Goh, zou het?quote:Met andere woorden, dat de zon meer invloed heeft op het klimaat dan de mens.
Daarom geef ik je het antwoord-artikel dat stelt dat de statistische interpretatie van Douglass et al. niet klopt, en dat hun conclusie in feite gebaseerd is op het krenten uit de pap vissen die hun skeptische visie onderschrijven.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 13:33 schreef raptorix het volgende:
Ik wou met die grafiek aangeven hoe makkelijk het is om via feiten bepaalde zaken aan te tonen, feiten moet je altijd in context zien, het is 1 van de grootste fouten die mensen maken, ik kan je ook een grafiek laten zien met een correlatie van het voorkomen van ooievaars en het aantal geboortes, de grap is dat ooievaars meer op het platteland zitten als in de stad, en op het platteland meer kinderen geboren worden. Zo is het ook met veel onderzoekers, ze zien wel een trend, maar koppelen die aan zaken zonder dat ze hier bewijs voor hebben.
Simon Rozendaal, die spoort niet. Iedere week lees ik weer met verbazing zijn bijdrage.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 13:37 schreef ErikT het volgende:
Die Elsevier:
[..]
Goh, zou het?
En wat dramatisch slecht geschreven trouwens, dat stuk.
Ik hoop niet dat die man voor zijn "werk" salaris krijgt. En ik hoop vooral dat niemand zijn mening baseert op de Elsevier.....quote:Op zaterdag 3 januari 2009 13:34 schreef Kozzmic het volgende:
De paar dagen nachtvorst leidde ook al tot een triomfcolumn van Elsevier's 'wetenschapsjournalist' Simon Rozendaal:
[..]
Elfstedentochten in 1963 - 1985 - 1986 - 1997 - 2009?... Ik kan er geen 11-jarige cyclus in ontdekken, tenzij je periodes neemt van drie jaar (63/64/65 - 74/75/76 - 85/86/87 - 96/97/98 - 07/08/09)
Dat beweer ik ook helemaal niet, de bewijslast moet niet bij één kant liggen. Dank krijg je een God-discussie, dat is niet constructief.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 13:35 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je kunt best vragen stellen bij de bewijslastverdeling. Niet vanuit het niets. Maar als je weet dat de verhouding CO2 verandert, dat CO2 de eigenschap heeft om warmte vast te houden, en dat het klimaat een complex geheel is van een heleboel verschillende factoren, lijkt het me niet logisch om de gehele bewijslast alsnog neer te leggen bij de Al Gore kant.
quote:Op zaterdag 3 januari 2009 13:40 schreef attila_de_hun het volgende:
[..]
Ik hoop niet dat die man voor zijn "werk" salaris krijgt. En ik hoop vooral dat niemand zijn mening baseert op de Elsevier.....
En dat is dan de wetenschapsjournalist.quote:ik hou slagen om de arm, ik vertrouw die tiepjes van het KNMI ietsje meer dan Jomanda maar niet heel veel meer
Die mensen zijn er zat hoor! Dat blad heeft een enorme aanhang, vooral bij het VVD publiek.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 13:40 schreef attila_de_hun het volgende:
[..]
Ik hoop niet dat die man voor zijn "werk" salaris krijgt. En ik hoop vooral dat niemand zijn mening baseert op de Elsevier.....
Hij mag schrijven wat hij wilt, maar helaas vergeten veel mensen dat het een mening is en geen wetenschappelijk onderzoek wat hij daar neerzet. Maar daar hoopt hij (en de Elsevier) natuurlijk op door veelvuldig met wetenschapsjournalist te schermen. maar goed, genmoeg energie aan hem verspilt....quote:Op zaterdag 3 januari 2009 13:42 schreef pfaf het volgende:
[..]
[..]
En dat is dan de wetenschapsjournalist.
Daarom wordt dat ook gekwantificeerd:quote:Op zaterdag 3 januari 2009 13:41 schreef ErikT het volgende:
Je zegt het zelf: "het klimaat is een complex geheel van een heleboel verschillende factoren."
Dan kan je toch niet met droge ogen gaan beweren dat het klimaat verandert door de CO2 uitstoot?
Eens, wat ik wil aangeven is dat de overheid er klakkeloos van uit gaat dat er sprake is van global warming, feit is dat dit niet vast staat, en feit is ook dat het niet vast staat dat de mens de oorzaak is. Kortom er worden door veel mensen aannames gedaan die niet vast staan, en dat is wat me irriteert.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 13:39 schreef Iblis het volgende:
[..]
Daarom geef ik je het antwoord-artikel dat stelt dat de statistische interpretatie van Douglass et al. niet klopt, en dat hun conclusie in feite gebaseerd is op het krenten uit de pap vissen die hun skeptische visie onderschrijven.
Overigens is klimaatwetenschap wel meer dan alleen maar trends onderzoeken: er is wel degelijk kennis over de causale verbanden van opwarming; hoe het kan dat bepaalde stoffen warmte vasthouden, of in bepaalde lagen voor afkoeling of reflectie zorgen; hoe concentraties toenemen, wat het gevolg dan is voor oceanen, enz. Het is niet alleen data-minen en statistieken trekken.
bronquote:In 1903 leidde Amundsen de eerste expeditie om de Noord-westverbinding over te steken. Ze reisden via Canada (de Baffinbaai tot aan Alaska). Het schip verliet de Arctische Archipel op 17 augustus 1905, maar moest stoppen voor de winter. Een jaar later (1906) bereikten ze eindelijk hun doel.
quote:De route boven Canada lag in de jaren ’40 ook al eens open. En Noorse schoolkinderen leren dat hun nationale ontdekkingsreiziger Roald Amundsen dezelfde route aflegde in 1903, met het zeilschip Gjoa. Waarom presenteert men smeltend zee-ijs dan toch als ’unieke gebeurtenis’?
He?? de VVD was toch "groen "geworden???quote:Op zaterdag 3 januari 2009 13:42 schreef ErikT het volgende:
[..]
Die mensen zijn er zat hoor! Dat blad heeft een enorme aanhang, vooral bij het VVD publiek.
Zwavelverbinden zorgen juist voor een temperatuurdaling Zie b.v. dit artikel; netto is het effect echter nog steeds stijging, inclusief tijdelijke dips veroorzaakt door vulkaanuitbarsting.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 13:35 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om as, maar ook om zaken als zwavel en stikstofverbindingen, ik kan helaas geen bron vinden, maar heb het destijds in een tijdschrift gelezen.
Ga toch eens weg met steeds dezelfde lange qoute. Maak je je punt door maar steeds hetzelfde te herhalen je bent nog erger dan gore met zijn overdrijvingen.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 13:33 schreef schatje het volgende:
Die is wel heel makkelijk. Wat klopt er dan precies niet aan zijn beweringen?
[..]
bron
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Greenlandquote:Dat Vikingen akkerbouw bedreven op Groenland, wijnstokken bloeiden in Engeland en boomgrens Noordpool ooit stuk noordelijker lag, krijgt niemand te horen
Ik zie nergens dat ze akkerbouw bedreven wel dat men schapen en geiten hoeden. Dat is nog al een verschil met akkerbouw bedrijven.quote:At that time, the inner regions of the long fjords where the settlements were located were very different from today. Excavations show that there were considerable birch woods with birch trees up to 4 to 6 meters high in the area around the inner parts of the Tunuliarfik- and Aniaaq-fjords, the central area of the Eastern settlement, and the hills were grown with grass and willow brushes. This was due to the medieval climate optimum. The Norse soon changed the vegetation by cutting down the trees to use as building material and for heating and by extensive sheep and goat grazing during summer and winter. The climate in Greenland was much warmer during the first centuries of settlement but became increasingly colder in the 14th and 15th centuries with the approaching period of colder weather known as the Little Ice Age.
quote:Naast temperatuur en droogte, kunnen andere factoren een rol van betekenis spelen. Bij veel wind of wanneer te veel zout in de bodem voorkomt, kan er sprake zijn van een boomgrens.
Daarom heb ik al het artikel van Oreskes gegeven: dat het niet vast staat is natuurlijk strikt genomen waar, maar net zo zinnig als zeggen dat de evolutietheorie niet waar is. De wetenschappelijke consensus wijst naar het feit dat we global warming hebben. En zoals EricT zegt, dan is de vraag wat we daar mee doen. Het ontkennen is echter wetenschappelijk gezien onhoudbaar.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 13:45 schreef raptorix het volgende:
Eens, wat ik wil aangeven is dat de overheid er klakkeloos van uit gaat dat er sprake is van global warming, feit is dat dit niet vast staat
De beste modellen die we hebben, hebben een duidelijke door mensen veroorzaakte component, b.v. in de vorm van CO2, maar ook in de vorm van zwavelverbindingen en b.v. methaan. Een kosmische verklaring, zoals Svensmark wil, staat nog in de kinderschoenen, en verklaringen die louter uitgaan van variatie in de zonnecycli zijn tot nu toe niet in staat om de grote veranderingen te verklaren die we de laatste eeuw zien.quote:, en feit is ook dat het niet vast staat dat de mens de oorzaak is. Kortom er worden door veel mensen aannames gedaan die niet vast staan, en dat is wat me irriteert.
inderdaad, ik heb het boek van Jared Diamond er een bijgehaald ( collapse) en daarin staat vermeld dat er op zijn hoogts drie maanden per jaar waren waarin evt. akkerbouw zou kunnen plaatsvinden, en het vee buiten de stal geplaats zou kunnen worden. En dat dan nog slechts op beperkte plaatsen. Het was dus een hard, marginaal bestaan voor de vikingen daar.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 13:55 schreef Basp1 het volgende:
Wat trouwens helemaal typisch is, is dat als je "akkerbouw viking groenland" in google invoerd je steeds op ditzelfde stukje tekst wat overal maar gecopy enpaste wordt terug komt zonder dat er ook maar enige personen bij dat stukje tekst vraagtekens plaatsen.
Hier ben ik het wel mee eens: wat hoor je nu nog over de "zure regen"die een aantal jaren geleden zo'n hype was. Ook nooit wat geworden toch? Kan nog gewoon zonder een waterdichte pet door de regen fietsen zonder dat mn haar gebleekt wordt hoor!quote:Op zaterdag 3 januari 2009 13:29 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ze zullen gerust niet knoeien met cijfers, maar je kan bepaalde zaken wel heel makkelijk richting een bepaalde kant op sturen.
is dat een grapje ofzo?quote:Op zaterdag 3 januari 2009 14:17 schreef zomaareennaam het volgende:
[..]
Hier ben ik het wel mee eens: wat hoor je nu nog over de "zure regen"die een aantal jaren geleden zo'n hype was. Ook nooit wat geworden toch? Kan nog gewoon zonder een waterdichte pet door de regen fietsen zonder dat mn haar gebleekt wordt hoor!
Dan krijg je een discussie waarbij de ene kant een heel bouwwerk op moet zetten, en de andere kant een beetje gaten kan schieten, wat makkelijker is naarmate de aard van het onderwerp en de methode van onderzoeken complexer is.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 13:41 schreef ErikT het volgende:
Dat beweer ik ook helemaal niet, de bewijslast moet niet bij één kant liggen. Dank krijg je een God-discussie, dat is niet constructief.
Je kunt ook niet zeggen: "we pompen zoveel ton CO2 in de atmosfeer en als er dan iets met het klimaat gebeurt dan ligt dat ergens anders aan".quote:Je zegt het zelf: "het klimaat is een complex geheel van een heleboel verschillende factoren."
Dan kan je toch niet met droge ogen gaan beweren dat het klimaat verandert door de CO2 uitstoot?
Zure regen was gewoon een heel concreet probleem dat zeker in Europa grotendeels is opgelost door de maatregelen die getroffen zijn om de verzuring te verkomen.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 14:17 schreef zomaareennaam het volgende:
[..]
Hier ben ik het wel mee eens: wat hoor je nu nog over de "zure regen"die een aantal jaren geleden zo'n hype was. Ook nooit wat geworden toch? Kan nog gewoon zonder een waterdichte pet door de regen fietsen zonder dat mn haar gebleekt wordt hoor!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |