omdat jouw "negativisme" niet door wordt gegeven en dus zo de mensheid niet vernietigd...quote:Op zondag 11 januari 2009 14:29 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Waarom is dat goed voor de soort?
Dat de mens uiterst succesvol is als soort zal een rotzorg zijn van al die mensen die dagelijks proberen het hoofd nog enigszins boven water te houden. Dat hele gezever vanuit dat biologische paradigma is nutteloos, omdat het hier gaat om de beleving van een individueel mens.quote:Op zondag 11 januari 2009 14:29 schreef Re het volgende:
[..]
da's natuurlijk een erg subjectieve observatie, als soort is de mens uiterst succesvol
Maar misschien begin je uit jezelf ook erg vaak over dat je geen kinderen wilt?quote:Op zondag 11 januari 2009 14:32 schreef motorbloempje het volgende:
'De kans is in ieder geval groot dat je over een jaar of tien misschien wél wilt, dan ben je er aan toe.'
Houd daar nou eens mee ooooooooooooooooop
srsly! Dit is waar dit toic over gaat! Dit is wat mensen die geen kinderen willen het meest ergert! En dan gooi je het er gewoon nog even in!
Ja, mijn ouders hebben het er over! Ja, vrienden met kinderen hebben het er over en zeggen mij elke keer weer dat godvergeten irritante zinnetje 'wacht maar' terwijl ik om die reden mijn 'nee' al heb verzacht naar 'nee, zoals het er nu naar uit ziet niet'.
Ik vraag mijn vent regelmatig wat hij wil, hij is 27, en ikweet dat hij eerlijk antwoordt als hij zegt ' nee, echt niet!'
die individuele beleving staat in geen enkel contrast met de soort waartoe het behoortquote:Op zondag 11 januari 2009 14:33 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Dat de mens uiterst succesvol is als soort zal een rotzorg zijn van al die mensen die dagelijks proberen het hoofd nog enigszins boven water te houden. Dat hele gezever vanuit dat biologische paradigma is nutteloos, omdat het hier gaat om de beleving van een individueel mens.
Nou, kan me niet voorstellen dat tegen een jonge jongen voordurend wordt gezanikt dat ie maar snel aan kinderen moet beginnen.quote:
Moah, ik kies bij voorkeur voor 'geen kinderen', maar ik ben een flexibel mens: mocht mijn leven zo lopen dat er toch een kindje komt (ja dat kan, je kunt je zwangerschap pas ontdekken op het moment dat een abortus al niet meer kan) dan zal ik het alle liefde geven. Er overkomt een mens in zijn leven zoveel waar hij niet per se zelf voor gekozen zou hebben, en waar je dan toch goed mee omgaat en heel gelukkig mee kunt zijn.quote:Op zondag 11 januari 2009 14:09 schreef nummer_zoveel het volgende:
Hoe kun je nu een goede ouder zijn als je geen kind wilt, er geen liefde voor voelt en het kind eigenlijk ongewenst is?
Je kunt toch ook niet verwachten van iemand die geen hond wilt dat ie z'n pup goed opvoedt?
Nooit ergens aan beginnen als je het niet wilt, gaat toch mis.
Inderdaad, het is feitelijk een realistische observatie van hoe de dingen in elkaar steken. Maar positieve mensen houden niet van negatieve geluiden. Dat is ook helemaal niet erg. Het is gewoon erg fijn om positief in het leven te staan. Dat zou ik ook graag willen. Maar in een discussie vind ik dat je vooral realistisch moet zijn en als dat betekent dat dat pessimistisch is, dan moet je dat gewoon accepteren. Dat vind ik althans, maar daar mag een ander anders over denken natuurlijk.quote:Op zondag 11 januari 2009 14:31 schreef FokPorum het volgende:
[..]
![]()
Realist.
Ik meen dat je daar wel voor een deel gelijk in hebt. Men kan niet verwachten dat alles van de positieve kant benaderd kan worden.
Zo vind ik er niks irreeël of negativistisch aan om te beweren dat er veel ouders zijn die hun kinderen niet goed opvoeden.
Natuurlijk wel.quote:Op zondag 11 januari 2009 14:35 schreef Re het volgende:
[..]
die individuele beleving staat in geen enkel contrast met de soort waartoe het behoort
Ik geloof motorbloempje wel. Mij wordt het niet zo heel veel gevraagd, omdat ik single ben en nog maar weinig mensen in mijn vriendenkring kinderen hebben. Maar een bevriend stel dat vrijwel geen kinderloze vrienden heeft en zelf ervoor gekozen heeft kinderloos te blijven, wordt er echt moe van. Ze kijken er nu al naar uit dat de vrouw over een paar jaar boven de veertig is zodat ze die vragen niet meer krijgen (al zou het kunnen zijn dat ze vanaf dat moment voortdurend de vraag krijgen "of ze geen spijt hebben"quote:Op zondag 11 januari 2009 14:35 schreef nummer_zoveel het volgende:
Maar misschien begin je uit jezelf ook erg vaak over dat je geen kinderen wilt?
Want toen ik ze nog niet wilde, had ik er niet op dezelfde manier last van als jou.
Dat wordt ook niet gezegd, maar er wordt wel behoorlijk negatief gereageerd als ik uitspreek er niet aan moet denken om kinderen te hebben en daarbij natuurlijk uitleg waarom niet. En het zijn altijd mensen die zelf kinderen hebben, die zo reageren. Het zal ze wel raken in hun onzekerheid of ze zelf wel de juiste keuze hebben gemaakt.quote:Op zondag 11 januari 2009 14:35 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Nou, kan me niet voorstellen dat tegen een jonge jongen voordurend wordt gezanikt dat ie maar snel aan kinderen moet beginnen.
Motorbloempje is 23. Ik vind het niet normaal dat mensen dan al beginnen over of ze niet aan kinderen moet beginnen. Zouden de meeste mensen niet zeggen: 'Groot gelijk, geniet ervan.'quote:Op zondag 11 januari 2009 14:41 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Ik geloof motorbloempje wel. Mij wordt het niet zo heel veel gevraagd, omdat ik single ben en nog maar weinig mensen in mijn vriendenkring kinderen hebben. Maar een bevriend stel dat vrijwel geen kinderloze vrienden heeft en zelf ervoor gekozen heeft kinderloos te blijven, wordt er echt moe van. Ze kijken er nu al naar uit dat de vrouw over een paar jaar boven de veertig is zodat ze die vragen niet meer krijgen (al zou het kunnen zijn dat ze vanaf dat moment voortdurend de vraag krijgen "of ze geen spijt hebben")
Het is vaak oprecht goed bedoeld. Als jij je kindje als het grootste geluk in je leven beschouwt, gun je je vrienden dat ook. Maar het zou mooier zijn als mensen zouden begrijpen dat een ander anders is en anders in het leven staat dan jijzelf.
Hoe kom je er nou weer bij dat ik geen positief en 'gezellig' wereldbeeld heb?quote:Op zondag 11 januari 2009 14:17 schreef Shitney het volgende:
Dat lijkt me wel. Je hebt zelf ook niet echt een positief en gezellig wereldbeeld tenslotte, dus het lijkt me inderdaad aannemelijk dat je vriendenkring uit likeminded individuals bestaat.
noem het een genetisch defect of een verkeerde mutatie en dus nuttig om het voortbestaan van de soort te garanderen. Voor de soort mens zou het niet echt bevoordelijk zijn als jij je voortplant aangezien je nageslacht genetisch heel erg op je lijkt.quote:Op zondag 11 januari 2009 14:40 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Natuurlijk wel.Wanneer een eigenschap van de soort eruit bestaat dat deze wenst voort te bestaan en derhalve kent ieder exemplaar van die soort een zogeheten voortplantingsdrang. Hoe verklaar je dan dat er mensen zijn die geheel bewust weigeren om zich voort te planten?
Oké, ik begrijp je punt. Wellicht is dat waar en ja, dat is ook een reden waarom ik weerstand ervaar bij het idee dat ik mij zou moeten voortplanten. De kans is groot dat mijn kinderen hetzelfde negativisme zullen gaan ervaren. En aan pessimisten heeft de soort over het algemeen niet zoveel. (Ik neem aan dat je het op die manier bedoelt?) Nou ja, dat is op een bepaalde manier ook weer niet helemaal waar. Grootse werken zoals geniale klassieke muziek zijn vaak voortgekomen uit negatieve gevoelens. Op bepaalde terreinen zijn grootse prestaties voortgekomen uit gevoelens van diepe ellende. Prestaties waarvan velen nog altijd volop genieten. De hopeloosheid van één pessimist kan als een baken van hoop worden ervaren voor vele anderen.quote:Op zondag 11 januari 2009 14:45 schreef Re het volgende:
[..]
noem het een genetisch defect of een verkeerde mutatie en dus nuttig om het voortbestaan van de soort te garanderen. Voor de soort mens zou het niet echt bevoordelijk zijn als jij je voortplant aangezien je nageslacht genetisch heel erg op je lijkt.
Misschien wat controversieel maar vergelijk het met homofilie (verder offtopic hier maar goed)
ik vind het geweldig dat mijn ouders vanaf 50 de rust en ruimte weer voor zichzelf hebben in huis en zie dat wel als iets wat ik dan ook zou willenquote:Op zondag 11 januari 2009 14:46 schreef ShadyLane het volgende:
Da's waar nummer_zoveel, om er al over te beginnen als mensen nog maar 23 zijn is wel heel bizar.
moblo, ik heb gelezen dat je nog andere redenen hebt om geen kinderen te willen, dus ik probeer je niet van je standpunt af te brengen, maar het verhaal van 'geen oude moeder willen zijn' is natuurlijk onzin he. De een is op z'n tachtigste nog zo fit en actief als wat, een ander heeft op z'n vijftigste al allerhande kwaaltjes en denkt dat de wereld ophoudt bij de geraniums. Behalve met geluk heeft dat ook met je eigen instelling te maken.
Dat zeg ik toch ook juist in het stuk wat jij quote? Dat het feit dat ik nul ouders ken die niks van opvoeding bakken wellicht komt doordat ik zelf een ouder ben en dus ook andere ouders ken?quote:Op zondag 11 januari 2009 14:21 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Als je iemand anders wijst op het feit dat haar oordeel gekleurd wordt door haar referentiekader is het misschien netjes te erkennen dat dat natuurlijk ook voor jou geldt.
Je komt erg negatief en veroordelend over en je vindt kennelijk dat de meerderheid van de mensheid er niet zou moeten zijn. Dat vind ik een nogal negatief wereldbeeld.quote:Op zondag 11 januari 2009 14:44 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Hoe kom je er nou weer bij dat ik geen positief en 'gezellig' wereldbeeld heb?
Ik denk dat jij mijn posts nogal verkeerd interpreteert.quote:Op zondag 11 januari 2009 15:23 schreef Shitney het volgende:
[..]
Je komt erg negatief en veroordelend over en je vindt kennelijk dat de meerderheid van de mensheid er niet zou moeten zijn. Dat vind ik een nogal negatief wereldbeeld.
Zelf zeg ik tegen elke 23jarige die wél kinderen wil dat hij of zij veel te jong is en gek is als hij/zij nu aan kinderen begint. En zo denkt vrijwel iedereen die ik ken erover. Bizar dat motorbloempje zoveel mensen kent die daar zo anders instaan.quote:Op zondag 11 januari 2009 14:43 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Motorbloempje is 23. Ik vind het niet normaal dat mensen dan al beginnen over of ze niet aan kinderen moet beginnen. Zouden de meeste mensen niet zeggen: 'Groot gelijk, geniet ervan.'
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |