Beste rosbief :quote:Op donderdag 8 januari 2009 00:18 schreef Rosbief het volgende:
Waarom zou het niet mogen? Blanke mensen mogen het ook toch.
Dwz hoeven ed?quote:Op donderdag 8 januari 2009 00:16 schreef prupke het volgende:
Mag een moslim wel producten eten die uit een onderdeel van het varken bestaan?
correct en nee, spekjes enzo mogen bijvoorbeeld niet.quote:Op donderdag 8 januari 2009 00:16 schreef prupke het volgende:
Ik leer graag bij dus vandaar de volgende vraag/opmerking?
Moslims mogen geen varkensvlees eten toch?
(indien ik het fout heb hoor ik het graag)
Mocht ik het wel goed hebben :
Volgende vraag : Mag een moslim wel producten eten die uit een onderdeel van het varken bestaan?
Nee, maar ze doen het toch omdat ze het niet weten.quote:Mag een moslim wel producten eten die uit een onderdeel van het varken bestaan?
Het eten van varkensvlees mag niet. Gelatine daarentegen mag wel van de Nederlandse fatwacommissie.quote:Op donderdag 8 januari 2009 00:16 schreef prupke het volgende:
Ik leer graag bij dus vandaar de volgende vraag/opmerking?
Moslims mogen geen varkensvlees eten toch?
(indien ik het fout heb hoor ik het graag)
Mocht ik het wel goed hebben :
Volgende vraag : Mag een moslim wel producten eten die uit een onderdeel van het varken bestaan?
Is het niet zo dat dieren met hoeven gegeten mogen worden míts ritueel (kosher) geslacht?quote:Op donderdag 8 januari 2009 00:23 schreef remlof het volgende:
Joden mogen ook geen varkensvlees eten, is onrein.
Sorry maar ik probeer ook iets bij te leren, ik snap serieus niet waarom het niet mag, en 'vanwege hun geloof' vind een bullshit argument. Wat is de reden erachter?quote:Op donderdag 8 januari 2009 00:21 schreef prupke het volgende:
[..]
Beste rosbief :
Ik probeer even iets bij te leren
Kan je nog even wachten met opmerkingen waar ik ff niets mee kan?
Bedankt
Ik mag ook geen Joden eten, dat is kanibalisme en dat is verboden.quote:Op donderdag 8 januari 2009 00:23 schreef remlof het volgende:
Joden mogen ook geen varkensvlees eten, is onrein.
Ik heb begrepen dat het zo is gegroeid omdat vlees als varkensvlees vanwege de hitte snel bederft in het gebied waar de islam oorspronkelijk vandaag komt. Varkensvlees was dus gewoon onpraktisch om te eten. Na verloop van tijd werd het van iets uit praktisch oogpunt, een religieus gebod.quote:Op donderdag 8 januari 2009 00:29 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Sorry maar ik probeer ook iets bij te leren, ik snap serieus niet waarom het niet mag, en 'vanwege hun geloof' vind een bullshit argument. Wat is de reden erachter?
Daar staat me ook iets van bij, mbt joden dan, geldt dat ook voor moslims?quote:Op donderdag 8 januari 2009 00:27 schreef MASD het volgende:
[..]
Is het niet zo dat dieren met hoeven gegeten mogen worden míts ritueel (kosher) geslacht?
Ok mijn excuses : Ik dacht dat je ff zat te trollenquote:Op donderdag 8 januari 2009 00:29 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Sorry maar ik probeer ook iets bij te leren, ik snap serieus niet waarom het niet mag, en 'vanwege hun geloof' vind een bullshit argument. Wat is de reden erachter?
Dacht dat moslims alleen ritueel geslacht vlees mochten, met uitzondering van varken en enkele andere dieren (aaseters).quote:Op donderdag 8 januari 2009 00:33 schreef remlof het volgende:
[..]
Daar staat me ook iets van bij, mbt joden dan, geldt dat ook voor moslims?
fatwa luidt :quote:Op donderdag 8 januari 2009 00:33 schreef prupke het volgende:
[..]
Ok mijn excuses : Ik dacht dat je ff zat te trollen
Maar de reden dat ze het geloof gebruiken vind ik dan nog prima.
Maar er zit zoveel varken in andere producten (wat trigger "itsnoteasybeinggreen"shot zegt) dat ze gelatine wel toelaten terwijl dat van een varken gemaakt is.
Ik moet ff teruglezen hoe hij het precies zei.
En mijn vraag is dan : waarom mag dat wel en het vlees niet?
quote:Vraag:
In veel producten zoals snoep en andere lekkernijen zit gelatine. Mag je dit eten?
Antwoord:
Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Boodschapper.
De meest correcte uitspraak hierover die door de recente geleerden is gedaan, is dat dit toegestaan is omdat het hier een product betreft die een verandering heeft ondergaan en niet meer in zijn oorspronkelijke staat verkeert.
En Allah weet het beter.
Sheich Fawaz Jneid
Astuquote:Op donderdag 8 januari 2009 00:33 schreef remlof het volgende:
[..]
Daar staat me ook iets van bij, mbt joden dan, geldt dat ook voor moslims?
quote:1. Er mogen alleen reine dieren gegeten worden.
Het woord “reine” splitst dieren op in twee groepen, dieren die wel gegeten mogen worden, en dieren die niet gegeten mogen worden. Dit betekent dat dieren die herkauwen en gespleten hoeven hebben, ( dus allebei en niet één), gegeten mogen worden. Schappen en koeien bijvoorbeeld mogen wel gegeten worden, omdat zij herkauwen en volledig gespleten hoeven hebben. Mensen denken bij de spijswetten meestal meteen aan het niet mogen eten van een varken, dit is ook te verklaren, varkens herkauwen niet. Deze regels zijn volledig gebaseerd op de bijbel. Naast vlees regels voor landdierenbestaan er ook regels voor het eten van vissen en andere water dieren. Joden mogen vissen opzicht wel eten, tenzij ze geen vinnen of schubben hebben, Het eten van haaienvinnensoep is dus verboden, want haaien hebben geen schubben. Als laatste groep zijn er de vogels. Vogels mogen volgens de joodse spijs wetten alleen gegeten worden als ze granen of planten eten, als ze vegetarisch zijn dus. Roofvogels zijn niet Kosjer. Ook weekdieren en insecten woorden ook als niet kosjer beschouwd. Producten van dieren, zoals melk en eieren, mogen alleen gegeten worden als het dier waarvan ze afkomstig zijn kosjer is.
2. Joden mogen geen vlees met bloed er in eten.
Om aan deze regel te voldoen moet het vlees op de juiste manier geslacht worden. Dit wordt gedaan door de zogenaamde sjocheet, die slacht het vlees op een rituele manier. Dit is een heel belangrijke taak, want door dit rituele slachten moet het bloed uit het vlees verwijderd worden. Als er per ongelijk toch bloedresten achter blijven worden deze door een daarvoor bevoegde kosjere slager weggehaald. Maar daarmee is de behandeling van het vlees nog niet klaar, thuis moeten de joden ook nog bepaalde dingen met het vlees uitvoeren. Ze moeten het vlees enkele uren in water laten weken, waarna het met zout wordt besprenkeld en met een doek of een vergiet worden de laatste restjes bloed uit het vlees gehaald. Een heel werk.
3.Producten met melkbestanddelen mogen niet in aanraking komen met vlees producten. Dit leiden de joden uit één zinnetje uit de in de Tora: “Kookt een geitenbokje niet in de melk van zijn moeder” Dat is waarom de meeste joden, de orthodoxe joden een gedeelde keuken hebben, één voor het vlees en één voor de melkproducten. Alles is gescheiden want niks mag met elkaar in aanraking komen dus ook niet bestek borden en gaspit
[/flauw]quote:Op donderdag 8 januari 2009 00:35 schreef MASD het volgende:
[..]
Dacht dat moslims alleen ritueel geslacht mochten worden, met uitzondering van varken en enkele andere dieren (aaseters).
klinkt aannemelijkquote:Op donderdag 8 januari 2009 00:32 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ik heb begrepen dat het zo is gegroeid omdat vlees als varkensvlees vanwege de hitte snel bederft in het gebied waar de islam oorspronkelijk vandaag komt. Varkensvlees was dus gewoon onpraktisch om te eten. Na verloop van tijd werd het van iets uit praktisch oogpunt, een religieus gebod.
In hoeverre het klopt weet ik niet.
Dank voor je uitlegquote:
Dat heeft meer met de praktische haalbaarheid van dergelijke verboden te maken. Het is namelijk niet altijd even duidelijk waar wel en geen varkensgelatine in zit. Zo mogen moslims in Ijsland b.v tijdens de Ramadan tijden aanhouden van een land waar de zon wel normaal op en onder gaat.quote:Op donderdag 8 januari 2009 00:41 schreef prupke het volgende:
[..]
Dank voor je uitleg
Maar je kan wel begrijpen dat ik het nog steeds raar vind, (is misschien mijn kronkel in mijn hoofd)
Dat ze niet eens langs een speklapje kunnen lopen (omdat het varken is ) maar wel drop kunnen eten (en dat ook uit varken bestaat)
Dit is niet misselijk bedoeld , maar ik wil het graag gewoon begrijpen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |