abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator vrijdag 9 januari 2009 @ 19:23:02 #1
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_64862599
Hallo K&W'rs,

Eindelijk een echt klustopic vanuit Huize Vonk !
In de komende tijd zijn wij van plan om eindelijk het kleinste kamertje in huis eens flink aan te pakken.

Het toilet is dermate verouderd (ik schat dat het geheel ongeveer 30 jaar oud is), de wandtegels zitten aan één zijde los, aan de andere kant zitten er barsten in. Een tijdje terug hebben we een paar inbouwspots geplaatst om de goede plek te kunnen bepalen. Deze halogeen spotjes komen straks op exact dezelfde plaats terug. De bedoeling is dat wij de ruimte in tegenstelling tot de huidige situatie, helemaal tot bovenaan gaan tegelen.

Op het programma staat o.a. (in willekeurige volgorde) :

- Het verwijderen van de oude wandtegels
- Uitzoeken van nieuwe vloer- en wandtegels
- Het verwijderen van het plafond
- Het plaatsen van een nieuw gipsplaten plafond
- Verplaatsen van de huidige wc afvoer (+/- 20 cm naar achteren)
- Plaatsen en aftimmeren van een Geberit inbouwreservoir
- Uitzoeken en plaatsen nieuw fonteintje en nieuwe kraan
- Uitzoeken en plaatsen van een nieuwe spiegel

De huidige situatie, sinds vanavond

Ja ik weet dat het toilet bijna uit het stenen tijdperk stamt

- Het oude groene fonteintje is reeds verwiderd.
- De radiator is ook losgekoppeld en verwijderd.
Met dank aan mijn vader die het hele toilet onder water zet bij het losdraaien van de verwarming !
Dat verklaard de emmer en de oude handdoeken die op de grond liggen :x
- Alle frutseltjes e.d. zijn verwijderd.
- De 7,5 kg De-Walt breekhamer staat al in de schuur te wachten

Het plafond verkeerd ook in verre staat van ontbinding, de halogeen spotjes worden in het nieuwe plafond weer gebruikt. Het plan is om morgen in ieder geval de muurtegels te verwijderen, het toilet te ontmantelen en (als het meezit) de afvoer tegen de muur te gaan plaatsen.

We willen tot bovenaan tegelen, echter heeft dit toilet een halfrond (oud stalraamachtig) raam. Nu kun je tegels moeilijk rond gaan zitten buigen zodat ze daar mooi inpassen. We hebben daar nog geen oplossing voor bedacht Als iemand suggesties heeft dan hoor ik ze graag !

pi_64862716
In dat kleine ronde raam zou ik dan op die ronde muur gewoon kleine mozaiek tegeltjes doen.

Als je heel creatief bent kun je er ook nog een leuk motiefje in verwerken.
pi_64863025
Yep, mozaiektegeltjes kan je daar prima gebruiken.
pi_64863029
tvp
  vrijdag 9 januari 2009 @ 19:42:21 #5
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_64863323
oh! mooi raam! kan je niet tegelen tot een bepaalde hoogte (net als het was) en de rest van de muur wit verven?
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  vrijdag 9 januari 2009 @ 20:23:11 #6
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_64864852
Wow... nostalgische plee.
I am just a dreamer, but you are just a dream
  vrijdag 9 januari 2009 @ 20:59:35 #7
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_64866190
tvp
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_64866241
Ha, leuk, ik ben dol op WC's. De mijne is nogal apart ingericht , ben benieuwd wat jij ervan gaat maken.
  vrijdag 9 januari 2009 @ 21:28:29 #9
4259 JK
In for a penny, in for a pound
pi_64867137
Wauw, retroplee Ik ben benieuwd naar het eindresultaat!
  FOK!fotograaf vrijdag 9 januari 2009 @ 22:02:48 #10
137066 fokkieslim
pi_64868584
die goudkleurige halogeens komen toch niet echt terug?
RVS EN LED'S IS 2009.
  vrijdag 9 januari 2009 @ 22:25:55 #11
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_64869508
Ik heb wel een suggestie voor dat raam
OPEN ZETTEN voor alle vreemde luchtjes
pi_64869577
Met goed gereedschap kun je die tegels toch wel netjes rond afsnijden? Dremel o.i.d.?
pi_64869756
Dit kan alleen maar much better worden
  vrijdag 9 januari 2009 @ 22:49:12 #14
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_64870399
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 22:27 schreef Isegrim het volgende:
Met goed gereedschap kun je die tegels toch wel netjes rond afsnijden? Dremel o.i.d.?
Volgens mij gaat het om de neggekant van het raam en niet de voorkant, als zal dat ook wel lastig zijn maar wel te doen met het juiste gereedschap. Zoals eerder genoemd lijkt me mozaiek tegeltjes wel het handigst voor het ronde gedeelte. Of gewoon netjes stucen. Of met een brede (rvs) strip werken die je rond buigt.

Ik ben benieuwd hoe het wordt. Het zal iig een grote metarmorfose worden
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_64870474
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 22:49 schreef maok het volgende:

[..]

Volgens mij gaat het om de neggekant van het raam en niet de voorkant, als zal dat ook wel lastig zijn maar wel te doen met het juiste gereedschap. Zoals eerder genoemd lijkt me mozaiek tegeltjes wel het handigst voor het ronde gedeelte. Of gewoon netjes stucen. of met een breede (rvs) strip werken die je rond buigt.
Ohh nu snap ik het. Ik zou het dan idd stucen.
pi_64870493
Of je haalt het raam een stukje naar voren zodat je die nis niet meer hebt, dat kan ook.
  vrijdag 9 januari 2009 @ 23:59:36 #17
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_64873262
Nostalgies pleetje <3
  zaterdag 10 januari 2009 @ 00:41:43 #19
174925 Judeljuud
Vindt, en gij zult meer zoeken
pi_64874319
Leuk! Ik blijf ook ff spieken!
You were born as an original. Don't die as a copy.
pi_64878236
Lijkt op mijn douche, voordat ik er verf tegenaan gooide..

Suc6 !!

En van die piepkleine mozaïektegeltjes, zoals iedereen al zegt
Two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not sure about the universe.
-- Albert Einstein
  Moderator zaterdag 10 januari 2009 @ 09:50:27 #21
92034 crew  Vonkenboer
pi_64878991
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 19:26 schreef Basp1 het volgende:
In dat kleine ronde raam zou ik dan op die ronde muur gewoon kleine mozaïek tegeltjes doen.
Als je heel creatief bent kun je er ook nog een leuk motiefje in verwerken.
Zo, creatief zijn wij hier thuis niet
Ik had gisteravond ook al bedacht om daar mozaïek tegels te gebruiken, en diezelfde tegels ook ergens anders in het toilet weer terug laten komen. bv. als sierrandje, of achter de toilet pot in het midden zo'n baan van die tegels.
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 19:42 schreef Flurry het volgende:
oh! mooi raam! kan je niet tegelen tot een bepaalde hoogte (net als het was) en de rest van de muur wit verven?
Dat willen wij niet omdat wij bang zijn dat wij de muren over een jaar of wat weer moeten schilderen. De ruimte is namelijk voorzien van een ventilator en het kan zijn dat er dan een soort aanslag op de muren ontstaat (die ventilator loopt continu op de laagste stand). Om dit probleem voor te zijn willen wij helemaal tot bovenaan gaan tegelen.
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 20:23 schreef Dromer het volgende:
Wow... nostalgische plee.
Ja, het geheel komt bijna uit het stenen tijdperk
Het kan gelukkig alleen maar beter worden !
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 22:02 schreef fokkieslim het volgende:
die goudkleurige halogeens komen toch niet echt terug?
RVS EN LED'S IS 2009.
Deze komen wel weer, leds leveren voor deze ruimte een te lage lichtopbrengst.
Mijn ouders willen graag die halogeenspotjes weer terug, nou dan komen die ook gewoon weer terug
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 22:49 schreef maok het volgende:

Volgens mij gaat het om de neggekant van het raam en niet de voorkant, als zal dat ook wel lastig zijn maar wel te doen met het juiste gereedschap. Zoals eerder genoemd lijkt me mozaiek tegeltjes wel het handigst voor het ronde gedeelte. Of gewoon netjes stucen. Of met een brede (rvs) strip werken die je rond buigt.

Ik ben benieuwd hoe het wordt. Het zal iig een grote metarmorfose worden
De foto is genomen van binnen naar buiten, rondom het raam is nog wel te doen met een goed gereedschap, die ronding aan de buitenkant is het probleem ook niet echt, het gaat om het afwerken van de binnenkant van de ronding. We willen eerst eens kijken of wij mooie mozaïektegels kunnen vinden, zoniet dan gaan we hoogstwaarschijnlijk voor "gewoon" stuken
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 22:51 schreef Isegrim het volgende:
Of je haalt het raam een stukje naar voren zodat je die nis niet meer hebt, dat kan ook.
Dit is veelste bewerkelijk + de buitenkant van de woning is 2 jaar terug volledig aangepakt en dit raam is dus niet zomaar zonder veel hak en breekwerk te verplaatsen

[ Bericht 48% gewijzigd door Vonkenboer op 10-01-2009 09:57:10 ]
  zaterdag 10 januari 2009 @ 10:35:29 #22
193595 Nint
I'll bite your legs off
pi_64879474
Maar de hamvraag:
Waar is de vonkenboerfoto ?
pi_64898692
hallo Vonkenboer, je kan tegels rond krijgen met slijpschijf!!
pi_64903587
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 19:23 schreef Vonkenboer het volgende:
... dit toilet een halfrond (oud stalraamachtig) raam. Nu kun je tegels moeilijk rond gaan zitten buigen zodat ze daar mooi inpassen. We hebben daar nog geen oplossing voor bedacht Als iemand suggesties heeft dan hoor ik ze graag !
De binnenronding helemaal in mozaiek kan, maar ik vind dat niet mooi, vooral wanneer mozaiektegeltjes verder niet in grote vlakken terug komen op andere plekken in je wc. Ze zijn wel leuk om er wat accentjes mee te doen, maar grotere stukken ben ik niet weg van. De suggestie van mozaiek tegeltjes bracht me wel op een ander idee.

Je kunt de gewone muurtegels met tegelsnijder (of tegelzaagtafeltje) in reepjes snijden. Daarmee kun je prima de binnenronding betegelen. Hele smalle reepjes wordt erg druk, maar iets breder kan best bij zo'n raam (gokje zo'n 4 tot 7 cm?). Kies een kleur voeg die niet teveel contrasteert met de kleur van de tegels, dan blijft het redelijk rustig. Verder om de paar "reepjes" een lijntje mozaiek tegeltjes in een afwijkende kleur, dat trekt dan de aandacht weg van een sneller repeterend patroon van tegel-voeg-tegel-voeg-tegel-voeg, als je begrijpt wat ik bedoel.

Ik zie het zo voor me , maar ben te lui om er een schets van te maken (en kan er ook niet goed genoeg voor overweg met tekenprogramma's )
  Moderator zondag 11 januari 2009 @ 11:42:19 #25
92034 crew  Vonkenboer
pi_64909284
Gisteren zijn wij dan begonnen met het afbikken van de tegels en het aanpassen van het riool en het verplaatsen van de waterleiding.

Om half 10 zijn wij begonnen met het afbikken van de tegels.

Dat ging behoorlijk snel en makkelijk want om half 11 hadden we al bijna de helft van de tegels verwijderd.

Echter die laatste tegels zitten wel zo knettervast dat wij daar zaterdagavond nog mee druk zijn geweest.

Even een actie foto

De waterleiding die straks op het toilet moet komen hebben we ook al opgespoord en wat betreft het riool hebben wij ook geluk gehad. Het blijkt namelijk dat het riool met 125 mm binnenkomt en omhoog gaat.
Een normale riool buis voor een toilet aansluiting heeft een diameter van 110.

Het riool zit nog een dikke 50 cm onder de tegelvloer, nu blijkt dat dat de bocht 125 die daar gebruikt is ééntje is met een manchet-rubber, we konden dus de bovenste buis vrijhakken, en vervolgens konden wij hem er zo uitrekken ! Dat scheelt alweer een hoop hakwerk !

Je ziet hier de bocht met manchetrubber zitten.

De bedoeling is om in de vloer een klein stukje buis 125 te zetten, daar een verloop van 125 --> 110 mm inlijnmen, vervolgens met een paar kleine stukjes buis 110 en 2 bochten 90 graden het riool naar de muur toe te halen. (Of 2 bochten 45 graden, wij weten nog niet wat het makkelijkste is).

Zo stond het toilet om 12:00 bij, middags hebben wij aan het toilet zelf niks gedaan, we zijn op zoek gegaan naar een mooie combinatie van wand en vloertegel.

Wij hebben uiteindelijk deze combinatie van wand en vloertegels uitgezocht.

De bedoeling is dat de grote tegels op de vloer komen, dat wij onderaan de muren beginnen met een rij van die koffiekleurige tegels, het hout waar het inbouwreservoir achter weggewerkt word ook weggetegeld word achter diezelfde koffiekleurige tegels, en de rest van de muren betegeld word met die andere (beige achtige) tegels.

De vloertegels hebben een formaat van 41x41 en de wandtegels hebben het formaat 41 x 25.
Tussen de vloertegels komt een grijzige voeg, tussen de wandtegels komt een pergamonachtige kleur voeg.

Het sanitair hebben wij ook al binnen : Een Geberit inbouwreservoir, een standaard pergamon toiletpot met wcbril en een Geberit Samba drukker. We zijn nog wel opzoek naar een klein fonteintje van maximaal 40 bij 22. Iedere fonteintje wat wij tot nu toe gespot hebben zijn 40 x 27 en die extra 5 cm kunnen wij echt niet missen omdat je dan maar 53 cm overhoud om er langs te kunnen.

Tot zover deze update
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')