Een wat voor de hand liggende conclusie. Die kennis zul je vaak actief zelf moeten zoeken. Misschien wel goed idee om daar via radio/TV meer aandacht aan te besteden.quote:'Nederlander te weinig kennis van financiën'
(Novum) - Nederlanders missen kennis en vaardigheden om goede keuzes te maken op financieel gebied. Dat concludeert promovendus Maarten van Rooij na onderzoek onder vijftienhonderd huishoudens.
Volgens de onderzoeker kan het verschil in het vermogen van huishoudens met een laag en een hoog kennisniveau van financiële vraagstukken oplopen tot tachtigduizend euro. Mensen die wel voldoende kennis in huis hebben denken beter na over hun pensioen. Ook beleggen zij hun geld vaker in aandelen dan mensen met weinig financiële kennis.
Zes op de tien ondervraagden hebben moeite met het beantwoorden van vijf makkelijke economische vragen. Zij maakten een of meerdere fouten. Wel zijn de Nederlanders die weinig financiële knowhow hebben zich doorgaans bewust van hun gebrek aan kennis, concludeert Van Rooij.
Financiële educatie is een van de oplossingen van dit probleem. Daarbij kan gedacht worden aan informatie in spotjes en websites die door de overheid worden verspreid. Ook op scholen moet meer aandacht komen voor financiën en economie, maar ook transparantie in de regelgeving is volgens hem heel belangrijk. Een voorbeeld hiervan is de voorgestelde verplichting voor financiële tussenpersonen. Zij moeten bij het afsluiten van financiële overeenkomsten openbaar maken hoeveel provisie zij krijgen. De Rooij vindt het voorstel 'een stap in de goede richting'.
Van Rooij promoveert vrijdag aan de Universiteit van Utrecht op het onderzoek.
quote:Op maandag 5 januari 2009 23:00 schreef Thieske het volgende:
Ik ben benieuwd naar die makkelijke economische vragen.
... of dit nou zo slim is ...quote:Mensen die wel voldoende kennis in huis hebben denken beter na over hun pensioen. Ook beleggen zij hun geld vaker in aandelen dan mensen met weinig financiële kennis.
of de geld smijtende overheid die niet eens toezicht kan houden op onze bankensector nou zo'n goede leermeester is waag ik te betwijfelenquote:Daarbij kan gedacht worden aan informatie in spotjes en websites die door de overheid worden verspreid.
zijn proefschrift zal wel downloadbaar zijn, misschien staat hij nu al onlinequote:Op maandag 5 januari 2009 23:00 schreef Thieske het volgende:
quote:Gebrek aan financiële kennis hindert vermogensopbouw
De gemiddelde Nederlander beschikt over te weinig financiële kennis om weloverwogen beslissingen te kunnen nemen over onder andere pensioenplanningen en beleggingen. Dit zorgt voor grote verschillen in de vermogensopbouw van gezinnen, tot wel 80.000 euro. Tot deze conclusie komt Maarten van Rooij in zijn proefschrift. Van Rooij baseert zijn conclusies op de uitkomsten van een uitgebreid onderzoek onder 1500 Nederlandse huishoudens. Hij promoveert op 9 januari aan de Universiteit Utrecht.
Er wordt een steeds groter beroep gedaan op de financiële kennis van gezinnen als het gaat om lenen, sparen en beleggen.
Financieel analfabetisme
Veel Nederlanders missen echter de benodigde kennis en vaardigheden om weloverwogen keuzes te kunnen maken op financieel gebied, zo toont het proefschrift van Van Rooij aan. ‘Respondenten bleken zich doorgaans wel degelijk bewust van hun gebrek aan financiële vaardigheden. Het is dan ook één van de redenen waarom veel Nederlandse werknemers niet zelf hun pensioengeld willen beleggen, maar blij zijn dat hun pensioenfonds dat voor hen doet’, aldus Van Rooij
Kenniskloof
De kloof tussen Nederlanders met veel of weinig financiële kennis heeft belangrijke gevolgen voor de pensioenplanning en spaar- en beleggingsbeslissingen van gezinnen. Huishoudens met een betere financiële kennis denken bewust na over hun pensioenplanning en beleggen vaker in aandelen. Ook bouwen zij grotere vermogens op. Zodoende kan het verschil tussen het vermogen van huishoudens met een laag en een hoog kennisniveau enorm oplopen, tot wel 80.000 euro of zelfs meer, zo blijkt uit Van Rooijs onderzoek.
Educatie, informatie en transparantie
Financiële educatie alleen is volgens Van Rooij niet toereikend om dit probleem op te lossen. Van Rooij: ‘Het beleid moet erop gericht zijn om waar mogelijk financiële beslissingen voor de burger eenvoudiger te maken. Dit moet waarborgen dat informatie en advies over financiële producten begrijpelijk is en op een transparante, onafhankelijke manier tot stand komt’. Daarbij kan volgens Van Rooij bijvoorbeeld worden gedacht aan overheidsinformatie in de vorm van spotjes en websites. Maar minstens zo belangrijk is volgens de promovendus transparantie in de regelgeving. In die zin vindt hij de voorgestelde verplichtstelling van financiële tussenpersonen om hun provisie bij het afsluiten van financiële overeenkomsten openbaar te maken alvast een stap in de goede richting.
Promotie
Maarten van Rooij (faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie, departement Economie) promoveert op 9 januari om 16.15 uur in het Academiegebouw, Domplein 29 te Utrecht op het proefschrift ‘Financieel alfabetisme, pensioenvoorzieningen en beleggingsgedrag van gezinnen: Vier empirische bijdragen’.
Meer informatie
Erzsó Alföldy, persvoorlichter faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie, (030) 253 7497, e.alfoldy@uu.nl.
B.g.g. Peter van der Wilt, persvoorlichting Universiteit Utrecht, (030) 253 3705, p.m.vanderwilt@uu.nl.
Ik ookquote:Op maandag 5 januari 2009 23:00 schreef Thieske het volgende:
Box 1. Basic Literacy Questionsquote:
Mag aannemen dat studenten tenminste vraag 1 en 2 goed beantwoorden..! (Of begin ik nu een deel van de oorzaak van de kredietcrisis te begrijpenquote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:50 schreef Drive-r het volgende:
Ach, dat lijkt allemaal vrij simpel en is het natuurlijk ook. Maar dan moet je hier in Londen toch eens zien wat sommige economische studenten ervan bakken tijdens interviews... ongelovelijk.
Ik mag aannemen dat ze het allemaal zo afraffelen, helaas blijkt dit niet zo te zijnquote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:55 schreef Aether het volgende:
[..]
Mag aannemen dat studenten tenminste vraag 1 en 2 goed beantwoorden..! (Of begin ik nu een deel van de oorzaak van de kredietcrisis te begrijpen)
Als die mensen al zenuwachtig van zo'n testje worden, dan zijn ze IMO ook totaal niet geschikt om later zo nochelant met grote bedragen te gaan spelen.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:58 schreef Drive-r het volgende:
Ik mag aannemen dat ze het allemaal zo afraffelen, helaas blijkt dit niet zo te zijn![]()
Natuurlijk grotendeels zenuwen, denk ik dan maar.
True. Ik was er gewoon altijd nogal verbaasd over, maar goed. Ik kan me van de bovenstaande vragen goed voorstellen dat meeste mensen er minimaal eentje fout hebben. De gemiddelde persoon op straat heeft nooit nagedacht over de tijdswaarde van geld, zo simpel is het?quote:Op dinsdag 6 januari 2009 17:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als die mensen al zenuwachtig van zo'n testje worden, dan zijn ze IMO ook totaal niet geschikt om later zo nochelant met grote bedragen te gaan spelen.
Je hebt het nu over vraag 4 neem ik aan.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 17:07 schreef Drive-r het volgende:
[..]
True. Ik was er gewoon altijd nogal verbaasd over, maar goed. Ik kan me van de bovenstaande vragen goed voorstellen dat meeste mensen er minimaal eentje fout hebben. De gemiddelde persoon op straat heeft nooit nagedacht over de tijdswaarde van geld, zo simpel is het?
Akkoord, maar je kunt zelf begrijpen welk antwoord ze willen horen. Daarbij kun je zelfs in een deflatie je geld tegen rendement weg zetten en dus over 3 jaar meer hebben dan je broertje.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 18:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je hebt het nu over vraag 4 neem ik aan.
Daar staat gewoon geen goed antwoord bij, want het is afhankelijk van de inflatie, mochten we een deflatie krijgen dan zijn de antwoorden totaal anders.
Afgaande op de exacte informatie die er staat, staat het goede antwoord er gewoon bij.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 18:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je hebt het nu over vraag 4 neem ik aan.
Daar staat gewoon geen goed antwoord bij, want het is afhankelijk van de inflatie, mochten we een deflatie krijgen dan zijn de antwoorden totaal anders.
De gemiddelde persoon roept 2x per dag dat alles altijd maar duurder word.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 17:07 schreef Drive-r het volgende:
[..]
True. Ik was er gewoon altijd nogal verbaasd over, maar goed. Ik kan me van de bovenstaande vragen goed voorstellen dat meeste mensen er minimaal eentje fout hebben. De gemiddelde persoon op straat heeft nooit nagedacht over de tijdswaarde van geld, zo simpel is het?
Precies. Het komt ook door de WSNP. Al maak je er een potje van, na 3 jaar ben je weer schuldenvrij.quote:Op maandag 5 januari 2009 23:09 schreef BasEnAad het volgende:
Dat komt omdat de debiele bevolking toch wel gecompenseerd wordt voor slechte financiële beslissingen. Kijk naar IceSave en Dexia.
meer anecdotes pleasequote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:50 schreef Drive-r het volgende:
Ach, dat lijkt allemaal vrij simpel en is het natuurlijk ook. Maar dan moet je hier in Londen toch eens zien wat sommige economische studenten ervan bakken tijdens interviews... ongelovelijk.
Nah... De meeste mensen willen gewoon niet er over na denken. Als je niet nadenkt over de gevolgen van de lening voor je interieur, dan denk je al helemaal niet na over de WSNPquote:Op woensdag 7 januari 2009 20:59 schreef Halcon het volgende:
[..]
Precies. Het komt ook door de WSNP. Al maak je er een potje van, na 3 jaar ben je weer schuldenvrij.
Het is ook erg gesteld, maar ook weer niets nieuws. Ook de kennis op het gebied van taal, rekenen, geschiedenis, topografie, etc van de gemiddelde Nederlander is behoorlijk beperkt.quote:Op donderdag 8 januari 2009 02:01 schreef Isdatzo het volgende:
Het is wel erg gesteld als de 'gemiddelde Nederlander' die vragen niet kan beantwoorden. Niveau van eerste jaar middelbare school, dat.
Bij deze vragen vind ik het wel wat logischer dat mensen dat niet weten. Wel is het natuurlijk zo dat als je het antwoord op deze vragen niet weet je eigenlijk niks te zoeken hebt op de beurs enzo.quote:Op donderdag 8 januari 2009 02:01 schreef Isdatzo het volgende:
Het is wel erg gesteld als de 'gemiddelde Nederlander' die vragen niet kan beantwoorden. Niveau van eerste jaar middelbare school, dat.
quote:Box 2. Advanced Literacy Questions
6) Which of the following statements describes the main function of the stock market?The
stock market helps to predict stock earnings; (ii) The stock market results in an increase in the
price of stocks; (iii)The stock market brings people who want to buy stocks together with
those who want to sell stocks; (iv) None of the above; (v) Do not know; (vi) Refusal.
7) Which of the following statements is correct? If somebody buys the stock of firm B in the
stock market:He owns a part of firm B; (ii) He has lent money to firm B; (iii) He is liable
for firm B’s debts; (iv) None of the above; (v) Do not know; (vi) Refusal.
8) Which of the following statements is correct?Once one invests in a mutual fund, one
cannot withdraw the money in the first year; (ii) Mutual funds can invest in several assets, for
example invest in both stocks and bonds; (iii) Mutual funds pay a guaranteed rate of return
which depends on their past performance; (iv) None of the above; (v) Do not know; (vi)
Refusal.
9) Which of the following statements is correct? If somebody buys a bond of firm B:He
owns a part of firm B; (ii) He has lent money to firm B; (iii) He is liable for firm B’s debts;
(iv) None of the above; (v) Do not know; (vi) Refusal.
10) Considering a long time period (for example 10 or 20 years), which asset normally gives
the highest return?Savings accounts; (ii) Bonds; (iii) Stocks; (iv) Do not know; (vi)
Refusal.
11) Normally, which asset displays the highest fluctuations over time?Savings accounts;
(ii) Bonds; (iii) Stocks; (iv) Do not know; (v) Refusal.
12) When an investor spreads his money among different assets, does the risk of losing
money:Increase; (ii) Decrease; (iii) Stay the same; (iv) Do not know; (v) Refusal.
13) If you buy a 10-year bond, it means you cannot sell it after 5 years without incurring a
major penalty. True or false?True; (ii) False); (iii) Do not know; (iv) Refusal.
(14) Stocks are normally riskier than bonds. True or false?True; (ii) False; (iii) Do not
know; (iv) Refusal.
(15) Buying a company stock usually provides a safer return than a stock mutual fund. True
or false?True; (ii) False; (iii) Do not know; (iv) Refusal.
(16) If the interest rate falls, what should happen to bond prices?Rise; (ii) Fall; (iii) Stay
the same; (iv) None of the above; (v) Do not know; (vi) Refusal.
Bij die vragen kan ik me inderdaad voorstellen dat niet iedereen alle vragen goed kan beantwoorden. Maar ik kan me niet voorstellen dat je, wanneer je zelf je geld in beheer hebt, meer dan 5 van de 11 vragen fout hebt.quote:Op donderdag 8 januari 2009 02:07 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Bij deze vragen vind ik het wel wat logischer dat mensen dat niet weten. Wel is het natuurlijk zo dat als je het antwoord op deze vragen niet weet je eigenlijk niks te zoeken hebt op de beurs enzo.
[..]
Genoeg mensen die al verbaasd opkijken bij het woord inflatie denk ik.quote:Op donderdag 8 januari 2009 02:27 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Maar de vragen in box 1 waren wel héél basaal.![]()
Meest schokkende was een Erasmus student. Die kreeg een simpel vraagje over wat waardering multiples. Het ging meer om het principe, niet zo zeer om de getallen. Principe kreeg die niet helemaal door, maar goed. Toen schreef ik het even voor hem uit een het antwoord was 100/20 = ?quote:
Dat doen ze in de VS ook, maar dan met een miljard delen door een miljoenquote:Op donderdag 8 januari 2009 10:24 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Meest schokkende was een Erasmus student. Die kreeg een simpel vraagje over wat waardering multiples. Het ging meer om het principe, niet zo zeer om de getallen. Principe kreeg die niet helemaal door, maar goed. Toen schreef ik het even voor hem uit een het antwoord was 100/20 = ?
[KNIP]
Die student was zeker bij de pabo weg gestuurd vanwege zijn rekenvaardigheden.quote:Op donderdag 8 januari 2009 10:24 schreef Drive-r het volgende:
Hij: "Aha, nu zie ik het, en voor die som heb ik een handig truukje!"
Ik: "Oh ja joh?"
Hij: "Jaha, dan kruis ik de nulletjes door, dus dan wordt het 10/2=?"
Ik: "Goed...."
Hij: "En dat is, eh, 50"
dan kan je dus altijd nog economie aan de EUR gaan doenquote:Op donderdag 8 januari 2009 10:38 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Die student was zeker bij de pabo weg gestuurd vanwege zijn rekenvaardigheden.
wacht effe, hoe komt zo'n gast uberhaupt bij jou op een interview. Om toegelaten te worden tot interviews moet je toch ten minste perfecte cijferlijsten hebben .quote:Op donderdag 8 januari 2009 10:24 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Meest schokkende was een Erasmus student. Die kreeg een simpel vraagje over wat waardering multiples. Het ging meer om het principe, niet zo zeer om de getallen. Principe kreeg die niet helemaal door, maar goed. Toen schreef ik het even voor hem uit een het antwoord was 100/20 = ?
Hij: "Aha, nu zie ik het, en voor die som heb ik een handig truukje!"
Ik: "Oh ja joh?"
Hij: "Jaha, dan kruis ik de nulletjes door, dus dan wordt het 10/2=?"
Ik: "Goed...."
Hij: "En dat is, eh, 50"
Ik: "Zucht"
Ach, genoeg studenten die zichzelf uit de naad werken en zo toch aardige cijfers halen. In alle eerlijkheid weet ik niet hoe hij er kwam, HR is niet altijd even rationeel (ze hebben mij tenslotte ook uit uitgenodigdquote:Op donderdag 8 januari 2009 13:12 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
wacht effe, hoe komt zo'n gast uberhaupt bij jou op een interview. Om toegelaten te worden tot interviews moet je toch ten minste perfecte cijferlijsten hebben .
Misschien dat men bij EUR dezelfde rekentest als bij de PABO moet gaan invoeren dan zouden we waarschijnlijk nooit een creditcrisis gehad hebben. Dan hadden de economen tenminste de meest basale rekenregels begrepen.quote:Op donderdag 8 januari 2009 13:10 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
dan kan je dus altijd nog economie aan de EUR gaan doen
zakenbankiers hebben in principe weinig met die groei modelen te maken maar ik kan uit ervaring vertellen dat er zelfs studenten aan de TU zijn die rekenen met machten lastg vinden (ik ga er van uit dat het uitzonderingen zijn).quote:Op donderdag 8 januari 2009 14:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Misschien dat men bij EUR dezelfde rekentest als bij de PABO moet gaan invoeren dan zouden we waarschijnlijk nooit een creditcrisis gehad hebben. Dan hadden de economen tenminste de meest basale rekenregels begrepen.![]()
Alhoewel de E macht bij economen nog steeds een moelijk begrip is. In de meeste economische modellen moet er altijd een groei zijn anders kloppen ze niet, terwijl er een eindigheid aan de grondstoffen zit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |