Enige is al enkelvoud, daar is geen overtreffende trap van.quote:Op zondag 4 januari 2009 14:33 schreef Omnifacer het volgende:
Enigste betekent 'de meest enige' als in 'de enigste stoel'. Enig gebruik je bij enig kind. Het kan ook enigst kind zijn, maar dan betekent het meer 'favoriet kind'.
of van ééj niggerquote:
Dit wilde ik dus wetenquote:Op zondag 4 januari 2009 14:40 schreef WurM het volgende:
Zoals hierboven al meerdere keren staat aangegeven:
'Enige' is het juiste woord in de betekenis die TS bedoelt, bijvoorbeeld in de zin 'Mijn vuurpijl was de enige die weigerde.'
'Enigste' is wel degelijk een correct Nederlands woord, maar als overtreffende trap van 'enig'. 'Enig' heeft in dit geval de betekenis 'prachtig, heerlijk'. Als voorbeeld: 'Mijn hondje was de enigste van alle hondjes.'
Tenzij het betekent dat iedereen uit z'n bek stinkt en jij daarvan de leukste bentquote:Op zondag 4 januari 2009 14:58 schreef ManMetEenPlan het volgende:
[..]
Dit wilde ik dus weten![]()
"Jij bent de enigste die hier uit zijn bek stinkt" is dus gewoon NOT DONE![]()
![]()
De hondje?quote:Op zondag 4 januari 2009 14:40 schreef WurM het volgende:
'Enigste' is wel degelijk een correct Nederlands woord, maar als overtreffende trap van 'enig'. 'Enig' heeft in dit geval de betekenis 'prachtig, heerlijk'. Als voorbeeld: 'Mijn hondje was de enigste [hondje] van alle hondjes.'
Hangt van de situatie af.quote:
Wat een enige opmerkingquote:Op zondag 4 januari 2009 15:58 schreef JohnDDD het volgende:
TS jij bent echt de énigste op dit hele forum. *doet nichtenhandje*
Nee, in dat geval is het juist wel enig kind en dat staat geheel los van een eventuele betekenis van leuk zijn.quote:Op zondag 4 januari 2009 14:38 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Enigst kind betekent weer dat het kind geen broers of zussen heeft, in dit geval is het niet enig kind omdat dat ook kan betekenen dat het een leuk kind is.
Is dat niet het verschil tussen 'ik ben enig kind' en 'ik ben een enig kind' of hoor je als je geen broers en zussen hebt ook te zeggen 'ik ben een enig kind'?quote:Op zondag 4 januari 2009 16:58 schreef Nepthys het volgende:
Nee, in dat geval is het juist wel enig kind en dat staat geheel los van een eventuele betekenis van leuk zijn.
Enigst kindquote:Op zondag 4 januari 2009 17:18 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Is dat niet het verschil tussen 'ik ben enig kind' en 'ik ben een enig kind' of hoor je als je geen broers en zussen hebt ook te zeggen 'ik ben een enig kind'?
Als je praat hoor je het natuurlijk ook aan de klemtoon, maar ik vraag me dus af hoe je dit officieel zegt?
Je zegt toch ook niet bijvoorbeeld 'het enigste paard dat in de wei staat' als je aan wilt geven dat het er slechts één is?quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |