Maatschappij?
KLM
Toestel?
Boeing Fokker 5- (DUS-AMS)
Boeing 747-400 (AMS-BKK)
Boeing 747-M (Combi) BKK-AMS)
Traject?
Dusseldorf - Amsterdam - Bangkok - Amsterdam
Prijs?
425 Euro retour
Vertraging?
Op de heenreis 30 minuten doordat wij moesten wachten op de transferpassagiers, waaronder ik dus, want als het vliegtuig vanaf Amsterdam wel stipt om 20.45 was weggegaan waren er nog teveel lege plaatsen en had ik in een hotel moeten verblijven.
Op de terugweg 1 uur en 30 minuten, wat perfect was, aangezien ik op deze manier mijn aansluitende vlucht naar Dusseldorf zou missen. (En KLM doet wat moeilijk als je eerder uitstapt, echter, ze kunnen mij niet dwingen met een andere vlucht te gaan als door hun toedoen een eerdere connectie niet is gehaald, en zo kon ik na 30 minuten zonder veel gezeur mijn koffer in Amsterdam krijgen, anders doen ze wat lastiger*). Daarnaast kreeg je per persoon een voucher van 200 THB, en dat kan je mooi gebruiken voor een maaltijd in Bangkok
* Sowieso heeft het personeel in Bangkok de opdracht om de koffer naar de eindbestemming te zenden, KLM wil natuurlijk voorkomen dat passagiers teveel gebruik gaan maken van goedkope tickets met vertrek van andere luchthavens en dan op de terugweg eerder uitstappen.
Bezetting?
100% Heenreis (Economy Klasse/ Business Klasse)
100% Terugreis (Economy Klasse) 6 plaatsen vrij in de business klasse bij boarding complete, maar die zullen ongetwijfeld opgevuld zijn door KLM personeel na vertrek).
Vriendelijk personeel?
Op de heenweg goed. Hoewel de stewardess een fout maakte met het uitdelen van de speciale maaltijden, de ochtendmaaltijd verwisselde met het diner. Al maakt dat in mijn geval niet zoveel uit aangezien ik een fruitmaaltijd heb.
Op de terugweg was er een stewardess die niet weet wat een gangpad plaats bij het uitdelen van speciale maaltijden is, en in een nachtvlucht gaat vragen of de stoel weer omhoog kan tijdens de maaltijdservice, snel gecorrigeerd overigens door een wat jongere steward die aangaf dat dat echt niet kan, iedereen zit zo, en het heeft geen zin om de stoel naar voren te doen, degene die voor mij zit op een nachtvlucht hoeft dat ook echt niet te doen.
Lekker eten?
Ik had een fruitmaaltijd, en die zijn over het algemeen goed, daarnaast krijg je voldoende drinken aangeboden, en kan je eventueel wat extra's halen in de Galley. (Ze komen in de nacht ook langs met dienbladen, maar als je iets anders wilt kan je dat vragen of zelf halen).
Entertainment?
Tja.... KLM is wel begonnen met het upgraden van de 747-serie, maar hoewel het entertainmentkastje onderin al is aangebracht om deze ook daadwerkelijk uit te rusten met een dergelijk systeem en de schermen (nu nog plastic) al achter de stoffering zijn aangebracht, is het nog niet actief.
Dus ben je veroordeeld tot af en toe een waar ben je nu kaartje en niet te volgen films of serie's....
In de Fokker 50 kon ik 30 minuten lang genieten van een niet al te hoge snelheid over Nederland te vliegen.
Algehele indruk?
KLM blijft wel een degelijke maatschappij, met online check-in en de mogelijkheid om dit 30 uur van te voren te doen, en ook vooraf al manage mijn boeking de stoelen al uit kunnen kiezen is gewoon goed.
Het eten, in mijn geval speciale maaltijden, waren prima, en de verzoring is goed.
De beenruimte is natuurlijk niet super goed, maar ik had in alle gevallen een gangpadplaats, alhoewel ik wel tegen de stoel voor mij aankwam, in vergelijking met Finnair, Thai Airways of Air Asia X welke ik dit jaar ook heb genomen is KLM daadwerkelijk slechter in dat opzicht, maar weer gelijk aan Air Berlin.
Wel vliegt KLM relatief snel, een 747 is gewoon een wat betere keus op zo'n lange afstand dan een Airbus 330 of 340.
Iets over de luchthavens?
Dusseldorf is goed te bereiken via de ICE vanaf Utrecht, en hoe laat ik er ook kom, het is er nooit druk, dus ben je zo ingechecked.
Veiligheidscontrole is een beetje pietluttig als het gaat om vloeistoffen, die moeten bij elkaar zitten, terwijl op Schiphol of op Bangkok er niet naar gekeken wordt, wel zijn er voldoende securityscanners in gebruik zodat er maximaal 3 of 4 mensen voor je staan.
Met een Fokker 50 aankomen op Schiphol betekent met de bus naar de Schengen-terminal (ABC-pier), en dan moet je nog een eind lopen naar de internationale terminal, er stond daar een belachelijk lange rij tussen Schengen en Non-Schengen, waardoor ik maar via de bagagehal naar buiten liep om via Terminal 2 naar de Non-Schengen terminal te gaan. Anders dan dat is connecten via Schiphol als ze wat meer mensen zouden inzetten bij de paspoortcontrole goed te doen.
Bangkok airport heeft tegenwoordig de securitycontrole direct achter de paspoortcontrole geplaatst, zodat je tenminste nog een flesje water kunt kopen om aan boord mee te nemen.
(Vanuit een professioneel oogpunt heb ik wel moeite met deze maatregel, en getuige de extra controlevereisten voor Qantas, BA en EL AL alsnog bij de gate ben ik niet de enige, dit is wel een vooruitgang op passagiersgebied.
Tevens zijn de stoelen bij de gate nu uitgerust met kussentjes, zodat je niet meer op een hele koude stoel zit, het enige nadeel is dat ze toch vonden dat de passagier zich toch niet te comfortabel moest voelen en ook extra aircon-units bij de gate geplaatst hebben zodat het alsnog belachelijk koud wordt.
(En nee, er is geen logica om de aircon op 20 graden te zetten rond middernacht, of om welke tijd dan ook).
[ Bericht 2% gewijzigd door ozzietukker op 04-11-2009 20:31:30 ]
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.