abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65030492
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 14:39 schreef Meh7 het volgende:

maar ik weet niet of ze de omstandigheden van destijds hebben meegewogen (1996-1999).
Dat zou uniek zijn. Als dat werkelijk zo is, dan is de HR ongeloofwaardig naar mijn nooit bescheiden mening.
quote:
De Hoge Raad oordeelt zo vaak vaag om de politiek te stimuleren er een uitspraak over te doen. Vooral als de wet (niet meer) duidelijk is over bepaalde zaken. De rechtsprekende macht is geen beleidsmaker. De tweede kamer zal wellicht opnieuw een oordeel moeten geven over hoe wij tegenwoordig over deze dingen denken.
Ik vind de uitspraak van de HR eigenlijk helemaal niet vaag. Er wordt gewoon gezegd: de uitspraak op zich is niet zo zeer strafbaar, maar in het licht van de overige uitingen door anderen komt deze in een strafbare context te staan.

Mind you, ik vind dat een stap te ver. Ik vind dat Janmaat onrecht is aangedaan daarmee. Maar dat neemt niet weg dat ik van mening ben dat je als HR verdomd goed moet motiveren waarom het nu anders zou zijn. Beter nog: constateren dat je in 2003 een verkeerde uitspraak hebt gedaan.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_65030529
Er zijn in de Palestijnse context twee intifada's geweest. Één van 1987 t/m 1993 waarbij zo'n 3000 mensen om het leven kwamen en één van 2000 t/m 2006 waarbij zo'n 6000 mensen om het leven kwamen. De suggestie dat het hier om een geweldloze omroep ging is dan ook absurd.
pi_65030549
Hij is vooral ontstellend dom bezig geweest door de betoging niet te verlaten op het punt dat er antisemitische kreten gebezigd werden. Dat valt hem aan te rekenen.
pi_65030626
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 14:45 schreef Meh7 het volgende:

DS4, ik haal nergens uit je verhaal een nieuwe rechtsregel die door de Hoge Raad is geformuleerd om vergelijkbare zaken mee aan te pakken.
Ik wel. Namelijk dat de context meespeelt in de bewijsvoering.

En dat speelt hier nadrukkelijk. Maar goed, het is aan de rechter om uiteindelijk te concluderen over deze zaak en wat wel en wat niet bewezen kan worden.
  Moderator woensdag 14 januari 2009 @ 14:48:56 #105
236264 crew  capricia
pi_65030655
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 14:46 schreef basilisk het volgende:
Er zijn in de Palestijnse context twee intifada's geweest. Één van 1987 t/m 1993 waarbij zo'n 3000 mensen om het leven kwamen en één van 2000 t/m 2006 waarbij zo'n 6000 mensen om het leven kwamen. De suggestie dat het hier om een geweldloze omroep ging is dan ook absurd.
Dat blijft echter maar een gok en jouw interpretatie. Hij heeft enkel tot opstand opgeroepen. Heeft niets gezegd in die demonstratie over de manier waarop die opstand plaats zou moeten vinden.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator woensdag 14 januari 2009 @ 14:49:39 #106
236264 crew  capricia
pi_65030690
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 14:48 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik wel. Namelijk dat de context meespeelt in de bewijsvoering.

En dat speelt hier nadrukkelijk. Maar goed, het is aan de rechter om uiteindelijk te concluderen over deze zaak en wat wel en wat niet bewezen kan worden.
Hoeveel rechtzaken moeten er al geweest zijn voordat je bij de HR terecht komt? 2 of zo?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65030817
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 14:48 schreef capricia het volgende:

[..]

Dat blijft echter maar een gok en jouw interpretatie. Hij heeft enkel tot opstand opgeroepen. Heeft niets gezegd in die demonstratie over de manier waarop die opstand plaats zou moeten vinden.
Wat zijn precies volgens jouw de aanwijzingen die moeten veronderstellen dat Harry met deze oproep een geweldloze opstand bedoelde, aangezien redelijk algemeen aanvaard is dat een intifada in de context van het Israëlisch-Palestijnse conflict weinig van doen heeft met pacifistische uitingen?
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_65030829
quote:

[..]

Dat blijft echter maar een gok en jouw interpretatie. Hij heeft enkel tot opstand opgeroepen.
Volgens mij hou jij jezelf een beetje voor de gek.
pi_65030892
quote:

[..]

Hij heeft niet 'enkel' tot opstand opgeroepen maar duidelijk het woord intifada uitgesproken. De twee eerdere intifada's laten duidelijk zien wat dat in deze context inhoud.
pi_65030898
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 14:37 schreef DS4 het volgende:
Wat ik heb gelezen is het hoorbaar geroepen, op die wijze dat Van Bommel het kon horen.
Ja, zonder schrijvende pers geen hetze natuurlijk.
quote:
Maar ik verwijs ook even naar de Hoge Raad:
Dat lijkt me wat teveel eer voor dhr Moskowitcz.
quote:
Ja, de uitspraak van de Hoge Raad lezende vind ik dat niet zo gek. En ik ben ook geen fan van Bram, maar hij heeft het recht om aangifte te doen, ongeacht wat hij allemaal heeft uitgespookt.
Uiteraard heeft hij dat recht, omdat hij zich profileert als goede advocaat wordt hij nog serieus genomen ook. Maar dat laat onverlet dat hij onderdeel is van de hetze tegen Van Bommel.
quote:
En het feit dat hij onfrisse cliënten heeft hangt gewoon samen met zijn praktijk. Als je als strafpleiter geen criminelen wil verdedigen houdt het snel op, nietwaar?
Er is nog wel een verschil tussen een advocaat die wordt gebeld wanneer iemand een probleem met justitie heeft en een advocaat die voortdurend contact heeft met zijn vaste clientele. Dat heet een consiglieri.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_65030943
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 14:45 schreef DS4 het volgende:
Er wordt gewoon gezegd: de uitspraak op zich is niet zo zeer strafbaar, maar in het licht van de overige uitingen door anderen komt deze in een strafbare context te staan.
Janmaat deed de desbetreffende uitspraken tijdens een toespraak, tegenover een groep kaalkopjes. Van Bommel loopt mee met een demonstratie en wordt toevallig gefilmd. Voorts vind ik dat de uitspraak van Janmaat op zich zelf staand bezwaarlijker is dan de standaard leus die Van Bommel roept. Verder gaat het in de zaak van Janmaat om een nationale kwestie, hij wordt geacht Nederlanders in Nederland op te hitsen tegenover buitenlanders (racisme). Hoe verhoudt de leus van opstand tegenover een bezetter in een ander - ver - land zich daar tegenover?

Ik denk dat er voldoende verschillen zijn.
  Moderator woensdag 14 januari 2009 @ 14:55:01 #112
236264 crew  capricia
pi_65030973
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 14:52 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Wat zijn precies volgens jouw de aanwijzingen die moeten veronderstellen dat Harry met deze oproep een geweldloze opstand bedoelde, aangezien redelijk algemeen aanvaard is dat een intifada in de context van het Israëlisch-Palestijnse conflict weinig van doen heeft met pacifistische uitingen?
Nee, nu draai je de bewijslast om. Degene die hem aanklaagt zal moeten bewijzen dat het hier om een oproep tot gewelddadige opstand gaat...en niet andersom.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator woensdag 14 januari 2009 @ 14:55:47 #113
236264 crew  capricia
pi_65031012
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 14:52 schreef DrWolffenstein het volgende:

[..]

Volgens mij hou jij jezelf een beetje voor de gek.
Het gaat er niet om wat ik er van denk. Het gaat erom dat degene die hem aanklaagt moet bewijzen...
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65031058
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 14:49 schreef capricia het volgende:

Hoeveel rechtzaken moeten er al geweest zijn voordat je bij de HR terecht komt? 2 of zo?
1 zaak, twee instanties (behoudens uitzonderingen). Maakt dat uit?
pi_65031083
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 14:55 schreef capricia het volgende:

[..]

Nee, nu draai je de bewijslast om. Degene die hem aanklaagt zal moeten bewijzen dat het hier om een oproep tot gewelddadige opstand gaat...en niet andersom.
Jij bent niet degene die zich voor de uitspraken van Van Bommel hoeft te verantwoorden.
De vraag of er aanwijzingen zijn is volledig relevant.
  Moderator woensdag 14 januari 2009 @ 14:57:26 #116
236264 crew  capricia
pi_65031106
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 14:56 schreef DS4 het volgende:

[..]

1 zaak, twee instanties (behoudens uitzonderingen). Maakt dat uit?
In zoverre dat het dan wat langer duurt...voordat we een uitspraak van de HR hebben.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65031147
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 14:49 schreef capricia het volgende:

[..]

Rb, Hof. Evt kan het sneller (sprongcassatie).
  Moderator woensdag 14 januari 2009 @ 14:59:17 #118
236264 crew  capricia
pi_65031198
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 14:56 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Jij bent niet degene die zich voor de uitspraken van Van Bommel hoeft te verantwoorden.
De vraag of er aanwijzingen zijn is volledig relevant.
Gaat het om aanwijzingen of om bewijzen?
Lijkt me wel een verschil...
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65031317
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 14:53 schreef Weltschmerz het volgende:

Ja, zonder schrijvende pers geen hetze natuurlijk.
Laten we het er op houden dat het aan de rechter is om het bewijs te wegen.
quote:
Dat lijkt me wat teveel eer voor dhr Moskowitcz.
Die heeft vaker met de Hoge Raad te maken gehad dan jij vermoed ik, maar goed...
quote:
Uiteraard heeft hij dat recht, omdat hij zich profileert als goede advocaat wordt hij nog serieus genomen ook. Maar dat laat onverlet dat hij onderdeel is van de hetze tegen Van Bommel.
Tsja, hoge bomen vangen veel wind zeggen ze wel eens. Als publiek persoon krijg je snel een draai om je oren. Daar moet je rekening mee houden en als je dat niet doet heb je pech.

Ik vind "hetze" overigens een overstatement.
quote:
Er is nog wel een verschil tussen een advocaat die wordt gebeld wanneer iemand een probleem met justitie heeft en een advocaat die voortdurend contact heeft met zijn vaste clientele. Dat heet een consiglieri.
We zitten hier niet in Italië en hoewel ik recentelijk de Godfatherreeks op Blu-ray heb gekocht moet ik toch even lachen om deze term in een serieuse discussie.

Maar het adviseren van cliënten in strafrechtelijke zaken is wel klachtwaardig... dat laat wel onverlet dat ook hij alle recht heeft om aangifte te doen.
pi_65031475
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 14:54 schreef Meh7 het volgende:

Janmaat deed de desbetreffende uitspraken tijdens een toespraak, tegenover een groep kaalkopjes. Van Bommel loopt mee met een demonstratie en wordt toevallig gefilmd.
Van Bommel liep voorop hoor. En het is verder juridisch niet zo heel interessant als ik naar de uitspraak van de HR kijk.
quote:
Voorts vind ik dat de uitspraak van Janmaat op zich zelf staand bezwaarlijker is dan de standaard leus die Van Bommel roept.
Dat mag jij vinden, maar dat ben ik niet met je eens. Ik vind ze beiden niet getuigen van goede smaak zeg maar en beiden zijn in minder en meer kwalijke zin uit te leggen.
quote:
Verder gaat het in de zaak van Janmaat om een nationale kwestie, hij wordt geacht Nederlanders in Nederland op te hitsen tegenover buitenlanders (racisme). Hoe verhoudt de leus van opstand tegenover een bezetter in een ander - ver - land zich daar tegenover?
Er wonen echt Joden in Nederland. Je mag ook niet in een pro-Israël demonstratie oproepen tot het vermoorden van alle Palestijnen.
quote:
Ik denk dat er voldoende verschillen zijn.
Ik niet. En de rechter beslist.
pi_65031507
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 14:55 schreef capricia het volgende:

Precies, maar zijn probleem zal zijn dat de context mag worden gebruikt om het bewijs rond te krijgen.
pi_65031571
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 14:57 schreef capricia het volgende:

In zoverre dat het dan wat langer duurt...voordat we een uitspraak van de HR hebben.
Maar de vraag is of het daar ooit komt. Wie weet laat hij het bij een evt. veroordeling er wel bij zitten. Of het OM bij een vrijspraak.
pi_65031719
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 14:59 schreef capricia het volgende:

[..]

Gaat het om aanwijzigen of om bewijzen?
Lijkt me wel een verschil...
Ik stel een vraag aan jou waarmee ik niet verwacht dat je daarmee de verdediging van Harry gaat voeren.
Ik ben benieuwd of er zaken bekend zijn die wijzen in de richting dat de oproep geweldloos bedoeld is.
Het gaat per slot van rekening om interpretatie, was jouw bewering.
Welke zaken zijn er van Harry bekend die de interpretatie over dit begrip de richting van geweldloosheid laten wijzen? Vooralsnog is in de context van dit conflict vrij algemeen aanvaard dat intifada geweld betekent.
Voor het tegengewicht is het wel belangrijk als er wat zaken tegenover worden gesteld.

Dat is hetgeen ik vroeg. Ik had alleen niet zo'n defensieve tegenreactie verwacht.
  Moderator woensdag 14 januari 2009 @ 15:12:43 #124
236264 crew  capricia
pi_65031800
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 15:06 schreef DS4 het volgende:

[..]

Precies, maar zijn probleem zal zijn dat de context mag worden gebruikt om het bewijs rond te krijgen.
Toch lijkt het me heel moeilijk om dat als bewijs rond te krijgen.
De uitspraak in die zaak van Janmaat vind ik maar zozo. Beetje magertjes, en ik was het er ook niet helemaal mee eens (maar ja...wie ben ik.. ). Ik vind dat Janmaat daarmee tekort werd gedaan. Hij werd in zijn tijd ook erg stevig aangepakt. In zijn beroep (europees geloof ik), heeft hij ook als argument aangevoerd dat Bolkestein en Fortuijn veel extremere uitlatingen gedaan hebben en daar niet voor veroordeeld waren. Hij is toen zelf echter overleden en er is dus nooit een uitspraak gedaan in zijn beroep.
Het is mij wel duidelijk dat de tijden veranderd zijn. Dat wat Janmaat toen niet mocht zeggen, nu wel gezegd mag worden. Shifting balances.
Daarom is het een interessante casus die hier nu ligt!
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65031972
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 14:58 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Rb, Hof. Evt kan het sneller (sprongcassatie).
Mocht HvB nou veroordeeld worden, en niet in beroep gaan. Bestaat er dan ook zoiets als hoger beroep in belang der wet. Zoals er ook cassatie in belang der wet bestaat. (Art.78 Wet RO, dacht ik.) Of is dat dan automatisch sprongcassatie?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')