quote:
Het bestel
Bert Wagendorp
Volgens minister Plasterk is het helemaal niet erg dat er negen enthousiaste jonge omroepen klaar staan om toe te treden tot het publieke bestel, waarbinnen momenteel al 22 zendgemachtigden actief zijn. De minister zei dat hij juist blij was dat er zoveel interesse is voor een plekje op het Mediapark.
Henk Hagoort van de Raad van Bestuur van de Publieke Omroep is niet zo blij. Hij vindt het te druk worden in het bestel. Als GeenStijl.tv komt, zou bijvoorbeeld de NCRV moeten verdwijnen, zei Hagoort (voorheen EO).
Maar daarvan kon geen sprake zijn, zei Plasterk.
Met vijftigduizend leden à 5,72 euro per jaar kun je in Nederland een aspirant-omroep beginnen. Heb je die dan ben je spekkoper en stromen de miljoenen binnen.
Geen wonder dat de kandidaten in de rij staan. Gezien de rijke beloning die wacht na een kleine inspanning en het blije welkom van minister Plasterk, zou je nog veel méér interesse verwachten.
Eigenlijk vraag ik me af waarom wij van de Volkskrant nog geen aanvraag hebben ingediend.
nog geen aanvraag hebben ingediend.
Wij zitten maar te klooien met die kleine schermpjes op internet, terwijl we maar vijftigduizend abonnees hoeven te vragen 5,72 over te maken en Hilversum kan de borst natmaken.
Volkskrant.tv en binnen drie jaar, net als Omroep Max, achttien miljoen per jaar van de minister in de pocket. En daar hoef je dus echt helemaal niks voor te kunnen, dat zie je wel aan Omroep Max.
En zijn wij soms minder dan Piep! (nieuwe dierenomroep), De Vrije Omroep (nieuwe vrije omroep), Zenit Omroep (nieuwe moslimomroep), Omroep C (nieuwe cultuuromroep), Indigo Radio (nieuwe spirituele omroep), PON (nieuwe populistenomroep), OZ (nieuwe homoomroep) of GeenStijl.tv (nieuwe nodeloos kwetsen-omroep)?
Natuurlijk niet. Vroeger was tv-maken een vak, maar dat is allang niet meer zo. Cameraatje kopen, op een minister afstappen, vragen of ze een spindoctor heeft, er achteraan blijven lopen en hoppatee, je bent al bijna ‘TV-moment van Het Jaar’. Dus dat is goed te doen.
En je bent ook meteen lid van de zelffelicitatiedienst.
‘Wat was het Beste Programma van het Jaar?’
‘Dat was het programma Het TV-moment van het Jaar.
Zat trouwens een heel leuk moment in, dat volgend jaar best wel eens TV-moment van het Jaar zou kunnen worden!’
Ik zou zeggen: alle mannen met een raar hoedje op verenigt u, en begin ook een omroep. Dat is gezellig, je komt nog eens met je hoedje op tv, en minister Plasterk wordt lid, want die heeft ook vaak een raar hoedje op.
Ook tegen alle kievietseierenzoekers, voormalige zelfstandige melkboeren en kruideniers en oppasmoeders zou ik willen zeggen: denk eens aan een eigen omroepje.
Tegen de christelijke homo’s van Onze Weg, die geen subsidie meer krijgen van minister Plasterk: begin een eigen omroep. Er zijn vast wel vijftigduizend christelijke homo’s en de subsidies in Hilversum zijn veel hoger.
Ik denk dat dit Plasterks geheime agenda is: honderden omroepen, tot de totale krankzinnigheid van het bestel eindelijk tot ons doordringt en wij kijkers hem op onze knieën smeken ons te verlossen en ons van één (1) publieke omroep te voorzien.
Mannen met een raar hoedje op, begin toch een omroep