abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64726256
2008 is helemaal geen leuk jaar om aangifte voor te doen Ik heb stage gelopen, en over mn stagevergoeding moet ik nog 100en euro's belasting afdragen Normaal was het juist leuk, ik kreeg altijd nog best wat geld terug van de belastingdienst
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 6 januari 2009 @ 13:30:19 #77
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_64726318
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 13:28 schreef LoggedIn het volgende:
2008 is helemaal geen leuk jaar om aangifte voor te doen Ik heb stage gelopen, en over mn stagevergoeding moet ik nog 100en euro's belasting afdragen Normaal was het juist leuk, ik kreeg altijd nog best wat geld terug van de belastingdienst
toen betaalde je dus al in het jaar te veel aan de BD, kreeg je eind van het jaar het terug.
Nu heb je gewoon alles gekregen en moet je zelf betalen aan het eind van het jaar.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  dinsdag 6 januari 2009 @ 13:30:24 #78
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64726320
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 13:23 schreef Bilky het volgende:
Hoi,

Interessant topic! Zit zelf even met een paar vragen;

- Bij de post eigen woning, eigenwoningschuld. Is het hier de bedoeling dat je je restschuld bij de bank noteert?
Ja.
quote:
- Waar kan ik mijn reeds ontvangen hypotheekrente aftrek invullen?
Je hebt geen hypoyheekrenteaftrek ontvangen. Waarschijnlijk bedoel je je voorlopige teruggave. Die vind je bijna aan het eind van het programma. Zoeken bij 'Te verrekenen bedragen' naar 'Voorlopige aanslag of voorlopige teruggave'.
quote:
- Is het zo dat als je beide fulltime werkt (partner en ik) je beide toch nog een aanmerkelijk hoger bedrag terugkrijgt dan wanneer ik alleen zou werken?
Theoretisch kan dat.
quote:
Volgens mijn berekening krijg wij nu dubbelop vergeleken met vorig jaar!
Dat lijkt me dan niet te kloppen. Tenzij je ten opzichte van vorig jaar een aantal aftrekposten meer hebt.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_64726410
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 13:30 schreef Nizno het volgende:

[..]

toen betaalde je dus al in het jaar te veel aan de BD, kreeg je eind van het jaar het terug.
Nu heb je gewoon alles gekregen en moet je zelf betalen aan het eind van het jaar.
ja, maar ik vind het best kut zo Doordat ik stage moest lopen, zal ik al krap bij kas, en dan krijg je nu nog ff een trap na Had ik liever gewoon gelijk teveel betaald, en nu een leuke meevaller gehad
pi_64726480
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 13:33 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

ja, maar ik vind het best kut zo Doordat ik stage moest lopen, zal ik al krap bij kas, en dan krijg je nu nog ff een trap na Had ik liever gewoon gelijk teveel betaald, en nu een leuke meevaller gehad
off topic
OMG... daar gaat de generatie!
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 6 januari 2009 @ 13:36:28 #81
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_64726486
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 13:33 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

dan had je tijdens de stage nog krapper bij kas gezeten....
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_64727057
Bedankt Man @ Work! Dat dubbelop verhaal klopt nu inderdaad niet meer nadat ik de teruggaaf heb ingevuld.

Nog een vraag, ik doe dit voor het eerst zelf namelijk; kan ik bij "aftrekbare rente en financieringskosten eigen woning" mijn betaalde rente aan de lening van de woning opvoeren?

En dan meteen nog maar een vraag; mn basisverzekering voor de ziektekosten zijn niet meer op te voeren (alleen aanvullende verzekering) en mijn zvw ook niet? Dan kom ik nooit boven de drempel!
  dinsdag 6 januari 2009 @ 14:04:35 #83
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64727538
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 13:52 schreef Bilky het volgende:
Bedankt Man @ Work! Dat dubbelop verhaal klopt nu inderdaad niet meer nadat ik de teruggaaf heb ingevuld.

Nog een vraag, ik doe dit voor het eerst zelf namelijk; kan ik bij "aftrekbare rente en financieringskosten eigen woning" mijn betaalde rente aan de lening van de woning opvoeren?
Ja, daarvoor is dat vakje bedoelt.
quote:
En dan meteen nog maar een vraag; mn basisverzekering voor de ziektekosten zijn niet meer op te voeren (alleen aanvullende verzekering) en mijn zvw ook niet? Dan kom ik nooit boven de drempel!
Klopt. Alleen de aanvullende verzekering is aftrekbaar. Staat tegenover dat de drempel wel sterk is verlaagd ten opzicht van voorgaande jaren.
Maar troost je: je bent niet de enige die onder de drempel blijft. Zie het als een positief punt: je hebt blijkbaar een dusdanig inkomen dat je deze kosten moet kunnen dragen.
pi_64727587
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 13:52 schreef Bilky het volgende:
daar hebben meer mensen last van
al jaren

maar de drempel is wel enorm verlaagd in 2008 !
wat M@W zegt
  dinsdag 6 januari 2009 @ 15:03:16 #85
67478 Radjesh
Dire Straits!
pi_64729903
Kan je je eigen risico aftrekken?
pi_64730025
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 15:03 schreef Radjesh het volgende:
Zie:
quote:
Op maandag 5 januari 2009 14:53 schreef ManAtWork het volgende:

[quote]Aftrekbare premies zorgverzekering
De premies voor het aanvullende pakket van uw zorgverzekering, die u hebt betaald aan uw zorgverzekeraar, zijn aftrekbaar. De aftrek is beperkt tot de premies over maximaal 12 maanden.

Let op!
Sinds 1 januari 2008 zijn het vaste bedrag voor het basispakket en de inkomensafhankelijke bijdrage die u hebt betaald voor een zorgverzekering niet meer aftrekbaar. Ook het bedrag van uw verplichte eigen risico van ¤ 150 is niet aftrekbaar.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  dinsdag 6 januari 2009 @ 15:07:55 #87
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_64730071
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 15:03 schreef Radjesh het volgende:
Nee.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  dinsdag 6 januari 2009 @ 15:08:40 #88
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_64730099
Welja, is het niet ManAtWork, dan komt Five_Horizons me wel even voor zijn.
pi_64730282
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 15:08 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Het was geen moeite

MAW had het werk al gedaan
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  dinsdag 6 januari 2009 @ 15:25:43 #90
67478 Radjesh
Dire Straits!
pi_64730764
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 15:06 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Zie:
[..]

Duidelijk. Bedankt, niet gelezen.
  dinsdag 6 januari 2009 @ 15:30:32 #91
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64730956
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 15:08 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Kom kom, jongens. Niet vechten.
pi_64749465
Goed, wij hebben in oktober onze eerste eigen woning gekocht. Nu struikel ik meteen over allerlei termen in de aangifte. Ik ben namelijk nooit zo'n held in het bewaren van geduld voor dit soort zaken.
Nu is mijn vraag of het allemaal veel simpeler is dan het op het eerste gezicht lijkt, of dat ik er beter 50/100 euro tegenaan kan gooien bij iemand die er wél verstand van heeft en er op die manier het maximale uithaal?
  dinsdag 6 januari 2009 @ 22:33:15 #93
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_64749571
Het is ongetwijfeld simpeler dan het eruit ziet. En dit topic is een geschikt topic om dingen te vragen waar je niet uitkomt. ManAtWork zal je dan met alle plezier van advies voorzien.
  dinsdag 6 januari 2009 @ 22:43:28 #94
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64750092
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 22:30 schreef Man_Made_God het volgende:
Goed, wij hebben in oktober onze eerste eigen woning gekocht. Nu struikel ik meteen over allerlei termen in de aangifte. Ik ben namelijk nooit zo'n held in het bewaren van geduld voor dit soort zaken.
Nu is mijn vraag of het allemaal veel simpeler is dan het op het eerste gezicht lijkt, of dat ik er beter 50/100 euro tegenaan kan gooien bij iemand die er wél verstand van heeft en er op die manier het maximale uithaal?
Voor de gemiddelde aangifte is het makkelijker dan het eruit ziet. De vraag is of het je het geld waard is en er op die manier zelf geen tijd aan hoeft te besteden. Je hebt dan als het ware een stukje rust 'gekocht'.
pi_64759616
vraagje over combinatiekorting.

Ik lees dit over combinatiekorting:
quote:
U kunt de combinatiekorting krijgen onder de volgende voorwaarden:

In 2008 hoorde bij uw huishouden voor ten minste 6 maanden, minimaal 1 kind dat op 31 december 2007 jonger was dan 12 jaar.
Dit kind was in die periode ingeschreven op uw woonadres. Bij co-ouders mag het kind ook ingeschreven staan op het woonadres van de co-ouder.
Uw inkomsten uit tegenwoordige arbeid (loon, winst of bijvoorbeeld freelance-inkomsten) waren hoger dan ¤ 4.542 of u kon zelfstandigenaftrek krijgen.
De combinatiekorting is ¤ 112 (of ¤ 54 als u 65 jaar of ouder was).

Meer informatie over de bijzondere regeling voor co-ouders kunt u krijgen bij de BelastingTelefoon.

Fiscale partner
Had u in 2008 een fiscale partner? Dan kunnen u en uw fiscale partner allebei de combinatiekorting krijgen als u allebei aan de voorwaarden voldoet.
mijn situatie:
Getrouwd juli 2007
eerste kind geboren mei 2008

Ik verdien meer dan 4.542 en mijn partner heeft een inkomen van 0,-
Kom ik nu in aanmerking voor die combinatiekorting?
pi_64759883
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 09:37 schreef tinny het volgende:
vraagje over combinatiekorting.

Ik lees dit over combinatiekorting:
[..]

mijn situatie:
Getrouwd juli 2007
eerste kind geboren mei 2008

Ik verdien meer dan 4.542 en mijn partner heeft een inkomen van 0,-
Kom ik nu in aanmerking voor die combinatiekorting?
Waarom twijfel je daarover?
pi_64760213
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 09:48 schreef DonJames het volgende:

[..]

Waarom twijfel je daarover?
Ik denk door de laatste zin, maar hij komt idd gewoon in aanmerking!
All management is Strategic Management.
  woensdag 7 januari 2009 @ 10:07:57 #98
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_64760437
Ik kom volgens mij niet in aanmerking voor ouderschapsverlofkorting, omdat ik in 2008 iets meer verdient heb dan in 2007. Toch heb ik iets meer dan 300 uur ouderschapsverlof genoten. (En m'n inkomensverlies voor ongeveer twee-derde gecompenseerd uit de levensloopregeling.)

Mocht iemand denken dat ik het fout zie dat ik geen recht heb op korting of een gigantisch goed idee hebben om het inkomen van 2008 te drukken zodat ik een duizendje ouderschapsverlofkorting kan pakken, dan hou ik mij aanbevolen (En dan verdient degene een mooi cadeau.)
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  woensdag 7 januari 2009 @ 10:48:09 #99
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64761607
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 10:07 schreef _Flash_ het volgende:
Ik kom volgens mij niet in aanmerking voor ouderschapsverlofkorting, omdat ik in 2008 iets meer verdient heb dan in 2007. Toch heb ik iets meer dan 300 uur ouderschapsverlof genoten. (En m'n inkomensverlies voor ongeveer twee-derde gecompenseerd uit de levensloopregeling.)
Even voor de duidelijkheid: je (fiscaal) jaarloon (volgens je JOG) van 2008 is hoger dan die van 2007?
Dan kan ik helaas niets bedenken. De uitkomst JL2007 min JL2008 is dan negatief en dus is er geen recht op de korting.
quote:
Mocht iemand denken dat ik het fout zie dat ik geen recht heb op korting of een gigantisch goed idee hebben om het inkomen van 2008 te drukken zodat ik een duizendje ouderschapsverlofkorting kan pakken, dan hou ik mij aanbevolen (En dan verdient degene een mooi cadeau.)
Houd er ook rekening mee dat de korting maximaal het verschil is tussen het jaarloon van 2007 en het jaarloon van 2008.
Dus stel: JL2007 = 30.000 en JL2008 = 29.750 dan is je korting maximaal 250 in plaats van 300 * 3,86 = 1.158
pi_64762190
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 10:00 schreef GodsSon het volgende:

[..]

Ik denk door de laatste zin, maar hij komt idd gewoon in aanmerking!
nou meer ook door die zin "heeft een kind wat op 31 dec 2007/1 jan 2008 jonger is dan 12 jaar"
Ik heb een kind (geboren mei 2008) maar dat was er 31 dec 2007/1 jan 2008 nog niet... vandaar begon ik te twijfelen...
(ik dacht dat ik er dus pas VOLGEND jaar voor in aanmerking zou komen)

Ik vraag me nu nog wel af of zowel ik (verdien meer dan 4500,-) ALS OOK MIJN PARTNER hiervoor in aanmerking komt... maar misschien dat vanzelf wel duidelijk wordt als ik daadwerkelijk het aangifte prog 2008 ga invullen....
pi_64763130
Nou dit jaar dit topic maar eens extra goed bijhouden en lezen.

Heb vorig jaar een nieuwbouw woning gekocht, dus er komt wel iets meer kijken bij de aangifte dan mijn standaard inkomstenbelasting...
En ik snap er nu al geen bal van
Wil tegelijk ook mijn VT in gaan vullen zodat ik maandelijks als geld terug ga krijgen van de belastingdienst!
pi_64763552
Mijn idee:
U kunt de combinatiekorting krijgen onder de volgende voorwaarden:

In 2008 hoorde bij uw huishouden voor ten minste 6 maanden, minimaal 1 kind dat op 31 december 2007 jonger was dan 12 jaar.
Kind was er minimaal 6 maanden en was nog geen 12 jaar oud, dus voldaan

Dit kind was in die periode ingeschreven op uw woonadres. Bij co-ouders mag het kind ook ingeschreven staan op het woonadres van de co-ouder.
Lijkt me een logisch gevolg van een kind krijgen

Uw inkomsten uit tegenwoordige arbeid (loon, winst of bijvoorbeeld freelance-inkomsten) waren hoger dan ¤ 4.542 of u kon zelfstandigenaftrek krijgen.
De combinatiekorting is ¤ 112 (of ¤ 54 als u 65 jaar of ouder was).

Geef je zelf al aan

Meer informatie over de bijzondere regeling voor co-ouders kunt u krijgen bij de BelastingTelefoon.

Fiscale partner
Had u in 2008 een fiscale partner? Dan kunnen u en uw fiscale partner allebei de combinatiekorting krijgen als u allebei aan de voorwaarden voldoet.

Je krijgt beide aftrek als je allebei meer dan 4500¤ verdient, jij wel dus aftrek, vrouw/vriendin niet, dus geen dubbele aftrek!
  woensdag 7 januari 2009 @ 13:01:37 #103
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64766241
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 11:05 schreef tinny het volgende:

[..]

nou meer ook door die zin "heeft een kind wat op 31 dec 2007/1 jan 2008 jonger is dan 12 jaar"
Ik heb een kind (geboren mei 2008) maar dat was er 31 dec 2007/1 jan 2008 nog niet... vandaar begon ik te twijfelen...
(ik dacht dat ik er dus pas VOLGEND jaar voor in aanmerking zou komen)

Ik vraag me nu nog wel af of zowel ik (verdien meer dan 4500,-) ALS OOK MIJN PARTNER hiervoor in aanmerking komt... maar misschien dat vanzelf wel duidelijk wordt als ik daadwerkelijk het aangifte prog 2008 ga invullen....
Het staat er inderdaad een beetje krom als je het letterlijk gaat lezen.
Maar je hebt (beide) recht op de combinatiekorting.

[ Bericht 0% gewijzigd door ManAtWork op 08-01-2009 09:06:52 (rectificatie) ]
  woensdag 7 januari 2009 @ 13:28:38 #104
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_64767196
Ik heb nog geen jaaropgaven gehad maar ik lees al vast mee voor wat tips enzo.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  woensdag 7 januari 2009 @ 13:32:52 #105
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_64767357
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 10:48 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

<antwoord>

Dat was idd ook mijn redenatie. Wat dit betreft had ik beter geen ouderschapsverlof kunnen nemen in 2008

Ik vind het maar apart dat de BD/overheid dit op deze manier ingericht heeft. De bedoeling is toch ouderschap (+verlof) te stimuleren voor vooral jonge ouders? En dat is juist de groep die over het algemeen een redelijke loonontwikkeling doormaakt. En vervolgens geen recht heeft op die heffingskorting.

Maar dat hoort meer in de klaagbak thuis
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_64775114
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 13:32 schreef _Flash_ het volgende:

[..]

Dat was idd ook mijn redenatie. Wat dit betreft had ik beter geen ouderschapsverlof kunnen nemen in 2008

Ik vind het maar apart dat de BD/overheid dit op deze manier ingericht heeft. De bedoeling is toch ouderschap (+verlof) te stimuleren voor vooral jonge ouders? En dat is juist de groep die over het algemeen een redelijke loonontwikkeling doormaakt. En vervolgens geen recht heeft op die heffingskorting.

Maar dat hoort meer in de klaagbak thuis
De regeling is bedoeld om een terugval van inkomsten (gedeeltelijk) te compenseren als mensen minder gaan werken om voor de kinderen te zorgen. Als je minder gaat werken maar meer gaat verdienen, heb je die compensatie niet nodig.
  woensdag 7 januari 2009 @ 21:06:47 #107
239053 trifko
One Minute!
pi_64786787
Wat lees ik nou..
Fiscus vult aangifte helemaal zelf in?
http://www.geldenrecht.nl(...)elemaal_zelf_in.html
The greatest trick Trifko ever pulled was convincing the world he doesn't exist...
  woensdag 7 januari 2009 @ 21:30:38 #108
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64787853
Leest niemand de OP,.....?

En nee, de fiscus vult het niet helemaal in!
  woensdag 7 januari 2009 @ 22:52:19 #109
239053 trifko
One Minute!
pi_64792289
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 21:30 schreef ManAtWork het volgende:
Leest niemand de OP,.....?

En nee, de fiscus vult het niet helemaal in!
kijk ook hier even..
http://www.belastingdiens(...)008-02.html#P42_3376

De vooraf ingevulde aangifte kan alleen worden gedownload en is niet beschikbaar voor mensen die per post aangifte te doen. Ook is de service pas vanaf 1 maart beschikbaar op de site van de Belastingdienst. Dat komt doordat de fiscus een deel van de gegevens van andere partijen krijgt aangeleverd. Wie eerder aangifte wil doen, moet alle cijfers zelf invullen.
The greatest trick Trifko ever pulled was convincing the world he doesn't exist...
  woensdag 7 januari 2009 @ 22:58:11 #110
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64792599
Nogmaals: OP gelezen?

Ach laat ook maar.
pi_64798839
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 13:01 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Het staat er inderdaad een beetje krom als je het letterlijk gaat lezen.
Maar je hebt (beide) recht op de combinatiekorting.
aaah maar GodSon zegt van niet?? -->
quote:
Fiscale partner
Je krijgt beide aftrek als je allebei meer dan 4500¤ verdient, jij wel dus aftrek, vrouw/vriendin niet, dus geen dubbele aftrek!
pi_64799114
Ik zou naar MAW luisteren, heeft er meer verstand van, ik ging uit van mijn gevoel bij het lezen van de tekst...
  donderdag 8 januari 2009 @ 09:10:23 #113
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64799998
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 07:07 schreef tinny het volgende:

[..]

aaah maar GodSon zegt van niet?? -->
[..]

Mijn fout. Ik moest de post even weer opzoeken. Daarin geef je aan dat je vrouw geen inkomen heeft en dus niet voldoet aan de voorwaarden zodat ze inderdaad geen recht heeft op de combinatiekorting.

Topic kan verwarrend worden als verschillende bedragen en situaties door elkaar gaan lopen. Excuus.
  donderdag 8 januari 2009 @ 09:11:56 #114
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64800015
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 07:56 schreef GodsSon het volgende:
Ik zou naar MAW luisteren, heeft er meer verstand van, ik ging uit van mijn gevoel bij het lezen van de tekst...
Ook ik maak (helaas) fouten.
Toont gelukkig maar weer aan dat ik ook maar een mens ben.
pi_64800557
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 09:11 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Ook ik maak (helaas) fouten.
Toont gelukkig maar weer aan dat ik ook maar een mens ben.
Hehe, ik ging onterecht uit van je autoriteit
Maar goed, nu is het iig duidelijk!
  donderdag 8 januari 2009 @ 12:43:25 #116
239053 trifko
One Minute!
pi_64806596
ik heb een vraagje over mijn teruggaaf Tbiljet voor 2007 nog, bij het berekenen van aftrekbedrag ziektekosten of andere buitengewone uitgaven, heb je zeg maar een vast bedrag premie zorgverzekering wat je bij de berekening moet gebruiken ongeacht wat je aan basispremie aan je zorgverzekeraar betaald heb.. voor 2007 was dat 1059 euro per jaar.. Nu is het zo dat van 2007, de eerste 2 maanden (januari en februari) door mijn vader zijn betaald, en het is goed mogelijk dat hij dat voor zich zelf als aftrekpost heeft doorgevoerd.. moet ik dan bij mijn berekening vasthouden aan die 1059 euro of moet ik gebruiken 10/12 x 1059 euro, omdat ik maar 10 maanden heb betaald en die overige 2 maanden mijn vader..
  donderdag 8 januari 2009 @ 12:50:50 #117
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64806827
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 12:43 schreef trifko het volgende:
ik heb een vraagje over mijn teruggaaf Tbiljet voor 2007 nog, bij het berekenen van aftrekbedrag ziektekosten of andere buitengewone uitgaven, heb je zeg maar een vast bedrag premie zorgverzekering wat je bij de berekening moet gebruiken ongeacht wat je aan basispremie aan je zorgverzekeraar betaald heb.. voor 2007 was dat 1059 euro per jaar.. Nu is het zo dat van 2007, de eerste 2 maanden (januari en februari) door mijn vader zijn betaald, en het is goed mogelijk dat hij dat voor zich zelf als aftrekpost heeft doorgevoerd.. moet ik dan bij mijn berekening vasthouden aan die 1059 euro of moet ik gebruiken 10/12 x 1059 euro, omdat ik maar 10 maanden heb betaald en die overige 2 maanden mijn vader..
Om vervuiling tussen 2007 en 2008 te voorkomen, heb ik deze in het topic van 2007 geplaatst.
Deze aftrek is voor 2008 immers niet meer van toepassing en kan voor verwarring gaan zorgen.
pi_64807522
tvp wacht nog op mijn loonstrookjes.
............................
  donderdag 8 januari 2009 @ 13:15:17 #119
3185 Adelante
To let it go now
pi_64807577
Even een vraagje: heb je recht op teruggave van de algemene heffingskorting wanneer je geen fiscale partner hebt gehad in 2008?
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  donderdag 8 januari 2009 @ 13:20:15 #120
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64807759
Als je inkomen hebt, heb je recht op de algemene heffingskorting. Bij loon of uitkering wordt hier automatisch rekening mee gehouden.
  donderdag 8 januari 2009 @ 13:20:39 #121
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_64807774
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 13:15 schreef Adelante het volgende:
Even een vraagje: heb je recht op teruggave van de algemene heffingskorting wanneer je geen fiscale partner hebt gehad in 2008?
Ja, van de site van de BD:
quote:
Iedere werknemer (en uitkeringsgerechtigde) heeft recht op de algemene heffingskorting. De algemene heffingskorting is ¤ 2.074 als de werknemer of uitkeringsgerechtigde jonger is dan 65 jaar. De algemene heffingskorting is ¤ 970 als de werknemer of uitkeringsgerechtigde 65 jaar of ouder is.
  donderdag 8 januari 2009 @ 13:26:57 #122
3185 Adelante
To let it go now
pi_64808021
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 13:20 schreef ManAtWork het volgende:
Als je inkomen hebt, heb je recht op de algemene heffingskorting. Bij loon of uitkering wordt hier automatisch rekening mee gehouden.
Het gaat om een situatie waarin er geen inkomen is genoten (geen loon, geen uitkering).

art. 8.10 Wet IB zegt:
quote:
Artikel 8.10. Algemene heffingskorting
1

De algemene heffingskorting geldt voor iedere belastingplichtige.
2

De algemene heffingskorting bedraagt ¤ 2043.
de site van de belastingdienst zegt:
quote:
Voorwaarden fiscale partner

U moet in 2008 meer dan 6 maanden dezelfde fiscale partner hebben gehad. Anders voldoet u niet aan deze voorwaarde voor uitbetaling van de heffingskorting. Het is hierbij niet van belang of ervoor gekozen is om heel 2008 elkaars fiscale partner te zijn. Als u door het overlijden van uw fiscale partner niet aan deze voorwaarde voldoet, toetsen wij alleen de voorwaarde dat de fiscale partner voldoende belasting is verschuldigd. Voldeed u om een andere reden niet aan de voorwaarde van 6 maanden? Dan betalen wij de heffingskorting niet uit.
Dus ik zit even in dubio
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  donderdag 8 januari 2009 @ 13:28:10 #123
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64808082
Nee dus, want in geval er geen fiscaal partner is die voldoende belasting betaald, heb je geen recht op de heffingskorting.
Vul het aangifteprogramma maar in. Het programma houdt er automatisch rekening mee.
pi_64808115
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 13:26 schreef Adelante het volgende:

[..]

Het gaat om een situatie waarin er geen inkomen is genoten (geen loon, geen uitkering).

art. 8.10 Wet IB zegt:
[..]

de site van de belastingdienst zegt:
[..]

Dus ik zit even in dubio
Je hebt wel recht op de korting, hij wordt alleen niet uitbetaald als je geen inkomen en/of fiscale partner met inkomen hebt.
  donderdag 8 januari 2009 @ 13:29:31 #125
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_64808146
Ah, ik ging er ten onrechte van uit dat er wel sprake was van inkomen (uit werk of uitkering).
  donderdag 8 januari 2009 @ 13:29:48 #126
3185 Adelante
To let it go now
pi_64808155
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 13:28 schreef ManAtWork het volgende:
Nee, want in geval er geen fiscaal partner is die voldoende belasting betaald, heb je geen recht op de heffingskorting.
Ja, maar diegene is wel belastingplichtige (als in zij ontvangt een aangiftebiljet) en dan zou dus het artikel 8.10 opgaan in mijn ogen.
  donderdag 8 januari 2009 @ 13:30:40 #127
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64808202
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 13:28 schreef DonJames het volgende:

[..]

Je hebt wel recht op de korting, hij wordt alleen niet uitbetaald als je geen inkomen en/of fiscale partner met inkomen hebt.
Dit is correcter geformuleerd.
  donderdag 8 januari 2009 @ 13:30:55 #128
3185 Adelante
To let it go now
pi_64808216
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 13:28 schreef DonJames het volgende:

[..]

Klinkt logisch, maar dat recht kun je dus niet uitoefenen en waar staan deze beperkingen in de wet?
pi_64808501
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 13:30 schreef Adelante het volgende:

[..]

Klinkt logisch, maar dat recht kun je dus niet uitoefenen en waar staan deze beperkingen in de wet?
Klopt, zie voor de regelingen artt. 8.8 en 8.9 Wet inkomstenbelasting 2001.
  donderdag 8 januari 2009 @ 13:44:38 #130
3185 Adelante
To let it go now
pi_64808753
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 13:38 schreef DonJames het volgende:

[..]

Klopt, zie voor de regelingen artt. 8.8 en 8.9 Wet inkomstenbelasting 2001.
Wat ik daar lees, ziet met name op verhoging van gecombineerde heffingskortingen en niet zo zeer op mijn vraag.

Ik vind het enigszins vreemd dat iemand die geen gebruik heeft gemaakt van een uitkering nu door de Overheid gestraft wordt, omdat zij dat niet heeft gedaan en geen recht meer heeft op de algemene heffingskorting.
pi_64809102
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 13:44 schreef Adelante het volgende:

[..]

Wat ik daar lees, ziet met name op verhoging van gecombineerde heffingskortingen en niet zo zeer op mijn vraag.
Dan lees je het niet goed genoeg In art. 8.8 IB staat dat het totaal van de heffingskortingen niet hoger is dan de gecombineerde inkomensheffing, dus de korting kan niet hoger zijn dan de betaalde/ingehouden belasting. In art. 8.9 IB, eerste lid wordt hierop een uitzondering gemaakt voor fiscale partners.
quote:
Ik vind het enigszins vreemd dat iemand die geen gebruik heeft gemaakt van een uitkering nu door de Overheid gestraft wordt, omdat zij dat niet heeft gedaan en geen recht meer heeft op de algemene heffingskorting.
Uitkeringen zijn over het algemeen vrijgesteld, dus dat argument gaat niet op.
  donderdag 8 januari 2009 @ 14:13:17 #132
165854 Meeldraad
Lekker doorstampen
pi_64809910
Uitkeringen vrijgesteld? Dat zouden ze misschien moeten doen, maar dat is het in ieder geval nog niet zo. Lijfrente-uitkering waarvan de premies in het verleden niet zijn afgetrokken misschien, box 3 verhalen, maar voor het overige...? Of welke uitkeringen bedoel jij dan DJ?

@ Adelante
De uitbetaling van de heffingskorting is een korting op de heffing, een korting op de te betalen belasting dus. Het is geen toeslag of subsidie. Als je geen inkomen hebt, betaal je geen belasting/heffing, dus kun je er ook geen korting op krijgen. Enige uitzondering is de algemene heffingskorting die je toch kan ontvangen op voorrwaarde dat je fiscale partner wél voldoende belasting per saldo afdraagt/heeft gedragen om geld aan jou terug te geven. Dit wordt vanaf 2009 trouwens ook in 15 jaar afgebouwd tot nul.

Het gaat dus nogmaals om een korting/teruggave, niet om een toesalg of subsidie. Je kunt noooit meer terug krijgen dan je hebt betaald. Anders is het dus geen terug krijgen meer.
Contemnunt spinam cum rosae deliberant
pi_64810469
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 14:13 schreef Meeldraad het volgende:
Uitkeringen vrijgesteld? Dat zouden ze misschien moeten doen, maar dat is het in ieder geval nog niet zo. Lijfrente-uitkering waarvan de premies in het verleden niet zijn afgetrokken misschien, box 3 verhalen, maar voor het overige...? Of welke uitkeringen bedoel jij dan DJ?
Nee, je hebt gelijk. Ik meende dat veel uitkeringen (WW, ziektewet etc.) waren vrijgesteld, maar deze vrijstelling geldt alleen voor de LB, niet voor de IB.
quote:
@ Adelante
De uitbetaling van de heffingskorting is een korting op de heffing, een korting op de te betalen belasting dus. Het is geen toeslag of subsidie. Als je geen inkomen hebt, betaal je geen belasting/heffing, dus kun je er ook geen korting op krijgen. Enige uitzondering is de algemene heffingskorting die je toch kan ontvangen op voorrwaarde dat je fiscale partner wél voldoende belasting per saldo afdraagt/heeft gedragen om geld aan jou terug te geven. Dit wordt vanaf 2009 trouwens ook in 15 jaar afgebouwd tot nul.

Het gaat dus nogmaals om een korting/teruggave, niet om een toesalg of subsidie. Je kunt noooit meer terug krijgen dan je hebt betaald. Anders is het dus geen terug krijgen meer.
Tenzij je een fiscaal partner hebt, dan mag je nog gebruik maken van zijn/haar betaalde/ingehouden belasting. Gelukkig wordt deze ouderwetse, verwerpelijke vorm van alleenstaandendiscriminatie afgeschaft
pi_64811502
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 14:24 schreef DonJames het volgende:
Tenzij je een fiscaal partner hebt, dan mag je nog gebruik maken van zijn/haar betaalde/ingehouden belasting. Gelukkig wordt deze ouderwetse, verwerpelijke vorm van alleenstaandendiscriminatie afgeschaft
dat roep jij nou echt al zolang ik hier rondlooop maar ook in 2008 was het weer iets van 2075 euro en volgens mij is het voor 2009 nog steeds 2000 euro...

ps
verdwijnen?? denk het niet...
bron: BD
quote:
Let op!

De verhoging van de algemene heffingskorting voor de inflatie geldt vanaf 1 januari 2008 niet meer. Deze zogenoemde indexering gebeurt in 2008 nog wel, om bij te dragen aan het behoud van de koopkracht. Van 2009 tot en met 2011 wordt de verhoging van de algemene heffingskorting geleidelijk weer verminderd tot de hoogte van de korting in 2007..
  donderdag 8 januari 2009 @ 14:57:53 #135
165854 Meeldraad
Lekker doorstampen
pi_64811819
Toch wel, of althans in belangrijke mate, zie:

http://www.minfin.nl/dsresource?objectid=61026&type=pdf

Bovenaan p.3:
quote:
Deze overdraagbaarheid van de algemene heffingskorting wordt afgebouwd in 15 jaar tijd met 6,67% per jaar. De afbouw start in 2009. Dit betekent dat er in dit jaar ¤ 1.873 van de algemene heffingskorting overgedragen mag worden aan de partner. De beperking van de overdraagbaarheid geldt niet indien de belastingplichtige waarnaar de korting wordt overgedragen geboren is voor 1-1-1972 of indien er in het huishouden kinderen van 5 jaar of jonger aanwezig zijn. Voor deze groepen blijft de overdraagbaarheid voor 100% gehandhaafd.
Dus voortaan om de 5 jaar kindjes inplannen.
pi_64812387
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 14:50 schreef tinny het volgende:

[..]

dat roep jij nou echt al zolang ik hier rondlooop maar ook in 2008 was het weer iets van 2075 euro en volgens mij is het voor 2009 nog steeds 2000 euro...

ps
verdwijnen?? denk het niet...
bron: BD
[..]
Zie de post van Meeldraad. Verder moet je mijn uitvallen tegen de "aanrechtsubsidie" ook weer niet ál te serieus nemen, het is meer een running gag
pi_64812491
Moet ik, vanwege een loonstijging in oktober, ook een herberekening van mijn zorgtoeslag doen?
  donderdag 8 januari 2009 @ 15:21:16 #138
165854 Meeldraad
Lekker doorstampen
pi_64812912
Kan, de BD doet zelf wel een herberekening achteraf, maar als je niet chronisch wil terugbetalen, is een wijziging doorsturen misschien beter. Voor herberekening:

http://www.toeslagen.nl/reken/zorgtoeslag/

Gaat om brutobedragen per kalenderjaar.
pi_64813874
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 15:13 schreef _The_General_ het volgende:
Moet ik, vanwege een loonstijging in oktober, ook een herberekening van mijn zorgtoeslag doen?
Lijkt me wel verstandig als je niet ineens veel wilt terugbetalen.
  donderdag 8 januari 2009 @ 15:44:38 #140
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64813957
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 15:42 schreef riX- het volgende:

[..]

Lijkt me wel verstandig als je niet ineens veel wilt terugbetalen.
Terugbetalen moet ie toch al want het jaar is voorbij. Dus heeft een aanpassing van de ZT over 2008 geen zin meer.
pi_64814339
Ik doe voor het eerst aangifte (althans, dat wil ik gaan doen), maar ik heb ook veel vragen. Ik snap er uiteraard geen reet van. Ik heb het nu ongeveer ingevuld, maar nu krijg ik bij het overzichtscherm het volgende:
"Terug te krijgen: 58" (was een vakantiebaantje voor een paar weken en ik ben 17, ja het is weinig )

En vervolgens daaronder in hetzelfde scherm onder het kopje "Premie volksverzekeringen" met als totaalbedrag 216.

Wat betekent dat, moet ik die 216 nog gaan betalen als ik aangifte doe? Want in dat geval doe ik uiteraard geen aangifte

Ik snap er echt de ballen van, en misschien ga ik dan maar vanavond even met mijn moeder ernaar kijken. Als het te lastig is laat ik het wel zitten, maar een paar tientjes is best mooi meegenomen..
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 8 januari 2009 @ 15:56:46 #142
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_64814428
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 15:44 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Terugbetalen moet ie toch al want het jaar is voorbij. Dus heeft een aanpassing van de ZT over 2008 geen zin meer.
voor 2009 is het echter wel handig om alvast aan te passen.
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 15:54 schreef AllOfTheSameBlood het volgende:
Ik doe voor het eerst aangifte (althans, dat wil ik gaan doen), maar ik heb ook veel vragen. Ik snap er uiteraard geen reet van. Ik heb het nu ongeveer ingevuld, maar nu krijg ik bij het overzichtscherm het volgende:
"Terug te krijgen: 58" (was een vakantiebaantje voor een paar weken en ik ben 17, ja het is weinig )

En vervolgens daaronder in hetzelfde scherm onder het kopje "Premie volksverzekeringen" met als totaalbedrag 216.

Wat betekent dat, moet ik die 216 nog gaan betalen als ik aangifte doe? Want in dat geval doe ik uiteraard geen aangifte

Ik snap er echt de ballen van, en misschien ga ik dan maar vanavond even met mijn moeder ernaar kijken. Als het te lastig is laat ik het wel zitten, maar een paar tientjes is best mooi meegenomen..
die 216 heb je al betaald.
pi_64814509
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 15:54 schreef AllOfTheSameBlood het volgende:

Dan krijg je dus die 58 euro terug.
pi_64814536
Edit: je gaf al antwoord.
Thanks, dan ga ik even aangifte doen!
  donderdag 8 januari 2009 @ 15:59:12 #145
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64814554
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 15:56 schreef Nizno het volgende:

[..]

voor 2009 is het echter wel handig om alvast aan te passen.
En ik maar denken dat ik in een IB 2008 topic zat te posten.
quote:
[..]

die 216 heb je al betaald.
De te betalen IB en PVV worden in het overzicht apart vermeld. Na toepassing van de heffingskortingen zal het bedrag op nul uitkomen en de ingehouden loonheffing terugbetaald worden.
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 8 januari 2009 @ 16:18:56 #146
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_64815368
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 15:59 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

En ik maar denken dat ik in een IB 2008 topic zat te posten.
[..]
ja en dat doe je in 2009.
Doe niet zo opstandig!!
pi_64815592
klopt het dat als ik te veel belasting betaal (loonheffingskorting) het terug kan vorderen door middel van een TJ-biljet?

en nog een vraag!
als ik naar de site van de belastingdienst ga zie ik alleen TJ-biljet van het jaar 2007 en 2006 enz.
Maar er moet er toch ook 1 zijn van het jaar 2008?
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 8 januari 2009 @ 16:29:11 #148
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_64815826
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 16:24 schreef Graa het volgende:
klopt het dat als ik te veel belasting betaal (loonheffingskorting) het terug kan vorderen door middel van een TJ-biljet?

en nog een vraag!
als ik naar de site van de belastingdienst ga zie ik alleen TJ-biljet van het jaar 2007 en 2006 enz.
Maar er moet er toch ook 1 zijn van het jaar 2008?
als je het aangifte programma download dan heb je gewoon 1 programma voor alle situaties. Dus ook een TJsituatie.

en wat betreft terugvorderen. Als je de aangifte invuld en je komt er op uit dat je meer loonheffing hebt betaald dan nodig zou zijn dan kun je inderdaad het te veel betaalde terug krijgen.
pi_64815886
maar ook van het jaar 2008?
en niet van het jaar 2007!
pi_64815931
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 16:30 schreef Graa het volgende:
maar ook van het jaar 2008?
en niet van het jaar 2007!
Als je in OP kijkt zie je daar een link naar het aangifteprogramma, die downloaden en invullen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')