Juist, ziehier waarom een ja-tenzij-systeem niet speciaal meer donoren oplevert. Als de dooie JA heeft laten registreren wordt dat gewoonlijk gevolgd, maar als er geen wens is vastgelegd werkt dat in een ja-tenzij-systeem niet speciaal positief. Niet positiever dan de situatie als in NL, waarbij bij geen-vastgelegde wens (dus geen NEE), er bij geschikte omstandigheden aan de nabestaanden gevraagd wordt wat zij willen.quote:Op zondag 11 januari 2009 12:22 schreef Beessie-Jen het volgende:
[..]
Toestemming
De procedure voor orgaan- en weefseldonatie mag alleen in gang worden gezet als daar uitdrukkelijk toestemming voor is. Dat kan op 3 manieren:
1.
De overledene heeft zelf 'Ja' laten registreren in het Donorregister.
2.
Is de wil van de overledene niet bekend of heeft hij zijn nabestaanden in het Donorregister aangewezen om over donatie te beslissen, dan krijgen zij de donatievraag voorgelegd.
3.
De overledene heeft via het register een persoon aangewezen de toestemming al dan niet te geven.
Is er toestemming, dan meldt de arts die de dood heeft vastgesteld, de overledene aan als donor bij het orgaancentrum.
Wensen respecteren
Als de overledene zelf toestemming tot donatie heeft gegeven, zal de arts de nabestaanden daarover inlichten. Gezien de gevoeligheid van het onderwerp zal de arts serieus rekening houden met ernstige emotionele bezwaren van de nabestaanden. De praktijk wijst echter uit dat nabestaanden zoveel mogelijk de wens van hun overleden dierbare respecteren. De familie tracht in de geest van de overledene te handelen.
Dat geeft niet. Sinds het digitaal wordt geregistreerd kunnen ze het zo opzoeken.quote:Op zondag 11 januari 2009 12:31 schreef Totziens het volgende:
Ik heb een paar weken geleden zo'n donorcodicil aangevraagd en ontvangen maar ben 'm nu alweer kwijt *rommelkont*
naar mijn eigen ervaring is dat totaal niet realistisch...quote:Op zondag 11 januari 2009 12:28 schreef cinnamongirl het volgende:
Het klinkt stom maar ik ben bang dat artsen eerder geneigd zijn iemand te laten sterven als hij donor is. Dit omdat er, naast het in leven houden van een patient, allerlei andere belangen zijn (prestige, geld).
Ik heb zeker teveel naar ziekenhuisseries gekeken?
Och oeps ik zeg t verkeerd denk ik, ik had een formulier aangevraagd waar ik op kon aangeven wat ik wil 'doneren' aan anderen als ik er niet meer ben. Ik ben dus nog steeds geen donor.quote:Op zondag 11 januari 2009 12:32 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Dat geeft niet. Sinds het digitaal wordt geregistreerd kunnen ze het zo opzoeken.
Yes, al paar dagenquote:Op zondag 11 januari 2009 12:37 schreef Goodbye het volgende:
Heb je er ook last van?
Hmm schoonfamilie komt hier binnenwandelen. Ga maar even naar beneden
Aw, nog steeds?quote:Op zondag 11 januari 2009 12:39 schreef Greys het volgende:
Het is Puppeldaggggggggggggggggg!
Maar SHE is ziek
Dat is ook het enige dat mij nog tegenhoudt donor te wordenquote:Op zondag 11 januari 2009 12:33 schreef Beessie-Jen het volgende:
[..]
naar mijn eigen ervaring is dat totaal niet realistisch...
ik merk bij onze artsen pas gekeken wordt naar donatie, wanneer iemand eigenlijk al opgegeven is. (dus hersendood oid)
ik denk idd dat het verhaal wel een beetje anders is dan dat het nu geschetst wordt, het is wel vaker zo dat er leuke verhalen rond gaan, omdat mensen inhoudelijk niet weten waar ze het over hebben....(dat bedoel ik niet verkeerd, maar zulke situaties zijn heel moeilijk om over te oordelen als je zelf niet de kennis en kunde hebt).quote:Op zondag 11 januari 2009 12:39 schreef loveli het volgende:
Een collega van me heeft een paar jaar geleden een ernstig scooterongeluk gehad. Tegen beter weten in hebben ze 'em opgelapt met schroefjes om z'n oogkas bij elkaar te houden. Na een paar weken legden de artsen de situatie uit aan z'n vriendin: Er is al zo lang geen hersenactiviteit, we verwachten niet dat er nog verandering in gaat komen. Het lijkt ons het beste om over 24 uur de stekker eruit te trekken.
Mijn collega is inmiddels weer volledig aan het werk. Natuurlijk is het verhaal wat langer en gecompliceerder, maar als het aan zijn artsen had gelegen was hij er niet meer geweest. Dat maakt mij bang voor artsen (in dit geval neurochirurgen) die denken dat ze God zijn.
Waarschijnlijk niet.quote:Op zondag 11 januari 2009 12:40 schreef MariaEtcetera het volgende:
[..]
Aw, nog steeds?Gaat ze dan wel mee?
ik weet niet hoe het in andere ziekenhuizen gaat, dus dat is moelijk om daar uitspraken over te doen.quote:Op zondag 11 januari 2009 12:41 schreef Greys het volgende:
[..]
Dat is ook het enige dat mij nog tegenhoudt donor te worden
Dat ik daar ook een beetje bang voor ben. Want dat zéggen ze wel, dat ze daar pas naar kijken als iemand eigenlijk al opgegeven is... maar omdat dat woordje 'eigenlijk' er staat denk ik dan weer.... brrrrr!
Hoezo EIGENLIJK opgegeven? En niet helemaal opgegeven? Snap je wat ik bedoel?
Ik heb heel stiekem altijd een piepklein beetje angst gehad dat ze bij een donor misschien net nog even niet die allerlaatste poging zullen doen
en daar ben ik het helemaal mee eensquote:Op zondag 11 januari 2009 12:41 schreef BlaatschaaP het volgende:
Mensen maken fouten. Ik probeer vooral bij doctoren er altijd maar vanuit te gaan dat ze echt elke dag 100% hun best doen om mensenlevens te redden, maar gewoon niet genoeg verstand hebben van de wetenschap en te menselijk zijn om volledig juiste beslissingen te nemen. Ik denk of hoop dat dat niet komt door hun arrogantie..
Oke, dat is goed om te weten, daar twijfelde ik dus aan: Weten de doktoren wel of niet dat je donor bent als ze met je bezig zijn. Maar dat weten ze dus helemaal niet op dat moment.quote:Op zondag 11 januari 2009 12:47 schreef Beessie-Jen het volgende:
[..]
ik weet niet hoe het in andere ziekenhuizen gaat, dus dat is moelijk om daar uitspraken over te doen.
maar bij ons, komt het gesprek pas op donatie, wanneer de beslissing om te staken met de behandeling. (want medisch zinloos) al is gevallen..
en dan wordt er pas gekeken of iemand al of dan niet geschikt is als donatiekandidaat....
dus eerst de beslissing helemaal los van het feit wel of geen donor... want dat wordt sowiezo pas achteraf bekeken (of iemand donor is weten wij helemaal niet ??)
Ik help je hopen!quote:Op zondag 11 januari 2009 12:44 schreef Greys het volgende:
[..]
Waarschijnlijk niet.
Maar ik hoop nog op een klein wonder
neej dat staat niet eens in je medisch dossier.quote:Op zondag 11 januari 2009 12:49 schreef Greys het volgende:
[..]
Oke, dat is goed om te weten, daar twijfelde ik dus aan: Weten de doktoren wel of niet dat je donor bent als ze met je bezig zijn. Maar dat weten ze dus helemaal niet op dat moment.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |