Niet dus.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 22:32 schreef Shitney het volgende:
Al brengen mensen wél hun kinderen vijf dagen per week naar de crèche, dan wil dat toch nog steeds niet zeggen dat ze niet over kinderen krijgen hebben nagedacht? Nogal aanmatigend om als kinderloze te stellen dat die mensen hun kinderen niet zo veel te bieden hebben of niet geschikt zijn voor het ouderschap. Ze hebben in ieder geval meer te bieden dan die types die ze niet willen, of niet soms?
Dat is het toch per definitie? Waarom 'neemt' een mens een kind? Dat is om een eigen behoefte te bevredigen, namelijk de kinderwens. Het is per definitie een egoïstische daad.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 20:41 schreef Vitalogy het volgende:
Het enige waar ik van ga steigeren is dat het egoïstisch zou zijn (van jezelf ja ik dat heb ik begrepen) als je een kind zou krijgen door de situatie in de wereld.
Een uitspraak die ik persoonlijk heel begrijpelijk vind. Net zoals motorbloempje zou ook ik nog eerder kiezen voor adoptie dan eigen kinderen. Die kinderen zijn al op de wereld en behoeven dus zorg. Als je van mening bent dat dit bestaan onprettig is, dan is het onlogisch om nieuwe levende wezens er mee op te zadelen en dus plant je je niet voort.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 20:12 schreef Vitalogy het volgende:
[..]
DOE NORMAAL!!!!
Wat is dat dan voor een idiote uitspraak?
quote:Op zaterdag 10 januari 2009 20:14 schreef motorbloempje het volgende:
Een ieder die de wereld anders en mooi ziet staat het vrij om zich tot in den treure voort te planten, net zolang tot de kut zo uitgelubberd is dat ze het 7e kind er met een netje binnen moeten houden omdat het er anders zo uit zou floependat zal mij toch een rotzorg zijn?
Waarom zou je het eerste wel moeten hebben?quote:Op zaterdag 10 januari 2009 21:33 schreef waht het volgende:
Ben je niet in orde als je geen kinderen wilt?
Of je in orde bent weet ik niet. Maar geen kinderen willen hoeft echt niet direct te betekenen dat je niet in orde bent. Voortplantingsdrang is iets heel anders dan kinderwens. Het eerste zou je wel moeten hebben, het tweede niet.
Dat is niet de zin van het leven. Het leven kent geen zin. Het is de werking van het leven, of dat wordt althans aangenomen.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 22:47 schreef carlotta het volgende:
maarja de zin van het leven is nu eenmaal het reproduceren van de genen
wetenschappelijk biologisch gezien dan
Mensen die kinderen krijgen omdat ze graag kinderen willen en vervolgens die kinderen voornamelijk dumpen bij een crèche of bij hun ouders en/of gastouders, die hebben er wellicht over nagedacht, maar er weinig van begrepen. Ik zie die mensen vooral als mensen die graag alles willen hebben wat maatschappelijk als ideaal worden gezien. Maar kinderen mogen vooral niet hun eigen leventje in gevaar brengen. Hun carrière en dergelijke. Oh nee, dat zou echt een ramp zijn.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 22:32 schreef Shitney het volgende:
Al brengen mensen wél hun kinderen vijf dagen per week naar de crèche, dan wil dat toch nog steeds niet zeggen dat ze niet over kinderen krijgen hebben nagedacht? Nogal aanmatigend om als kinderloze te stellen dat die mensen hun kinderen niet zo veel te bieden hebben of niet geschikt zijn voor het ouderschap. Ze hebben in ieder geval meer te bieden dan die types die ze niet willen, of niet soms?
Hoezo?quote:Op zaterdag 10 januari 2009 20:51 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat egoïstisch, net als de keuze om ze niet te nemen.
Helemaal mee eens.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 23:03 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Mensen die kinderen krijgen omdat ze graag kinderen willen en vervolgens die kinderen voornamelijk dumpen bij een crèche of bij hun ouders en/of gastouders, die hebben er wellicht over nagedacht, maar er weinig van begrepen. Ik zie die mensen vooral als mensen die graag alles willen hebben wat maatschappelijk als ideaal worden gezien. Maar kinderen mogen vooral niet hun eigen leventje in gevaar brengen. Hun carrière en dergelijke. Oh nee, dat zou echt een ramp zijn.
Als je op die manier gaat redeneren dan is elke vorm van altruïsme per definitie een vorm van langzame zelfvernietiging.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 22:57 schreef servus_universitas het volgende:
Dat is het toch per definitie? Waarom 'neemt' een mens een kind? Dat is om een eigen behoefte te bevredigen, namelijk de kinderwens. Het is per definitie een egoïstische daad.
Zie, daar heb je het alquote:Op zaterdag 10 januari 2009 23:01 schreef servus_universitas het volgende:
Dat is niet de zin van het leven. Het leven kent geen zin.
Dit is echte liefdequote:Op zondag 11 januari 2009 00:03 schreef Maeghan het volgende:
Ik heb in ieder geval weer even hard gelachen om dat stukje van Midas Dekkers. Verder ga ik hier maar niet te diep op de zaken in. Je kunt het als vrouw zonder kinderwens namelijk nooit goed doen bij de moederkloeken, dus ik ga niet eens een poging doen om wat dan ook uit te leggen. Ik wil geen kinderen en ik vind kinderen niet leuk - op geen enkele leeftijd en ook niet bij een ander. Ik heb geen moedergevoelens en geen voortplantingsdrang. Noem me ontaard, egoistsch of wat je maar graag wil roepen - het interesseert me geen zier.
Ik zie het verband niet zo goed tussen geen kinderen willen en egoïsme.quote:Op zondag 11 januari 2009 00:03 schreef Maeghan het volgende:
Ik heb in ieder geval weer even hard gelachen om dat stukje van Midas Dekkers. Verder ga ik hier maar niet te diep op de zaken in. Je kunt het als vrouw zonder kinderwens namelijk nooit goed doen bij de moederkloeken, dus ik ga niet eens een poging doen om wat dan ook uit te leggen. Ik wil geen kinderen en ik vind kinderen niet leuk - op geen enkele leeftijd en ook niet bij een ander. Ik heb geen moedergevoelens en geen voortplantingsdrang. Noem me ontaard, egoistsch of wat je maar graag wil roepen - het interesseert me geen zier.
quote:Op zondag 11 januari 2009 00:32 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Ik zie het verband niet zo goed tussen geen kinderen willen en egoïsme.
Ik denk dat dat verband hem er in zit dat mensen die geen kinderen willen dit niet zouden willen vanuit egoistische motieven ofzo. Ik vind gewoon dat het ieders eigen keus is, het is toch veel beter om geen kinderen te nemen dan om ze wel te nemen uit een soort van maatschappelijk idee van 'het hoort nu eenmaal zo'?quote:Op zondag 11 januari 2009 00:32 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Ik zie het verband niet zo goed tussen geen kinderen willen en egoïsme.
Mijn collega begrijpt niet dat ik geen kinderen wil, want anders ben ik later zo eenzaam als ik in een verzorgingstehuis zit. Hij begreep niet dat ik dat een egoistische reden vond om kinderen te krijgen. Ik vind zoiets echt volslagen debiel - je gaat je toch niet voortplanten alleen maar zodat je over 50 jaar nog iemand hebt om tegen te praten?quote:Op zondag 11 januari 2009 00:37 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Ik denk dat dat verband hem er in zit dat mensen die geen kinderen willen dit niet zouden willen vanuit egoistische motieven ofzo. Ik vind gewoon dat het ieders eigen keus is, het is toch veel beter om geen kinderen te nemen dan om ze wel te nemen uit een soort van maatschappelijk idee van 'het hoort nu eenmaal zo'?
Nee dat lijkt me ook een nogal sneue reden (behalve in die Afrikaanse landen, waar kinderen de enige garantie op een goede oude dag zijn).quote:Op zondag 11 januari 2009 00:54 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Mijn collega begrijpt niet dat ik geen kinderen wil, want anders ben ik later zo eenzaam als ik in een verzorgingstehuis zit. Hij begreep niet dat ik dat een egoistische reden vond om kinderen te krijgen. Ik vind zoiets echt volslagen debiel - je gaat je toch niet voortplanten alleen maar zodat je over 50 jaar nog iemand hebt om tegen te praten?
En dan alsnog verzuren omdat je kinderen allemaal werken en zelf kinderen hebben en dus helemaal geen tijd om drie middagen in de week naar jouw praatjes over vroeger te gaan zitten luisteren!quote:Op zondag 11 januari 2009 00:54 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Mijn collega begrijpt niet dat ik geen kinderen wil, want anders ben ik later zo eenzaam als ik in een verzorgingstehuis zit. Hij begreep niet dat ik dat een egoistische reden vond om kinderen te krijgen. Ik vind zoiets echt volslagen debiel - je gaat je toch niet voortplanten alleen maar zodat je over 50 jaar nog iemand hebt om tegen te praten?
Nou inderdaad, dat zie je nu ook al veel. Daar zit je dan in je tehuis weg te kwijnen omdat je kinderen geen tijd voor je hebben. Al die jaren die je hebt verknald aan ze met de opvoeding. Ik zou ze dan bij voorkeur onterven. Dat lijkt mij zo'n verschrikkelijk gevoel, zo ondankbaar.quote:Op zondag 11 januari 2009 01:08 schreef Biancavia het volgende:
[..]
En dan alsnog verzuren omdat je kinderen allemaal werken en zelf kinderen hebben en dus helemaal geen tijd om drie middagen in de week naar jouw praatjes over vroeger te gaan zitten luisteren!
Maar wel degelijk egoïstisch. Het woord egoïstisch gaat vaak gepaard met een negatieve gevoelswaarde, maar dat is in dit soort gevallen onterecht. Egoïstisch is iets doen in, primair, het eigen belang. De natuurlijke kinderwens is eigenbelang: doorgeven van je eigen genetisch materiaal. Er zorg voor dragen dat jouw genetisch materiaal blijft voortbestaan.quote:Op zondag 11 januari 2009 00:06 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Puur altruisme bestaat ook gewoon niet, maar dat is de discussie hier niet.
Natuurlijk is een kinderwens een eigen wens, maar dat is toch niet meteen egoistisch :S het verlangen naar kinderen is ook iets natuurlijks.
Ja, in die zin is het natuurlijk egoistisch. Ik denk alleen niet dat je kinderen krijgen op zich kunt beschouwen als iets positiefs of negatiefs - het is vaak een aandrang om kinderen te krijgen, niet alleen iets wat je met je verstand kunt bepalen. Uiteraard kun je dus ook voelen dat je geen kinderen wilt.quote:Op zondag 11 januari 2009 01:15 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Maar wel degelijk egoïstisch. Het woord egoïstisch gaat vaak gepaard met een negatieve gevoelswaarde, maar dat is in dit soort gevallen onterecht. Egoïstisch is iets doen in, primair, het eigen belang. De natuurlijke kinderwens is eigenbelang: doorgeven van je eigen genetisch materiaal. Er zorg voor dragen dat jouw genetisch materiaal blijft voortbestaan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |