Nope. Al in bijbelse tijden woonde daar een volkje, de Samaritanen, waar álle joden op neerkeken - denk aan het verhaal van de Samaritaanse vrouw, zelfs Jezus gebruikt het stereotype Samaritaan (eikel, vrekkerig, alles wat slecht is). Als je destijds van Nazareth naar Jeruzalem moest, ging je met een grote boog om Samaria heen, en feitelijk is dat weinig veranderd. De huidige indeling van Israel is aardig bijbels te noemen.quote:
Ik neem aan dat je met 'joden' de Israëliërs bedoelt?quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:33 schreef superworm het volgende:
Oja, kaartje van 3000 jaar geleden, tijdens David/Salomo:
[ afbeelding ]
Ook na de opdeling van het rijk in noordelijk Israël en zuidelijk Jud(e)a bleef Gaza onafhankelijk.
[ afbeelding ]
Oftewel: de joden hebben niks te zoeken in de gazastrook. Klaar.
Trouwens Israel heeft idd niks te zoeken in Gaza, ze zijn daar ook weg..quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:43 schreef superworm het volgende:
[..]
Nope. Al in bijbelse tijden woonde daar een volkje, de Samaritanen, waar álle joden op neerkeken - denk aan het verhaal van de Samaritaanse vrouw, zelfs Jezus gebruikt het stereotype Samaritaan (eikel, vrekkerig, alles wat slecht is). Als je destijds van Nazareth naar Jeruzalem moest, ging je met een grote boog om Samaria heen, en feitelijk is dat weinig veranderd. De huidige indeling van Israel is aardig bijbels te noemen.
Ja dat was dus ook het punt. Je kunt het naar nu trekken door bijv. 'de jodenvriendelijke nazi', 'de slimme belg', 'de bloedstollend mooie engelse meisjes', etc. Barmhartig was alles wat ze níet waren (en nu nog steeds nietquote:
Israël is gesticht als land voor de joden. Van oudsher wonen er joden. Voor mij zijn die termen inwisselbaar, als we t over de mensen hebben die in dat land wonen. Qua geloofsovertuiging is t een ander verhaal.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:44 schreef Roi het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je met 'joden' de Israëliërs bedoelt?
Goed nieuws voor jou, die zitten er al jaren niet meer! Wel beschiet de Hamas er vanuit nog duizenden raketten op Israel af.
bronquote:40 Doden bij beschieting school Gaza
GAZA/KHAN YUNIS - Bij een Israëlische beschieting van een school van de Verenigde Naties in Gaza zijn dinsdag zeker veertig doden gevallen. Dit berichten medische hulpverleners ter plaatse.
Honderden Palestijnen hadden in de school hun toevlucht gezocht. Een tank opende het vuur op het complex.
Ook twee scholen van de VN werden door de Israëli's bestookt. Daarbij vielen vijf slachtoffers.
volledig artikelquote:Hamas puts Gazans in danger by drawing IDF into urban warfare
Hamas has thus far avoided direct clashes with Israel Defense Forces troops, preferring instead to take refuge in densely populated civilian neighborhoods, Palestinians sources said yesterday.
Hamas, they said, prefers to shoot from between houses, leaving local civilians to absorb the IDF's retaliatory strikes. Yesterday, two Palestinian families were killed by IDF fire.
The sources were highly critical of Hamas, saying its promises of fierce resistance to any Israeli ground incursion have proven empty.
According to the Hamas-run Health Ministry, 120 Palestinians have been killed since the ground operation began, the vast majority of them civilians, including 35 children and 18 women. Palestinian sources said the high ratio of civilian to militant casualties stems from Hamas' decision to have its fighters take refuge in civilian quarters rather than meeting the IDF ob the outskirts.
quote:Gaza first appears in the Tanach as a Philistine city, the site of Samson's dramatic death. Jews finally conquered it in the Hasmonean era, and continued to live there. Notable residents include Dunash Ibn Labrat, and Nathan of Gaza, advisor to false messiah Shabtai Zvi. Gaza is within the boundaries of Shevet Yehuda in Biblical Israel (see Genesis 15, Joshua 15:47, Kings 15:47 and Judges 1:18) and therefore some have argued that there is a Halachic requirement to live in this land. The earliest settlement of the area is by Avraham and Yitzhak, both of whom lived in the Gerar area of Gaza. In the fourth century Gaza was the primary Jewish port of Israel for international trade and commerce.
Great medieval rabbis such as Rabbi Yisrael Najara, author of Kah Ribon Olam, the popular Shabbat song, and renowned Mekubal Rabbi Avraham Azoulai, were rabbanim in Gaza Jewish communities.
The periodic removal of Jews from Gaza goes back at least to the Romans in 61 CE, followed much later by the Crusaders, Napoleon, the Ottoman Turks, the British and the contemporary Egyptians. However, Jews definitely lived in Gaza throughout the centuries, with a stronger presence in the nineteenth and early twentieth centuries.
Jews were present in Gaza until 1929, when they were forced to leave the area due to violent riots against them by the Arabs. Following these riots, and the death of nearly 135 Jews in all, the British prohibited Jews from living in Gaza to quell tension and appease the Arabs. Some Jews returned, however, and, in 1946, kibbutz Kfar Darom was established to prevent the British from separating the Negev from the Jewish state.
Dat iets niet mag, wil niet zeggen dat het niet gebeurt. Dingen over 'broeders' roepen, is dan iets te makkelijk. In Irak zie je ook moslims die andere moslims ombrengen, om maar eens een voorbeeld te geven. En de Berbers in Marokko staan ook bekend als volk dat werd uitgekotst.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:11 schreef Meki het volgende:
Palestijnen worden niet uitgekotst
je mag je broeders helemaal niet uitsluiten, diegene die het doen zijn fout bezig.
Palestijnen worden niet uitgekotst, Jordanie bestond al en is al een natie.
Zijn er buiten de bijbel (waarin pratende struikjes voorkomen) ook bewijzen of zelfs maar aanwijzingen dat deze mensen of hun rijk ooit hebben bestaan?quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:33 schreef superworm het volgende:
Oja, kaartje van 3000 jaar geleden, tijdens David/Salomo:
Volgens de bijbel zijn de tien stammen van Israel verdwenen. Alleen judea bleef over. Zie je onder Judea > Edom en Moab staan? De joden uit de tijd van Jezus waren een vermening van de inwoners van judea, moabieten en edomieten. Als ze op basis van de bijbel een land willen claimen hebben ze geen claim op het hele noorden van het moderne Israel. Alles ten noorden van Jericho volgens het kaartje.quote:Ook na de opdeling van het rijk in noordelijk Israël en zuidelijk Jud(e)a bleef Gaza onafhankelijk.
[ afbeelding ]
Mijn eerste gedachte is: Hoe haal je het in vredesnaam in je kop om op een school te schieten waar honderden kinderen zitten die ook nog eens vluchteling zijn??? Al zaten er 10 Hamas leden, je doet dat gewoon niet. Punt.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:50 schreef Mylene het volgende:
[..]
bron
Dan vraag ik me af waarom die tank het vuur opende op die school? Mijn eerste gedachte is dan dat Hamas die locatie gebruikte om aan te vallen.
Van dit artikel wordt je ook weer niet vrolijk:
[..]
volledig artikel
Nee ze hebben er een grote openlucht gevangenis van gemaakt, ze jarenlang collectief gestraft en gaan er nu nog even met het leger overheen.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:44 schreef Roi het volgende:
[..]
Goed nieuws voor jou, die zitten er al jaren niet meer!
ja, jammer als er niet meer dit gezien hebbenquote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:55 schreef SCH het volgende:
Iemand het relaas van Hans van den Broek bij P en W gehoord gisteravond?
Hans van den Broek bij P & W?quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:55 schreef SCH het volgende:
Iemand het relaas van Hans van den Broek bij P en W gehoord gisteravond?
Jaquote:Op dinsdag 6 januari 2009 17:01 schreef ExTec het volgende:
[..]
Hans van den Broek bij P & W?
De pallies zijn zielig, en het is allemaal de schuld van Israel, rijkelijk gelardeerd met Pallywood productions beelden, vat ik het zo goed samen?
Salomo en David zijn onzeker, maar dat het Tienstammenrijk (Israël) en het Tweestammenrijk hebben bestaan, weten we zeker door Assyrische en Egyptische bronnen. Ook worden er veel ruïnes gevonden met inscripties die staven met het rijtje Bijbelse koningen.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:53 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Zijn er buiten de bijbel (waarin pratende struikjes voorkomen) ook bewijzen of zelfs maar aanwijzingen dat deze mensen of hun rijk ooit bestaan heeft?
[..]
Nee, de 10 stammen verdwenen niet. Ze werden veroverd en weggevoerd naar Babylon, om enkele decennia later door de Judeërs vergezeld te worden. Later werden ze teruggestuurd, en herbevolkten ze het land weer.quote:Volgens de bijbel zijn de tien stammen van Israel verdwenen. Alleen judea bleef over. Zie je onder Judea > Edom en Moab staan? De joden uit de tijd van Jezus waren een vermening van de inwoners van judea, moabieten en edomieten. Als ze op basis van de bijbel een land willen claimen hebben ze geen claim op het hele noorden van het moderne Israel. Alles ten noorden van Jericho volgens het kaartje.
Precies, je moet je gewoon af laten knallen, als Hamas daar gaat schuil gaat houden, en vooral niet terugschieten, want dat is volgens de erudiete, zeer sociale west-europeaantjes, het juiste om te doenquote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:58 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Mijn eerste gedachte is: Hoe haal je het in vredesnaam in je kop om op een school te schieten waar honderden kinderen zitten die ook nog eens vluchteling zijn??? Al zaten er 10 Hamas leden, je doet dat gewoon niet. Punt.
Not at all.quote:
Ik lees hier niet alles, maar is dit echt het niveau van de discussie? Is het zoveel moeite je er even in te verdiepen en niet alles zwart/wit te benaderen?quote:Op dinsdag 6 januari 2009 17:03 schreef ExTec het volgende:
[..]
Precies, je moet je gewoon af laten knallen, als Hamas daar gaat schuil gaat houden, en vooral niet terugschieten, want dat is volgens de erudiete, zeer sociale west-europeaantjes, het juiste om te doen
Ik sta open voor een bondige samenvatting hoor.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 17:02 schreef Aagjekat het volgende:
neen, je vat het van je eigen kant samen,,jammer
Als het vuur op je wordt geopend zullen ze wel niet anders kunnen. Misschien stonden ze wel op het punt om een antitank raket af te vuren. Ik weet het verder ook niet hoor.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:58 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Mijn eerste gedachte is: Hoe haal je het in vredesnaam in je kop om op een school te schieten waar honderden kinderen zitten die ook nog eens vluchteling zijn??? Al zaten er 10 Hamas leden, je doet dat gewoon niet. Punt.
ben fan van jort k, maar gisteren was hij irritant bezig..quote:Op dinsdag 6 januari 2009 17:02 schreef Sargon het volgende:
[..]
Ja
Ik vond Jort Kelder wel zinvol tegengas geven
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |