuw en opnieuw uitgelegd moeten worden? Bel de RET op als je het zo graag zeker wilt weten. Praat eens echt met mensen! [ Bericht 5% gewijzigd door snowgoon op 16-01-2009 19:06:05 ] | |
snowgoon | vrijdag 16 januari 2009 @ 18:49 |
quote:Gratis kaarten die je kunt kopen? Jaja... | |
snowgoon | vrijdag 16 januari 2009 @ 19:05 |
quote:De vervoersbedrijven weten dat het systeem niet waterdicht is. Zijn nemen het risico en zullen voor de schade opdraaien. Waarom zouden ze WEL geheim kunnen houden dat de kaart door bendes wordt gehack en kunnen ze niet geheim houden dat de een universiteit de kaart gekraakt heeft? Dat is echt een logica van lik me vestje. Volgens mij kom je altijd door de poortjes heen als je scant. Ongeacht op de kaart ergens anders in gebruik is. En ook dat zijn van die mogelijke problemen die pas goed duidelijk worden als de kaart wordt gebruikt. Ook hoe het OV bedrijf zal reageren is gissen. Daar kan niemand een eenduidig antwoord op geven. Leuk zeg. Al die problemen verzinnen die zouden kunnen gebeuren. Erg nuttig ook. Zo kan ik ook wel allerlei situatie verzinnen die nu al zouden kunnen gebeuren. Jij bent ook zo iemand die voor niks op de eerste rang wilt zitten. Zul je toch een keuze moeten maken. Of met korting reizen of anoniem reizen. Aangezien ik geen miljonair ben is reizen met een dikke BMW of prive helikopter geen optie. Heel vreemd. Ik ga dit onderwerp niet aangrijpen om een uitgebreide discussie over "1984" te voeren. Als je denkt dat je je privacy opgeeft op het moment dat je een persoonsgebonden kaart gebruikt, dan ben je in mijn ogen behoorlijk paranoia. Dat terugkijken van de ritten, is al een extra service bovenop de standaard kaart. Sterker nog, je kunt zelfs korting krijgen als je daar gebruik van maakt! De toegangspoortjes op de NS stations zorgen er niet voor dat de conducteurs helemaal werkeloos worden. Er moet alsnog gecontroleerd worden of mensen het juiste "kaartje" hebben voor het traject waar ze op rijden en of men niet in de eerste klas zit. Het blijft wel degelijk mogelijk om contact te houden met iemand van de NS. Is het niet in de trein, dan is het wel op de grotere stations. Kort samengevat, de NS heeft geen enkele plicht om jou zomaar korting te geven. Wat reisgegevens terugvragen voor die korting is peanuts vergeleken bij die 40% korting die je kunt krijgen. Als je daar niet aan mee wilt werken zijn er genoeg mogelijkheden om anoniem te reizen. | |
RiDo78 | vrijdag 16 januari 2009 @ 20:49 |
quote:Die bendes hebben er geen baat bij dat iedereen weet dat het gehacked is, sterker nog hoe minder mensen hoe minder het gebruikt wordt, hoe lager de priorieit is om het probleem op te lossen, hoe langer zij er gebruik van kunnen maken. De universiteit heeft er daarentegen wel belang bij om het te publiceren en heeft dat uiteindelijk ook gedaan. Ookal probeerde TLS de publicatie gerechtelijk tegen te houden. Het heeft alleen tot uitstel van de publicatiedatum geleid, maar inmiddels is het beschikbaar. quote:'Volgens mij' is een aanname. Best kans dat je gelijk hebt hoor... maar ook best kans dat je binnenkort voor een dichte deur staat. En als ik het uit technisch oogpunt bekijk dan zullen die poortjes dicht blijven in het geval van een geblokkeerde of verlopen kaart of een kaart zonder geldig reisproduct of tegoed. quote:Hmm, 1000 euro extra per maand betalen noem ik geen korting. Ik kijk simpelweg naar de situatie NU en hoe dat gaat veranderen. Nu reis ik anoniem met mijn abonnement en ben bijna 600 euro per maand kwijt. Met de chipkaart reis ik niet meer anoniem voor dezelfde prijs of ik mag voor 1000 euro extra per maand mijn anonimiteit behouden. De voordelen die een persoonsgebonden kaart mij biedt zijn nihil. Het zou handig zijn als het abonnement automatisch verlengd kan worden, maar daar houdt het ook wel mee op. quote:Nee, maar ik reis nu ook niet met een dikke BMW of prive helikopter. Wel eerste klas, maar dat is ook omdat ik geen zin heb om dagelijks 2x 2 uur in een bomvolle trein te staan. quote:Ach, jij zult ook niet een type zijn die ooit aan zijn vriendin of vrouw hoeft te verklaren waarom jouw OV rapportage aangeeft dat jij niet naar de sportschool gegaan bent zoals je haar had verteld. quote:Korting krijgen omdat je gebruik maakt van die 'extra service'?? Dat is dan zeker omdat de marketingafdeling dan beter in staat zijn om een 'beter' reisproduct in je maag te splitsen.... zoniet dan zie ik graag een bron waar je deze onzin vandaan hebt. quote:Nou nee... als jij naast je abonnement (of zoals zij het graag noemen 'reisproduct') genoeg tegoed op je kaart hebt staan dan wordt bij het uitchecken vanzelf het 'afwijkende' deel van je reis met je tegoed verrekend. En als je een geheel andere kant op gaat dan wordt de gehele reis gewoon verrekend. quote:Right.... je zit in de laatste trein die wat vertraagd is en je bent benieuwd of je de overstap op station X nog kunt halen of dat je beter naar station Y moet doorreizen... Dan stap je niet zomaar op station X uit om er achter te komen dat het loket gesloten is en de laatste trein (waar je net uit kwam) vlak voor je neus weg rijdt... quote:Die 'korting' zoals jij het noemt is gebakken lucht... Ik betaal nu ook al 600 euro per maand. En als je goed gelezen hebt dan had je zelf wel degelijk geweten dat de vervoersbewijzen wettelijk verboden is om de invoering van de chipkaart te misbruiken voor tariefsverhogingen, anders dan de nu al gebruikelijke jaarlijkse verhogingen. Met andere woorden, na de invoering moet ik nog steeds 600 euro kwijt zijn voor hetzelfde kaartje... en dat is heel wat anders dan 1600 euro. Dat is geen korting geven, dat is minder afzetten! quote:Ach het wachtten is op de dag dat je op een tramlijn in Amsterdam inchecked en ogenblik later een SMSje krijgt: "De tramlijn waar jij zometeen naar over wilt stappen is gestremd vanwege een defecte bovenleiding. Maar als je met deze tram 1 halte verder rijdt stop je bij ons voor de deur. Als je langs komt krijg je op vertoon van dit SMS'je 10% korting op een big-mac menu! We zien je zo! Mc Donalds" Handig heh, die techniek ![]() | |
snowgoon | vrijdag 16 januari 2009 @ 21:14 |
quote:Wat is het belang van de universiteiten dan? En het lijkt me toch wel handig voor je bedrijf als je laat weten dat je producten te koop hebt. Gekraakte iPhones worden ook volop op internet aangeboden. Waarom zouden bendes die de chipkaart hebben gekraakt dat niet doen? Er zijn zoveel aannames in deze discussie. Mensen verzinnen de meest rare problemen en nemen aan dat het nooit goed zal komen. Je betaalt niet extra als je anoniem wilt reizen. Je krijgt korting als je niet anoniem reist. En zo kunnen we nog dagen het verhaal omdraaien. Maar feit blijft dat er een standaard prijs is, dat is de max en daarnaast zijn er nog allerlei andere lagere tarieven. Je krijgt wel flinke korting als je eigenlijk 1600 moet betalen en nu voor bijna 600 reist. Toch gauw 60 procent korting. Het grootste voordeel van de persoonsgebonden kaart lijkt mij toch wel dat je zoveel korting krijgt. Als je dat voordeel niet eens wilt zien, heeft deze discussie weinig zin. Ik reis nu wel eens met de auto, maar een dikke BMW zit er niet. Mijn vriendin is niet iemand die mijn zo in de gaten houd dat ze uit gaat zoeken waar ik was op een bepaald tijdstip. Als jij wel zo'n relatie heb zou ik me toch zorgen gaan maken. Hoe dan ook, de conducteurs blijven in de trein. Je schetst een situatie die nu al het geval is en echt niet zal veranderen door de invoering van de Chipkaart. En meestal zorgt de NS bij de laatste trein er wel voor dat de laatste verbinding een paar minuten blijft wachten of zorgt voor een andere oplossing. Je draait de zaken van de korting weer compleet om. Om nu je abbo te krijgen heb je ook al je naam en adres gegevens achter moeten laten. Dus zo anoniem ben je nu ook weer niet. En je kunt na de invoering van de OV chipkaart nog steeds 600 euro kwijt zijn voor je kaartjes. Dat jij liever anoniem reist dat veel geld bespaard is jouw probleem, niet die van de NS. Wie weet dat zulke mogelijkheden er wel komen. Er zullen vast wel mensen zijn die dat geen probleem vinden. En voor de mensen die dat wel een probleem is zal er ook vast wel een optie komen dat dat niet gaat gebeuren. Net zoals je nu ook al aan kunt geven dat je geen NS aanbiedingen wilt hebben nav je chipkaart gebruik. | |
RiDo78 | vrijdag 16 januari 2009 @ 21:44 |
quote:IK draai het om?? IK betaal NU 600 euro per maand en reis volledig anoniem. De adresgegevens op mijn stamkaart heb ik er zelf met de hand opgeschreven voor hij geplastificeerd werd. Hij is niet ingescand, ze hebben enkel de pasfoto erin gezet, er een datumstempel op gedrukt en er een plastic hoesje omheen gesmolten. En dadelijk moet ik 1000 euro meer gaan betalen?! Dat noem ik een toeslag! Maar jah als jij dat een korting wilt noemen dan ga je je gang maar en hou je je oogklepjes lekker op. quote:Meestal wel ja... je moet dan wel tijdens de rit de conducteur aanspreken zodat hij een taxi kan reserveren op een groot station. Als je op een van de vele kleinere stations je aansluiting mist (wat mij ook gebeurd is) heb je gewoon pech. quote:Tuurlijk.... quote:Als je doelt op dat McDonalds grapje op het einde, dat is al lang mogelijk en is hier in Europa gelukkig nooit aangeslagen. Maar in Japan kun je in een winkelcentrum automatisch de aanbiedingen ontvangen van de winkel waar je langs loopt. Het is alleen wat lastiger om dat aan je OV gegevens te koppellen. Maar als dat gebeurd betekent dat dat alle bedrijven alles van je te weten kunnen komen. Jippie! Snowgoon, OF je bent zelf helemaal geil van die chipkaart, OF je werkt zelf voor een bedrijf wat er profijt van zal hebben OF je loopt ons gewoon te fucken... Welke het ook is, het zal me aan m'n reet roesten verder. | |
snowgoon | vrijdag 16 januari 2009 @ 22:09 |
quote:Je reist nu niet anoniem, je hebt he naam en adres gegevens allang achtergelaten bij de NS. Wat de NS van jou vraagt om korting te krijgen is echt niks schandaligs of buitensporig. Als jij niet mee wilt gaan in de moderne tijden en wat nutteloze reisgegevens waardevoller vind dan 1.000 euro korting verklaar ik je voor gek en wens ik je veel succes. We kunnen dit spelletje of het korting of een toeslag is tot in den treure blijven herhalen, maar dat lijkt me weinig zinvol. Dat gaat toch niks aan de situatie veranderen. | |
RiDo78 | vrijdag 16 januari 2009 @ 23:36 |
quote:Dan lees je toch niet..... | |
snowgoon | vrijdag 16 januari 2009 @ 23:48 |
quote:Ik heb jouw verhaal al diverse malen in verschillende versies gelezen. Ik zie niks nieuws. |