De persoonsgegevens staan misschien niet allemaal op je chipkaart maar zijn wel gekoppeld door middel van het formulier wat je invult bij het aanvragen van die kaart.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 17:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
[..]
Als jij dat selectief lezen noemt mij goed. De helderheid van sommige zinnen is van hetzelfde niveau als dat van de ov bedrijven die ons die kaart moeten leveren.
Jammer dan voor jou. Volgens mij is het helder genoeg.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 17:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
[..]
Als jij dat selectief lezen noemt mij goed. De helderheid van sommige zinnen is van hetzelfde niveau als dat van de ov bedrijven die ons die kaart moeten leveren.
Stom van die vervoersbedrijven dan dat ze dat niet bijhouden. Hoe dan ook, je kunt niet anoniem een abbonement kopen.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 17:54 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ik hoef niets achter te laten, bij een abonnement, wat lul je nou ?
Ja mijjn naam op de stamkaart ? mijn stamkaart is al 10 jaar oud ofzo, als ze al gegevens hebben kloppen die niet eens meer
E nee nergens wordt nu mijn reis geregistreerd. Niemand weet waar ik naar toe gaat met mijn abonnement
nee wel veel anoniemer reizen dan nuquote:Op vrijdag 16 januari 2009 18:05 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Stom van die vervoersbedrijven dan dat ze dat niet bijhouden. Hoe dan ook, je kunt niet anoniem een abbonement kopen.
Weer leugens van je!quote:Op vrijdag 16 januari 2009 17:58 schreef macca728 het volgende:
[..]
De persoonsgegevens staan misschien niet allemaal op je chipkaart maar zijn wel gekoppeld door middel van het formulier wat je invult bij het aanvragen van die kaart.
Niet alleen je naam en geboortedatum, maar ook sofinummer bv
Na de invoering van de OV chipkaart kun je ook anoniem reizenquote:Op vrijdag 16 januari 2009 18:08 schreef macca728 het volgende:
[..]
nee wel veel anoniemer reizen dan nu
ja dat klopt, met die gratis kaarten die je via internet kan kopen straksquote:Op vrijdag 16 januari 2009 18:11 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Na de invoering van de OV chipkaart kun je ook anoniem reizen
Dankzij de Nijmegense Universiteit is gebleken dat het systeem in Rotterdam verre van waterdicht is. Die Mifare-chip is gewoon te klonen. En aangezien ze in Londen met hetzelfde systeem werken geldt daar hetzelfde. Dat je niet hoort of er daar bendes zijn die die chip al gehacked hadden komt meer omdat zulke dingen vaak als 'bedrijfsgeheim' voor het grote publiek verborgen blijven. Net als dat jouw supermarkt jouw niet vertelt hoe, hoevaak en hoeveel er gejat wordt.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 16:42 schreef snowgoon het volgende:Bij de chipkaart heb je de keuze om anoniem te reizen of met een persoonsgebonden kaart. En deze OV chipkaart werdkt met hetzelfde systeem als ze in Londen gebruiken. Dat lijkt me ook wel een degelijke testcase.
En nog niemand van de critici heeft aan kunnen tonen dat bendes moeite doen om de kaarten en gegevens in Londen of Rotterdam te hacken. Volgens mij is het ook helemaal niet nodig om in de OV chipkaart een zware beveiliging te zetten. Want zo lucratief is het niet om een chipkaart te hacken. En als je dat toch perse wilt doen en daartoe in staat bent, dan moet het ook niet zo moeilijk zijn om een strippenkaart te vervalsen.
Ach, daarin zul je niet de enige zijn. In deze tijd waarin de sociale netwerksites zo populair zijn dat zelfs 12 jarige kinderen hun volledige adres openbaar maken kun je haast zeggen dat mensen het begrip 'privacy' niet meer kennen. Onder het mom van 'ik heb niets te verbergen' geven mensen allehande gegevens prijs en boeit het ze niet wat voor informatie er over hen verzameld wordt.quote:Ik zie de link tussen OV chipkaart, Hitler, Bush en landen binnenvallen niet echt.
Wat er fysiek op die kaart staat zal mijn eerlijk gezegd een rotzorg wezen. Die data kan ik simpel vernietigen door de kaart in de schredder te duwen. Wat wel van belang is, is de data die wordt opgeslagen in de databases. Wat mij betreft wordt enkel het saldo bijgehouden en de plek waar ik incheck. Bij het uitchecken kan dan de ritprijs berekend worden (bij een losse reis) waarmee het saldo verlaagd kan worden en tegelijk kan de inchecklocatie gewist worden. Als mensen graag hun ritten terug willen zien dan is dat prima, maar dan mogen ze dat wat mijbetreft als een extra service gaan bieden waar men expliciet om kan vragen.quote:Ja tuurlijk worden reis en persoonsgegevens aan elkaar gekoppeld. Wat is daar zo vreemd aan?
Nogmaals, de persoonsgegevens staan NIET op je chipkaart. Alleen je naam en geboortedatum.
Kort samengevat, de conducteurs voeren nu al bijna niks uit... en op trajecten waar overal toegangspoortjes zijn hebben ze helemaal een excuus om geen barst meer te doen. De volgende stap is dat er helemaal geen conducteurs meer aan te pas komen en dat je met je OV chipkaart de toegangsdeur naar de eerste klas kunt openen. Daarmee wordt het dus niet meer mogelijk om tijdens de rit contact te hebben met een vertegenwoordiger van het OV bedrijf terwijl dat soms echt nodig kan zijn.quote:Ik denk niet dat de conducteurs ineens anders of nog minder gaan controleren met de chipkaart. Dus ik snap niet goed welk punt je daarmee probeert te maken.
Ook nog een keertje kort samen gevat: De OV-chipkaart snoept nog meer privacy weg van het beetje wat wij tegenwoordig nog hebben. Zolang we een betrouwbare regering hebben valt daar nog wel mee te leven, maar het wachtten is op een machthebber met kwade bedoelingen. Terwijl een chipkaart ook prima met abonnementen best anoniem kan zijn.quote:Je trapt dan misschien niet in een marketing trucje, je laat je wel door iets of iemand anders verkeerd voorlichten.
Ik snap ondertussen niet goed wat nou je bezwaar is tegen de chipkaart. Kun je dat misschien nog een keer uitleggen?
Hier hebben we het gister al uitgebreid over gehad.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 18:24 schreef macca728 het volgende:
dit was mijn vraag
De directeur van de RET beweerde dat als iemand recht heeft op korting, maar niet veel reist hij of zij de wegwerpchipkaart kan kopen, bij geen recht op korting de anonieme chipkaart.
Ik heb altijd begrepen dat je alleen bij de pesoonlijke chipkaart korting kreeg, maar dit is dus niet zo ? Ook bij de wegwerpkaart heb je je recht op korting ?
Gratis kaarten die je kunt kopen?quote:Op vrijdag 16 januari 2009 18:18 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja dat klopt, met die gratis kaarten die je via internet kan kopen straks
De vervoersbedrijven weten dat het systeem niet waterdicht is. Zijn nemen het risico en zullen voor de schade opdraaien.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 18:23 schreef RiDo78 het volgende:
[..]
Dankzij de Nijmegense Universiteit is gebleken dat het systeem in Rotterdam verre van waterdicht is. Die Mifare-chip is gewoon te klonen. En aangezien ze in Londen met hetzelfde systeem werken geldt daar hetzelfde. Dat je niet hoort of er daar bendes zijn die die chip al gehacked hadden komt meer omdat zulke dingen vaak als 'bedrijfsgeheim' voor het grote publiek verborgen blijven. Net als dat jouw supermarkt jouw niet vertelt hoe, hoevaak en hoeveel er gejat wordt.
En bij de supermarkt merk jij het niet als er ineens een pakje melk minder staat. Maar als jij 's avonds laat na een feestje op de laatste trein naar huis wilt gaan en je komt niet door die irritante poortjes heen omdat jouw kaart 5 minuten geleden in de andere kant van het land gebruikt is dan baal je toch wel. Dan vraag ik me overigens wel af wat er gebeurd als je het OV bedrijf daar naar vraagt. Waarschijnlijk krijg je een opmerking als: "Technische storing" of 'uw pasje is defect'.
Ohh en dan is het maar net te hopen dat de van kloon van jouw -op naam gestelde- kaart niet gebruikt is als 'vluchtmiddel' na een misdrijf. Want dan wordt je dadelijk nog van je bed gelicht door een compleet tot over de tanden bewapend arrestatieteam.
En wat die Anonieme kaart aan gaat, dat betreffen 'slechts' enkeltjes of kaartjes in die trend. De echte abonnementen zul je enkel op een persoonsgebonden kaart kunnen zetten. Wat betekent dat ik dus enkel met enkeltjes zou kunnen reizen. Ik heb eventjes opgezocht wat mij dit zou kosten, uitgaande van de huidige situatie met papieren kaartjes.
Januari 2009 heeft 21 werkdagen, dus 21x72,80 (eerste klas dagkaart) = 1528.80. Een maandnetkaart is 588.90. Er vanuitgaande dat ik wel een dagkaart maar geen maandkaart op de anonieme chipkaart kan zetten ben ik dus 939 euro extra kwijt om deze maand anoniem te mogen reizen. Aangezien ik geen millionair ben is anoniem reizen dus geen optie. Terwijl ik dat nu wel kan door gewoon mijn abonnement bij het loket te verlengen.
[..]
Ach, daarin zul je niet de enige zijn. In deze tijd waarin de sociale netwerksites zo populair zijn dat zelfs 12 jarige kinderen hun volledige adres openbaar maken kun je haast zeggen dat mensen het begrip 'privacy' niet meer kennen. Onder het mom van 'ik heb niets te verbergen' geven mensen allehande gegevens prijs en boeit het ze niet wat voor informatie er over hen verzameld wordt.
Zoals eerder in het topic al gezegd, de OV-chipkaart is niet de enige methode om mensen te volgen; de mobiele telefoon (mits op naam gesteld, dus geen anonieme prepaid) is een nog betere methode. En wie niets te verbergen heeft is momenteel redelijk veilig. De verzamelde gegevens kunnen prima toegepast worden voor nuttige doeleinden. Zoals het in kaart brengen van verkeersstromen (in het OV of op de weg), het opsporen van misdadigers of het waarschuwen van mensen.
En wat het te maken heeft met het binnen vallen van een land? Niet echt veel... tot de machthebber beslist dat hij een bepaalde bevolkingsgroep liever niet ziet zitten. De duitsers hadden dat met joden, de turken met koerden, de chinezen met tibetanen. Als hitler nu geleefd zou hebben zou hij het veel makkelijker hebben, het is zo na te gaan wie er elke week braaf naar de synagoge of moskee gaat. Dan is die 'onschuldige' informatie ineens niet zo onschuldig meer. Toegegeven, dat is niet louter debet aan de OV-chipkaart, maar vooral ook aan de mobiele telefoon. Maar er is niemand die je verplicht om een mobieltje te hebben. Ik kan thuis op een vaste lijn bellen en op mijn werk ook. En onderweg? Lekker rust! Maar ik zit wel dagelijks in de trein, en als ik dan een op naam gestelde OV-chipkaart heb dan is dat stukje privacy ook weg. En dat laatste is helemaal niet nodig.
In duitsland hebben ze bijvoorbeeld al abonnementen waarmee je compleet anoniem mag reizen. Die zijn iets duurder dan de gewonen abonnementen, maar staan niet op naam. Dus je mag als jij met het OV uit de nachtdienst komt, die kaart aan je vrouw geven zodat zij met diezelfde kaart naar haar werk gaat. Eenmaal daar mag ze die aan een collega meegeven die even naar de winkel moet.
En het klinkt misschien onbenullig, maar stel je nou eens voor dat er weer een bezetter komt die een bepaalde groepen uit de weg wil ruimen. Dan kan elk stukje informatie van levensbelang zijn. Noem mij een doemdenker... maar 1984 komt wel steeds dichterbij.
[..]
Wat er fysiek op die kaart staat zal mijn eerlijk gezegd een rotzorg wezen. Die data kan ik simpel vernietigen door de kaart in de schredder te duwen. Wat wel van belang is, is de data die wordt opgeslagen in de databases. Wat mij betreft wordt enkel het saldo bijgehouden en de plek waar ik incheck. Bij het uitchecken kan dan de ritprijs berekend worden (bij een losse reis) waarmee het saldo verlaagd kan worden en tegelijk kan de inchecklocatie gewist worden. Als mensen graag hun ritten terug willen zien dan is dat prima, maar dan mogen ze dat wat mijbetreft als een extra service gaan bieden waar men expliciet om kan vragen.
[..]
Kort samengevat, de conducteurs voeren nu al bijna niks uit... en op trajecten waar overal toegangspoortjes zijn hebben ze helemaal een excuus om geen barst meer te doen. De volgende stap is dat er helemaal geen conducteurs meer aan te pas komen en dat je met je OV chipkaart de toegangsdeur naar de eerste klas kunt openen. Daarmee wordt het dus niet meer mogelijk om tijdens de rit contact te hebben met een vertegenwoordiger van het OV bedrijf terwijl dat soms echt nodig kan zijn.
[..]
Ook nog een keertje kort samen gevat: De OV-chipkaart snoept nog meer privacy weg van het beetje wat wij tegenwoordig nog hebben. Zolang we een betrouwbare regering hebben valt daar nog wel mee te leven, maar het wachtten is op een machthebber met kwade bedoelingen. Terwijl een chipkaart ook prima met abonnementen best anoniem kan zijn.
Die bendes hebben er geen baat bij dat iedereen weet dat het gehacked is, sterker nog hoe minder mensen hoe minder het gebruikt wordt, hoe lager de priorieit is om het probleem op te lossen, hoe langer zij er gebruik van kunnen maken.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 19:05 schreef snowgoon het volgende:
De vervoersbedrijven weten dat het systeem niet waterdicht is. Zijn nemen het risico en zullen voor de schade opdraaien.
Waarom zouden ze WEL geheim kunnen houden dat de kaart door bendes wordt gehack en kunnen ze niet geheim houden dat de een universiteit de kaart gekraakt heeft?
Dat is echt een logica van lik me vestje.
'Volgens mij' is een aanname. Best kans dat je gelijk hebt hoor... maar ook best kans dat je binnenkort voor een dichte deur staat. En als ik het uit technisch oogpunt bekijk dan zullen die poortjes dicht blijven in het geval van een geblokkeerde of verlopen kaart of een kaart zonder geldig reisproduct of tegoed.quote:Volgens mij kom je altijd door de poortjes heen als je scant. Ongeacht op de kaart ergens anders in gebruik is. En ook dat zijn van die mogelijke problemen die pas goed duidelijk worden als de kaart wordt gebruikt.
Ook hoe het OV bedrijf zal reageren is gissen. Daar kan niemand een eenduidig antwoord op geven.
Hmm, 1000 euro extra per maand betalen noem ik geen korting. Ik kijk simpelweg naar de situatie NU en hoe dat gaat veranderen. Nu reis ik anoniem met mijn abonnement en ben bijna 600 euro per maand kwijt. Met de chipkaart reis ik niet meer anoniem voor dezelfde prijs of ik mag voor 1000 euro extra per maand mijn anonimiteit behouden. De voordelen die een persoonsgebonden kaart mij biedt zijn nihil. Het zou handig zijn als het abonnement automatisch verlengd kan worden, maar daar houdt het ook wel mee op.quote:Leuk zeg. Al die problemen verzinnen die zouden kunnen gebeuren. Erg nuttig ook. Zo kan ik ook wel allerlei situatie verzinnen die nu al zouden kunnen gebeuren.
Jij bent ook zo iemand die voor niks op de eerste rang wilt zitten. Zul je toch een keuze moeten maken. Of met korting reizen of anoniem reizen.
Nee, maar ik reis nu ook niet met een dikke BMW of prive helikopter. Wel eerste klas, maar dat is ook omdat ik geen zin heb om dagelijks 2x 2 uur in een bomvolle trein te staan.quote:Aangezien ik geen miljonair ben is reizen met een dikke BMW of prive helikopter geen optie. Heel vreemd.
Ach, jij zult ook niet een type zijn die ooit aan zijn vriendin of vrouw hoeft te verklaren waarom jouw OV rapportage aangeeft dat jij niet naar de sportschool gegaan bent zoals je haar had verteld.quote:Ik ga dit onderwerp niet aangrijpen om een uitgebreide discussie over "1984" te voeren.
Als je denkt dat je je privacy opgeeft op het moment dat je een persoonsgebonden kaart gebruikt, dan ben je in mijn ogen behoorlijk paranoia.
Korting krijgen omdat je gebruik maakt van die 'extra service'?? Dat is dan zeker omdat de marketingafdeling dan beter in staat zijn om een 'beter' reisproduct in je maag te splitsen.... zoniet dan zie ik graag een bron waar je deze onzin vandaan hebt.quote:Dat terugkijken van de ritten, is al een extra service bovenop de standaard kaart. Sterker nog, je kunt zelfs korting krijgen als je daar gebruik van maakt!
Nou nee... als jij naast je abonnement (of zoals zij het graag noemen 'reisproduct') genoeg tegoed op je kaart hebt staan dan wordt bij het uitchecken vanzelf het 'afwijkende' deel van je reis met je tegoed verrekend. En als je een geheel andere kant op gaat dan wordt de gehele reis gewoon verrekend.quote:De toegangspoortjes op de NS stations zorgen er niet voor dat de conducteurs helemaal werkeloos worden. Er moet alsnog gecontroleerd worden of mensen het juiste "kaartje" hebben voor het traject waar ze op rijden en of men niet in de eerste klas zit.
Right.... je zit in de laatste trein die wat vertraagd is en je bent benieuwd of je de overstap op station X nog kunt halen of dat je beter naar station Y moet doorreizen... Dan stap je niet zomaar op station X uit om er achter te komen dat het loket gesloten is en de laatste trein (waar je net uit kwam) vlak voor je neus weg rijdt...quote:Het blijft wel degelijk mogelijk om contact te houden met iemand van de NS. Is het niet in de trein, dan is het wel op de grotere stations.
Die 'korting' zoals jij het noemt is gebakken lucht... Ik betaal nu ook al 600 euro per maand. En als je goed gelezen hebt dan had je zelf wel degelijk geweten dat de vervoersbewijzen wettelijk verboden is om de invoering van de chipkaart te misbruiken voor tariefsverhogingen, anders dan de nu al gebruikelijke jaarlijkse verhogingen. Met andere woorden, na de invoering moet ik nog steeds 600 euro kwijt zijn voor hetzelfde kaartje... en dat is heel wat anders dan 1600 euro. Dat is geen korting geven, dat is minder afzetten!quote:Kort samengevat, de NS heeft geen enkele plicht om jou zomaar korting te geven. Wat reisgegevens terugvragen voor die korting is peanuts vergeleken bij die 40% korting die je kunt krijgen.
Ach het wachtten is op de dag dat je op een tramlijn in Amsterdam inchecked en ogenblik later een SMSje krijgt: "De tramlijn waar jij zometeen naar over wilt stappen is gestremd vanwege een defecte bovenleiding. Maar als je met deze tram 1 halte verder rijdt stop je bij ons voor de deur. Als je langs komt krijg je op vertoon van dit SMS'je 10% korting op een big-mac menu! We zien je zo! Mc Donalds"quote:Als je daar niet aan mee wilt werken zijn er genoeg mogelijkheden om anoniem te reizen.
Wat is het belang van de universiteiten dan?quote:Op vrijdag 16 januari 2009 20:49 schreef RiDo78 het volgende:
[..]
Die bendes hebben er geen baat bij dat iedereen weet dat het gehacked is, sterker nog hoe minder mensen hoe minder het gebruikt wordt, hoe lager de priorieit is om het probleem op te lossen, hoe langer zij er gebruik van kunnen maken.
De universiteit heeft er daarentegen wel belang bij om het te publiceren en heeft dat uiteindelijk ook gedaan. Ookal probeerde TLS de publicatie gerechtelijk tegen te houden. Het heeft alleen tot uitstel van de publicatiedatum geleid, maar inmiddels is het beschikbaar.
[..]
'Volgens mij' is een aanname. Best kans dat je gelijk hebt hoor... maar ook best kans dat je binnenkort voor een dichte deur staat. En als ik het uit technisch oogpunt bekijk dan zullen die poortjes dicht blijven in het geval van een geblokkeerde of verlopen kaart of een kaart zonder geldig reisproduct of tegoed.
[..]
Hmm, 1000 euro extra per maand betalen noem ik geen korting. Ik kijk simpelweg naar de situatie NU en hoe dat gaat veranderen. Nu reis ik anoniem met mijn abonnement en ben bijna 600 euro per maand kwijt. Met de chipkaart reis ik niet meer anoniem voor dezelfde prijs of ik mag voor 1000 euro extra per maand mijn anonimiteit behouden. De voordelen die een persoonsgebonden kaart mij biedt zijn nihil. Het zou handig zijn als het abonnement automatisch verlengd kan worden, maar daar houdt het ook wel mee op.
[..]
Nee, maar ik reis nu ook niet met een dikke BMW of prive helikopter. Wel eerste klas, maar dat is ook omdat ik geen zin heb om dagelijks 2x 2 uur in een bomvolle trein te staan.
[..]
Ach, jij zult ook niet een type zijn die ooit aan zijn vriendin of vrouw hoeft te verklaren waarom jouw OV rapportage aangeeft dat jij niet naar de sportschool gegaan bent zoals je haar had verteld.
[..]
Korting krijgen omdat je gebruik maakt van die 'extra service'?? Dat is dan zeker omdat de marketingafdeling dan beter in staat zijn om een 'beter' reisproduct in je maag te splitsen.... zoniet dan zie ik graag een bron waar je deze onzin vandaan hebt.
[..]
Nou nee... als jij naast je abonnement (of zoals zij het graag noemen 'reisproduct') genoeg tegoed op je kaart hebt staan dan wordt bij het uitchecken vanzelf het 'afwijkende' deel van je reis met je tegoed verrekend. En als je een geheel andere kant op gaat dan wordt de gehele reis gewoon verrekend.
[..]
Right.... je zit in de laatste trein die wat vertraagd is en je bent benieuwd of je de overstap op station X nog kunt halen of dat je beter naar station Y moet doorreizen... Dan stap je niet zomaar op station X uit om er achter te komen dat het loket gesloten is en de laatste trein (waar je net uit kwam) vlak voor je neus weg rijdt...
[..]
Die 'korting' zoals jij het noemt is gebakken lucht... Ik betaal nu ook al 600 euro per maand. En als je goed gelezen hebt dan had je zelf wel degelijk geweten dat de vervoersbewijzen wettelijk verboden is om de invoering van de chipkaart te misbruiken voor tariefsverhogingen, anders dan de nu al gebruikelijke jaarlijkse verhogingen. Met andere woorden, na de invoering moet ik nog steeds 600 euro kwijt zijn voor hetzelfde kaartje... en dat is heel wat anders dan 1600 euro. Dat is geen korting geven, dat is minder afzetten!
[..]
Ach het wachtten is op de dag dat je op een tramlijn in Amsterdam inchecked en ogenblik later een SMSje krijgt: "De tramlijn waar jij zometeen naar over wilt stappen is gestremd vanwege een defecte bovenleiding. Maar als je met deze tram 1 halte verder rijdt stop je bij ons voor de deur. Als je langs komt krijg je op vertoon van dit SMS'je 10% korting op een big-mac menu! We zien je zo! Mc Donalds"
Handig heh, die techniek
IK draai het om?? IK betaal NU 600 euro per maand en reis volledig anoniem. De adresgegevens op mijn stamkaart heb ik er zelf met de hand opgeschreven voor hij geplastificeerd werd. Hij is niet ingescand, ze hebben enkel de pasfoto erin gezet, er een datumstempel op gedrukt en er een plastic hoesje omheen gesmolten. En dadelijk moet ik 1000 euro meer gaan betalen?! Dat noem ik een toeslag! Maar jah als jij dat een korting wilt noemen dan ga je je gang maar en hou je je oogklepjes lekker op.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 21:14 schreef snowgoon het volgende:
Je betaalt niet extra als je anoniem wilt reizen. Je krijgt korting als je niet anoniem reist. En zo kunnen we nog dagen het verhaal omdraaien.
Maar feit blijft dat er een standaard prijs is, dat is de max en daarnaast zijn er nog allerlei andere lagere tarieven.
Je krijgt wel flinke korting als je eigenlijk 1600 moet betalen en nu voor bijna 600 reist. Toch gauw 60 procent korting.
Het grootste voordeel van de persoonsgebonden kaart lijkt mij toch wel dat je zoveel korting krijgt. Als je dat voordeel niet eens wilt zien, heeft deze discussie weinig zin.
Meestal wel ja... je moet dan wel tijdens de rit de conducteur aanspreken zodat hij een taxi kan reserveren op een groot station. Als je op een van de vele kleinere stations je aansluiting mist (wat mij ook gebeurd is) heb je gewoon pech.quote:Je schetst een situatie die nu al het geval is en echt niet zal veranderen door de invoering van de Chipkaart. En meestal zorgt de NS bij de laatste trein er wel voor dat de laatste verbinding een paar minuten blijft wachten of zorgt voor een andere oplossing.
Tuurlijk....quote:Je draait de zaken van de korting weer compleet om. Om nu je abbo te krijgen heb je ook al je naam en adres gegevens achter moeten laten. Dus zo anoniem ben je nu ook weer niet.
En je kunt na de invoering van de OV chipkaart nog steeds 600 euro kwijt zijn voor je kaartjes. Dat jij liever anoniem reist dat veel geld bespaard is jouw probleem, niet die van de NS.
Als je doelt op dat McDonalds grapje op het einde, dat is al lang mogelijk en is hier in Europa gelukkig nooit aangeslagen. Maar in Japan kun je in een winkelcentrum automatisch de aanbiedingen ontvangen van de winkel waar je langs loopt. Het is alleen wat lastiger om dat aan je OV gegevens te koppellen. Maar als dat gebeurd betekent dat dat alle bedrijven alles van je te weten kunnen komen. Jippie!quote:Wie weet dat zulke mogelijkheden er wel komen. Er zullen vast wel mensen zijn die dat geen probleem vinden. En voor de mensen die dat wel een probleem is zal er ook vast wel een optie komen dat dat niet gaat gebeuren. Net zoals je nu ook al aan kunt geven dat je geen NS aanbiedingen wilt hebben nav je chipkaart gebruik.
Je reist nu niet anoniem, je hebt he naam en adres gegevens allang achtergelaten bij de NS. Wat de NS van jou vraagt om korting te krijgen is echt niks schandaligs of buitensporig. Als jij niet mee wilt gaan in de moderne tijden en wat nutteloze reisgegevens waardevoller vind dan 1.000 euro korting verklaar ik je voor gek en wens ik je veel succes.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 21:44 schreef RiDo78 het volgende:
[..]
IK draai het om?? IK betaal NU 600 euro per maand en reis volledig anoniem. De adresgegevens op mijn stamkaart heb ik er zelf met de hand opgeschreven voor hij geplastificeerd werd. Hij is niet ingescand, ze hebben enkel de pasfoto erin gezet, er een datumstempel op gedrukt en er een plastic hoesje omheen gesmolten. En dadelijk moet ik 1000 euro meer gaan betalen?! Dat noem ik een toeslag! Maar jah als jij dat een korting wilt noemen dan ga je je gang maar en hou je je oogklepjes lekker op.
[..]
Meestal wel ja... je moet dan wel tijdens de rit de conducteur aanspreken zodat hij een taxi kan reserveren op een groot station. Als je op een van de vele kleinere stations je aansluiting mist (wat mij ook gebeurd is) heb je gewoon pech.
[..]
Tuurlijk....
[..]
Als je doelt op dat McDonalds grapje op het einde, dat is al lang mogelijk en is hier in Europa gelukkig nooit aangeslagen. Maar in Japan kun je in een winkelcentrum automatisch de aanbiedingen ontvangen van de winkel waar je langs loopt. Het is alleen wat lastiger om dat aan je OV gegevens te koppellen. Maar als dat gebeurd betekent dat dat alle bedrijven alles van je te weten kunnen komen. Jippie!
Snowgoon, OF je bent zelf helemaal geil van die chipkaart, OF je werkt zelf voor een bedrijf wat er profijt van zal hebben OF je loopt ons gewoon te fucken... Welke het ook is, het zal me aan m'n reet roesten verder.
Dan lees je toch niet.....quote:Op vrijdag 16 januari 2009 22:09 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Je reist nu niet anoniem, je hebt he naam en adres gegevens allang achtergelaten bij de NS. Wat de NS van jou vraagt om korting te krijgen is echt niks schandaligs of buitensporig. Als jij niet mee wilt gaan in de moderne tijden en wat nutteloze reisgegevens waardevoller vind dan 1.000 euro korting verklaar ik je voor gek en wens ik je veel succes.
We kunnen dit spelletje of het korting of een toeslag is tot in den treure blijven herhalen, maar dat lijkt me weinig zinvol. Dat gaat toch niks aan de situatie veranderen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |