quote:Olieprijs sluit lager; economische realiteit blijft slecht
06-01-2009 21:58:00
AMSTERDAM (Dow Jones)--De prijs voor een vat ruwe olie is dinsdag lager gesloten. Hiermee is de aanhoudende stijging van de afgelopen dagen onderbroken. De markt evalueert of de olie wel zo sterk kan blijven oplopen temidden van de economische neergang.
De februarifuture voor een vat ruwe olie sloot op de New York Mercantile Exchange $0,23 lager op $48,58.
De olieprijs steeg de afgelopen drie sessies met 25%, doordat sommige investeerders geloofden dat het ergste van de wereldwijde economische neergang al was ingeprijsd. Dinsdag publiceerde de Federal Reserve (Fed) echter notulen van een Open Market Committee vergadering dat hier korte metten mee maakte. Het comité voorspelt dat de Amerikaanse economie in 2009 krimpt en dat de werkloosheid sterk zal toenemen tot in 2010.
"We worstelen nog steeds met de wereldwijde recessie, dus vraagt men zich af hoever er nog stijging mogelijk is", zei Andy Lebow van MF Global in New York.
Handelaren letten volgens Lebow op tekenen van politieke risico's die eerder misschien over het hoofd zijn gezien, wat aan zou geven dat de markt nog de potentie heeft op te klimmen op korte termijn.
De futures liepen op door het conflict tussen Rusland en Oekraine over de gasprijs, waardoor sommige landen in Oost en Zuid-Europa zonder gaslevering zitten. Enkele landen denken er over om over te stappen op olie voor hun energievoorziening.
Ook let de markt op het offensief van Israel in de Gazastrook, al heeft dat geen direct grote impact op de olieproductie in de regio.
Waarschijnlijk zullen de olievoorraden een bepalende factor zijn, of de recente rally zal aanhouden.
Geweldig filmpje! Faber die een lesje kapitalisme geeftquote:Op dinsdag 6 januari 2009 22:06 schreef pberends het volgende:
http://www.bloomberg.com/news/av/
Faber Says He'd Favor Industrial Commodities Over Gold January 6 (Bloomberg) -- Marc Faber, managing director of Marc Faber Ltd. and publisher of the "Gloom, Boom & Doom Report," talks with Bloomberg's Carol Massar, Erik Schatzker and Ellen Braitman about the outlook for industrial commodities and gold prices
Marc Faber weer.
quote:AEX-fondsen op Wall Street, slot
06-01-2009 22:19:00
AMSTERDAM (Dow Jones)--Van de AEX-fondsen met een notering in de VS, staan er na het slot van Wall Street 4 op winst in vergelijking met hun slotkoers op de AEX, en 3 op verlies. Omgerekend boekt de AEX op Wall Street een winst van 0,37 punt (0,14%).
De fondsen op een rij, met achter hun naam de koers op Wall Street (omgerekend in euro's) en het verschil tussen de koers in New York en de slotkoers in Amsterdam (in percentage):
Aegon 5,381 (-0,55); ArcelorMittal 21,78 (+1,92); ASML 13,73 (+0,59); ING 8,119 (-0,25); Shell 20,49 (-0,39); Philips 15,12 (+0,13); Unilever 18,08 (+0,33)
ik durf nu (deze dagen) niet short te gaan, omdat we volgens mij in een up-trend zitten. Wat zijn jouw gedachten achter short gaan op dit moment?quote:Op dinsdag 6 januari 2009 22:35 schreef M.Melandri het volgende:
Ben bang dat ik een dag te vroeg short zat.
Kleine correctie op forse stijging afgelopen dagen daarna weer up tot circa 290quote:Op dinsdag 6 januari 2009 23:12 schreef SjonLok het volgende:
[..]
ik durf nu (deze dagen) niet short te gaan, omdat we volgens mij in een up-trend zitten. Wat zijn jouw gedachten achter short gaan op dit moment?
Die daling is niet voor niks hè.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 23:33 schreef LXIV het volgende:
Nogmaals: we zitten niet op een top! We zitten nog altijd op een bodem! Die 10, 20% koerswinst stelt niks voor.
[ afbeelding ]
Dat was toen AEX bijna de 700 naderde. Van een bubble had men nog nooit gehoord, in de newconomy was alles anders. K/W verhoudingen waren iets van oude tijd.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 23:49 schreef LXIV het volgende:
Dat weet ik uiteraard niet. Net zomin als wie dan ook. Ik denk het niet, maar ga rond de 300 wel 80 tot 100% long (nu 120) om cash te hebben als dat mocht gebeuren. Dan heb ik weer oorlogskas om op het juiste moment te kopen. Nu ben ik gemiddeld toch te hoog ingestapt.
In ieder geval: waar dacht je dat men geloofde in 2001? Toen dachten ze dat de AEX naar de 1000 zou gaan! Ik herinner me dat nog. (Binnen 2 jaar dus!) Nu staan we op 1/3 van de stand van toen, dat is toch wel veel minder dan iedereen dacht. Om te beweren dat we nu een slechte periode of slecht decennium ingaan, dat hebben we net achter de rug! We hebben het wel over 1994 toen de AEX ook zo laag stond. En dan is inflatie niet eens meegerekend! Inclusief inflatie staan we op het niveua van 1988 af ofzo!
Hoezo niet? Zo redeneer jij toch de hele dag?quote:Op woensdag 7 januari 2009 00:28 schreef FutureStock het volgende:
Dat we laag zitten, betekent niet dat we hoger moeten eindigen.
's avonds heb ik geen internetquote:Op dinsdag 6 januari 2009 22:48 schreef FutureStock het volgende:
Pberends, Lemans24, Melandri:
Gaan jullie morgen long of short?
Als het meezit, ga ik morgen dik long.
We komen vast wel weer even in het groen, over een uurtje ofzo.quote:Op woensdag 7 januari 2009 10:00 schreef shilizous_88 het volgende:
Ik heb zo'n vermoeden dat de opwaardse trend vandaag niet doorgezet gaat worden.
Maar, staan er nog mensen in de plus vandaag?quote:Op woensdag 7 januari 2009 10:14 schreef ItaloDancer het volgende:
Hmmm dit is niet echt best.
Als we zakken doet de FOK!Index het wel óók beter dan de AEX
Toen ik dat postte stond er slechts één in de plus, maar nu staat bv pberends ook alweer in de plusquote:Op woensdag 7 januari 2009 10:34 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Maar, staan er nog mensen in de plus vandaag?
Inmiddels toch maar voor een hogere prijs aangeschaft?quote:Op woensdag 7 januari 2009 10:50 schreef SjonLok het volgende:
Zojuist een kooporder gezet voor een SL op 1,75. Dus hopen dat de AEX nog wat zakt.
Nee. Ik wacht geduldig af tot ik het een goed moment vind.quote:Op woensdag 7 januari 2009 11:25 schreef Lemans24 het volgende:
Inmiddels toch maar voor een hogere prijs aangeschaft?
quote:Op woensdag 7 januari 2009 11:52 schreef SjonLok het volgende:
Nee. Ik wacht geduldig af tot ik het een goed moment vind.
Exact.quote:Op woensdag 7 januari 2009 12:01 schreef Lemans24 het volgende:
En het was groen.
Het shorten van Mittal gaat nog leuk worden over een paar weken.
Op voorwaarde dat de banken nu echt alle lijken uit de kast hebben gehaald.quote:Op woensdag 7 januari 2009 12:56 schreef shilizous_88 het volgende:
De markt heeft nu inderdaad een korte opleving, maar de onderliggende economische cijfers blijven beroerd.
'Het kan gaan vriezen of gaan dooien', maar in mijn gedachte krijg de midkap de zwaarste klappen dit jaar en gaan de financials het beter krijgen.
Jaaaaaja, ze verzinnen ook elke keer een andere reden.quote:MARKET COMMENT: AEX -0,3%, 'relatief veel flitsgeld actief'
07-01-2009 13:35:00
AMSTERDAM (Dow Jones)--De AEX noteert woensdag rond 13.30 uur licht lager met een opvallend sterk herstel van component en zwaargewicht ArcelorMittal. "Er is relatief veel zogeheten flitsgeld in de markt actief en dat verklaart wellicht de belangstelling voor ArcelorMittal, waarvan de koers in 2008 ontstellend scherp onder druk stond. Mogelijk dat de diverse hulpprogramma's voor de industrie wereldwijd een steun in de rug vormen", aldus handelaar Rob Koenders van Harmony Vermogensbeheer. Hij omschrijft de markt als voorzichtig, waarin de angst langzaam wegvloeit", aldus Koenders. De handelaar ziet ook 'snel' geld in het aandeel Aegon. KPN, dat woensdag onder druk staat, "komt eraan", aldus Koenders "op grond van het goede dividendrendement." De markten zijn volgens Koenders wel nog steeds lastig in de schatten, ofschoon de Amerikaanse volatiliteitsindex VIX dinsdag sloot op 38, het laagste slot sinds 26 september 2008. De omzetten zijn relatief laag, "maar het lijkt de laatste handelsdagen zo, dat het tot de opening van Wall Street rustig blijft, waarna er meer beweging ontstaat", aldus Koenders. De AEX noteert woensdag rond 13.30 uur 0,3% lager op 268,35 punten. (ANS)
.quote:Datum Omschrijving
07-01-2009 14:15:00 VS aantal banen private sector dec -693.000 - ADP
07-01-2009 14:15:00 VS aantal banen private sector dec verwachting was -515.000
wat een timing!quote:Op woensdag 7 januari 2009 14:15 schreef TeringHenkie het volgende:
Sprinters Mittal van de hand gedaan
Tuurlijk. Vrijdag komen de 'officiële' cijfers. Ze staan niet op de agenda omdat ze zooooooooo slecht zijn. Zitten er zo nu en dan vele honderdduizenden banen naast. Maar ja. Het is iets dat richting geeft!quote:Op woensdag 7 januari 2009 14:25 schreef pberends het volgende:
Wtf... 700k.
Hoe komt het trouwens dat deze cijfers helemaal niet op de agenda stondenWas het banengedoe niet voor vrijdag?
Hoe weet je dat zo zeker?quote:Op woensdag 7 januari 2009 14:22 schreef ItaloDancer het volgende:
Oh sh--------![]()
Maar ja ADP zit wel altijd fout. (te hoog)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |