Things We Lost in the Fire (2007, VS, Susanne Bier)Gevalletje van ik zie het wel, maar het doet me weinig. Ik zie wel dat het een goed dramatisch verhaal is, dat de karakters goed zijn uitgewerkt, dat het acteerwerk van Del Toro en Berry dik in orde is. Maar ik zat gedurende film vaker zo

dan
cijfer: 6.5
Religulous (2008, VS, Larry Charles)Zelden zag ik een documentaire (als het al zo genoemd mag worden) van iemand, die zo duidelijk van vooraf de bedoeling heeft om religie belachelijk te maken. Zelden was er een interviewer met zo weinig respect voor zijn geïnterviewden, behalve dan bij die paar die het met hem eens zijn. Zelden was er een een zo vooringenomen interviewer, die niet luistert naar welke tegenargumenten er zijn. Natuurlijk zijn er gekken te vinden op de wereld, waar je lachwekkende uitspraken uit kan trekken. Maar dat is geen goede inhoudelijke discussie over het onderwerp.
Dan zit er natuurlijk maar één ding op. Je gebrek aan inhoud verbergen door mensen nooit langer dan een paar minuten aan het woord te laten. En er stukjes van films e.d. tussen te plakken. Zodat de MTV-generatie niet weg zapt. Want stel je voor dat er een serieuze volwassen discussie over het onderwerp zou plaats vinden, dat is natuurlijk veel te saai.
Dat Bill Maher ook wel een goed punt heeft, gaat daardoor volledig verloren. Sterk anti-religieuze mensen zullen hun waarheid bevestigd zien. Streng religieuze mensen zullen door het desrespect in de rest van de documentaire zijn woorden nooit serieus nemen. De rest lacht een paar keer om wat debielen en loopt daarna door.
cijfer: 4
The Midnight Meat Train (2008, VS, Ryûhei Kitamura)The Midnight Meat Train is het soort film, waarbij ik verwacht dat op de poster/dvd-hoes met grote letters staat: "Quentin Tarartino Presents" (dat staat er zover ik weet dus niet, maar punt is dat het goed zal kunnen). Het is de eerste Amerikaanse film van een Japanse "cult" regisseur Ryûhei Kitamura. De film haalt het niet bij de betere van zijn Japanse films. Maar is wel beter dan de meeste standaard tienerslasher horrors die meestal van Amerikaanse bodem komen.
cijfer: 6.5
Felon (2008, VS, Ric Roman Waugh)Een zeer degelijke gevangenis film met een verrassend goede Stephen Dorff. Val Kilmer wordt steeds beter hoe ouder hij wordt.
cijfer: 7.5
Mongol (2007, Rus, Sergei Bodrov)Dit eerste deel van de biopic over Genghis Khan maakt me vooral benieuwd naar de volgende delen. Omdat dit deel voornamelijk een herhaling van zetten was (bij vrouw, weg van vrouw, bij vrouw, weg van vrouw, ...) en pas op het einde de echte grote veldslag kwam met Temudjin als de grote leider. Want verder zag het er wel heel goed uit.
cijfer: 7
Death Race (2008, VS, Paul W.S. Anderson)Lekkere verstand op nul film.
cijfer: 7
The Ruins (2008, VS, Carter Smith)Moordende planten

Jena Malone

Heb me nog best vermaakt met deze. Er zijn slechtere domme tieners op vakantie horrors.
cijfer: 6
Vicky Cristina Barcelona (2008, Sp, Woody Allen) Als een film er voor zorgt dat je het liefst meteen op het vliegtuig stapt naar de plaats, waar de film is opgenomen, is dat altijd een goed teken.
Behalve van Barcelona valt in de film ook te genieten van vrouwelijk schoon in de vorm van Scarlett Johansson, Penélope Cruz en Rebecca Hall Ook kunnen we genieten het acteerwerk van Javier Bardem. Wat wel opvalt is het grote verschil in acteer tussen Scarlett, die ongeveer in elke scene dezelfde zwoele blik en monotone stem heeft en Penélope, die zich met gemak staande houdt tegenover Bardem.
Verder vond ik het een pluspunt dat ik niet kon voorspellen hoe de film zou gaan eindigen.
cijfer: 8