Als er niks geregeld is staan er zo 500.000 man op straat binnen 6 maanden, misschien nog meer ook, want het toeleverancier-apparaat voor GM in de VS is bijna nog groter dan GM zelfquote:Op donderdag 28 mei 2009 11:53 schreef Mendeljev het volgende:
Ik vraag me een ding af. Mocht GM failliet gaan, hoeveel werknemers staan er dan per direct op straat? Hoe is dat eigenlijk geregeld bij failiisementen van dergelijke omvang?
GM gaat chirurgisch failliet en zal een heel kleine ondernemingquote:Op donderdag 28 mei 2009 11:53 schreef Mendeljev het volgende:
Ik vraag me een ding af. Mocht GM failliet gaan, hoeveel werknemers staan er dan per direct op straat? Hoe is dat eigenlijk geregeld bij failiisementen van dergelijke omvang?
Hmmm, dat lijkt mij wel illegaal. Het is bekend dat het niet goed gaat met GM, dus dan mag je geen activa meer uit de rechtspersoon hevelen. Dit natuurlijk ter bescherming van vreemd vermogen verschaffers en crediteuren. Het lijkt mij dat er in de VS ook dergelijke wetgeving is.quote:Op donderdag 28 mei 2009 12:00 schreef henkway het volgende:
GM gaat chirurgisch failliet en zal een heel kleine onderneming
Amerikanen kunnen al jaren niets meer maken en alleen vreetschuren exploiterenquote:Op donderdag 28 mei 2009 13:09 schreef LXIV het volgende:
De Amerikanen moeten helemaal geen autos willen maken. Dat kunnen ze helemaal niet goed. Software, entertainment en franchise. Daar zijn ze goed in. Die overbodige, logge autoindustrie steunt nu op sucessvolle bedrijven, die daardoor een mindere expansie hebben.
Daar zullen ook wel weer wat Nederlandse pensioenfondsen de klos zijnquote:Op zondag 31 mei 2009 18:44 schreef LXIV het volgende:
Als ik het goed lees worden de obligaties ingeruild voor 25% van de aandelen van het bedrijf.
Om even te illusteren: marketcapitalisatie (dus wat het bedrijf volgens de beurs waard is) : 450 miljoen. 25% hiervan is zo'n 125 miljoen dollar.
Het totaal aantal aan uitstaande obligaties dat hiervoor ingeleverd wordt heeft een waarde van 127 miljard euro! Ze krijgen dus 1/1000-ste van de inleg terug.
Wat een kapitaalvernietiging!
Ik denk dat dat nog wel meevalt. De totale hoeveelheid arbeiders valt nog wel mee, zal zo rond de 200.000 zitten waarvan grotendeels buiten Amerika zitten.quote:Op donderdag 28 mei 2009 11:53 schreef Mendeljev het volgende:
Ik vraag me een ding af. Mocht GM failliet gaan, hoeveel werknemers staan er dan per direct op straat? Hoe is dat eigenlijk geregeld bij failiisementen van dergelijke omvang?
Gaan weer veel mensen verdienen aan de formele uitvoering van dit failissement... Wat een klus.quote:President Obama will announce that General Motors filed for bankruptcy on Monday at 11.55 a.m. EDT, BNO News confirms.
quote:zo 31 mei 2009, 17:07
Detroit in de ban van GM
DETROIT (AFN) - Hij zit op een stoel uit te waaien, achter het hoofdkwartier van General Motors (GM) in Detroit. Het verbaast hem niet dat de grootste autofabrikant van de VS maandag waarschijnlijk uitstel van betaling aanvraagt. “Hebzucht, machtswellust, gebrek aan aandacht voor de gewone man en minachting voor het milieu”, vat hij de teloorgang samen. De gepensioneerde tandarts (72), die verder anoniem wil blijven, heeft veel werknemers van de ’Grote Drie’ in zijn praktijk gehad.
quote:Auto-industrie
De auto-industrie wordt nooit meer wat het was, voorspelt Tom Trapovski (52), wiens vader jaren voor GM heeft gewerkt. De hergroepering van de auto-industrie had eigenlijk al veel eerder ingezet moeten worden. “We hebben te lang ’in z’n vrij’ gestaan, dan word je vroeg of laat ingehaald.”
En waar vinden we CEO's die niet gebzuchtig & machtswellustig zijn? In elke arbeider schuilt eenzelfde monster dat staat te wachten om z'n medemens te domineren.quote:“Hebzucht, machtswellust, gebrek aan aandacht voor de gewone man en minachting voor het milieu”
Die zijn er zat hoor, in het midden en kleinbedrijf en bij grote ondernemingen waar geen geld in zit dat van de publieke markten komt.quote:Op maandag 1 juni 2009 15:05 schreef waht het volgende:
En waar vinden we CEO's die niet gebzuchtig & machtswellustig zijn?
Daar geloof ik helemaal niets van, er zijn echt wel mensen te vinden die niet hebzuchtig en macht wellustig zijn.quote:Op maandag 1 juni 2009 15:05 schreef waht het volgende:
[..]
En waar vinden we CEO's die niet gebzuchtig & machtswellustig zijn? In elke arbeider schuilt eenzelfde monster dat staat te wachten om z'n medemens te domineren.
Het principe van aanbetalen is niks mis meequote:Op maandag 1 juni 2009 15:23 schreef gebrokenglas het volgende:
Iemand die net in mei een nieuwe GM auto heeft gekocht is dit geld echt kwijt als hij nog niet voor afgelopen zaterdag zijn auto heeft opgehaald bij de dealer?
Je moet dus nooit aanbetalen.
Nou maar dat ben je toch ook kwijt als klant van een faiiliet verklaard bedrijf?quote:Op maandag 1 juni 2009 15:31 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Het principe van aanbetalen is niks mis mee
Mja, maar het leek me sowieso niet erg verstandig om de laatste tijd op aanbetaling iets te kopen van GM. Je hebt immers als consument 0% zekerheid of de overheid een handje zal helpen ja of nee. Kun je net zo goed shoppen bij een andere dealer. Iets op aanbetaling kopen van microsoft lijkt mij bijv. geen probleem.quote:Op maandag 1 juni 2009 15:56 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Nou maar dat ben je toch ook kwijt als klant van een faiiliet verklaard bedrijf?
Je moet je alleen wel verzekeren van de solvabiliteit van iemand waaraan je aanbetaald. Dan is er inderdaad niks mis mee, en het kan zelfs een vereiste zijn bij kapitaalintensieve aankopen/investeringen.quote:Op maandag 1 juni 2009 15:31 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Het principe van aanbetalen is niks mis mee
Je koopt je auto bij de dealer volgens mij en niet bij GM, niks aan de hand dus.quote:Op maandag 1 juni 2009 15:23 schreef gebrokenglas het volgende:
Iemand die net in mei een nieuwe GM auto heeft gekocht is dit geld echt kwijt als hij nog niet voor afgelopen zaterdag zijn auto heeft opgehaald bij de dealer?
Dan mag ik hopen dat dealers pas na levering betalen, want anders dan gaat zo'n dealer failliet voordat je je auto in ontvangst kan nemen.quote:Op maandag 1 juni 2009 17:18 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Je moet je alleen wel verzekeren van de solvabiliteit van iemand waaraan je aanbetaald. Dan is er inderdaad niks mis mee, en het kan zelfs een vereiste zijn bij kapitaalintensieve aankopen/investeringen.
[..]
Je koopt je auto bij de dealer volgens mij en niet bij GM, niks aan de hand dus.
quote:Woede en ongeloof bij Duitse werknemers Opel
RÜSSELSHEIM (ANP) - De werknemers van Opel in Duitsland reageren met woede en ongeloof op het nieuws dat moederbedrijf General Motors Opel toch niet wil verkopen. In België heerst ongeloof bij de vakbonden over het onverwachte besluit.
De voorzitter van de ondernemingsraad Klaus Franz vreest voor het voortbestaan van de Opelfabrieken in Bochum en Kaiserslautern in Duitsland en in Antwerpen. ,,Nu ligt het oude plan van GM weer op tafel'', aldus Franz. ,,Dat betekent dat die drie fabrieken acuut in gevaar zijn.''
De ondernemingsraad verwacht dat de financiële steun die de Duitse regering in het vooruitzicht had gesteld bij een overname van Opel door het Canadese Magna, nu van de baan is. ,,Ik ga ervan uit dat de Bondsregering zich niet onder druk laat zetten door GM, omdat er met Magna een alternatief is'', aldus Franz.
quote:Bond roept op tot staking bij Opel
In Duitsland is met ongeloof en woede gereageerd op het besluit van General Motors om Opel niet te verkopen aan het Canadese bedrijf Magna. De vakbonden en de ondernemingsraad van Opel hebben opgeroepen tot een staking. Die moet morgen beginnen. Het is nog onduidelijk hoe lang de actie moet duren.
De OR en de bonden vrezen dat GM flink zal snijden bij Opel waardoor er veel ontslagen zullen vallen. Bij de vier fabrieken van Opel in Duitsland werken 25.000 mensen.
De Duitse regering betreurt het besluit van GM. Ze wilde de overname steunen met 4,5 miljard euro aan leningen.
als duitsland slim is pompen ze niet nog meer geld in de put die GM heet.quote:
persoonlijk zou ik als merkel er alles aan gaan doen om GM kapot te maken, desnoods door met staatssteun een sloot goedkope en goede auto`s te gaan produceren in de fabrieken die gesloten wordenquote:Op woensdag 4 november 2009 11:32 schreef sitting_elfling het volgende:
Het is dan ook gewoon een vieze actie van de Amerikanen, een sneer richting Duitsland, Europa, en Merkel..
Het is een mooi bewijs van de arrogantie van de Amerikanen. Tijd dat dat land eens flink ten onder gaat.quote:Op woensdag 4 november 2009 11:32 schreef sitting_elfling het volgende:
Het is dan ook gewoon een vieze actie van de Amerikanen
"Opol".quote:Op woensdag 4 november 2009 11:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
als duitsland slim is pompen ze niet nog meer geld in de put die GM heet.
en de gesloten fabrieken kun je mooi een nieuw automerk in vestigen samen met magna
Zulke dingen gebeuren alleen in beschaafde vrije-markt-landen, niet in de USA, land of the free, home of the brave.quote:Op woensdag 4 november 2009 21:37 schreef lyolyrc het volgende:
Het vreemdste van alles is nog dat het falende management van GM mocht blijven zitten. Als een bedrijf zo'n miljardenschuld heeft opgebouwd en failliet gaat, dan begin je bij een doorstart toch met een nieuw management?
Failliete bedrijven draaiende houden is sociale zekerheid voor Amerikanen.quote:Op woensdag 4 november 2009 22:26 schreef Q. het volgende:
Laten we hopen dat GM snel weer failliet gaat en nu echt definitief. Een bedrijf wat opereert op de manier die het doet verdient het niet om te bestaan.
Volgens mij is 260.000 uitkeringen op bijstand-niveau goedkoper voor de staat.quote:Op woensdag 4 november 2009 22:31 schreef waht het volgende:
[..]
Failliete bedrijven draaiende houden is sociale zekerheid voor Amerikanen.In dit geval 260.000 Amerikanen.
Maar slechter voor de economie. Want die 260.000 arbeidskrachten gaan nu niet ergens anders aan de slag. Bovendien betalen gezonde bedrijven nu belasting om de automobiel-industrie nu het hoofd boven water te laten houden, zonder enige kans op verbetering op de lange termijn. Het zijn geen tijdelijke ingrepen vanwege de kredietcrisis, ook daarvoor kwakkelden deze bedrijven al.quote:Op woensdag 4 november 2009 22:32 schreef Q. het volgende:
[..]
Volgens mij is 260.000 uitkeringen op bijstand-niveau goedkoper voor de staat.
slimme zet van GMquote:Op woensdag 4 november 2009 22:26 schreef Q. het volgende:
Laten we hopen dat GM snel weer failliet gaat en nu echt definitief. Een bedrijf wat opereert op de manier die het doet verdient het niet om te bestaan.
quote:GM: tienduizend banen weg bij Opel
Om van Opel een levensvatbaar bedrijf te maken wil General Motors (GM) de kosten bij de Duitse autobouwer met 30 procent omlaag brengen. Om dit te bereiken zullen enkele fabrieken worden gesloten en verdwijnen er tienduizend banen, ongeveer eenvijfde van het totale werknemersbestand.
Dit heeft John Smith, vicepresident van General Motors, woensdagavond tijdens een telefonische persconferentie laten doorschemeren.
Volgens Smith zal het aantal ontslagen vergelijkbaar zijn met het aantal dat Magna bij Opel voor ogen had, als dit Canadese bedrijf tenminste eigenaar was geworden van Opel. Magna wilde tienduizend banen schrappen. Smith zei dat hij snel met meer informatie over de reorganisatie komt.
Tot maandagavond was de fabrikant van auto-onderdelen Magna de gedoodverfde kandidaat om Opel over te nemen. In september sloot GM na een maandenlange biedingenstrijd een principeakkoord met een consortium van Magna en de Russische staatsbank Sberbank over de verkoop van 55 procent van de aandelen van Opel.
GM ziet nu echter van de verkoop af en wil Opel voor zichzelf houden. De Amerikanen zeggen 3 miljard euro nodig te hebben om de reorganisatie bij Opel te kunnen doorvoeren. Die investering zal het Amerikaanse autobedrijf waarschijnlijk niet uit eigen zak betalen.
De kans is namelijk groot dat eurocommissaris Neelie Kroes (Mededinging) dit als oneerlijke staatsconcurrentie zou betitelen. GM is sinds afgelopen zomer een staatsbedrijf (de overheid bezit 60 procent van de aandelen) en heeft 50 miljard dollar (bijna 34 miljard euro) staatssteun van Obama gekregen.
‘De Europese landen waar Opel fabrieken heeft staan zullen die 3 miljard euro moeten betalen. Een andere keus hebben ze niet, want anders gaat Opel failliet. GM bevindt zich dus in een comfortabele onderhandelingspositie’, zegt de Belgische autoanalist Vic Heylen.
De Duitse regering toonde zich de afgelopen maanden bereid de hervorming van Opel te ondersteunen met 4,5 miljard euro aan noodkredieten. In eerste instantie koppelde ze die steun aan een overname door Magna. Onder druk van Europees commissaris Kroes liet de overheid vorige week echter weten dat de steun niet afhankelijk is van de eigenaar van Opel. Dat opende mede de deur voor GM om Opel in eigen hand te houden.
De Europese Commissie reageerde gisteren met een verklaring: ‘De commissie verwacht dat het GM-plan gebaseerd wordt op gezonde economische gronden, zodat Opel een zelfredzaam bedrijf wordt dat werknemers duurzame banen bezorgt.’
In Groot-Brittannië heerst opluchting over het besluit van GM. In Britse fabrieken worden Opels onder de naam Vauxhall gebouwd. Er werken 5.500 mensen.
In het plan van Magna zouden vooral veel banen buiten Duitsland verdwijnen. Nu liggen alle opties weer open.
Die selectiviteit is er inderdaad. Als 5000 MKB'ers elk 5 mensen op straat zetten, geeft dat meer ontslagen dan 1 multinational die er 10000 op straat zet.quote:Op donderdag 5 november 2009 15:07 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik blijf het toch altijd maar erg selectief vinden, bij de tienduizenden banen die verloren gaan vanwege faillissementen in het MKB hoor je bijna niemand, maar als dezelfde tienduizenden banen verloren gaan door één faillissement zou men het bedrijf ineens niet failliet kunnen laten gaan vanuit de wens om werkgelegenheid te behouden. Ik pleit er voor om in ieder geval toch consequent te werk te gaan zodat er geen ongewenste incentives bestaan bij het motief om als onderneming groter te groeien.
Zelf zou ik in het geheel geen staatssteun verlenen. Allereerst omdat gezondere concurrenten beloond moeten worden in de vorm van het toe eigenen van marktaandeel, en ten tweede denk ik dat het aantal ontslagen in het geval van een faillissement schromelijk overdreven wordt. Als Opel werkelijk zo goed is als men beweerd (wat ik overigens ook wel denk, volgens mij zijn het prima wagens), dan kan ik mij niet voorstellen dat de fabrieken geen doorstart kan maken zodat in ieder geval een deel van de werknemers er kan blijven werken. En als laatste zou ik mij als overheid absoluut niet onder druk laten zetten door een Amerikaans staatsbedrijf, zij willen Opel hebben, dan lossen ze het zelf maar op, daar heeft de Amerikaanse overheid geld zat voor. Het zou mooi zijn als de Duitsers die druif van een Obama eens even stevig aanpakken.
Dan nog zal het zo zijn dat als bij opel er 10.000 uit gaan bij de toeleveranciers er 20.000 nog uit gaan. Alhoewel ik verwacht dat bij de toeleveranciers die 20.000 er ondertussen wel al uit zijn omdat die alles op afroep produceren en die het laatse jaar ook al veel minder productie gedraaid hebben.quote:Op donderdag 5 november 2009 16:39 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Die selectiviteit is er inderdaad. Als 5000 MKB'ers elk 5 mensen op straat zetten, geeft dat meer ontslagen dan 1 multinational die er 10000 op straat zet.
Je moet alleen niet vergeten dat een bedrijf als Opel aan de top van een keten staat en dat heel veel kleinere bedrijven ervan afhankelijk zijn. In potentie is een faillissement van Opel een fiks potje domino. Dat hebben we hier in Nederland jaren terug ook gezien bij DAF. De vraag is dus wat voordeliger is: Opel de nek om laten draaien, waardoor een hele keten van bedrijven in de problemen komt en dan een hele zooi mensen in de WW, of toch maar toegeven en minder mensen en bedrijven in de problemen.
klopt ze verkopen het ondermeer niet omdat bijna alle technologie in opel zit.quote:Op woensdag 4 november 2009 21:30 schreef LXIV het volgende:
Ach, als ze Opel verkopen hebben ze helemaal geen goed automerk meer over. Dat snap ik wel. Toen ze helemaal diep in de put zaten hadden ze geen andere mogelijkheden meer, maar nu met gratis geld van de staat en nog meer gratis geld van Cash For Clunkers zien ze weer mogelijkheden.
Maar ze zijn toch niet in staat om op de lange termijn een goede auto te bouwen, dus vallen ze nu niet dan wel over een jaar of 10.
nee doorstart met hetzelfde merkquote:Op donderdag 5 november 2009 19:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
ik zou het lekker failliet laten gaan en een nieuw merk beginnen
quote:General Motors verliest ruim 4 miljard dollar
Het Amerikaanse autoconcern General Motors (GM) heeft in de eerste zes maanden na zijn doorstart 4,3 miljard dollar (3,2 miljard euro) verloren.
Het grootste deel van het astronomische verlies kwam door een eenmalige uitgave van 2,6 miljard dollar aan de machtige vakbond United Auto Workers Union. General Motors moest betalen voor gezondheidszorg voor gepensioneerden werknemers.
Er zijn ook signalen dat het de autofabrikant het beter doet. Begin dit jaar had GM een vermogen van 36 miljard dollar, waar een schuld tegenover stond van 60 miljard euro. Aan het begin van vorig jaar had GM een vermogen van 14 miljard tegen een uitstaande schuld van 104 miljard dollar.
Je standpunt klopt, maar het gaat volgens mij niet op voor GM. Er kon niet geïnvesteerd worden in GM, omdat de aandelen van de beurs waren gehaald.quote:Op woensdag 10 november 2010 19:29 schreef LXIV het volgende:
Toch altijd weer bizar dat een bedrijf dat nog kort geleden zo goed als falliet verklaard was, een doorstart moest maken, sowieso zou het nooit meer goed komen met de Amerikaanse autoindustrie, etc, etc, nu doodleuk weer winst maakt.
Daarom ook mijn standpunt dat je moet kopen als de ellende het grootst is.
Binnenkort is het dus niet meer Government Motorsquote:Op vrijdag 9 april 2010 18:57 schreef rubje het volgende:
je vergeet erbij te vertellen dat de amerikanen over het algemeen een hekel hebben aan allerlei veranderingen waar de overheid iets meer te maken heeft. En dat voor een land dat altijd zijn mond vol heeft over veranderingen in de economie vooruitstrevend is en baanbrekend terwijl ze zelf zo aarts conservatief zijn.
Met dank aan de overheidssteun van 50 miljard...quote:Op woensdag 10 november 2010 19:13 schreef PietjePuk007 het volgende:
Grootste kwartaalwinst in 11 jaar voor General Motors
quote:De grote belangstelling voor het fonds markeert een opmerkelijke wederopstanding van de grootste Amerikaanse autoproducent. Het 102-jaar oude merk maakte na de neergang in 2008 een doorstart, om zich twee jaar later weer te scharen bij de favorieten van Wall Street.
Het concern boekt ook weer goede resultaten. In het derde kwartaal behaalde GM een nettowinst van 2 miljard dollar (1,45 miljard euro). Het was het derde kwartaal op rij dat het autoconcern zwarte cijfers wist te schrijven.
Solide winstcijfers
De omzet kwam uit op 34,1 miljard dollar (24,7 miljard euro). Voor heel 2010 rekent het bedrijf op solide winstcijfers. Het zou voor het eerst sinds 2004 zijn dat het concern een jaarwinst weet te boeken. Tussen 2005 en 2009 leed GM nog verliezen van in totaal 88 miljard dolla
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |