DJMO,
*hier* op borstvoeding.com staat meer info over hyperlactatie (te veel melk) en een sterkte toeschietreflex.
Ik heb er ook last van en het is soms knap vervelend maar met de juiste aanpak kan het ook weer over gaan.
Wat ik zelf doe is aanleggen en als het toeschiet en ik merk dat ze er moeite mee heeft dan kolf ik met de hand even in een hydrofieldoek tot het niet meer vanzelf spuit.
Steeds van te voren kolven stimuleert de melk aanmaak dus als het even kan dat vermijden. Wat je wel kan doen is zo af en toe (ik heb het tot nu toe maar een keer hoeven doen) beide borsten helemaal leeg kolven na een voeding. Dan reset je als het ware je borsten een beetje.
Blokvoeden kan ook een oplossing zijn: inplaats van steeds twee borsten geef je dan in blokken van zo'n drie uur maar één borst.
Dus een borst per voeding en als hij binnen drie uur daarna nog voor een extra slokje komt weer dezelfde borst geven.
Bij melk die snel en overvloeding stroomt wil het nog wel eens gebeuren dat kindjes veel lucht mee slikken. Dat gaat pijn doen en er past minder melk bij. Tussendoor even goed laten boeren vermindert de krampjes en zorgt dat er weer wat melk bij past.