abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64482323
ten eerste: ik snap absoluut niks van economie dus verwacht vgan mij geen econimische discussie..
ten tweede: dit gaat over mijn simpele gedachten, hang er alstjeblieft geen politiek aan...
ten derde: ik zit vol vragen, als jij het antwoord hebt, reageer alstjeblieft...

ok..
er komt blijkbaar een crisis aan, als hij er niet al is...
nu snap ik denk ik niet precies wat dat is...
we hebben mensen die werken en daarmee hun leven betalen... toch?
dat is volgens mij de basis... werken en daardoor je leven kunnen betalen..
nu hoor ik dat dat ik een echte crisis niet kan...
je kan je leven niet meer betalen...
in leven blijven is financieel niet mogelijk...

hoe is dit mogelijk in een wereld waar meer eten wordt geproduceerd dan nodig is voor de wereldbevolking?
waar nu al mensen sterven van honger, natuurlijk...
is het de verdeling? is het dat mensen teveel aan zichzelf denken?
is het dat winst belangrijker is dan het leven van een ander?

als wij met z'n allen op dit moment de hele wereld meer dan in leven kunnen houden met voedsel en water...
waarom zouden er mensen moeten sterven door een financiele crisis?
ben ik nou echt zo dom?

is geld zo belangrijk geworden dat medeleven en zorgen voor elkaar minder waard is?

we praten over schulden (financieel) persoonlijk gewin (financieel) dingen kopen om elkaar vrolijk te maken?
de essentiele dingen in deze wereld zijn nog steeds hetzelfde als in de oertijd...
eten drinken en een dak boven je hoofd, zodat je minder kans hebt op ziekten...

blijkbaar is geld nog belangrijker...

we zitten volgens mij niet in een financiele crisis met z'n allen...
we zitten in een emotionele crisis..
pi_64482596
Zonder geld (moderne vorm van ruilhandel) zaten we nog vast in de oertijd. Zonder geld gebeurd er niets. Consumenten kopen minder, bedrijven produceren minder, mensen raken werkloos, kunnen hun hypotheek niet meer betalen, enzovoorts.
pi_64482923
quote:
Op maandag 29 december 2008 23:01 schreef Dennis101 het volgende:
Zonder geld (moderne vorm van ruilhandel) zaten we nog vast in de oertijd. Zonder geld gebeurd er niets. Consumenten kopen minder, bedrijven produceren minder, mensen raken werkloos, kunnen hun hypotheek niet meer betalen, enzovoorts.
ik vraag nergens om een wereld zonder geld...
geld heeft dingen makkelijker gemaakt...
als ik een brood heb gebakken en werk nodig heb aan mijn dak, maar de dakbedekker heeft geen brood nodig maar een varkenslapje, is het handig dat ik mijn brood kan inruilen tegen gelde en dat aan de dakbedekker kan geven zodat hij zijn varkenslapje kan halen...

wanneer is geld meer geworden dan een handig ruilmiddel...
wanneer is geld belangrijker geworden dan dat brood, dat varkenslapje?
wanneer is geld meer waard geworden dan een mensenleven?
pi_64483154
Geld is niet echt meer de moderne vorm van ruilhandel, aangezien er weinig dan vertrouwen aan ten grondslag ligt. Daar vanuit kunnen landen door de "rijken" uitgemolken worden door gecreëerde schulden, mensen kunnen zich tot over hun oren in de schulden steken etc.. Daarnaast zijn bedrijven keihard in winstbejag, op zich begrijpelijk maar leg dat in Afrika maar eens uit.

Money is debt .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_64483322
Mensen/bedrijven stellen hun eigen belang meestal voorop, er zijn maar heel weinig mensen die eerlijk alles delen. Bezit/vermogen is al belangrijker dan een mensen leven sinds de invoering van geld.

Verder over de crisis, die is volledig op lucht gebaseerd. Aannames en zelfvervullende voorspellingen. Er zijn natuurlijk wel problemen met banken, maar die maken elkaar verder alleen maar gek. Het is allemaal een kwestie van vertrouwen tegenwoordig.
pi_64484157
quote:
Op maandag 29 december 2008 23:17 schreef Dennis101 het volgende:
Mensen/bedrijven stellen hun eigen belang meestal voorop, er zijn maar heel weinig mensen die eerlijk alles delen. Bezit/vermogen is al belangrijker dan een mensen leven sinds de invoering van geld.

Verder over de crisis, die is volledig op lucht gebaseerd. Aannames en zelfvervullende voorspellingen. Er zijn natuurlijk wel problemen met banken, maar die maken elkaar verder alleen maar gek. Het is allemaal een kwestie van vertrouwen tegenwoordig.
dus? ik heb gelijk?
er is genoeg voor iedereen op deze aarde om van te leven, maar gierigheid en eigenbelang zorgt ervoor dat mensen zullen sterven uit armoede en honger?
de crisis is op lucht gebaseerd.. geld is op lucht gebaseerd.. rijkdom is op lucht gebaseerd...
ooit was geld een ruilmiddel, dat is lang geleden heb ik het idee...
geld is een soort god geworden, maar dan een god die wel je wensen vervult...
misschien is het maar goed dat dat geloof ook aanhangers verliest...
hopelijk gaan mensen dan weer meer geloven in wat hen ooit sterk heeft gemaakt...
dat ze weer gaan zorgen voor elkaar, omdat datgene wat je het meest nodig hebt de steun en liefde van de ander is... de waardering voor wie je bent en niet voor het geld dat je hebt...
pi_64484419
Mooie gedachte. Ik vrees echter dat de huidige crisis niet zwaar genoeg is om dat besef er bij iedereen in te krijgen.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_64484592
Je hebt inderdaad gelijk. De huidige 'maatschappij' is op geld gebaseerd. In plaats van elkaar te helpen in deze tijden draaien we elkaar gewoon de kop om, tot op de laatste munt. Wie niet schreeuwend failliet gaat, klopt bij de hoger geplaatste mensen aan die, op hun beurt, evengoed, geen cent te makken hebben. Aan de andere kant is de overheid natuurlijk 1 pot nat, net zoals de directeurs met hun oprotpremie. We worden uitgemolken.

Soms zou je je biezen willen pakken, met enkel wat hoogstnodig gereedschap om je eigen hachje te redden. Dat is in de huidige 'maatschappij' niet anders, zij het nou in de wildernis of in die torenhoge flatgebouwen, het is overal hetzelfde.
Google is your friend, abuse your friends
pi_64484695
sorry.. ik ben een optimist in tijde van crisis...

we komen er wel...
  maandag 29 december 2008 @ 23:59:58 #10
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_64484824
quote:
Op maandag 29 december 2008 22:55 schreef EdwinHeijmen het volgende:
ten eerste: ik snap absoluut niks van economie
Nee, je snapt het inderdaad niet.
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
pi_64485052
Waar je gedachte fout gaat is hier : Geld is (al heel lang) geen ruilmiddel meer, maar een manier om kapitaal te vergaren. Meer te hebben dan de mensen om je heen.
pi_64486021
quote:
Op maandag 29 december 2008 23:59 schreef YuckFou het volgende:

[..]

Nee, je snapt het inderdaad niet.
bedankt voor je uitleg..

edit: oh, en sorry dat ik meer snap van sociaal zijn, dan van geld...
pi_64487122
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 00:35 schreef EdwinHeijmen het volgende:

[..]

bedankt voor je uitleg..

edit: oh, en sorry dat ik meer snap van sociaal zijn, dan van geld...
Combine die 2, wat een leuk onderzoek oplevert. De (diminishing marginal) utility uitzetten tegen sociaal zijn en happiness
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_64500825
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 01:13 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Combine die 2, wat een leuk onderzoek oplevert. De (diminishing marginal) utility uitzetten tegen sociaal zijn en happiness
Speel eens wat minder SimCity ofzo.
Google is your friend, abuse your friends
  dinsdag 30 december 2008 @ 16:55:55 #15
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_64501257
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 00:06 schreef IBAZ het volgende:
Waar je gedachte fout gaat is hier : Geld is (al heel lang) geen ruilmiddel meer, maar een manier om kapitaal te vergaren. Meer te hebben dan de mensen om je heen.
Ik betaal er de rekeningen mee. Maar goed, apart dat jij vooral met het vergelijken met andere mensen bezig bent..
Overal verstand van.
pi_64504065
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 16:41 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

!
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
pi_64506767
crisis ?? welke crisis?
pi_64507241
quote:

[..]

Uhh .. oke
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_64508485
quote:

[..]

Dat is gewoon economische theorie hoor.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_64524207
quote:
Op maandag 29 december 2008 22:55 schreef EdwinHeijmen het volgende:
ten eerste: ik snap absoluut niks van economie dus verwacht vgan mij geen econimische discussie..
ten tweede: dit gaat over mijn simpele gedachten, hang er alstjeblieft geen politiek aan...
ten derde: ik zit vol vragen, als jij het antwoord hebt, reageer alstjeblieft...

ok..
er komt blijkbaar een crisis aan, als hij er niet al is...
nu snap ik denk ik niet precies wat dat is...
we hebben mensen die werken en daarmee hun leven betalen... toch?
dat is volgens mij de basis... werken en daardoor je leven kunnen betalen..
nu hoor ik dat dat ik een echte crisis niet kan...
je kan je leven niet meer betalen...
in leven blijven is financieel niet mogelijk...

Op gelijk niveau overleven is niks voor de mens, de mens wil vooruit, meer en meer, om naar persoonlijke doelen te kunnen werken, ikzelf werk te hard voor een minimale vergoeding, als je dat ook nog eens gaat nivelleren, zie ik al helemaal de noodzaak niet meer om iets in het arbeidsleven te gaan doen

hoe is dit mogelijk in een wereld waar meer eten wordt geproduceerd dan nodig is voor de wereldbevolking?
waar nu al mensen sterven van honger, natuurlijk...
is het de verdeling? is het dat mensen teveel aan zichzelf denken?
is het dat winst belangrijker is dan het leven van een ander?

Simpel, als iedereen recht heeft op eten, en de mensen in hongerlanden alleen maar hun hand hoeven op te houden voor gratis eten, wil ikzelf ook gebruik maken van dat recht, ergo, niks komt voor niks, en zo wel.....blijf ik zelf ook in mijn nest liggen ipv dat ik een derde tot de helft kwijt ben per dag met dingen waar ik helemaal geen zin in heb.

als wij met z'n allen op dit moment de hele wereld meer dan in leven kunnen houden met voedsel en water...
waarom zouden er mensen moeten sterven door een financiele crisis?
ben ik nou echt zo dom?

Nee, je bent niet dom, weet je wat?, ik zal helpen, ik heb nog best wat werk over, als jij me nu eens elke vrije dag om 8 uur komt om aan mijn huis te knutselen, geef ik je aan het einde van de dag 50 euro, zodat je dat kunt spenderen aan een goed initiatief om tegen de honger te strijden in voedselhulpbehoevende landen, nee, weet je wat?, ik maak het nog makkelijker voor je en zal dat geld direct storten op zo'n organisatie..... jij hebt het namelijk niet nodig toch, zou nogal egoistisch zijn om het in eigen zak te steken dan.?

is geld zo belangrijk geworden dat medeleven en zorgen voor elkaar minder waard is?

nope, dat is het altijd al geweest, het dramatiseren van het verhaal wordt alleen steeds erger.

we praten over schulden (financieel) persoonlijk gewin (financieel) dingen kopen om elkaar vrolijk te maken?
de essentiele dingen in deze wereld zijn nog steeds hetzelfde als in de oertijd...
eten drinken en een dak boven je hoofd, zodat je minder kans hebt op ziekten...

in de oertijd stond men niet om 6 uur uur sochtends op om 8/10 uur met zaken bezig te houden die persoonlijk niet belangrijk waren, als ik mijn tijd ergens aan verspil, gaat dat geld kosten, anders ga ik ook wel de hele dag onder een kokospalmboom liggen.

blijkbaar is geld nog belangrijker...

we zitten volgens mij niet in een financiele crisis met z'n allen...
we zitten in een emotionele crisis..

Mijn aanbod staat serieus hoor, wanneer kun je beginnen me te helpen om mijn huis op te knappen?, ik zou het uiteraard wel nogal hypocriet vinden als je het geld achteraf alsnog in je eigen zak zou steken, eigenlijk ben je dan stiekem zelfs een moordenaaar als je mijn aanbod alleen al weigert.
Dit account is permanent uitgeschakeld.
pi_64543071
reactie volgt als computer niet weer halverwege typen uitvalt...

komende anderhalve dag iig nog niet vanwege oud nieuws.....
pi_64549280
quote:
Op maandag 29 december 2008 23:09 schreef EdwinHeijmen het volgende:

[..]

ik vraag nergens om een wereld zonder geld...
geld heeft dingen makkelijker gemaakt...
als ik een brood heb gebakken en werk nodig heb aan mijn dak, maar de dakbedekker heeft geen brood nodig maar een varkenslapje, is het handig dat ik mijn brood kan inruilen tegen gelde en dat aan de dakbedekker kan geven zodat hij zijn varkenslapje kan halen...

wanneer is geld meer geworden dan een handig ruilmiddel...
wanneer is geld belangrijker geworden dan dat brood, dat varkenslapje?
wanneer is geld meer waard geworden dan een mensenleven?
Sinds er geld was. Een stuk vlees is niet meer zo waardevol, als je kijkt hoeveel we kopen, en hoeveel we weggooien, verbruiken. Vroeger was je de koning te rijk met 10 kippen, je gaat nu toch niet zelf kippen houden, ze voeren en elke dag de eieren oprapen? Het gaat om massaproductie op een manier zodat het het meeste geld opleverd. Hence, we hebben nu varkensflats> nog meer winst en onze concurrentiepositie is op deze manier verbeterd tegenover het buitenland. We kopen hier nike schoenen voor 200 euro die door chinezen voor 10 euro zijn gemaakt.
Hebzucht zit nu eenmaal in de mens, die altijd meer en meer wilt, en zich ongelukkig voelt als het opeens wat minder is/wordt.
En ja geld is blijkbaar belangrijker geworden dan mens- of dier.
Geld is een uitvinding/verzinsel, en het is maar net de waarde die je er aan geeft, en of hoe belangrijk je/wij het maken. Geld kan dus ook opeens helemaal niet veel meer waard zijn.. omdat we luchtbellen creeeren, die zomaar opeens uit elkaar kunnen spatten.

Beetje ook als, je hebt eerst zeg maar 50 kleine scholen, maar om meer winst te maken gaan ze samen in 1 grote scholengemeenschap, en als die scholenfabriek (zo noem ik het maar even) in financiele problemen komt, is er opeens geen 1 school meer, het werd/is zo belangrijk op ten duur.....
Opzich was het wel een slimme zet want je maakt veel dingen veel goekoper met alles onder 1 hoed, maar als die hoed er opeens niet meer is, is er gelijk geen school meer.

En nu bv in Amerika heb je een paar gigantische grote bedrijven, banken etc die zo belangrijk zijn geworden voor iedereen, dat iedereen er afhankelijk van is, en dus veel te belangrijk zijn geworden om ze ten onder te laten gaan, waardoor ze er gewoon maar geld in blijven pompen, maar dit gaat ten koste van ons geld.. Wat wij uiteindelijk moeten ophoesten, door meer belastingen, en of meer betalen voor je hypotheek, verzekering etc.. En natuurlijk de munt die minder waard wordt, waardoor het koopkracht verliest.

Het is nu zelfs zover gegaan in Amerika, dat het consumeren het belangrijkste onderdeel is geworden van de amerikaanse economie, dus ze lenen geld van het buitenland en pompen dat gelijk weer terug in de economie zodat mensen kunnen blijven consumeren en als de consumptie groeit, groeit de economie en kunnen ze hun schulden weer terug betalen, maar nu heb je dus een dalende consumptie, dus maken ze nog meer schulden om het te bevechten, de vraag is dan... lukt dit, of worden de schulden zo groot, dan het alles opslokt....
En omdat de rest van de wereld leningen verstrekt aan amerika, en daar geld in heeft.. krijgen wij het hier nu ook iets moeilijker (geld dat er opeens niet meer)... (dat is dan nu even het huidige probleem in het kort).

[ Bericht 8% gewijzigd door Billary op 01-01-2009 11:17:02 ]
pi_64571953
quote:
Op donderdag 1 januari 2009 03:05 schreef Billary het volgende:

[..]
lange post...
dat is voor mij dus ookj het hele punt...
geld heeft geen eens waarde...
alleen de waarde die je eraan geeft..

nu zullen zelfst ten tijde van een grote krisis sommige dingen hun waarde houden...
een bakker enzo...
maar hoe meer we consumenten ziojn geworden en hoe meer er van ons gevraagd wordt dingen weg te gooien voor we ze hebben gebruikjt tot ze geen waarde meer hebben houden we dit...

misschien hoort dit topic meer in R&P dan hier...
want nog steeds kunnen wij financieel niet de waarde inschatten van onze oma, opa, gehandicapte broer of zus...
deze mensen die zeker wel invloed hebben op ons leven...
economisch gezien zijn zijn het afval...
degenen die uitgewerkt zijn... door leeftijd of ongelukj...
en ja misschien is dat zelfs door te trekken naatr de groepen afrikanen die de mogelijkjheid niet eens krijgen om "nuttig" werkj te doen door hun omstandigheden...
en daarbij vergeet ik voor het gemak maar even dat de westerse maarschappijen door handelsembargo's hun de kans ontnemen in niet westerse landen te ontwikkelen...

economie.. geen idee...
iemand zei het al, je snapt er nikjs van...

ik heb het idee dat ik snap dat hwet bestaat uit oneerlijkheid, zelfzucht en gierigheid...
en als dat instort kan ik het alleen toejuichen...
helaas zal het niks veranderen voor de mensen die het waard zijn om respect en liefde voor te voelen....
een crisis, in welkje zin dan ook, zou voor mij een plek van groei moeten zijn...
van je fouten leer je toch?
pi_64571969
P.S.: mijn toetsenbord hapert...
pi_64578177
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 01:14 schreef EdwinHeijmen het volgende:
P.S.: mijn toetsenbord hapert...
Dan zou ik proberen of je 10 eieren en 2 chocolade repen in kan ruilen voor een nieuw toetsenbord.
pi_65718988
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 14:30 schreef stinkbeer het volgende:

[..]

Dan zou ik proberen of je 10 eieren en 2 chocolade repen in kan ruilen voor een nieuw toetsenbord.
de eieren deden het gelukkig al, de repen heb ik aan mijn vriendin gegeven ipv seks...

maar blijkbaar is rijkdom belangrijker dan waar dat geld vandaan komt...
geld is geen dankbaarheid, maar heeft een onmeetbare waarde...

ik ben niet tegen geld, maar heb een hekel aan de ondankbaarheid van de rijken en het disrespect tegenover degenen die hun rijk hebben gemaakt...
pi_65719177
Mijn aanbod staat serieus hoor, wanneer kun je beginnen me te helpen om mijn huis op te knappen?, ik zou het uiteraard wel nogal hypocriet vinden als je het geld achteraf alsnog in je eigen zak zou steken, eigenlijk ben je dan stiekem zelfs een moordenaaar als je mijn aanbod alleen al weigert.

je begrijpt me duidelijk verkeerd..
ik wil niet dat jij minder hard werkt en ikzelf wil best doen wat ik kan (ondanks dubbele handicap)..
maar iemand die de kans niet krijgt gun jij blijkbaar niks..
het gaat niet/nooit om wat je doet, ok?
het gaat wel om dat je doet wat je kan (of van mij part wat je wil) en dat je daarnaar beloont wordt..

kan je niks bijdragen financieel, heb je voor mij nog steeds waarde..
maar blijkbaar is het voor de meeste mensen zo, dat als een persoon voor hun persoonlijk geen waarde heeft, ze de waarde niet begrijpen...

kredietcrisis is een crisis van de mensen die geld boven liefde en socialiteit stellen..
het is in mijn opzicht meer het falen van gevoel dan van geld...
pi_65719639
Kansen pak je, pech wil weleens voorkomen, maar ik betaal toch al voor de pech van andere mensen.

Geld is iets zakelijks, ga je dat met gevoel benaderen ben je fout bezig en sta je hoog op een slachtofferlijstje om ooit eens goed hard genaaid te worden.

Zolang ik nog steeds ettelijke honderden euros woonlasten moet betalen maandelijks kom ik er niet onderuit dat het een waanzinnig hoge prioriteit heeft, tenslotte is een dak boven je hoofd een eerste levensbehoefte, en een sociaal leven een luxe.

Iemand die de kans niet krijgt, komt in aanmerking voor het pechfonds (alles dat begint met een W), iemand die de kans niet pakt, mag stikken wat mij betreft.

De maatschappij is veranderd, ik ben het er gevoelsmatig ook niet mee eens maar het is niet anders, jouw 12de eeuwse visie is gewoon niet meer toepasbaar, als ik niet koop, krijgen andere mensen geen geld, en dat kan dusdanig ver oplopen dat men het brood op de plank niet kan veroorloven.

De kredietcrisis zorgt ervoor dat mensen geen eigen nieuwe auto meer kunnen kopen, niet meer of veel minder aan hun huis kunnen doen, en niet meer op vakantie kunnen gaan, en zitten mensen daarachter die voorzien aan die behoefte, wat als de vraag daalt? het pechfonds is niet groot genoeg voor ons allen.

Eten wordt gemaakt door mensen die behoefte hebben aan geld, zo draait het begin van de cyclus en niet anders, anders kunnen ze net zo goed op een klein veldje hun eigen jaarvoorraad maken en de rest van de dag tegen een muur aan meuren.
pi_65723863
Wellicht een hele domme opmerking van mij, maar is het mogelijk om een compleet ander (financieel) systeem te starten?

Ik hoorde Wellink in Buitenhof spreken alsof de banken een primaire levensbehoefte zijn en daar was ik het niet echt mee eens.

Bedrijven gaan nu kapot omdat banken geen geld meer uitleveren, terwijl ze wél ondersteund worden door de overheid.

Kortom: de banken hebben een veel te grote macht.

Zijn er geen theorieën in omloop die ervoor kunnen zorgen dat de wereld minder afhankelijk van banken wordt? Of dat banken gewoonweg buitenspel kunnen worden gezet?
pi_65726469
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 10:34 schreef Freak187 het volgende:
Wellicht een hele domme opmerking van mij, maar is het mogelijk om een compleet ander (financieel) systeem te starten?

Ik hoorde Wellink in Buitenhof spreken alsof de banken een primaire levensbehoefte zijn en daar was ik het niet echt mee eens.

Bedrijven gaan nu kapot omdat banken geen geld meer uitleveren, terwijl ze wél ondersteund worden door de overheid.

Kortom: de banken hebben een veel te grote macht.

Zijn er geen theorieën in omloop die ervoor kunnen zorgen dat de wereld minder afhankelijk van banken wordt? Of dat banken gewoonweg buitenspel kunnen worden gezet?
Wat denk je van deze:

De overheid moet zelf eens kappen om garanties te geven op basis van de belastingbetaler, en ook zelf eens zijn huishoudboekje gaan aanpassen, het is ongehoord wat de burger hier aan belasting moet betalen vanwege een inefficiente overheid die zich bemoeien met zaken waar voorheen alleen de USSR het deed.

Het is gewoon fucking ongehoord, irrieel, en zwaar onterecht dat een overheid ons zo ongelofelijk zwaar belast, om daarna te smijten met subsidie naar vage kutclubjes die er jaar op jaar weer een teringzooitje van maken, niemand, maar dan ook echt niemand heeft het recht om mij te heffen op MIJN inkomen, en als het dan toch moet, dan zou ik graag een overheid willen hebben die zorgt voor zijn volk, in plaats van hun eigen megalomane belangen na te jagen.

De gemeente, provincie en rijk hebben hun spenderingsbeleid aangepast op een gezonde financiele economische situatie, laat ze dan ook eens mans genoeg zijn om dat naar onderen aan te passen wanneer de cijfers tegenvallen
pi_65788403
winst, persoonlijke of maatschappelijke gaat het dus om (financieel)

dat voor mij persoonlijke en maatschappelijke winst ligt bij het helpen van de mensheid of mensen is misschien onbegrijpbaar voor de egoist..
maar als anderen het geld niet hebben jou te betalen, zal je nooit rijk worden...
trouwens, als jij kan genieten van geld op het moment dat vrijwel iedereen lijdt, heb je een zeer beperkt gevoelsleven...
pi_65788420
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 02:11 schreef EdwinHeijmen het volgende:
dat voor mij persoonlijke en maatschappelijke winst ligt bij het helpen van de mensheid of mensen is misschien onbegrijpbaar voor de egoist..
Adam Smith heeft juist uitgelegd hoe je als egoïst toch heel goed de maatschappij kan dienen. Het nastreven van eigen gewin heeft namelijk tot gevolg dat anderen dat ook kunnen doen. Je verkoopt als bakker je broden om er andere goederen vervolgens mee in bezit te kunnen krijgen, en daar hebben anderen ook weer voordeel van. Zou je de broden weggeven dan heb je na een tijdje niks meer zodat anderen ook geen broden meer kunnen kopen bij jou en jij ook niks meer kan kopen bij hen.
pi_65788470
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 02:15 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Adam Smith heeft juist uitgelegd hoe je als egoïst toch heel goed de maatschappij kan dienen. Het nastreven van eigen gewin heeft namelijk tot gevolg dat anderen dat ook kunnen doen. Je verkoopt als bakker je broden om er andere goederen vervolgens mee in bezit te kunnen krijgen, en daar hebben anderen ook weer voordeel van. Zou je de broden weggeven dan heb je na een tijdje niks meer zodat anderen ook geen broden meer kunnen kopen bij jou en jij ook niks meer kan kopen bij hen.
ik ken de gedachte, maar helaas gaat die ervan uit dat als de bakker zijn egoisme opgeeft iedereen anders eoistisch blijft...

dus al was er maar 1van de klanten die dankbaarheid om zou zetten in hulp valt de redenatie weg...
misschien onbegrijpbaar, maarja..
pi_65788546
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 02:28 schreef EdwinHeijmen het volgende:
ik ken de gedachte, maar helaas gaat die ervan uit dat als de bakker zijn egoisme opgeeft iedereen anders eoistisch blijft...

dus al was er maar 1van de klanten die dankbaarheid om zou zetten in hulp valt de redenatie weg...
misschien onbegrijpbaar, maarja..
Nee, dat systeem valt al in duigen als er maar een paar egoïsten zijn onder de altruisten. De paar egoïsten trekken alles naar zich toe tenzij de altruïsten ook egoïstisch worden, daarom is het verstandiger om uit te gaan een wereld met alleen maar egoïsten. Een mengvorm kan ook maar het is de vraag of dat de uitkomsten van je model beïnvloed, als dat niet het geval is het een zinloze complicatie.
pi_65788587
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 02:51 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Nee, dat systeem valt al in duigen als er maar een paar egoïsten zijn onder de altruisten. De paar egoïsten trekken alles naar zich toe tenzij de altruïsten ook egoïstisch worden, daarom is het verstandiger om uit te gaan een wereld met alleen maar egoïsten. Een mengvorm kan ook maar het is de vraag of dat de uitkomsten van je model beïnvloed, als dat niet het geval is het een zinloze complicatie.
een minderheid van egoisten kan maatschappelijk be(ver)oordeeld worden...
jouw zwarte blik, die blijkbaar neigt naar ik heb er meer recht op dan de ander is er hoop ik niet een van alle mensen..
als een klein gedeelte van onze mensheid zich financieel rijk maakt door misdaad is dat niet het pad dat wij allen moeten volgen...

zonder al te zweverig te willen worden...
de reden dat :

wie goed doet, goed ontmoet..

is ontstaan als spreekwoord in onze taal is niet omdat egoisme beloont wordt
pi_65788601
Wees eens wat concreter, hier kan ik niks mee. Je maakt onduidelijke zinnen, komt met spreekwoorden aan en komt met waardeoordelen over menselijk gedrag. Dat laatste lijkt mij meer iets voor een politieke discussie.
pi_65788682
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 03:13 schreef Bolkesteijn het volgende:
Wees eens wat concreter, hier kan ik niks mee. Je maakt onduidelijke zinnen, komt met spreekwoorden aan en komt met waardeoordelen over menselijk gedrag. Dat laatste lijkt mij meer iets voor een politieke discussie.
ok, jij hebt het over een paar de de agemene stand kunnen veranderen..
als in het algemeen altruisme wordt gezien als de juise weg, zullen een paar egoisten dat niet verstren, omdat de algemene mening is dat dat slecht is..
hoezeer de egoisten ook blij zijn met hun rijdom en hun gevoel dat niet te hoeven delen zullen ze toch eerst mensen moeten overtuigen dat meer hebben dan je nodig hebt belangrijker is dan anderen die niet eens hebben wat ze nodig hebben..

ik snap best dat het altijd zo is geweest en misschien blijft dat wel zo...
maar het betekent niet dat gewenning ook de juiste oplossing verschaft...

uiteindelijk draait het mij om dat het leven niet gaat om financeel gewin...
waarschijnlijk zijn er genoeg mensen die kijken naar hoeveel je hebt...
helaas staat dat tegenwoordig niet meer gelijk aan hoeveel je hebt gedaan en/of als persoon waard bent...

(waardering voor degenen van wie jouw rijkdom komt is nog verder weg, lijkt het)
  vrijdag 6 februari 2009 @ 03:44:17 #38
158899 GasTurbine
SEE THE PATERN ON MY COCK
pi_65788697
Waarom is er eens in de zoveel tijd een persoon die komt klagen over de voedselverdeling en hongerige afrikaantjes? Dit is echt nummer zoveel gewoon al.
'houd je bek is joh, als je zulke grote kk praatjes heb moet je is naar Tiel komen.'
„Je bent ’n keronje! Je mag zelf ’n zoogdier wezen, jy en je zoon, dat zeg ik je!”
  vrijdag 6 februari 2009 @ 03:45:59 #39
158899 GasTurbine
SEE THE PATERN ON MY COCK
pi_65788699
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 03:36 schreef EdwinHeijmen het volgende:

[..]

hoezeer de egoisten ook blij zijn met hun rijdom en hun gevoel dat niet te hoeven delen zullen..

ahá. Iedereen die rijk is = egoist? Verdomde communisten ook altijd.

Ik geloofde nog in de goedheid van de mens tijdens het lezen van dit topic, tevergeefs dus.
'houd je bek is joh, als je zulke grote kk praatjes heb moet je is naar Tiel komen.'
„Je bent ’n keronje! Je mag zelf ’n zoogdier wezen, jy en je zoon, dat zeg ik je!”
pi_65895407
Pff, wat ben jij irritant met je puntjes steeds achter je zinnen, je lijkt wel een of ander 12-jarig meisje die typt
pi_65908048
Het wezen van de kredietcrisis is niet iets geldelijks. Waar het mis gaat is de hebberigheid van mensen, die ontstaat omdat zij zich met elkaar vergelijken (lees Rousseau eens: Vertoog over de ongelijkheid). Neem de enorme miljoenen- of zelfs miljardenbonussen die bestuurders (allemaal lid van de 'old boys club') zichzelf toe-eigenen.

Er zal iets in de ethiek moeten veranderen, in de morele waarden van de mens, om een herhaling van een dergelijke crisis in de toekomst te kunnen voorkomen. Maar ik vrees dat ik het nu over een utopia heb.
pi_65920395
@ weathergirl:
Naar mijn weten is de kredietcrisis echt niet ontstaan door de hebzucht van de mens. Die bestaat al sinds mensenheugenis. Zoals Adam Smith weleens zei: "Het is niet vanwege de goedheid van de slager, de brouwer of de bakker dat wij ons eten verwachten, maar vanwege hun eigenbelang"
Jij stelt dat er iets in de ethiek moet veranderen, maar ikzelf zou in ieder geval niet graag mijn eigen, lekkere, egoïstische eigenbelang willen inruilen ten behoeve van het collectief...

Misschien kan ik het mis hebben, maar die crisis is juist onstaan doordat de banken (gedwongen door de Amerikaanse overheid) voor Sinterklaas gingen spelen door aan Jan en alleman leningen te verstrekken. Volgens mij is dit niet iets wat je in een kapitalistisch systeem zal zien, want als zulke banken in een echte vrije markt zoiets zouden doen, zouden ze uiteraard binnen de kortste keren failliet zijn.

Afijn...
even ontopic voor edwin:
Om al je vragen in één klap beantwoord te krijgen, raad ik je aan om dit filmpje te kijken:

http://video.google.com/videoplay?docid=9175976647812762597

of dit boek van Murray Rothbard te lezen, 'Wat heeft de overheid met ons geld gedaan?':

http://www.rothbard.be/boeken/105-geld-rothbard

Als je één van deze twee gelezen of gezien hebt, weet je in principe de kern van de economie en waarom geld nou zo belangrijk in ons leven is.
Ik hoop dat je er wat aan hebt... ;-)
Zoek jij werk en wil je wat bij gaan verdienen, maar heb je geen zin om de hele zomer dag in dag uit te gaan werken zonder veel vrije tijd over te houden? Dan heb ik de oplossing!
Ga naar www.cartridge-vuller.nl en lees daar meer!
pi_65923029
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 17:48 schreef Contra-bas het volgende:
@ weathergirl:
Naar mijn weten is de kredietcrisis echt niet ontstaan door de hebzucht van de mens. Die bestaat al sinds mensenheugenis. Zoals Adam Smith weleens zei: "Het is niet vanwege de goedheid van de slager, de brouwer of de bakker dat wij ons eten verwachten, maar vanwege hun eigenbelang"
Jij stelt dat er iets in de ethiek moet veranderen, maar ikzelf zou in ieder geval niet graag mijn eigen, lekkere, egoïstische eigenbelang willen inruilen ten behoeve van het collectief...

Misschien kan ik het mis hebben, maar die crisis is juist onstaan doordat de banken (gedwongen door de Amerikaanse overheid) voor Sinterklaas gingen spelen door aan Jan en alleman leningen te verstrekken. Volgens mij is dit niet iets wat je in een kapitalistisch systeem zal zien, want als zulke banken in een echte vrije markt zoiets zouden doen, zouden ze uiteraard binnen de kortste keren failliet zijn.

De crisis is ontstaan doordat de banken leningen verstrekten aan mensen die niet kredietwaardig zijn. Maar wat zit daar nog achter? Waarom willen die mensen leningen?

Het is voor ons nauwelijks voorstelbaar, maar Amerikanen zijn nog materialistischer ingesteld dan wij in West-Europa. Afgelopen zomer was ik er opnieuw (ik vind het een prachtig vakantieland en kom er zo vaak als ik kan) en heb - zo vlak voor de verkiezingen - overal met locale Amerikanen gesproken. Van hotelbedienden tot museummedewerkers en collegestudenten. Vrijwel allemaal vertelden ze hetzelfde: mensen steken zich in de schulden omdat ze méér willen dan een ander. Het doel is een grotere auto te hebben dan de rest van de straat, meer spullen te hebben dan de buren. De vraag 'waarom' van mijn kant, begrepen ze niet. Als het bestaat, als het er is, als een ander het heeft, dan wil jij het ook hebben. Zo simpel ligt het vaak.

Ja, hebzucht bestaat sinds mensenheugenis. Maar de bedragen die ermee gemoeid zijn, zijn steeds hoger geworden. En de groep mensen die voor zichzelf gelooft dat het hoogste haalbaar is, is helemaal de pan uit gerezen qua grootte. Was rijkdom vroeger nog weggelegd voor een kleine groep, nu gelooft iedereen bijna dat het mogelijk is om miljoenen te verdienen en streeft daar ook naar. En zoals John Locke het al voorstelde: zij die het niet hebben, die doen alsof. (they fake it.)

Het heeft echt veel met die vergelijking met anderen te maken. Zo kennen we in Nederland armoede: bijstand, voedselbanken. De mensen die daarop zijn aangewezen zijn in dit land echt arm, daar wil ik niet aan twijfelen. Maar in Senegal, India of de Oekraïne zouden ze rijk zijn.
pi_65926451
weathergirl, lees de tekst van Rothbard eens die Contra-bas post. Dat geeft een heel aardig beeld in de rol van de overheid voor betreft het voorzien in de egoïstische behoeften van veel mensen zoals je die beschrijft.

Kijk maar eens een weekje naar het journaal of lees een willekeurig krant, turf dan hoe vaak je leest dat politici en diverse economen het standpunt hanteren dat de overheid de consumptie weer moet aanjagen teneinde weer economische groei te bereiken. Ik vind dat al jaren een totaal absurde politiek, het gaat er vanuit dat er een grotere welvaart kan worden bereikt door enkel meer te consumeren, een heel leeg begrip van welvaart in mijn ogen. En dan heb ik het nog niet over de milieuschade die daardoor ontstaat en de rekening die over blijft voor de toekomstige bewoners in dit land en alle andere landen die nu grote schulden aan gaan.

[ Bericht 30% gewijzigd door Bolkesteijn op 10-02-2009 20:45:26 ]
pi_65926893
@ weathergirl: I agree...daar heb je inderdaad gelijk in. Wat een mentaliteit hebben die Amerikanen hè? haha. Ze kopen meer dan ze zich kunnen veroorloven en uiteindelijk komt het ze duur te staan. Dat is logisch: iets dat je leent, moet je uiteraard weer terugbetalen, met rente.

Maar ik doelde meer op het feit dat die hele crisis ontstaan is doordat de Amerikaanse overheid door middel van een wet die banken verbood om leningen te weigeren aan mensen uit sloppenwijken, werkloze alcoholisten, negers met de kredietwaardigheid van een poepvlieg, etc. Dan kun je op je vingers natellen dat dit fout gaat. Dit wisten die banken ook, maar goed, die konden niet anders..
In tegenstelling tot veel mensen die denken dat de crisis ontstaan is door 'een doorgeschoten vrije markt' of door 'de speculanten' of iets in die trant...
Zoek jij werk en wil je wat bij gaan verdienen, maar heb je geen zin om de hele zomer dag in dag uit te gaan werken zonder veel vrije tijd over te houden? Dan heb ik de oplossing!
Ga naar www.cartridge-vuller.nl en lees daar meer!
pi_65936628
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 03:45 schreef GasTurbine het volgende:

[..]

ahá. Iedereen die rijk is = egoist? Verdomde communisten ook altijd.

Ik geloofde nog in de goedheid van de mens tijdens het lezen van dit topic, tevergeefs dus.
bedankt..

nee in mijn uitleg gaat het er niet over dat iedere rijke een egoist is...
alleen iedere rijke die zich niet beseft dat dat geld ergens vandaan komt...

rijk worden over de rug van anderen krijgt mijn goedkeuring niet...
rijkwording uit waardering voor je daden wel...

ik wil echt niet dat eenieder dezelfde waardering krijgt...
ik weet ook dat voor bepaalde beroepen je veel meer inspanning moet doen en dat deze of andere beroepen meer maatschappeklijke verantwoording hebben...
ik vind ook dat deze beroepen daarvoor financieel beloond moeten worden...

het aparte wat ik merk is dat iemand met een "normale" baan zich niet kan voorstelen dat hulpdiensten, zoals voedselbanken nodig zijn, zelfs in onze maatschappij...

het punt wat ik in dit topic uitgelegd hoop te krijgen en wat ik dus niet bgegrijp is:

hoe kan het dat (ondanks de ecologische krisisen) we een wereld hebben waar er meer wordt geproduceerd aan alleen voedsel al dan de gehele bevcolking nodig heeft om te leven... en dat er njog mensen sterven van honger...

nu nog in wat wij zo graag derde wereldlanden willen noemen, maar volgens voorspellingen al zeer snel inb de europese straten ook...?

en als je kmedelevendheid wil verwarren met politiek ben je bij mij aan het verkeerde adres...
ja ik ben links georienteerd, maar menslievendheid en elkaar dezelfde kansen geven is blijkbaar communistisch of socialistisch...

ik ben niet vfoor survival of the strongest omdat geschiedenis heeft uitgewezen in mijn ogen dat the strongest het zeer vaak fout hebben...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')