abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator vrijdag 9 januari 2009 @ 19:23:02 #1
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_64862599
Hallo K&W'rs,

Eindelijk een echt klustopic vanuit Huize Vonk !
In de komende tijd zijn wij van plan om eindelijk het kleinste kamertje in huis eens flink aan te pakken.

Het toilet is dermate verouderd (ik schat dat het geheel ongeveer 30 jaar oud is), de wandtegels zitten aan één zijde los, aan de andere kant zitten er barsten in. Een tijdje terug hebben we een paar inbouwspots geplaatst om de goede plek te kunnen bepalen. Deze halogeen spotjes komen straks op exact dezelfde plaats terug. De bedoeling is dat wij de ruimte in tegenstelling tot de huidige situatie, helemaal tot bovenaan gaan tegelen.

Op het programma staat o.a. (in willekeurige volgorde) :

- Het verwijderen van de oude wandtegels
- Uitzoeken van nieuwe vloer- en wandtegels
- Het verwijderen van het plafond
- Het plaatsen van een nieuw gipsplaten plafond
- Verplaatsen van de huidige wc afvoer (+/- 20 cm naar achteren)
- Plaatsen en aftimmeren van een Geberit inbouwreservoir
- Uitzoeken en plaatsen nieuw fonteintje en nieuwe kraan
- Uitzoeken en plaatsen van een nieuwe spiegel

De huidige situatie, sinds vanavond

Ja ik weet dat het toilet bijna uit het stenen tijdperk stamt

- Het oude groene fonteintje is reeds verwiderd.
- De radiator is ook losgekoppeld en verwijderd.
Met dank aan mijn vader die het hele toilet onder water zet bij het losdraaien van de verwarming !
Dat verklaard de emmer en de oude handdoeken die op de grond liggen :x
- Alle frutseltjes e.d. zijn verwijderd.
- De 7,5 kg De-Walt breekhamer staat al in de schuur te wachten

Het plafond verkeerd ook in verre staat van ontbinding, de halogeen spotjes worden in het nieuwe plafond weer gebruikt. Het plan is om morgen in ieder geval de muurtegels te verwijderen, het toilet te ontmantelen en (als het meezit) de afvoer tegen de muur te gaan plaatsen.

We willen tot bovenaan tegelen, echter heeft dit toilet een halfrond (oud stalraamachtig) raam. Nu kun je tegels moeilijk rond gaan zitten buigen zodat ze daar mooi inpassen. We hebben daar nog geen oplossing voor bedacht Als iemand suggesties heeft dan hoor ik ze graag !

pi_64862716
In dat kleine ronde raam zou ik dan op die ronde muur gewoon kleine mozaiek tegeltjes doen.

Als je heel creatief bent kun je er ook nog een leuk motiefje in verwerken.
pi_64863025
Yep, mozaiektegeltjes kan je daar prima gebruiken.
pi_64863029
tvp
  vrijdag 9 januari 2009 @ 19:42:21 #5
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_64863323
oh! mooi raam! kan je niet tegelen tot een bepaalde hoogte (net als het was) en de rest van de muur wit verven?
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  vrijdag 9 januari 2009 @ 20:23:11 #6
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_64864852
Wow... nostalgische plee.
I am just a dreamer, but you are just a dream
  vrijdag 9 januari 2009 @ 20:59:35 #7
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_64866190
tvp
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_64866241
Ha, leuk, ik ben dol op WC's. De mijne is nogal apart ingericht , ben benieuwd wat jij ervan gaat maken.
  vrijdag 9 januari 2009 @ 21:28:29 #9
4259 JK
In for a penny, in for a pound
pi_64867137
Wauw, retroplee Ik ben benieuwd naar het eindresultaat!
  FOK!fotograaf vrijdag 9 januari 2009 @ 22:02:48 #10
137066 fokkieslim
pi_64868584
die goudkleurige halogeens komen toch niet echt terug?
RVS EN LED'S IS 2009.
  vrijdag 9 januari 2009 @ 22:25:55 #11
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_64869508
Ik heb wel een suggestie voor dat raam
OPEN ZETTEN voor alle vreemde luchtjes
pi_64869577
Met goed gereedschap kun je die tegels toch wel netjes rond afsnijden? Dremel o.i.d.?
pi_64869756
Dit kan alleen maar much better worden
  vrijdag 9 januari 2009 @ 22:49:12 #14
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_64870399
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 22:27 schreef Isegrim het volgende:
Met goed gereedschap kun je die tegels toch wel netjes rond afsnijden? Dremel o.i.d.?
Volgens mij gaat het om de neggekant van het raam en niet de voorkant, als zal dat ook wel lastig zijn maar wel te doen met het juiste gereedschap. Zoals eerder genoemd lijkt me mozaiek tegeltjes wel het handigst voor het ronde gedeelte. Of gewoon netjes stucen. Of met een brede (rvs) strip werken die je rond buigt.

Ik ben benieuwd hoe het wordt. Het zal iig een grote metarmorfose worden
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_64870474
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 22:49 schreef maok het volgende:

[..]

Volgens mij gaat het om de neggekant van het raam en niet de voorkant, als zal dat ook wel lastig zijn maar wel te doen met het juiste gereedschap. Zoals eerder genoemd lijkt me mozaiek tegeltjes wel het handigst voor het ronde gedeelte. Of gewoon netjes stucen. of met een breede (rvs) strip werken die je rond buigt.
Ohh nu snap ik het. Ik zou het dan idd stucen.
pi_64870493
Of je haalt het raam een stukje naar voren zodat je die nis niet meer hebt, dat kan ook.
  vrijdag 9 januari 2009 @ 23:59:36 #17
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_64873262
Nostalgies pleetje <3
  zaterdag 10 januari 2009 @ 00:41:43 #19
174925 Judeljuud
Vindt, en gij zult meer zoeken
pi_64874319
Leuk! Ik blijf ook ff spieken!
You were born as an original. Don't die as a copy.
pi_64878236
Lijkt op mijn douche, voordat ik er verf tegenaan gooide..

Suc6 !!

En van die piepkleine mozaïektegeltjes, zoals iedereen al zegt
Two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not sure about the universe.
-- Albert Einstein
  Moderator zaterdag 10 januari 2009 @ 09:50:27 #21
92034 crew  Vonkenboer
pi_64878991
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 19:26 schreef Basp1 het volgende:
In dat kleine ronde raam zou ik dan op die ronde muur gewoon kleine mozaïek tegeltjes doen.
Als je heel creatief bent kun je er ook nog een leuk motiefje in verwerken.
Zo, creatief zijn wij hier thuis niet
Ik had gisteravond ook al bedacht om daar mozaïek tegels te gebruiken, en diezelfde tegels ook ergens anders in het toilet weer terug laten komen. bv. als sierrandje, of achter de toilet pot in het midden zo'n baan van die tegels.
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 19:42 schreef Flurry het volgende:
oh! mooi raam! kan je niet tegelen tot een bepaalde hoogte (net als het was) en de rest van de muur wit verven?
Dat willen wij niet omdat wij bang zijn dat wij de muren over een jaar of wat weer moeten schilderen. De ruimte is namelijk voorzien van een ventilator en het kan zijn dat er dan een soort aanslag op de muren ontstaat (die ventilator loopt continu op de laagste stand). Om dit probleem voor te zijn willen wij helemaal tot bovenaan gaan tegelen.
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 20:23 schreef Dromer het volgende:
Wow... nostalgische plee.
Ja, het geheel komt bijna uit het stenen tijdperk
Het kan gelukkig alleen maar beter worden !
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 22:02 schreef fokkieslim het volgende:
die goudkleurige halogeens komen toch niet echt terug?
RVS EN LED'S IS 2009.
Deze komen wel weer, leds leveren voor deze ruimte een te lage lichtopbrengst.
Mijn ouders willen graag die halogeenspotjes weer terug, nou dan komen die ook gewoon weer terug
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 22:49 schreef maok het volgende:

Volgens mij gaat het om de neggekant van het raam en niet de voorkant, als zal dat ook wel lastig zijn maar wel te doen met het juiste gereedschap. Zoals eerder genoemd lijkt me mozaiek tegeltjes wel het handigst voor het ronde gedeelte. Of gewoon netjes stucen. Of met een brede (rvs) strip werken die je rond buigt.

Ik ben benieuwd hoe het wordt. Het zal iig een grote metarmorfose worden
De foto is genomen van binnen naar buiten, rondom het raam is nog wel te doen met een goed gereedschap, die ronding aan de buitenkant is het probleem ook niet echt, het gaat om het afwerken van de binnenkant van de ronding. We willen eerst eens kijken of wij mooie mozaïektegels kunnen vinden, zoniet dan gaan we hoogstwaarschijnlijk voor "gewoon" stuken
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 22:51 schreef Isegrim het volgende:
Of je haalt het raam een stukje naar voren zodat je die nis niet meer hebt, dat kan ook.
Dit is veelste bewerkelijk + de buitenkant van de woning is 2 jaar terug volledig aangepakt en dit raam is dus niet zomaar zonder veel hak en breekwerk te verplaatsen

[ Bericht 48% gewijzigd door Vonkenboer op 10-01-2009 09:57:10 ]
  zaterdag 10 januari 2009 @ 10:35:29 #22
193595 Nint
I'll bite your legs off
pi_64879474
Maar de hamvraag:
Waar is de vonkenboerfoto ?
pi_64898692
hallo Vonkenboer, je kan tegels rond krijgen met slijpschijf!!
pi_64903587
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 19:23 schreef Vonkenboer het volgende:
... dit toilet een halfrond (oud stalraamachtig) raam. Nu kun je tegels moeilijk rond gaan zitten buigen zodat ze daar mooi inpassen. We hebben daar nog geen oplossing voor bedacht Als iemand suggesties heeft dan hoor ik ze graag !
De binnenronding helemaal in mozaiek kan, maar ik vind dat niet mooi, vooral wanneer mozaiektegeltjes verder niet in grote vlakken terug komen op andere plekken in je wc. Ze zijn wel leuk om er wat accentjes mee te doen, maar grotere stukken ben ik niet weg van. De suggestie van mozaiek tegeltjes bracht me wel op een ander idee.

Je kunt de gewone muurtegels met tegelsnijder (of tegelzaagtafeltje) in reepjes snijden. Daarmee kun je prima de binnenronding betegelen. Hele smalle reepjes wordt erg druk, maar iets breder kan best bij zo'n raam (gokje zo'n 4 tot 7 cm?). Kies een kleur voeg die niet teveel contrasteert met de kleur van de tegels, dan blijft het redelijk rustig. Verder om de paar "reepjes" een lijntje mozaiek tegeltjes in een afwijkende kleur, dat trekt dan de aandacht weg van een sneller repeterend patroon van tegel-voeg-tegel-voeg-tegel-voeg, als je begrijpt wat ik bedoel.

Ik zie het zo voor me , maar ben te lui om er een schets van te maken (en kan er ook niet goed genoeg voor overweg met tekenprogramma's )
  Moderator zondag 11 januari 2009 @ 11:42:19 #25
92034 crew  Vonkenboer
pi_64909284
Gisteren zijn wij dan begonnen met het afbikken van de tegels en het aanpassen van het riool en het verplaatsen van de waterleiding.

Om half 10 zijn wij begonnen met het afbikken van de tegels.

Dat ging behoorlijk snel en makkelijk want om half 11 hadden we al bijna de helft van de tegels verwijderd.

Echter die laatste tegels zitten wel zo knettervast dat wij daar zaterdagavond nog mee druk zijn geweest.

Even een actie foto

De waterleiding die straks op het toilet moet komen hebben we ook al opgespoord en wat betreft het riool hebben wij ook geluk gehad. Het blijkt namelijk dat het riool met 125 mm binnenkomt en omhoog gaat.
Een normale riool buis voor een toilet aansluiting heeft een diameter van 110.

Het riool zit nog een dikke 50 cm onder de tegelvloer, nu blijkt dat dat de bocht 125 die daar gebruikt is ééntje is met een manchet-rubber, we konden dus de bovenste buis vrijhakken, en vervolgens konden wij hem er zo uitrekken ! Dat scheelt alweer een hoop hakwerk !

Je ziet hier de bocht met manchetrubber zitten.

De bedoeling is om in de vloer een klein stukje buis 125 te zetten, daar een verloop van 125 --> 110 mm inlijnmen, vervolgens met een paar kleine stukjes buis 110 en 2 bochten 90 graden het riool naar de muur toe te halen. (Of 2 bochten 45 graden, wij weten nog niet wat het makkelijkste is).

Zo stond het toilet om 12:00 bij, middags hebben wij aan het toilet zelf niks gedaan, we zijn op zoek gegaan naar een mooie combinatie van wand en vloertegel.

Wij hebben uiteindelijk deze combinatie van wand en vloertegels uitgezocht.

De bedoeling is dat de grote tegels op de vloer komen, dat wij onderaan de muren beginnen met een rij van die koffiekleurige tegels, het hout waar het inbouwreservoir achter weggewerkt word ook weggetegeld word achter diezelfde koffiekleurige tegels, en de rest van de muren betegeld word met die andere (beige achtige) tegels.

De vloertegels hebben een formaat van 41x41 en de wandtegels hebben het formaat 41 x 25.
Tussen de vloertegels komt een grijzige voeg, tussen de wandtegels komt een pergamonachtige kleur voeg.

Het sanitair hebben wij ook al binnen : Een Geberit inbouwreservoir, een standaard pergamon toiletpot met wcbril en een Geberit Samba drukker. We zijn nog wel opzoek naar een klein fonteintje van maximaal 40 bij 22. Iedere fonteintje wat wij tot nu toe gespot hebben zijn 40 x 27 en die extra 5 cm kunnen wij echt niet missen omdat je dan maar 53 cm overhoud om er langs te kunnen.

Tot zover deze update
pi_64910336
Ik tegel altijd over de oude tegels heen.
  zondag 11 januari 2009 @ 12:36:29 #27
27055 Driekeerniks.be
Spam-verdelger klasse 2
pi_64910462
quote:
Op zondag 11 januari 2009 12:31 schreef Isegrim het volgende:
en je behangt zeker ook over oud behang heen...?

weg met die rotzooi zeg ik altijd maar. wand ff opnieuw uitvlakken en met een mooie schone basis beginnen...werkt het prettigst.
© www.driekeerniks.be
pi_64910516
quote:
Op zondag 11 januari 2009 12:36 schreef Driekeerniks.be het volgende:

[..]

weg met die rotzooi zeg ik altijd maar. wand ff opnieuw uitvlakken en met een mooie schone basis beginnen...werkt het prettigst.
Behang haal ik er bij voorkeur wel af, maar tegels is me te veel werk. Niet te vaak doen natuurlijk want dan wordt de ruimte steeds kleiner.
pi_64911138
hangt er vanaf hoe strak de tegels nog vast zitten

hier in de wc hebben we ze wel laten zitten.. in de badkamer kwamen ze er zo vanaf. met een rubberhamer een paar flinke meppen op de muur en t regende tegels
  Moderator zondag 11 januari 2009 @ 13:09:36 #30
92034 crew  Vonkenboer
pi_64911356
quote:
Op zondag 11 januari 2009 12:31 schreef Isegrim het volgende:
De oude tegels hechten niet voldoende meer en wij willen nu tegelen tot bovenaan ipv. tot en met een hoogte van 1.20. En met een schone lei beginnen werkt het fijnste

De oude tegels die straks achter het reservoir zitten laten we wel zitten. Al het andere moet er gewoon af, even netjes uitvlakken en dan kunnen de nieuwe tegels eraan
pi_64919719
Ik mis een foto van de meterkast
pi_64919887
Als Vonkie toch nog iets met elektra in zijn toilet wil, is dit misschien iets:

pi_64919935
quote:
Op zondag 11 januari 2009 17:21 schreef Isegrim het volgende:
Als Vonkie toch nog iets met elektra in zijn toilet wil, is dit misschien iets:

[ afbeelding ]

ik mis het verwarmings spiraal
pi_64930780
quote:
Op zondag 11 januari 2009 13:09 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

De oude tegels hechten niet voldoende meer en wij willen nu tegelen tot bovenaan ipv. tot en met een hoogte van 1.20. En met een schone lei beginnen werkt het fijnste

De oude tegels die straks achter het reservoir zitten laten we wel zitten. Al het andere moet er gewoon af, even netjes uitvlakken en dan kunnen de nieuwe tegels eraan
Waar ik even benieuwd naar ben is: hoe ga je die muren precies uitvlakken?

Lijkt me nog lastig om al die tegels er allemaal mooi strak op te krijgen als ik zo dat muurtje zie (heb dan ook nog nooit zelf getegeld, maar dat is wel ooit de bedoeling )

En hoe ga je de bovenkant aanpakken? Primer erover ofzo, en dan tegelen? Of ook die zooi eraf peuteren die er nu op de muur zit
pi_64933700
quote:
Op zondag 11 januari 2009 12:36 schreef Driekeerniks.be het volgende:

[..]

Nog nooit met in cement gezette tegels te maken gehad schat ik zo in.
Dat is namelijk een mooie schone en vlakke basis, hoef je verder niks aan te doen als ontvetten en een beetje opruwen.
In een wat ouder huis waar nog geen dhz-ers aan de slag geweest zijn heb je nog wel kans dat er op deze manier gewerkt is. Uit ervaring weet ik dat je daar dan beter van af kunt blijven.
-
  Moderator maandag 12 januari 2009 @ 19:06:30 #36
92034 crew  Vonkenboer
pi_64960064
Gisteren hebben wij na alles eerst nauwkeurig opgemeten te hebben, de rachels waar op de underlayment plaat komt vastgezet; ook hebben wij de nodige gaten voor het bevestigen van het frame geboord

De balken die als rachels geplaatst hebben, waren rest-stukken die nog bij ons in de schuur stonden.
Vandaar dat ze haast iets overdreven zijn

Omdat op zondag de bouwmarkten hier in de buurt allemaal dichtzitten konden wij niet verder.

Vandaag hebben wij het riool en de waterleiding aangesloten, het riool was best wel passen en meten.
Van iedere 90 graden bocht hebben wij een stukje af moeten halen omdat het geheel anders te lang werd om in het gat te passen. Nadat het riool in de vloer gaat zit er nog een stuk buis 125 mm van 40 cm lang waarna het pas echt het buiten-riool in loopt. Deze combinatie van bochten zoals wij dat nu hebben gaat daarom geen problemen veroorzaken.

Het frame moest er uiteraard weer even uit om het riool en de waterleiding mooi op plaats te krijgen.
Uiteraard hebben wij de waterleiding (omdat deze straks niet bereikbaar meer is) gesoldeerd.

Nadat wij alles 400 x gecontroleerd hebben of het een en ander wel dicht was hebben wij de voorste 18 mm underlayment plaat (waar straks de tegels op komen) op maat gemaakt en bevestigd. De bovenzijde

En dit is de status van vanavond, morgen maar eens ons best doen om de resterende tegels + restanten te verwijderen.
pi_64960393
Ziet er goed uit
So we just called him Fred too
  Moderator maandag 12 januari 2009 @ 19:15:55 #38
92034 crew  Vonkenboer
pi_64960396
quote:
Op zondag 11 januari 2009 22:12 schreef JK1982 het volgende:

[..]

Waar ik even benieuwd naar ben is: hoe ga je die muren precies uitvlakken?

Lijkt me nog lastig om al die tegels er allemaal mooi strak op te krijgen als ik zo dat muurtje zie (heb dan ook nog nooit zelf getegeld, maar dat is wel ooit de bedoeling )

En hoe ga je de bovenkant aanpakken? Primer erover ofzo, en dan tegelen? Of ook die zooi eraf peuteren die er nu op de muur zit
Al het plaatmateriaal gaan wij bewerken met een speciale primer dit zorgt er voor dat de tegel-lijm (en de tegels straks goed hecht.

En wat de ondergrond voor de tegels betreft ..
quote:
Op zondag 11 januari 2009 23:24 schreef quo_ het volgende:

[..]

Nog nooit met in cement gezette tegels te maken gehad schat ik zo in.
Dat is namelijk een mooie schone en vlakke basis, hoef je verder niks aan te doen als ontvetten en een beetje opruwen.
In een wat ouder huis waar nog geen dhz-ers aan de slag geweest zijn heb je nog wel kans dat er op deze manier gewerkt is. Uit ervaring weet ik dat je daar dan beter van af kunt blijven.
Deze tegels zijn inderdaad vroeger in cement gezet, als alle restanten tegel er af zijn dan is dat een mooi goede, vlakke basis om verder te gaan tegelen. We ruwen het een beetje op en even een keer ontvetten en dan moet dit prima kunnen. Het tegelwerk willen wij allemaal zelf gaan doen, dus als iemand nog tips heeft

Het ronde raam gaan wij gewoon stucen, eerst zouden wij mozaiek tegels plakken maar dit wordt veelste aanwezig. We gaan het dus gewoon stuken en verven dit later in dezelfde kleurtint als dat de tegels zijn.
pi_64979188
Zet je nog wel even het underlayment vast met parkers in het frame van de stortbak? Anders knallen straks de tegels om je oren. (een dikke ril montagekit kan ook helpen om de boel spelingsvrij te krijgen)
  dinsdag 13 januari 2009 @ 09:29:04 #40
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_64979809
Ik vind dat altijd zo'n goede zaak dat Geberitt van die meur-stoppers meeleverd voor in die afvoerbuizen

Hebben jullie met voorzetwand ervoor nog de pot zelf daadwerkelijk geplaats om te kijken op welke hoogte hij nou écht komt te hangen?
Jaaaaajaa, ik heb daar slechte ervaringen mee!

Zelf heb ik trouwens geen parkers gebruikt om het underlayment vast te zetten op het frame. Nou had ik die balkjes aan de zijkant ook echt exact gelijk met de voorkant van het frame liggen en wel alles rondom afgekit. Zit al ruim een jaar op de plek, dus gok dat het ook wel goed blijft gaan dan....maar goeie tip though voor de volgende keer
pi_65003203
Die stankdoppen zitten voor zover ik weet bij ieder inbouwreservoir. Ik heb er nu (als goedbedoelde klusser) 5 geplaatst (goedkoop en duur) en die zijn allemaal geleverd MET afsluiter.

Ik heb nu een Grohe, en daar zit om een of andere reden een afvoer van 90mm bij ipv van 110mm. Maar ook dat is alweer opgelost (Bouwmaat had een verloop)
pi_65004913
quote:
Op zondag 11 januari 2009 11:42 schreef Vonkenboer het volgende:

We zijn nog wel opzoek naar een klein fonteintje van maximaal 40 bij 22.

Tot zover deze update
Bij de TU:
roca laura fontein rechthoekig keramiek pergamon 350 x 255 art.nr.3697612

of

laufen traisen fontein keramiek wit 360 x 245 art.nr. 3979481

of

roca laura fontein keramiek wit rechthoekig 350 x 255 art.nr. 3697604

of

Villeroy en boch omnia keramiek wit 450 x 230 art. nr. 1934678 pergamon = 1943026

of

Sphinx 420 fontein wit keramiek 400 x 230 art.nr 2998342

In ieder geval kun je er bij de tu genoeg vinden.

[ Bericht 7% gewijzigd door klipper op 13-01-2009 21:42:54 ]
  dinsdag 13 januari 2009 @ 21:10:25 #43
4259 JK
In for a penny, in for a pound
pi_65005769
Lekker bezig, ik blijf het volgen!!!
  woensdag 14 januari 2009 @ 08:51:03 #44
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_65018388
OMG, die voor-foto!
Dat je daar af hebt kunnen blijven zeg! Ik had daar op z'n minst een latexje overheen gegooid op enig moment.

Anyway... idd kan het alleen maar beter worden.
Ben benieuwd!
pi_65022149
Ik zou zelf de waterleiding nog gebeugeld hebben. Nu loopt ie zonder beugels van de vloer naar de muurplaat (dacht ik te zien). Waterslag kan nog wel eens klapperende leidingen veroorzaken.

Was er nog een reden om de bovenste bevestigingsbeugels van het frame op een dwarsbalkje te maken? De bevestigingsbeugels kunnen toch gelijk aan de muur?

Huidige tegels opruwen kan vrij gemakkelijk door een baksteen even flink te rossen over de tegels.
Eerst wordt het zuur. Dan wordt het zuurder. En dan is er geen geld meer.
  Moderator donderdag 15 januari 2009 @ 18:25:16 #46
92034 crew  Vonkenboer
pi_65080155
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 08:53 schreef skiff het volgende:
Zet je nog wel even het underlayment vast met parkers in het frame van de stortbak? Anders knallen straks de tegels om je oren. (een dikke ril montagekit kan ook helpen om de boel spelingsvrij te krijgen)
De underlayment plaat zit nu vast met schroeven aan de stortbak. Dit stond ook zo aangegeven op de montage-handleiding.
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 09:29 schreef richie29 het volgende:
Ik vind dat altijd zo'n goede zaak dat Geberitt van die meur-stoppers meeleverd voor in die afvoerbuizen

Hebben jullie met voorzetwand ervoor nog de pot zelf daadwerkelijk geplaats om te kijken op welke hoogte hij nou écht komt te hangen?
Jaaaaajaa, ik heb daar slechte ervaringen mee!

Zelf heb ik trouwens geen parkers gebruikt om het underlayment vast te zetten op het frame. Nou had ik die balkjes aan de zijkant ook echt exact gelijk met de voorkant van het frame liggen en wel alles rondom afgekit. Zit al ruim een jaar op de plek, dus gok dat het ook wel goed blijft gaan dan....maar goeie tip though voor de volgende keer
We hebben het hele frame incl. pot al gemonteerd gehad in de schuur, en daar hebben we alle drie even als proefkonijn op de wcpot gezeten om de juiste hoogte te bepalen.

Een normale pot hangt op 40 á 44 cm, die van ons komt nog een extra cm hoger te hangen .
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 08:51 schreef Brighteyes het volgende:
OMG, die voor-foto!
Dat je daar af hebt kunnen blijven zeg! Ik had daar op z'n minst een latexje overheen gegooid op enig moment.

Anyway... idd kan het alleen maar beter worden.
Ben benieuwd!
Ach, in de loop van de jaren wen je er wel aan hoor , al is het allemaal wel hopeloos verouderd (tegels op de vloer en wand, de kleurstelling van het sanitair, en natuurlijk het gifgroene sanitair zelf).
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 11:06 schreef Cyruse het volgende:
Ik zou zelf de waterleiding nog gebeugeld hebben. Nu loopt ie zonder beugels van de vloer naar de muurplaat (dacht ik te zien). Waterslag kan nog wel eens klapperende leidingen veroorzaken.

Was er nog een reden om de bovenste bevestigingsbeugels van het frame op een dwarsbalkje te maken? De bevestigingsbeugels kunnen toch gelijk aan de muur?

Huidige tegels opruwen kan vrij gemakkelijk door een baksteen even flink te rossen over de tegels.
De waterleiding is ook nog met twee beugeltjes vastgezet.
Die dikke dwarsbalk aan de achterzijde zit daar omdat daar het plaatje underlayment wat aan de bovenkant van het reservoir komt, daar op steunt. En omdat het een stuk rest- hout betrof hebben we besloten om het hele balkje te gebruiken en ipv de beugels op de muur maar gewoon in het balkje te draaien.
m.a.w. het kwam gewoon zo uit
  Moderator donderdag 15 januari 2009 @ 18:42:58 #47
92034 crew  Vonkenboer
pi_65080723
Update

Gisteren hebben we het plafond uit de wc verwijderd. Het spotje wat straks het dichtst op de toiletpot hangt komt in de nieuwe situatie een paar cm meer naar voren. Wat wij precies qua afwerking met het plafond gaan doen is nog onbekend. waarschijnlijk word dit gewoon een gipsplaat plafond, maar helemaal zeker zijn wij nog niet.

Alle resterende tegels zijn eindelijk van de muur af (God wat zaten die laatste krengen vast zeg !).
Ook hebben we de muur opgeruwd zodat de tegel-lijm straks goed hecht. Oplettende lezers hebben waarschijnlijk al wel gezien dat op de rechtermuur een gedeelte van de cementlaag heeft losgelaten, alle loszittende delen zijn al verwijderd, we moeten het alleen nog repareren.

Ook hebben wij een balkje waterpas aangebracht, vanaf dat punt gaan wij omhoog tegelen.
Zo zitten de tegels die op ooghoogte komen altijd waterpas. Onder de lat past nog precies één volle tegel + voegwerk.

Het houtwerk hebben we ook al met primer bewerkt. We beginnen met tegelen bij het inbouwreservoir daar moet nog even een latje voor komen. Dit omdat hier het meeste snijwerk inzit; en je een snijkant aan de tegels krijgt die straks weer wegvalt achter de andere tegels.
Links en rechts van het midden van het reservoir beginnen we met een volle tegel (2x25 cm breed) de totale breedte is 80 cm dus dan houden we nog een stuk van 30 cm over. 15 cm tegel dus aan iedere kant !

Dit leek ons in ieder geval de mooiste oplossing, als iemand nog suggesties heeft over hoe we dat het beste anders kunnen verdelen

Ook heb ik bij mijn baas even nagevraagd wat een fonteintje van 40 bij 23 cm in de kleur pergamon gaat kosten en ik hoop daar morgen meer over te weten.

Tot zover deze update !
pi_65081092
nice hoor vonkie!

* Ou-Tannu gaat nu ff t lokale op 1 na kleinste kametje bezoeken de meterkast is het kleinste
pi_65082183
zie dat je bij het tegelen genoeg beweginsruimte voor de tegels overhoud, dat je niet een topic moet openen zoals die badkamer eventjes geleden
pi_65083354
quote:
Ook hebben wij een balkje waterpas aangebracht, vanaf dat punt gaan wij omhoog tegelen.
Zo zitten de tegels die op ooghoogte komen altijd waterpas. Onder de lat past nog precies één volle tegel + voegwerk.
Het is persoonlijk, maar ik zou er niet zo op letten of onder de onderste lat precies nog een tegel kan. Optisch is het namelijk het mooist als de bovenkant van de ombouw van het toilet precies op lijn ligt met een voeg. Dus als de bovenste rand van de ombouw hele tegels heeft en deze hele tegels overlopen in de zijwanden. Boven de ombouw kan je dan ook weer verder met hele tegels.

Hierdoor kan het zijn dat je dan onderaan bij de vloer wel met een rand met kortere tegels krijgt, maar dat is niet storend. Je kijkt vaker op ooghoogte (de naam zegt het al) dan helemaal onderin.

Anders krijg je rond de bovenkant van de ombouw (op de planchet zeg maar) allerlei gesneden tegels. Misschien beetje lastig uit te leggen.
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')