abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 15 januari 2009 @ 20:19:46 #151
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_65084381
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 20:14 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Dat ging over vorig jaar, de NVM geloofde heilig in een stijging

Dit jaar gaan we hopelijk 15% naar beneden, liefst nog meer natuurlijk

Het voordeel van een daling is dat mensen nu lekker gaan wachten, zodoende gaat de prijs weer verder dalen net zolang tot het dal bereikt is. Daarna gaan we pas weer omhoog, maar dat gaat wel weer even duren.
Er komt eerder een stagnatie van het aantal te koop staande woningen dan dat het evrder daalt. Mensne die niet hoeven te verkopen zullen dat zeker niet met verlies doen, de mensen die wel moeten verkopen zullen hun prijzen idd aanpassen maar dat is al aan het gebeuren en die woningen worden op het moment ook een beetje verkocht, vandaar de daling.
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_65084507
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 19:33 schreef Sjabba het volgende:
Gehele daling 1,8% ik lach hier nog even de ballen uit mijn broek voordat ik met de volhouders van 50,40 30% om hun oren ga slaan.
bedenk wel dat het cijfer te rooskleurig en niet voor alle regio`s en prijsklassen geldt en we zijn natuurlijk nog maar net begonnen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 15 januari 2009 @ 20:26:17 #153
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_65084659
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 20:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

bedenk wel dat het cijfer te rooskleurig en niet voor alle regio`s en prijsklassen geldt en we zijn natuurlijk nog maar net begonnen
Uiteraard, maar zelfs ik had wat erger verwacht. Uiteraard uitschieters hier en daar maar dat was bij het vorige cijfer ook dus dat kan je gewoon wegstrepen tegen elkaar. Of tellen alleen negatieve uitschieters?

Jongens; zaken moet je nu doen, handelen over een huis, auto of TV was nog nooit zo makkeljk en lucuratief. Mocht de wereld dan vergaan zoals een aantal hopen dan kan je beter spullen hebben dan virtueel geld op je spaarrekening (of een verhuurder die alles moet verkopen aan een handelaar omdat hij cash nodig heeft en je overgeleverd bent aan de grille van een vastgoed belegger).
and made it rain upward
pi_65084673
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 20:19 schreef Sjabba het volgende:

Er komt eerder een stagnatie van het aantal te koop staande woningen dan dat het evrder daalt. Mensne die niet hoeven te verkopen zullen dat zeker niet met verlies doen, de mensen die wel moeten verkopen zullen hun prijzen idd aanpassen maar dat is al aan het gebeuren en die woningen worden op het moment ook een beetje verkocht, vandaar de daling.
En aannemers stoppen met bouwen

Gaan gewoon even 5 jaar met vakantie
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_65084872
quote:

[..]

De meeste mensen zullen bij een daling van pakweg 10% nog steeds overwaarde hebben.
Als je 25.000 minder overwaarde hebt en 35.000 minder hoeft te betalen voor een groter huis heb je nog steeds voordeel.
Even heel kort door de bocht: Hoe hoger de daling hoe meer voordeel!
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  donderdag 15 januari 2009 @ 20:33:52 #156
78918 SeLang
Black swans matter
pi_65084958
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 20:31 schreef Prutzenberg het volgende:
Even heel kort door de bocht: Hoe hoger de daling hoe meer voordeel!
Dit dus.
Een daling is voor bijna iedereen beter.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 15 januari 2009 @ 20:52:00 #157
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_65085602
quote:
Op maandag 22 december 2008 15:14 schreef watchers het volgende:

[..]

Op slot springt de markt duidelijk, in de zin van: er wordt amper nog iets verkocht. Een prijsdaling van 0,9% in een maand is echter aanzienlijk als je bedenkt dat de stijging gemiddeld juist 0,3% was. Aangezien men graag stijgingen per jaar laat zien -staat wat spectaculairder- is het wel netjes om je voor te stellen dat die 0,9% op jaarbasis een daling van 11% zou zijn.

Natuurlijk moet je het hele jaar afwachten voor een betrouwbaar cijfer, maar als je bedenkt dat deze daling er al is nog voordat de kredietcrisis en vooral economische crisis Nederland raakten en raken (de cijfers van het Kadaster en CBS gaan over transacties van 2 a 3 maanden daarvoor, dus september), dan wordt de trend wel steeds duidelijker.
[..]
Echt waar?
and made it rain upward
  donderdag 15 januari 2009 @ 21:18:22 #158
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_65086685
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 16:49 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Ja. Of de kans op hogere. Zo kan je blijven speculeren. Wel kan je met redelijke zekerheid zeggen dat over 6 jaar de rente én de huizenprijzen hoger zijn dan nu, en op nog langere termijn helemaal.
Binnen 6 jaar? Dat denk ik niet. Zeker niet inflatie-gecorrigeerd, maar absoluut ook niet. Ik verwacht het dieptepunt pas over een jaar of 5, dus over 6 jaar klimmen we net uit dat dal.

Wil je dezelfde huizenprijzen (absoluut), zul je toch echt een jaartje of 12 tot 18 moeten wachten denk ik.
The End Times are wild
  donderdag 15 januari 2009 @ 21:30:35 #159
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65087224
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 15:39 schreef watchers het volgende:

[..]

Fantastisch hoe voorspelbaar iedere keer dezelfde leuzen worden gebruikt

[ afbeelding ]
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_65087362
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 20:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

"we"? dus jij en je makkers zijn hier verantwoordelijk voor? bedankt!
  donderdag 15 januari 2009 @ 21:36:45 #161
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_65087485
Zolang je maar een huis hebt is er echt helemaal niks aan de hand. Want over 30 jaar is het heus wel meer waard dan nu. En overstappen naar een groter huis is alleen maar gemakkelijker geworden, want het absolute verschil wordt steeds kleiner.
The End Times are wild
pi_65089732
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 19:33 schreef Sjabba het volgende:
Gehele daling 1,8% ik lach hier nog even de ballen uit mijn broek voordat ik met de volhouders van 50,40 30% om hun oren ga slaan.
Ik vroeg me al af welke draai je hieraan zou proberen te geven

We hebben het hier over een omslag van 4% stijging naar een daling van 1,8% (althans volgens de NVM, nog even de meer betrouwbare cijfers van het Kadaster afwachten). Dat is al een verschil van 6%. Nu even wat geduld tot het geheel echt op gang komt, zoals ook in andere huizenmarkten op precies dezelfde manier gebeurde. Over een poosje lach je niet meer.
pi_65089973
quote:
Er komt eerder een stagnatie van het aantal te koop staande woningen dan dat het evrder daalt. Mensne die niet hoeven te verkopen zullen dat zeker niet met verlies doen,
Welk verlies heb je het precies over? Een groot deel van de mensen heeft zijn huis een poos geleden voor een nog veel lagere prijs gekocht. Alleen als je jezelf onterecht rijk hebt gerekend met een papieren winst, zie je dat als verlies.
quote:
de mensen die wel moeten verkopen zullen hun prijzen idd aanpassen maar dat is al aan het gebeuren en die woningen worden op het moment ook een beetje verkocht, vandaar de daling.
En aangezien de huizenprijzen worden bepaald door slechts een paar % van het totaal aantal huizen per jaar, zijn die transacties afkomstig van mensen die moeten verkopen al opvallend invloedrijk. Overigens... zei je eerder van de week nog niet dat er helemaal geen daling was?
pi_65090085
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 20:52 schreef Sjabba het volgende:
Echt waar?
Ja, echt waar.
pi_65091661
Dit las ik ergens in de comments onder een krantenartikel (en dus is dit waar):

De cijfers van de NVM hebben betrekking op de definitieve koopcontracten bij de notaris. Omdat er gemiddeld 3 maanden zit tussen het voorlopig koopcontract en de definitieve overeenkomst, is de klap van de kredietcrisis nog niet in deze cijfers verwerkt.
Ik geef louter meningen, ik geef geen advies. Aan mijn uitingen op internet kunnen geen rechten worden ontleend.
  vrijdag 16 januari 2009 @ 00:27:54 #166
37777 Sigmund_Freud
Whats On a Mans Mind
pi_65094255
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 17:26 schreef SeLang het volgende:
"Never underestimate the power of denial"
'You should never underestimate the predictability of stupidity' - Bullet Tooth Tony
Multiply it by infinity, and take it to the depth of forever, and you will still have barely a glimpse of what I'm talking about.
pi_65134692
wat je nu ook steeds meer ziet, mensen proberen eerst hun eigen huis te verkopen, en pas als die verkocht is , kopen ze aan.. Ze hebben dus geen haats, en zijn oko niet geniegd snel te zakken met de prijs.

Al met al is de huizenmarkt nog steeds een "spel" tussen vraag en aanbod..
  zaterdag 17 januari 2009 @ 09:15:12 #168
240657 weert-gilders
Verdeel en heers
pi_65134753
Zolang er iedere dag op het nieuws om het hardst geroepen wordt dat de huizenmarkt crasht blijven we er in geloven.
Help Geert Wilders de vrijheid van het debat te behouden steun hem door een klein bedrag te storten op Bankrekeningnr: 67.04.72.344 t.n.v. Stichting Vrienden van de PVV te Den Haag
  zaterdag 17 januari 2009 @ 09:53:32 #169
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_65135016
quote:

[..]

Onzinredenering. Er zijn genoeg mensen die zich realiseren dat het wel degelijk zinnig is om je eigen huis voor 50.000 euro minder te verkopen, als je nieuwe grotere huis 100.000 euro goedkoper is geworden!
censuur :O
pi_65135029
Zoals al eerder gezegd: de klap van de kredietcrisis is nog niet verwerkt in de ingezette daling.
Dit houdt in dat mensen gelukkig zelf al hebben ingezien dat de prijzen (te) hoog zijn.
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  zaterdag 17 januari 2009 @ 10:39:15 #171
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_65135601
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 09:53 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Onzinredenering. Er zijn genoeg mensen die zich realiseren dat het wel degelijk zinnig is om je eigen huis voor 50.000 euro minder te verkopen, als je nieuwe grotere huis 100.000 euro goedkoper is geworden!
Tuurlijk is het geen onzin. Wat jij zegt is ook waar maar gaat alleen op als je die 50.000 al aan overwaarde in je huis had zitten en dus geen verlies koopt.

Als je huis van 200.000 verkoopt heb je 50.000 rest schuld. Als je nieuwe huis ipv 500.000 nu maar 400.000 waard zou zijn moet je dus 450.000 lenen plis KK over 400.000. Geen bank die jou dat verstrekt hoor. Dus wat jij beweert gaat alleen op als je die 50.000 overwaarde had of in een potje hebt zitten.
and made it rain upward
  zaterdag 17 januari 2009 @ 10:40:34 #172
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_65135622
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 09:54 schreef Prutzenberg het volgende:
Zoals al eerder gezegd: de klap van de kredietcrisis is nog niet verwerkt in de ingezette daling.
Dit houdt in dat mensen gelukkig zelf al hebben ingezien dat de prijzen (te) hoog zijn.
Laatste kwartaal is okt. nov. en dec.

Gekochten woningen in septemer zijn echt wel gepasseerd voor het einde van het jaar hoor en in oktober meestal ook nog wel.
and made it rain upward
  zaterdag 17 januari 2009 @ 11:04:28 #173
78918 SeLang
Black swans matter
pi_65136058
quote:
Woningmarkt teleurgesteld in maatregelen

16 januari 2009, 19:25 | ANP
AMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) is teleurgesteld over de maatregelen van het kabinet om de economie weer op gang te brengen. Ook de Vereniging van Institutionele Beleggers in Vastgoed (IVBN) vindt dat de woningmarkt te weinig wordt gestimuleerd.

,,Helaas heeft het kabinet weinig op met het eigenwoningbezit en eigenlijk de gehele woningmarkt'', aldus voorzitter Ger Hukker van de NVM. Door het uitblijven van concrete maatregelen voor de woningmarkt belemmert het kabinet volgens de NVM de mogelijkheden op herstel voor de markt.
Ik verbaas me altijd over dit soort berichten.

"Stimuleren van de woningmarkt" doe je toch juist met lagere prijzen, niet met hogere prijzen?

"Door het uitblijven van concrete maatregelen voor de woningmarkt belemmert het kabinet volgens de NVM de mogelijkheden op herstel voor de markt."

Mijn definitie van herstel is dat je van een abnormale situatie terug gaat naar een normale situatie. De veel te hoge prijzen van de afgelopen jaren waren een abnormale situatie. Het "herstel" daarvan is nu eindelijk begonnen in de vorm van prijsdalingen. Wat hebben ze gerookt daar bij de NVM?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 17 januari 2009 @ 11:13:56 #174
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_65136209
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 10:39 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Tuurlijk is het geen onzin. Wat jij zegt is ook waar maar gaat alleen op als je die 50.000 al aan overwaarde in je huis had zitten en dus geen verlies koopt.

Als je huis van 200.000 verkoopt heb je 50.000 rest schuld. Als je nieuwe huis ipv 500.000 nu maar 400.000 waard zou zijn moet je dus 450.000 lenen plis KK over 400.000. Geen bank die jou dat verstrekt hoor. Dus wat jij beweert gaat alleen op als je die 50.000 overwaarde had of in een potje hebt zitten.
Dat is dan je eigen stomme schuld! Had je maar moeten aflossen i.p.v. je schulden "koesteren"...
censuur :O
pi_65136216
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 10:40 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Laatste kwartaal is okt. nov. en dec.

Gekochten woningen in septemer zijn echt wel gepasseerd voor het einde van het jaar hoor en in oktober meestal ook nog wel.
In oktober waren de problemen op de huizenmarkt nog niet echt in het nieuws.
Ik denk dat de gebeurtenissen op de beurs e.d. nog niet echt waren doorgedrongen op het moment dat de koop gesloten werd.
Ik ben erg benieuwd wat de volgende kwartaalcijfers gaan opleveren.
Lees deze topicreeks eens terug en vergelijk de reacties op de TT in de loop der tijd.
(en dan hebben we het over mensen die enige economische interesse hebben)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')