abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 14 februari 2009 @ 13:37:03 #226
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_66052457
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 16:39 schreef xxiessiexx het volgende:
*heel verhaal*
Bedankt voor informatie! Hier kan ik echt wat mee!

Is er misschien nog een Groningse student hier aanwezig die wat kan vertellen over een aanwezigheidsplicht op de Rug? Ik heb vernomen dat die er niet is, maar dat je door aanwezig te zijn bij de werkgroepen wel een bonuspunt kan verdienen of iets dergelijks. (Maar dat hoorde ik van een niet al te slim uitziende blondine in een stampvolle kroeg rond 5:00, vandaar dat ik nog naar bevestiging zoek)

edit: En @Florian, jij ook bedankt
pi_66057566
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 14:39 schreef cinnamongirl het volgende:
Nou mijn laatste punt is binnen van afgelopen semester. Ik heb alles gehaald! Helaas 3 zessen en een zeven, maar toch.
Nu komt het erop aan. Dit semester moet ik 50 ECTS halen waaronder de Bachelorscriptie. Ik werk momenteel nog maar 20 uur per week, dus ik heb goede hoop dat dit lukt. Er staat dan ook erg veel op het spel: het wel of niet aan de Master beginnen.

Hoe zit dat bij jullie universiteiten en toelating tot de Master ondanks een deficientie?
Gefeliciteerd!
Bij ons op de RuG mag je doorgaans met 165 EC aan je master beginnen.
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 13:37 schreef aaipod het volgende:

[..]

Bedankt voor informatie! Hier kan ik echt wat mee!

Is er misschien nog een Groningse student hier aanwezig die wat kan vertellen over een aanwezigheidsplicht op de Rug? Ik heb vernomen dat die er niet is, maar dat je door aanwezig te zijn bij de werkgroepen wel een bonuspunt kan verdienen of iets dergelijks. (Maar dat hoorde ik van een niet al te slim uitziende blondine in een stampvolle kroeg rond 5:00, vandaar dat ik nog naar bevestiging zoek)

edit: En @Florian, jij ook bedankt
De aanwezigheidsplicht hangt echt van het vak af. Er zijn heel weinig vakken met aanwezigheidsplicht.
Ik kan me niet echt goed meer herinneren welke vakken in het eerste jaar aanwezigheidsplicht hadden. Volgens mij was dat juridische vaardigheden, maar pin me er niet op vast.
De vakken die ik volgde en die die aanwezigheidsplicht hadden, kan ik op 1 hand tellen.

Wat die blondine je vertelde klopt deels. Voor sommige vakken kun je een bonuspunt behalen door de lessen bij te wonen en door een aantal casusen op te lossen.
Over het algemeen zijn dit de Burgerlijk recht en Bestuursrecht vakken ( van vakken zoals strafrecht weet ik dat niet, die heb ik alleen in het eerste jaar gehad )
  zaterdag 14 februari 2009 @ 18:06:58 #228
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_66059786
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 10:37 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Mijn docent werd helemaal boos toen de door haar ondervraagde student met allerlei aannames kwam en niet heel technisch de Depex/Bergel-criteria had toegepast
@Aaipod: dit geeft mooi aan hoe schools een uni kan zijn. Ik zou me egt niet te druk maken om het niveauverschil tussen HBO en de Uni. Omdat Uni's graag willen dat je zo snel mogelijk afstudeert, word je aan alle kanten geholpen (qua studeren dus), da's in Leiden iig zo.
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_66062525
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 18:06 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

@Aaipod: dit geeft mooi aan hoe schools een uni kan zijn. Ik zou me egt niet te druk maken om het niveauverschil tussen HBO en de Uni. Omdat Uni's graag willen dat je zo snel mogelijk afstudeert, word je aan alle kanten geholpen (qua studeren dus), da's in Leiden iig zo.
Niet in Groningen
Hier is 't zelfwerkzaamheid all the way eigenlijk. Vandaar dat er ook vrijwel nergens aanwezigheidsplicht is etc.
pi_66095665
In Nijmegen wordt Goederenrecht over het algemeen toch duidelijk als moeilijkst ervaren. Het is dan ook wel hun paradepaartje.
pi_66095816
Ik merk nu al dat ik verbintenissenrecht veel leuker vind dan goederenrecht
pi_66095997
ik, in alle redelijkheid en billijkheid , niet.

geen uitdaging, helemaal niets nieuws, geen aansprekende prof, geen goede werkgroepdocent.

Ondernemingsrecht daarentegen , ben benieuwd wat zij in de zomer aan zal trekken.
pi_66096252
Ik vind dr zo'n stom mens he

Afgelopen introductie was ze de "leidster" van zo'n forum over alchohol, ze zat me toen toch al een partij tof te doen Terwijl ze zo tof heul niet was.
pi_66096565
quote:
Op zondag 15 februari 2009 20:27 schreef Yashaaaaa het volgende:
Ik merk nu al dat ik verbintenissenrecht veel leuker vind dan goederenrecht
Verbintenissenrecht ís ook veel leuker dan goederenrecht
Don't cry because it's over. Smile because it happened.
Liefde is een bitch plus een macht der gewoonte
  zondag 15 februari 2009 @ 22:22:33 #235
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_66101098
quote:
Op zondag 15 februari 2009 20:23 schreef N.i.c.k het volgende:
In Nijmegen wordt Goederenrecht over het algemeen toch duidelijk als moeilijkst ervaren. Het is dan ook wel hun paradepaartje.
Dat zeiden ze begin dit jaar op de UvT net ook. "Als je hier gestudeerd hebt dan weten ze dat je tenminste iets van Goederenrecht afweet" en meer van dat soort onzin.

Verbintenissen en Straf zijn toch leuker, al heb ik vaak wel het idee dat ze niemand buiten willen sluiten en de benadering daardoor wel wat onwetenschappelijk en oefening-baart-kunst-achtig is....
"Patriotism is the last refuge of a scoundrel"
pi_66101792
ik vind goederenrecht vanuit juridisch oogpunt veruit het interessantst. Maar het is meer theoretisch puzzelen dan praktisch relevant denk ik. Uiteindelijk draait het alleen maar om faillissement, wat minder tot de verbeelding spreekt en waar bovendien in 70 % van de gevallen niets overblijft.

Denk dat het juristerij is in zijn meest pure vorm.
pi_66105339
Als ik zou moeten kiezen, kies ik ook voor goederenrecht. Het goederenrecht is wat meer technisch juridisch gevat in een mooi gesloten systeem van regels. Overigens is het praktisch zeer relevant omdat het juist heel relevant is om te weten wanneer iets geleverd is voor de vraag wie eigenaar is.

Juist bij de supermarkt vind ik dat heel boeiend. In wezen is het moment dat je het op de band legt en afrekent, het moment waarop het ontstaan van de koopovereenkomst (die ontstaat m.i. immers niet op het moment dat je het produkt in je karretje stopt, zoals je wel ns hoort beweren. Dan is er nog vrijblijvendheid want er is niemand die jou aan de koopovereenkomst gebonden acht op het moment dat je het produkt weer terug in het schap wil leggen), het voldoen aan de betalingsverplichting (koper) en de leveringsverplichting (kassameisje in vertegenwoordiging van de verkoper), de aldus voltooide eigendomsoverdracht en het daarmee teniet gaan van de verbintenissen uit overeenkomst omdat zij zijn nagekomen, in eigenlijk één handeling samenkomen. Dat gebeurt allemaal daar aan die kassa. Vind ik een mooie gedachte.

Maar goed, mijn hart ligt bij het bestuurs(proces)recht, dus tja...
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  maandag 16 februari 2009 @ 00:13:01 #238
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_66105777
Ik ga ook voor het goederenrecht. Het Nederlands goederenrecht is nog niet zo heel erg lang herzien, en van wat ik begrepen heb is het systeem een voorbeeld voor het buitenland.
Het mooie is dat het zich altijd naar de huidige situatie vormt na verloop van tijd.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  maandag 16 februari 2009 @ 01:33:09 #239
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_66107472
quote:
Op maandag 16 februari 2009 00:00 schreef Argento het volgende:
Als ik zou moeten kiezen, kies ik ook voor goederenrecht. Het goederenrecht is wat meer technisch juridisch gevat in een mooi gesloten systeem van regels. Overigens is het praktisch zeer relevant omdat het juist heel relevant is om te weten wanneer iets geleverd is voor de vraag wie eigenaar is.

Juist bij de supermarkt vind ik dat heel boeiend. In wezen is het moment dat je het op de band legt en afrekent, het moment waarop het ontstaan van de koopovereenkomst (die ontstaat m.i. immers niet op het moment dat je het produkt in je karretje stopt, zoals je wel ns hoort beweren.
Mmm. Het is zeer goed verdedigbaar dat ik door het product in mijn karretje te leggen verklaar het aanbod van Super de Boer te aanvaarden. Ook door het product niet in mijn karretje of bij de kassa te leggen maar duidelijk hoorbaar te roepen "ik aanvaard het aanbod", zou dit kunnen gebeuren. Maar ik geef toe dat jouw idee het meest redelijk is.
quote:
Dan is er nog vrijblijvendheid want er is niemand die jou aan de koopovereenkomst gebonden acht op het moment dat je het produkt weer terug in het schap wil leggen),
Ik denk dat dit ook veel met marktwerking te maken heeft. De AH kan best het recht aan haar zijde hebben als ze gaat procederen voor een pak melk, maar ik denk dat het niet winstmaximaliserend gaat werken om in deze context af te gaan wijken van andere aanbieders.

In wezen toont het hele supermarktvoorbeeld al het nutteloze van veel van deze theoretische verhandelingen aan. Het kan best zijn dat ons hoogste rechtscollege de koop nog niet gesloten acht voordat het product bij de kassa op de band gelegd wordt, maar het model dat het recht hier biedt kan nooit echt helemaal op de simpele werkelijkheid van de supermarkt aansluiten (het goederenrechtelijk universum stort al zowat in bij de gedachte wat precies gebeurt bij verkoop van producten die onder eigendomsvoorbehoud aan de supermarkt geleverd zijn). En dat hoeft ook niet, omdat iedere zwerver toch wel begrijpt wanneer ie z'n halve liter open mag trekken.
  maandag 16 februari 2009 @ 01:37:41 #240
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_66107558
Ik heb jou nog niet rond zien lopen
pi_66118564
Hey,

Ik moet nu voor een projectopdracht een beslissing op bezwaar opstellen. De beslissing moet genomen worden naar aanleiding van een advies van de bezwaarschriftencommissie.
Ik ben echter mijn schrift met aantekeningen hierover kwijt. Heb m'n kamer wel drie keer ondersteboven gehaald, het ding is er gewoon niet meer.:{
Dus ik ging op zoek naar een voorbeeld via google. Deze kan ik echter niet vinden. Heeft iemand 'toevallig' een voorbeeld van een beslissing op bezwaar?
Befkoning de eerste.
  maandag 16 februari 2009 @ 14:46:34 #242
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_66119809
Uiteindelijk zijn zowel goederen- als verbintenissenrecht natuurlijk de 'bitches' van het civiele procesrecht, waarin pas echt tot uiting komt welke aanspraak je hebt en hoeverre je daar in rechte iets mee kunt verwezenlijken.
  maandag 16 februari 2009 @ 15:32:50 #243
198365 Morendo
The Real Deal
pi_66121633
quote:
Op zondag 15 februari 2009 20:32 schreef N.i.c.k het volgende:
Ondernemingsrecht daarentegen , ben benieuwd wat zij in de zomer aan zal trekken.
Nou, dat rokje kan niet veel korter worden.
Die Lebenslust bringt dich um.
  maandag 16 februari 2009 @ 23:40:35 #244
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_66143968
quote:
Op maandag 16 februari 2009 01:37 schreef GlowMouse het volgende:
Ik heb jou nog niet rond zien lopen
Ik volg dit semester Strafproces op dinsdagavond, Verbintenissen B op woensdagavond en Environmental Law op donderdagmorgen. En misschien moet ik ook maar eens kijken of ik Grondrechten nog ergens in kan plannen, ik heb me zojuist voor het vaardighedentraject daarvan ingeschreven.
pi_66190538
Nog ex uvt-ers die fiscaal recht hebben gestudeerd en die me kunnen helpen aan hun uitwerkingen van de mastervakken? Oude tentamens zijn ook leuk. Ik zou er erg mee geholpen zijn!
Alvast bedankt!
  vrijdag 20 februari 2009 @ 22:58:09 #246
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_66298382
Huurcontract getekend, maar wil het anuleren...?

Ik zat dit topic te lezen en dacht, "laat ik eens een artikel zoeken dat hier betrekking op heeft". Ik kwam er alleen met mijn kennis van het recht (lees: geen) niet 100% uit. Tips?
Primum non nocere
  vrijdag 20 februari 2009 @ 23:36:30 #247
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_66300001
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 22:58 schreef Florian_ het volgende:
Huurcontract getekend, maar wil het anuleren...?

Ik zat dit topic te lezen en dacht, "laat ik eens een artikel zoeken dat hier betrekking op heeft". Ik kwam er alleen met mijn kennis van het recht (lees: geen) niet 100% uit. Tips?
Huur is een bijzondere overeenkomst die geregeld wordt in Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek (Titel 4). Daarnaast is het een verbintenis, dus gelden ook de algemene regels van Boek 6. En voor het sluiten van deze overeenkomst is een rechtshandeling van TS vereist, waarvoor je teruggrijpt op Boek 3.
  zondag 22 februari 2009 @ 17:31:52 #248
161275 Smash-it
Zelfs m'n naam is mooi
pi_66346146
Morgen mijn eerste tentamen (jeugdrecht) op de UvA.. Ben erg benieuwd!
pi_66372005
Zijn er onder jullie eigenlijk ook een paar die als werkstudent bijvoorbeeld twee dagen in de week op een advocatenkantoor werken? Bevalt dat een beetje?
  maandag 23 februari 2009 @ 15:25:07 #250
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_66375601
Jeetje! Ik was jullie kwijt en nu is er alweer bijna een heel topic vol. Ik heb het niet teruggelezen, als ik iets wereldschokkends gemist heb, verneem ik dat gaarne. Verder vooral een late tvp.
Nulla verba sed acta
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')