quote:Op zondag 11 januari 2009 12:50 schreef MariaEtcetera het volgende:
[..]
Wat betreft artsen: ik denk dat die een zekere arrogantie (als je het zo wilt noemen) MOETEN hebben, vanwege de zware beslissingen die hen soms ten deel valt. Als je in een crisissituatie je hoofd koel moet houden en moet beslissen wat het beste zou KUNNEN zijn voor je patiënt, moet je behoorlijk stevig in je schoenen staan en zeker een goed idee hebben van je eigen kunnen. Ik denk dat het niet zo zwart-wit is dat er een 'juiste' keuze is die alleen gevonden moet worden - soms laten tijd en omstandigheden dit niet toe en zal de 'best mogelijke' beslissing genomen moeten worden, en zo'n arts zal dan naar eigen kunnen zo goed mogelijk moeten handelen om de boel tot een zo goed mogelijke afloop te laten komen.
Verder ga ik er gewoon maar van uit dat artsen gewoon mensen zijn en dus een razend schuldgevoel zouden oplopen als zij iets heul stoms doen omdat ze niet opletten![]()
Misschien heb ik ook wel teveel ziekenhuis-series gekeken
Waarom denken dat ze minder moeite voor je zouden doen als je donor bent?quote:Op zondag 11 januari 2009 12:49 schreef Greys het volgende:
[..]
Oke, dat is goed om te weten, daar twijfelde ik dus aan: Weten de doktoren wel of niet dat je donor bent als ze met je bezig zijn. Maar dat weten ze dus helemaal niet op dat moment.
HIER zouden ze dus eens op moeten hameren, als men mensen wil overhalen om donor te worden.quote:Op zondag 11 januari 2009 12:51 schreef Beessie-Jen het volgende:
[..]
neej dat staat niet eens in je medisch dossier.
pas na de beslissing om de behandeling te staken, vragen wij aan de familie om ze weten of iemand donor was/ is, en als zij dit niet weten kan het opgevraagd worden, of laten wij de beslissing aan de familie.
maar dit is dus allemaal NA de beslissing om te staken met behandelen....
Daarmee haal ik een vriendin van me aan, die als neuroloog dagelijks met neurochirurgen om gaat. Van haar heb ik verhalen gehoord waardoor m'n nekharen overeind gaan staan en van haar komt de uitspraak dat neurochirurgen denken dat ze God zijn.quote:Op zondag 11 januari 2009 12:44 schreef Beessie-Jen het volgende:
en de opmerking; dat artsen denken dat ze GOD zijn, schiet mij echt in het verkeerde keelgat...(dan heb je dus echt niet door, wat de functie van arts inhoudt)
Yee-haw.quote:Op zondag 11 januari 2009 12:53 schreef Beessie-Jen het volgende:
[..]
nou dit komt in elk geval wel aardig bij de realiteit in de buurt
Hm. Dit vind ik een lastig gestelde vraagquote:Op zondag 11 januari 2009 12:53 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Waarom denken dat ze minder moeite voor je zouden doen als je donor bent?
Je moet juist een soort van in leven worden gehouden om geschikt te zijn dus ik denk juist dat ze meer tijd er in zouden steken om je hart op gang te krijgen etc.
ja ik denk dat veel mensen ook niet weten hoe het in de praktijk allemaal gaat. Best jammer eigenlijk....quote:Op zondag 11 januari 2009 12:54 schreef Greys het volgende:
[..]
HIER zouden ze dus eens op moeten hameren, als men mensen wil overhalen om donor te worden.
Want dat vroeg ik (en velen met mij, dat weet ik zeker) me echt af, of dat in je medisch dossier staat.
Maar zoals jij het hier precies uitlegt, zo zouden ze dat eens in de voorlichting moeten gebruiken, want m.i. is daar nog véél te veel onduidelijkheid over! En zolang dat niet duidelijk is vind ik het niet zo gek dat mensen toch een tikkie huiverig zijn om dat formulier te ondertekenen.
wereldreis, helaas..quote:Op zondag 11 januari 2009 13:00 schreef BlaatschaaP het volgende:
Leuk! Ergens relatief binnenkort al of bedoel je tijdens jullie wereldreis?
wat hier wel mis is gegaan in elk geval: de keus bij de echtgenoot neerleggen! de keuze om te stoppen met een behandeling en of inschatting maken van medisch zinvol/ zinloos handelen is altijd aan de arts en die hoort NOOIT de beslissing aan familie te geven.quote:Op zondag 11 januari 2009 12:55 schreef loveli het volgende:
[..]
Daarmee haal ik een vriendin van me aan, die als neuroloog dagelijks met neurochirurgen om gaat. Van haar heb ik verhalen gehoord waardoor m'n nekharen overeind gaan staan en van haar komt de uitspraak dat neurochirurgen denken dat ze God zijn.
Mijn collega is z'n geheugen van voor het ongeluk compleet kwijt. Hij heeft tijdens zijn herstel een tweetal zelfmoordpogingen gedaan, waar hij nu ook niets meer van weet. Hij heeft in het eerste jaar na zijn herstel een hersenbloeding gehad, waardoor hij weer een deel van zijn geheugen kwijtraakte.
Feit is wel dat de grafiek van zijn hersenactiviteit een horizontale lijn was. En dat de neurochirurg met een aantal collega's zijn (toch al getraumatiseerde) vriendin ijskoud de keus voorlegde om over 24 uur de stekker eruit te trekken. Dat vind ik not done, 5 witte jassen tegenover een vrouw.
Korte tijd later veranderde opeens de hersenactiviteit en is mijn collega vrijwel volledig hersteld.
bedanktquote:Op zondag 11 januari 2009 13:02 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
BJ, wat is het toch handig dat bij dit soort kost er vaak wel iemand is die er mee te maken heeft door werk ofzo. En wat leg je het allemaal goed uit en je ziet dat je zo toch wel vooroordelen weg kan nemen.
Ja, ben eens drie weken rondgereden. San Franscisco als start- en eindpunt, en dan een ronde door de omgeving, langs allerlei prachtige landschappen, nationale (en kleinere) parken.quote:Op zondag 11 januari 2009 12:56 schreef BlaatschaaP het volgende:
Wie van jullie is er wel eens in de VS geweest?
M'n vriend en ik zijn langzaam begonnen onze zomervakantie te gaan plannen. We gaan dan met een auto touren door de VS en aangezien we allebei natuurverslaafden zijn hebben we besloten ons (dit keer) enkel te richten op natuurparken en andere prachtige natuur. Dus geen New York, Las Vegas of andere steden. Iemand nog tips? Er zijn zoveel opties
.
Fotoooooooooo straks en ik ben benieuwd hoe het smaaktquote:Op zondag 11 januari 2009 13:05 schreef Aventura het volgende:
Er staat een (hopelijk) heerlijke cheesecake in mijn oven! Wel een foutje gemaakt, ik heb achteraf denk ik veel eveel vanille-essence gebruikt. Op het flesje stond 10-20 ml voor 1 liter gebak. Maar ik heb er zeker 40 ml ingetieft! Oh well...Wegaan het zien!
Ik ga voor je duimen!quote:Op zondag 11 januari 2009 13:05 schreef Aventura het volgende:
Er staat een (hopelijk) heerlijke cheesecake in mijn oven! Wel een foutje gemaakt, ik heb achteraf denk ik veel eveel vanille-essence gebruikt. Op het flesje stond 10-20 ml voor 1 liter gebak. Maar ik heb er zeker 40 ml ingetieft! Oh well...Wegaan het zien!
Zo diep ging m'n collega er niet op in, grote kans dat 'ie dat vergeten isquote:Op zondag 11 januari 2009 13:02 schreef Beessie-Jen het volgende:
[..]
wat hier wel mis is gegaan in elk geval: de keus bij de echtgenoot neerleggen! de keuze om te stoppen met een behandeling en of inschatting maken van medisch zinvol/ zinloos handelen is altijd aan de arts en die hoort NOOIT de beslissing aan familie te geven.
en wat hier ook niet klopt: hersenactiviteit meet je op meerdere manieren, als er alleen een EEG gemaakt is, dan heb je niet volledig hersendood vast kunnen stellen,
hiervoor moet je meerdere (wettelijk vastgestelde) onderzoeken doen; met name SSEP en een koudwatertest.
Misschien dat die tests nadien gedaan zijn en daaruit WEL hersenactiviteit bleek?
Yosemite!!quote:Op zondag 11 januari 2009 12:56 schreef BlaatschaaP het volgende:
Wie van jullie is er wel eens in de VS geweest?
M'n vriend en ik zijn langzaam begonnen onze zomervakantie te gaan plannen. We gaan dan met een auto touren door de VS en aangezien we allebei natuurverslaafden zijn hebben we besloten ons (dit keer) enkel te richten op natuurparken en andere prachtige natuur. Dus geen New York, Las Vegas of andere steden. Iemand nog tips? Er zijn zoveel opties
.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |