Voor de KvK is het gewoon een "eenmanszaak" in jouw geval, of je nou personeel hebt of niet. En dan ben je dus zelfstabndig ondernemerquote:Op dinsdag 30 december 2008 23:07 schreef ARR-I het volgende:
Na wat onderzoek gedaan te hebben lijkt het mij het handigst om mij in te schrijven als “zelfstandig ondernemer” of te wel ZZP’er (zelfstandig zonder personeel).
Op de factuur zet je wat je kost (zonder BTW dus), een specificatie voor de BTW (dus 19% van de kosten) en het totaal van beide. Aangenomen dat je per kwartaal aangifte mag doen klopt het dat je het per kwartaal overmaakt (het kan ook een andere periode zijn in sommige gevallen).quote:Vervolgens zal ik mij aan moeten melden bij de belastingdienst om een BTW nummer te verkrijgen. Als ik de KvK inschrijving en het BTW nummer heb kan ik facturen voor mijn optredens maken. Ik geef een bedrag X op ter vergoeding van het optreden (inc. BTW) en de BTW maak ik dan ieder kwartaal over aan de belastingdienst? Klopt dit?
Je omzetquote:Al deze facturen ga ik netjes in een map ordenen. Het bedrag op de facturen zonder BTW (want dat maak ik ieder kwartaal over aan de belastingdienst) dat zijn dan mijn inkomsten.
Nee, je zult geen loonheffing betalen en er is ook geen sprake van loonheffingskorting, maar inkomstenbelasting (indien van toepassing, hoeveel etc heb ik geen verstand van). Je ontvangt geen loon namelijk, maar winst uit je onderneming (en bij een eenmanszaak ben jij de onderneming, dus de winst van de onderneming is inkomen voor jou)quote:Moet ik hierover loonheffingbelasting betalen? Of kan ik ook nog dingen aan de uitgave kant zetten zodat ik daar geen belasting over hoef te betalen? En hoeveel zal dit dan zijn? Ik verwacht dat ik per maand hoogstens 800 euro (4 maal draaien a 200 per x ex BTW) ga verdienen. Krijg ik dan loonheffingskorting omdat ik student ben?
Nee, dat is niet BTW vrij, maar aftrekbaar. Dat bedoel je ook, maar tochquote:De aanschaf van muziek, het bouwen en onderhouden van de website en voor een DJ andere relevante zaken is BTW vrij neem ik aan?
Juistquote:Hoe werkt dit? Kan ik het BTW bedrag van deze producten gewoon aftrekken van mijn kwartaalbedrag aan BTW wat ik overmaak aan de belastingdienst? Ik snap sowieso niet zo veel van het principe van “aftrekbaarheid”. Waar trek ik het vanaf? Van het BTW bedrag dat ik iedere kwartaal overmaak?
Een kasboek is voor contante uitgaven, dus daar kunnen ze inkomen. Anders komen ze in je bankboek.quote:Schrijf ik deze producten op in mijn kasboek als uitgave?
Uiteraard.quote:En wat nou als ik opeens helemaal geen DJ werk meer kan/wil doen, heb ik dan problemen? Of kan ik dan zomaar die KvK registratie opzeggen?
Als jij 10.000 per jaar omzet en voor 100.000 af wilt trekken, dan lijkt me niet dat ze daar in gaan trappen. Een en ander moet wel in verhouding staan, Maar er zijn hier ongetwijfeld mensen die daar meer verstand van hebben; bij mij is alles altijd in verhouding (normale omzet en normale uitgaven).quote:Op woensdag 31 december 2008 00:00 schreef Man-E-Faces het volgende:
Dus als je nieuwe draaitafels nodig hebt, vinyl, serato scratch, een laptop om serato op te draaien, naalden, koffers, speakers thuis om te oefenen, geludidemping om buren niet lastig te vallen, koptelefoon, cd-rs, nieuwe zonnebril tegen blacklight, oordopjes an laat meten, hotelbonnen voor overnachten.. is allemaal aftrekbaar?
Je hebt omzet en winst. Wat je aan geld binnen krijgt (excl. BTW) is je omzet. Maar natuurlijk heb je ook kosten (BTW is geen kostenpost, voor de duidelijkheid). Eventuele kosten trek je af van de omzet, en dat is je brutowinst. Hoe en wat allemaal aftrekbaar is weet ik ook niet.quote:Op woensdag 31 december 2008 00:05 schreef ARR-I het volgende:
Ik betaal geen loonheffing maar inkomstenbelasting. Op dit punt heb ik nog wat vraagjes. Hoeveel is dit? Kan ik hier nog dingen van aftrekken (benzine vergoeding of iets dergelijks?)?
Nee, daar geven ze helemaal niets om. Wel krijg je als starter diverse voordelen; ga hiervoor eens rond de tafel zitten met een boekhouder om hier het maximale uit te halen.quote:En gelden hier voor studenten coulante regels? Iemand die dit kan verhelderen?
Wat je aftrekt heeft niets te maken met wat je al af hebt gedragen. Het is niet zo dat je maximaal 456 euro af mag trekken omdat je dat af hebt gedragen. Het zou dus inderdaad best eens een keer voor kunnen komen dat je 456 hebt afgedragen, maar 567 aftrekt. Je krijgt dan dus geld van de BD, maar het is niet zo dat dit meer is dan "waar je recht op hebt". Je hebt hier namelijk gewoon recht op. Hoe ze ermee omgaan als dit structureel voorkomt: geen idee.quote:Dan het BTW verhaal. Stel ik verdien in een kwartaal 2400 euro ex BTW. Dan moet ik 2400 x 0,19 aan BTW overmaken (=456¤). Nu kan ik dus 456¤ aan BTW van mijn aangeschafte producten terugvorderen? Maar je hebt het over dat ik meer terug kan krijgen. Dus ik zou in principe meer geld af kunnen trekken dan waar ik recht op heb. Dan zou ik geld toe krijgen. Lijkt mij dat de belastingdienst dat niet fijn vindt en dat ook hier grenzen aan zitten? Iemand die weet hoe dit zit?
Ik weet niet veel van de mogelijkheden op dit gebied, maar het gaat hier wederom om kosten zoals boven besproken.quote:Hoe zit het trouwens met benzine die ik verbruik om op locatie te komen? Je krijgt iets van 19 cent kilometer vergoeding toch? Hoe werkt dit met de belasting? Kan ik dit ook aftrekken van de BTW die ik per kwartaal betaal? Of van mijn inkomensbelasting?
Die grens is de kleine ondernemersregeling (KOR). Zie wederom de site van de BD hierover. Kortweg houdt deze regeling in dat je tot een bepaald bedrag geen BTW hoeft af te dragen (betalen), maar ook niet kan terugvorderen van de BD. normaliter verreken je de BTW bij je aangifte. Dus ontvangen BTW van je facturen minus de BTW van de kosten die je hebt gemaakt is het bedrag wat je moet afdragen of terug moet krijgen van de BD. Dus soms als je meer BTW hebt betaald dan gefactureerd krijg je geld terug van de BD.quote:Op woensdag 31 december 2008 00:05 schreef ARR-I het volgende:
Dan het BTW verhaal. Stel ik verdien in een kwartaal 2400 euro ex BTW. Dan moet ik 2400 x 0,19 aan BTW overmaken (=456¤). Nu kan ik dus 456¤ aan BTW van mijn aangeschafte producten terugvorderen? Maar je hebt het over dat ik meer terug kan krijgen. Dus ik zou in principe meer geld af kunnen trekken dan waar ik recht op heb. Dan zou ik geld toe krijgen. Lijkt mij dat de belastingdienst dat niet fijn vindt en dat ook hier grenzen aan zitten? Iemand die weet hoe dit zit?
Ja.quote:Op woensdag 31 december 2008 00:35 schreef ARR-I het volgende:
Stel ik schaf een koptelefoon aan (essentiel voor mijn werk). Dan is dat ook een kostenpost. Kan ik die dan ook van de omzet afhalen?
Hoogstens gedeeltelijk lijkt me, aangezien je ze hoogstwaarschijnlijk ook privé gebruikt. Er is echter niemand die vraagt waar die spelers gebruikt gaan worden, dus wanneer je er twee koopt dan lijkt dat me redelijk. Wie zegt dat je ze niet alleen tijdens optredens gebruikt? Het wordt iets anders wanneer de factuur "inbouw CD-spelers in woning" vermeldtquote:Als ik nieuwe CD-spelers koop om thuis mee te oefenen is dat dan ook een kostenpost?
Eten is voor zover ik weet gedeeltelijk op te voeren als kostenpost, details weet ik niet.quote:Of is het pas een kostenpost als ik deze tijdens een optredengebruik? Als ik 's middags thuis weg ga om 's avonds bij een optreden te zijn en ik ga tussendoor wat eten, is dat een kostenpost? Iemand die de grenzen van het begrip "de kostenpost" aan kan geven?
Wanneer je meerdere opdrachtgevers hebt zou ik me hier niet druk over maken. Een VAR wordt normaliter gebruikt om te voorkomen dat de BD je werkzaamheden als verkapt dienstverband ziet (bijvoorbeeld wanneer je altijd in dezelfde discotheek draait).quote:Er schiet me zojuist nog iets te binnen. Ik heb gehoord dat het ook handig kan zijn om een VAR-verklaring te regelen bij de belastingdienst. Iemand die weet wat dat is en wat ik daarmee kan?
Okee dus als ik vaker in dezelfde club draai is het handig om te hebben en zo niet lekker laten zitten?quote:Op woensdag 31 december 2008 00:41 schreef Roy_T het volgende:
Wanneer je meerdere opdrachtgevers hebt zou ik me hier niet druk over maken. Een VAR wordt normaliter gebruikt om te voorkomen dat de BD je werkzaamheden als verkapt dienstverband ziet (bijvoorbeeld wanneer je altijd in dezelfde discotheek draait).
Je mag best vaker in dezelfde club draaien, maar niet altijd in dezelfde club en verder nergens. Wanneer je iedere zaterdag in Club X draait en op vrijdag op wisselende plekken (bijvoorbeeld) heb je geen VAR nodig.quote:Op woensdag 31 december 2008 00:45 schreef ARR-I het volgende:
Okee dus als ik vaker in dezelfde club draai is het handig om te hebben en zo niet lekker laten zitten?
Betekend dit dat ik slechts 6% BTW op mijn facturen moet zetten ipv 19%? Of geldt dit alleen aan de kant van de club/tent/disco die mij inhuurt en niet voor mij als DJ?quote:Gezamenlijke motie SP en D66 regelt artiestenstatus voor dj
De bandjeswereld had het er lang moeilijk mee. Tien jaar geleden nam niemand buiten het eigen wereldje een dj serieus. Vijf jaar geleden erkenden muzikanten hun gelijke in de artiest achter de draaitafel. Vanaf januari ziet ook de politiek geen verschil meer. Maandag dienden D66 en SP samen een motie die de minister meteen overnam. Vanaf januari is elke dj die ergens optreedt artiest en kan dus ook elke organisator die een dj boekt het lage btw-tarief hanteren.
Bij het gevecht om de artiestenstatus gaat het grofweg om twee zaken. Ten eerste is er de loonbelasting en sociale premies. Artiesten kunnen gebruik maken van de zogenaamde artiestenregeling. Dan dragen ook zij loonbelasting en sociale premies af van hun gage via de boeker/concertzaal. Het voordeel is duidelijk: heb je geen werk als artiest, dan is er ook voor jou een sociaal vangnet. De dj kan hier nu echter niet zomaar gebruik van maken. Hij moet bewijzen dat ook hij een artiest is, maar het is niet kraakhelder hoe hij dat zou kunnen doen. Gevolg: het hangt van de belastinginspecteur af of een dj wel of niet als artiest wordt gezien.
Daarnaast is er de omzetbelasting waar een artiest of een boeker van een artiest mee te maken heeft. De entree voor concerten is in principe belast met het lage btw tarief van 6 procent. Maar een dj, is dat nu een artiest of niet? Voor de omzetbelasting is er wel een richtlijn. Wanneer - hou je vast - hij of zij eigen werk produceert dat is opgenomen in een professionele studio en als dat werk in vaktijdschriften besproken wordt door collega's, mag een dj zichzelf artiest noemen. En het is aan de organisator of boeker van een artiest om dit te bewijzen.
Deze regel speelt in de hand dat juist de goed betaalde bekendere dj's onder het lage tarief vallen, terwijl onbekende beginnende talenten onder het hoge tarief vallen. Maar het lage tarief was nu juist bedoeld om een 'culturele infrastructuur' te stimuleren.
De oplossing is volgens Boris van der Ham (D66) en Arda Gerkens (SP) heel simpel: schaf het arbitraire onderscheid tussen dj en artiest af. Dat scheelt de organisator een hoop administratie en geeft hem meer ruimte om aanstormend talent te boeken en het geeft de dj de rechten die ook andere artiesten al hebben.
De grote maar is het feit dat bij een gelijktrekking van alle dj's zonder een bewijslast, je ook de discotheek op de hoek de mogelijkheid geeft om het lage btw-tarief te hanteren. Dat schopt velen tegen het zere been. Moet je de commerciele exploitant van een discotheek dat belastingvoordeel geven? Van der Ham vindt van wel: "Je moet soms met hagel schieten in de politiek. Bovendien stel je die vraag ook niet als de kroeg op de hoek het lokale bluesbandje boekt of wanneer Marco Borsato tien keer het Gelredome uitverkoopt." Volgens de beide politici is het heel simpel: "De politiek moet dat oordeel over smaak niet maken."
Naast dit verzoek was er ook nog een motie om de rompslomp rondom de artiestenregeling te beperken. Nu zorgt de artiestenregeling voor heel veel papierwerk bij popzalen omdat ze aan het eind van het jaar elke artiest die is betaald door het podium een loonverklaring moeten opsturen. Volgens SP en D66 kan dat veel simpeler. Ze hebben de minister gevraagd te komen met een oplossing. Deze motie gaat komende week in stemming.
Die 19 cent is iets tussen werkgevers en werknemers. Jij mag de daadwerkelijke benzinekosten aftrekken.quote:Op woensdag 31 december 2008 00:35 schreef ARR-I het volgende:
Benzine is dus een kostenpost en er gaat dus het aantal km * 0,19 af van de omzet. Stel ik schaf een koptelefoon aan (essentiel voor mijn werk). Dan is dat ook een kostenpost. Kan ik die dan ook van de omzet afhalen? Wat zou nog meer als kostenpost kunnen gelden om van de omzet af te trekken, iemand die hier meer duidelijkheid over kan geven? Als ik nieuwe CD-spelers koop om thuis mee te oefenen is dat dan ook een kostenpost? Of is het pas een kostenpost als ik deze tijdens een optredengebruik? Als ik 's middags thuis weg ga om 's avonds bij een optreden te zijn en ik ga tussendoor wat eten, is dat een kostenpost? Iemand die de grenzen van het begrip "de kostenpost" aan kan geven?
19 ct/km geldt ook als je als ondernemer in je privé auto zakelijke kilometers doorbelast.quote:Op woensdag 31 december 2008 01:02 schreef GlowMouse het volgende:
Die 19 cent is iets tussen werkgevers en werknemers. Jij mag de daadwerkelijke benzinekosten aftrekken.
Erg nuttige informatie, wel een hoop materiaal om door te lezen! Zie wel dat ik me in 1x in kan schrijven bij de KvK en belastingdienst. Dit is wel zo handigquote:Op woensdag 31 december 2008 09:01 schreef DonJames het volgende:
Nog meer leesvoer: Handboek ondernemen
Koop al mijn muziek die ik gebruik met DJ'en legaal en de locatie waar je draait is verantwoordelijk voor het betalen van Bumarechten als ik het goed heb. Ik geloof dat clubs dit sowieso al betalen.quote:Op woensdag 31 december 2008 11:20 schreef RSie het volgende:
Ik zou me als ik jou was ook maar eens gaan verdiepen in de rechten op het gebruik van muziek.
zodra je muziek gaat draaien in openbare gelegenheden zal je Bumarechten moeten gaan afstaan.
Voorlopig is het slechts een leuk zakcentje naast het studeren. Denk dat ik gemiddeld 1x in de week een opdracht heb over een jaar gezien van 200 euro per keer. Denk dat ik dit voorlopig zelf nog wel kan behappen en misschien dat ik tussen neus en lippen door nog even wat advies inwin bij de accountant van mijn ouders.quote:Op woensdag 31 december 2008 11:45 schreef SHE het volgende:
Je krijgt bij de Kvk ook een fantastische map boordevol info over alle do's en dont's in het ondernemerschap. Ook de belastingdienst heeft zo'n infomap.
zo heb je alles in recente oplage..
Als dat werk heel serieus gaat worden, dan kan het geen kwaad een accountant te zoeken, anders ga je geheid centjes mislopen.
Da's een kwestie van creatief boekhouden. Je hoeft niet alles op te geven natuurlijkquote:Op woensdag 31 december 2008 13:18 schreef dogsmile het volgende:
Interessant topic,
waar ik direct aan dacht, was het maximale wat je mag bijverdienen. De ib groep is in feite een hulp voor het betalen van een studie. Wanneer je meer dan circa 12 duizend euro (bedrag van 2008) per jaar verdient, wordt geacht dat je de hulp niet nodig hebt.
Jij schat je inkomsten op zo'n 800 per maand, dat keer 12 en je zit al op 9600 per jaar. Stel dat je in de vakanties meer gaat draaien (feestperiodes), moet je wel het maximale bedrag inkomsten in de gaten houden. Het lijkt mij een duur grapje worden wanneer de ib groep je ov kaart en stufi intrekt.
Hoe het precies zit weet ik niet, dat moet je zelf maar even uitzoeken. Wellicht weet iemand er hier iets meer van.
Accountant is een beetje overkill, maar een boekhouder zal TS al vanaf dag één geld besparen.quote:Op woensdag 31 december 2008 11:45 schreef SHE het volgende:
Als dat werk heel serieus gaat worden, dan kan het geen kwaad een accountant te zoeken, anders ga je geheid centjes mislopen.
Iedere freelancer/eenmanszaak moet een VAR invullen tegenwoordig. Zo is het mij ieg verteld een maandje terug...quote:Op woensdag 31 december 2008 00:41 schreef Roy_T het volgende:
[..]
Ja.
[..]
Hoogstens gedeeltelijk lijkt me, aangezien je ze hoogstwaarschijnlijk ook privé gebruikt. Er is echter niemand die vraagt waar die spelers gebruikt gaan worden, dus wanneer je er twee koopt dan lijkt dat me redelijk. Wie zegt dat je ze niet alleen tijdens optredens gebruikt? Het wordt iets anders wanneer de factuur "inbouw CD-spelers in woning" vermeldt
[..]
Eten is voor zover ik weet gedeeltelijk op te voeren als kostenpost, details weet ik niet.
[..]
Wanneer je meerdere opdrachtgevers hebt zou ik me hier niet druk over maken. Een VAR wordt normaliter gebruikt om te voorkomen dat de BD je werkzaamheden als verkapt dienstverband ziet (bijvoorbeeld wanneer je altijd in dezelfde discotheek draait).
Een VAR is als je maar een enkele opdrachtgever hebt, zodat het geen verkapt dienstverband wordt. Denk maar eens aan ict projecten die langer als 1 jaar kunnen duren.quote:Op woensdag 31 december 2008 16:35 schreef existenz het volgende:
[..]
Iedere freelancer/eenmanszaak moet een VAR invullen tegenwoordig. Zo is het mij ieg verteld een maandje terug...
Dat zei de KVK tegen mij.... Kan goed zijn dat het niet klopt, maar invullen kan zowiezo geen kwaad volgens mij?quote:Op woensdag 31 december 2008 17:36 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Een VAR is als je maar een enkele opdrachtgever hebt, zodat het geen verkapt dienstverband wordt. Denk maar eens aan ict projecten die langer als 1 jaar kunnen duren.
Een VAR is niets meer dan een bescherming voor de opdrachtgever. Deze is bij (een naar waarheid ingevulde) VAR gevrijwaard van een naheffing voor sociale premies e.d.quote:Op woensdag 31 december 2008 16:35 schreef existenz het volgende:
[..]
Iedere freelancer/eenmanszaak moet een VAR invullen tegenwoordig. Zo is het mij ieg verteld een maandje terug...
Dat komt dan binnenkort nog wel.quote:Op donderdag 1 januari 2009 15:04 schreef mark_dabomb het volgende:
En dan nu een voorbeeldje uit de praktijk
Ook ik ben DJ en ingerold van hobby bob naar professionele DJ, mijn gage is ongeveer even hoog als dat van jou.
Ik heb geen KvK inschrijving,...
Over de KOR betaal je nog wel IB, hoor. Dus volledig 'eigen zak' is het niet.quote:...maar alleen een BTW nummer, ik mag dus gewoon facturen verzenden met BTW er op. Zolang er nog niet duidelijk is of wij als DJ's 6 of 19 procent BTW moeten heffen ga ik gewoon lekker door met 19% heffen, dit is feitelijk hetgeen je in je eigen zak steekt door middel van de van toepassing zijnde Klein ondernemersregeling (KOR).
Vreemd,... misschien laat je hier wel geld liggen.quote:Ik heb overigens alles opgegeven als inkomen uit overige werkzaamheden en niet als winst uit onderneming. Dit is op aanraden van een bekende die boekhouder is.
Alleen naar rato van de zakelijke/totale kilometers! Overigens geldt dit ook voor andere autokosten (bijv. onderhoud).quote:Verder trek ik een hele hoop dingen af zoals bijvoorbeeld aankoop CD's, MP3, DJ apparatuur, Fotocamera (voor partypics), hosting, website bouwen enzovoorts. Als jij de link kan aantonen met je 'bedrijf' geeft dit voor de BD meestal geen problemen. Zelfs etentjes en borrels kan je opvoeren, zolang er maar een duidelijke link bestaat naar bijvoorbeeld het netwerken voor toekomstige opdrachten.
Vervoerskosten kan je mits je met je privé auto rijdt tegen 0,19 cent per kilometer aftrekken van je omzet. De BTW zit daar niet bij, die kan je van je tankbonnetjes verrekenen.
Ik neem aan dat je een VAR-Resultaat uit overige werkzaamheden hebt ontvangen.quote:Een VAR heb ik aangevraagd omdat verschillende van mijn opdrachtgevers dit vereisen. Meestal zijn dit boekingskantoren.
Ook in Word of Excel kun je professioneel ogende facturen versturen. Het is maar hoe handig je bent met bepaalde programma's.quote:Hou vanaf dag 1 een kasboek en een bankboek bij, hier staan je inkomsten en uitgaven inclusief BTW. Voorbeelden zijn er genoeg op internet.
Daarnaast, stuur factuurtjes vanuit een boekhoudprogramma, staat professioneel en is super makkelijk. Een mooi gratis product is ABDPlus van monicom software (www.monicom.nl).
quote:Ik hoop dat e.e.a. een beetje duidelijk wordt en anders kan je altijd je vragen stellenSucces!
Het is niet de vraag of je het zelf noodzakelijk vindt, de vraag is of je je niet moet inschrijven. Dit is het geval als je aan de criteria voldoet.quote:Op donderdag 1 januari 2009 17:54 schreef mark_dabomb het volgende:
Mwah, KvK inschrijving komt nog niet hoor, heb het in de afgelopen 2 jaar nog niet noodzakelijk gevonden.
In een VAR staat niet alleen of er een dienstbetrekking is (dit is het gedeelte dat je opdrachtgevers willen zien), maar ook hoe je je inkomsten dient aan te geven. Je schreef eerder dat je je inkomsten aangaf als "Resultaat overige werkzaamheden", en niet als "winst uit onderneming" op aanraden van je boekhouder. Dit is echter geen keuze.quote:..
VAR - Resultaat uit overige werkzaamheden ontvangen? Wat bedoel je daar precies mee?
...
Plus dat de KvK al begonnen is om alle ondernemers in het register op te nemen.quote:Op donderdag 1 januari 2009 18:08 schreef DonJames het volgende:
[..]
Het is niet de vraag of je het zelf noodzakelijk vindt, de vraag is of je je niet moet inschrijven. Dit is het geval als je aan de criteria voldoet.
Dat staat op de beschikking VAR die je van de fiscus hebt ontvangen.quote:Op donderdag 1 januari 2009 19:39 schreef mark_dabomb het volgende:
Waar staan de richtlijnen voor die VAR die aangeven of ik winst uit onderneming haal of resultaat overige werkzaamheden?
ja, ze moeten weer geld verdienen!quote:Op donderdag 1 januari 2009 20:26 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Plus dat de KvK al begonnen is om alle ondernemers in het register op te nemen.
Ook degene die vrijgesteld waren van inschrijving.
Lekker advies als je niet eens alle ins and outs kent.quote:Op donderdag 1 januari 2009 22:26 schreef gateway het volgende:
zet je auto op naam van je zaakkan je alle kosten van je auto aftrekken
Ach ja,... alsof het alleen maar om geld gaat,...quote:Op donderdag 1 januari 2009 22:15 schreef THEFXR het volgende:
[..]
ja, ze moeten weer geld verdienen!
tuurlijk, de meeste KvK draaien echt niet goed, iedereen is bang voor zijn of haar lekkere baantje!quote:Op vrijdag 2 januari 2009 00:19 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ach ja,... alsof het alleen maar om geld gaat,...
Alsof de KvK de vrijheid heeft om zo maar iets te gaan innen. Daarvoor bestaat de Handelswet.quote:Op vrijdag 2 januari 2009 01:15 schreef THEFXR het volgende:
[..]
tuurlijk, de meeste KvK draaien echt niet goed, iedereen is bang voor zijn of haar lekkere baantje!
Dit betekent dat als ik onwijs hippe kleding koop die ik alleen met draaien aan doe ik die van mijn omzet af kan halen?quote:Beroepsspecifieke instrumenten en materialen
Werkkleding. Zo mogen artiesten kosten aftrekken als uiterlijke verzorging en theaterkleding.
In dat opzicht ben je geen artiest.quote:Op zondag 4 januari 2009 01:51 schreef ARR-I het volgende:
Zag trouwens dit op de lancelots site staan:
[..]
Dit betekent dat als ik onwijs hippe kleding koop die ik alleen met draaien aan doe ik die van mijn omzet af kan halen?
Nee. Werkkleding mag je inderdaad als kostenpost opvoeren, maar onwijs hippe kleding is geen werkkleding tenzij dit ".. is voorzien van een of meer duidelijk zichtbare, aan de onderneming gebonden beeldmerken met een oppervlakte van tezamen ten minste 70cm2."quote:Op zondag 4 januari 2009 01:51 schreef ARR-I het volgende:
Zag trouwens dit op de lancelots site staan:
[..]
Dit betekent dat als ik onwijs hippe kleding koop die ik alleen met draaien aan doe ik die van mijn omzet af kan halen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |