abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64885063
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 12:13 schreef SeLang het volgende:
De huizenmarkt is overtigens een ponzi scheme

Op lange termijn stijgen huizenprijzen niet sneller dan de inflatie, dus elke reele prijsstijging komt van een 'sucker' die meer betaalt voor hetzelfde. Dit gaat net zolang goed totdat er geen suckers meer zijn. Dan zullen de huizenprijzen weer dalen in reele termen en doorschieten naar de onderkant. Dit patroon heeft zich in de geschiedenis steeds weer herhaald, time and again...
De huizenmarkt heeft idd elementen van een ponzi schema omdat er speculatiemogelijkheden in zijn geslopen.
Het is niet een 100% ponzi schema, omdat de huizen wel blijven bestaan, ze "verdwijnen" niet ineens.

Ik moet altijd steeds denken aan die yuppen bij mij in de buurt die vorig jaar een huis hadden gekocht en vol trots meldden dat ze meer konden lenen dankzij allerlei regelingen etc etc en ook vooral dat ze de andere bieders hadden overboden. Die hadden echt een aburde prijs neergeteld voor een huisje van 50m2. Zonde man, voor dat geld kun je nu een mooi 3-kamer appartement kopen van 80m2.
pi_64885735
Staat erbij in de OP, Emu
  zaterdag 10 januari 2009 @ 14:52:12 #28
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64885920
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 14:24 schreef MartyMcfly het volgende:

[..]

De huizenmarkt heeft idd elementen van een ponzi schema omdat er speculatiemogelijkheden in zijn geslopen.
Het is niet een 100% ponzi schema, omdat de huizen wel blijven bestaan, ze "verdwijnen" niet ineens.
Het is een ponzi scheme voor het deel dat meer stijgt dan de inflatie
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_64887083
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 14:52 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het is een ponzi scheme voor het deel dat meer stijgt dan de inflatie
Dat klopt, ik zit nu een beetje te surfen op funda.nl en je ziet echt veel dat van huizen die eerst een vraagprijs van 3 ton hadden nu ineens een vraagprijs van 2,8 ton hebben. Toch bijna 10% ervanaf.
En dat zijn huizen op a-locaties in de grote steden. Ik verwacht nog 10% ervanaf, dan wil ik wel toeslaan.
pi_64887499
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 15:27 schreef MartyMcfly het volgende:

[..]

Dat klopt, ik zit nu een beetje te surfen op funda.nl en je ziet echt veel dat van huizen die eerst een vraagprijs van 3 ton hadden nu ineens een vraagprijs van 2,8 ton hebben. Toch bijna 10% ervanaf.
En dat zijn huizen op a-locaties in de grote steden. Ik verwacht nog 10% ervanaf, dan wil ik wel toeslaan.
Ik heb het idee dat makelaars een beetje bijdragen aan de beeldvorming dat huizen duurder verkocht dienen te worden. Ik zie vaak genoeg topics in WGR waarin mensen twijfelen of ze wel een bod van 80 à 90% van de vraagprijs moeten bieden. Het zou anders beledigend kunnen zijn. Als we in Nederland eens afstappen van die mentaliteit dan kan ik misschien een leuk huisje op de kop tikken wanneer ik klaar ben met school.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_64887944
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 15:40 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Ik heb het idee dat makelaars een beetje bijdragen aan de beeldvorming dat huizen duurder verkocht dienen te worden. Ik zie vaak genoeg topics in WGR waarin mensen twijfelen of ze wel een bod van 80 à 90% van de vraagprijs moeten bieden. Het zou anders beledigend kunnen zijn. Als we in Nederland eens afstappen van die mentaliteit dan kan ik misschien een leuk huisje op de kop tikken wanneer ik klaar ben met school.
Dat is toch logisch, hoe hoger de vraagprijs des te hoger de potentiele bonus voor de makelaar.
Zeker in een kopersmarkt kun je 85% van de vraagprijs bieden, dat overbieden toonde alleen de manie in de top van de markt aan in 2007.
  zaterdag 10 januari 2009 @ 16:06:59 #32
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_64888349
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 13:00 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Daarnaast betekend hoge huizenprijzen ook hoge woonlasten. En dat betekend dat er minder geld overblijft voor andere economische activiteiten. Wat leid tot een minder diverse economie die veel gevoeliger is voor tegenslagen.
Of anders gezegd: het leidt tot kleine huizen! Als bij een nieuwbouwhuis ruim de helft van de koopsom naar "de grond" gaat, had dat huis ruim 2 keer zo groot kunnen zijn (en voor 2 keer zo groot heb je niet eens 2 keer zoveel bakstenen nodig!) voor dezelfde prijs.
censuur :O
  zaterdag 10 januari 2009 @ 16:10:00 #33
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_64888423
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 16:06 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Of anders gezegd: het leidt tot kleine huizen! Als bij een nieuwbouwhuis ruim de helft van de koopsom naar "de grond" gaat, had dat huis ruim 2 keer zo groot kunnen zijn (en voor 2 keer zo groot heb je niet eens 2 keer zoveel bakstenen nodig!) voor dezelfde prijs.
Hoe wordt in dit licht eigenlijk de herbouwwaarde zoals genoemd in taxatierapporten bepaald? Die ligt vaak rond of vlak boven de executiewaarde.. hoe wordt dat beargumenteerd, eigenlijk is het heel vreemd. Wordt hierin ook een flink cq steeds groter deel voor de grond meegerekend? (grond hoeft niet herbouwd te worden)
Vampire Romance O+
  zaterdag 10 januari 2009 @ 16:11:12 #34
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_64888442
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 13:03 schreef Emu het volgende:
Ik heb daarnet via officiële data ook eens een grafiekje gemaakt
Wat bedoel je met "officiele data"? Is die data publiek beschikbaar ergens?
  zaterdag 10 januari 2009 @ 16:12:07 #35
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_64888475
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 12:48 schreef SeLang het volgende:
Het is mij dan ook een volkomen raadsel waarom veel mensen altijd zo blij zijn als huizenprijzen stijgen. Lagere huizenprijzen zijn voor bijna iedereen beter, behalve voor banken en mensen die hun huis willen cashen en gaan huren of goedkoper gaan wonen.
Zie de boehoe roepende mensen in de vorige topics in deze reeks die zeggen dat dan je hypotheekverstrekker wil dat je het verschil in waarde bijlapt.
(ik geloof overigens niet dat dat echt op grote schaal kan/mag/gaat gebeuren)
I am just a dreamer, but you are just a dream
  zaterdag 10 januari 2009 @ 16:12:53 #36
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_64888498
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 16:10 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Hoe wordt in dit licht eigenlijk de herbouwwaarde zoals genoemd in taxatierapporten bepaald? Die ligt vaak rond of vlak boven de executiewaarde.. hoe wordt dat beargumenteerd, eigenlijk is het heel vreemd. Wordt hierin ook een flink cq steeds groter deel voor de grond meegerekend? (grond hoeft niet herbouwd te worden)
En de fundering zal ook niet zomaar afbranden...
pi_64888588
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 16:12 schreef Dromer het volgende:

[..]

Zie de boehoe roepende mensen in de vorige topics in deze reeks die zeggen dat dan je hypotheekverstrekker wil dat je het verschil in waarde bijlapt.
(ik geloof overigens niet dat dat echt op grote schaal kan/mag/gaat gebeuren)
Lijkt me sterk. Lukt sowieso bij de meeste mensen niet en is ook redelijk kansloos. De deal is getekend op basis van huis icm schattingsrapport.
pi_64891392
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 09:37 schreef RemcoDelft het volgende:
Eerst dalen de verkopen, daarna de prijzen. En dat is alleen maar gunstig!
\
zo is dat starter of geen starter
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_64891444
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 12:07 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Obsolete?

De term ' starter' komt nog uit de tijd dat het piramide spel nog werkte. Laten we de term omdopen tot ' beginnend huisbezitter".
idd een soort van hells angel code
je bent eerst hang around en dan prospect etc. etc. en op een gegeven moment ben een owner
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_64891679
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 16:12 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Klopt maar is wel gruwelijk duur om er uit te slopen
pi_64892563
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 16:12 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

En de grond waarop de woning staat hoeft ook niet opnieuw aangeschaft te worden.
pi_64892639
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 12:13 schreef SeLang het volgende:
De huizenmarkt is overtigens een ponzi scheme
deze quote is fenomenaal goed!
  zaterdag 10 januari 2009 @ 18:30:29 #43
41606 Misanthroopia
Consequences Schmonsequences!
pi_64892652
De verwachting in Utrecht is dat het in februari allemaal weer aantrekt. De gemiddelde woningprijs is overigens nauwelijks gedaald.
"Do you like apples? I SAID: DO YOU LIKE APPLES?? HOW D'YA LIKE_THEM_APPLES!!"
pi_64892819
tvp
pi_64893589
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 18:30 schreef Misanthroopia het volgende:
De verwachting in Utrecht is dat het in februari allemaal weer aantrekt. De gemiddelde woningprijs is overigens nauwelijks gedaald.
Ik ben toch benieuwd waar deze verwachting op gebaseerd is.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_64893963
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 16:11 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Wat bedoel je met "officiele data"? Is die data publiek beschikbaar ergens?
Ik bedoel de data kenbaar gemaakt aan het bredere publiek. De data komt allemaal van overheidsorganisaties die als taak hebben deze data te meten en hier allerlei statistiekjes van te maken
pi_64894571
-spam-
pi_64894642
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 17:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

Klopt maar is wel gruwelijk duur om er uit te slopen
Valt mee, dynamiet net als benzine " are cheap"
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_64896514
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 13:00 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Daarnaast betekend hoge huizenprijzen ook hoge woonlasten. En dat betekend dat er minder geld overblijft voor andere economische activiteiten. Wat leid tot een minder diverse economie die veel gevoeliger is voor tegenslagen.
juist
pi_64900549
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 12:24 schreef SeLang het volgende:
UK huizenprijzen -16% in 2008 alleen

[ afbeelding ]

http://news.bbc.co.uk/1/hi/business/7812108.stm
Als je dan ook nog bedenkt dat de Britse Pond circa 33% minder moet kosten in EUR zou je nu dus een huisje in de UK kunnen kopen voor 51% van wat hij vorig jaar had moeten kosten...

[ Bericht 0% gewijzigd door WammesWaggel op 10-01-2009 22:48:06 (correctie) ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')