quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 21:11 schreef PM-girl het volgende:bixister, wat leuk trouwens dat je bij een leesclub zit! Hoe kom je daar zo bij (niet om bij zo'n club te gaan, maar waar heb je zo'n club gevonden?)
het is een groepje oud-collega's, uit m'n aio-tijd. heel gezellig, en het idee is volgens mij tamelijk spontaan ontstaan -op onze bruiloft zelfs- geloof ik. althans, op dat feest vroegen ze of ik ook interesse had in iets dergelijks. kort daarna hebben we de eerste bijeenkomst gehouden. met sommigen ervan had ik anders ook nog wel contact gehouden maar nu vind ik het extra leuk dat ik die anderen ook regelmatig zie. we zijn met z'n achten. meer zou ik ook niet doen, dat is groot genoeg voor zo'n discussiegroepje. en we eten altijd eerst samen, praktisch gezien zou meer mensen in dat opzicht ook wat lastiger worden. (meestal zijn er trouwens 1 of 2 mensen niet, dat is ook geen probleem als je met z'n 8-en bent). kortom: mooi aantal, leuke & lekkere activiteiten, en niet in de laatste plaats: leuke leu! want dat is wel essentieel vind ik hoor, als ik hen als mens niet zo zou waarderen zou ik er denk ik ook minder zin in hebben om elke 5 à 6 weken een avond met ze door te brengen. aan de andere kant ligt altijd het 'gevaar' op de loer dat 't alleen maar gezellig bijkletsen is, en weinig over 't boek gaat. om dat wat terug te dringen hebben we sinds kort iets nieuws ingevoerd: degene die 't boek heeft voorgesteld mailt kort voor de bijeenkomst een paar vragen/discussiepunten erover rond, zodat de bespreking iets meer structuur heeft.
wat vooral erg leuk is: meestal lees je een boek toch betrekkelijk alleen. soms kun je 't er nog eens over hebben met iemand die 't een tijdje eerder of later ook gelezen heeft, maar doorgaans 'verwerk' je zo'n verhaal in je eentje. en nu heb je ineens met z'n allen dat zelfde boek gelezen, en blijkt (tot mijn altijd weer grote verbazing) dat mensen zo'n boek echt zoooo verschillend kunnen lezen/ervaren. echt heel erg grappig, en ook leerzaam, om andermans visie erop te horen. en ook ook om te moeten verwoorden wat je er zelf nou precies zo leuk of juist irritant of slecht aan vond.
kortom, aan de leesclub jullie!

en anders gewoon lekker een Fok!leescluppie oprichten.

(is geloof ik wel es gedaan? of wordt misschien nog steeds wel gedaan. maar daar had ik nooit zoveel zin in, gek genoeg).