Voor de grootste groep mensen die graag ergens willen wonen (starters) is alleen die goedkope woning bereikbaar daardoor is de vraag aan de onderkant van de markt het grootst en die grotere vraag zorgd er al jaren voor dat de onderkant van de woningmarkt een hele scheve prijskwaliteitsverhouding heeft, dat was al zo voor de kredietcrisis en dat zal ook de aankomende jaren nog wel even zo blijven. Immers mensen moeten toch ergens wonen en de wachtlijsten voor een huurwoning worden er ook niet korter op.quote:Op dinsdag 30 december 2008 09:53 schreef Prutzenberg het volgende:
Iemand die graag naar een ander huis wil, bijvoorbeeld omdat dat mooie grotere huis nu wel binnen bereik ligt, zal echt niet jarenlang gaan wachten tot iemand eindelijk de gewenste prijs betaald. Uiteindelijk zal de gehele linie mee moeten. Het lijkt mij vreemd dat een woning van 400K naar 320 kan, die van 300k naar 240k kan maar die van 220k gelijk blijft. (berekening gedaan met % uit TT)
De laatste zal miet verkocht worden. Zeker niet als de banken de kredietnormen verscherpen.
Het gaat niet eens zozeer om wat je voor soort hypotheek hebt.quote:Op maandag 29 december 2008 22:21 schreef Goverman het volgende:
[..]
en
[..]
en
[..]
Dat bijstorten zou dus alleen reëel kunnen worden voor mensen met beleggingshypotheken... Immers, de beleggingen dekken de afgesproken aflossing waarschijnlijk niet, dus blijf je met een (grotere) restschuld achter dan is afgesproken met de bank bij het afsluiten van de hypotheek.
Als ik deze quotes in verband zie, dan ziet het er voor mensen met een hypotheek met aflos- of spaarcomponent (banksparen, kapitaalverzekering) niet ongunstig uit: zij houden zich netjes aan de afspraken (over 30 jaar is x% van de schuld afgelost, waarbij x een getal is tussen 0 en 100). Het gestorte kapitaal kan alleen maar meer worden (is immers spaartegoed). Hierdoor wordt de eventuele restschuld maand na maand (een beetje) kleiner. In het geval van faillissement van je bank (bij banksparen) worden schulden tegen tegoeden weggestreept. In het geval van een failliete verzekeraar weet ik dit zo niet...
*disclosure: Goverman heeft een hypotheek op basis van banksparen, waarbij zo'n 60% afgelost wordt, waardoor de maandlasten na 30 jaar gelijk zijn aan nu bij gelijkblijvende omstandigheden.
Leg mij nou eens goed uit waarom aflossingsvrij onverantwoord is, zoals je schrijft. Ik snap hem niet.quote:Op maandag 29 december 2008 23:00 schreef B.Honderd het volgende:
[..]
Tja, maar het kan nu veel uitmaken. Sowieso is aflossingsvrij onverantwoord en 4,5 keer is ook wel echt het maximum binnen de bandbreedte van het verantwoorde. Iedere keer meer is gewoon een stuk eigen verantwoordelijkheid. Een dalende huizenprijs is ook een altijd aanwezig risico.
De huizenprijzen zijn ook nog geen 20 of 40% gedaald. En wat mij betreft gebeurt dat ook niet! Maar de signalen zijn wel zorgwekkend.quote:Op dinsdag 30 december 2008 13:40 schreef LXIV het volgende:
Heeft iemand ooit gehoort van een geval waarin een eigenaar geld moest bijleggen? Of kent hij iemand die dit overkomen is? Ik niet iig.
Leg die eens uit?quote:Op dinsdag 30 december 2008 13:43 schreef Suijk het volgende:
Het lijkt mij, dat zodra die verhalen in het nieuws komen, zo'n bank ook wel z'n eigen glazen een beetje ingooit.
Het zal dan ook niet gebeuren. Zeker niet op grote schaal. Net zoals grote banken niet failliet mogen gaan en mensen die minder handig sparen gered worden.quote:Op dinsdag 30 december 2008 13:40 schreef LXIV het volgende:
Heeft iemand ooit gehoort van een geval waarin een eigenaar geld moest bijleggen? Of kent hij iemand die dit overkomen is? Ik niet iig.
quote:TOETSING WAARDE ONDERPAND BIJ AFLOSSINGSVRIJE LENING
Elke tien jaar kan een vergelijking worden gemaakt tussen het (resterende) leningbedrag en de executiewaarde van uw tot onderpand voor de lening dienende woning. Deze executiewaarde zal in dat geval worden bepaald door een door ons aan te wijzen taxateur. U ontvangt hieromtrent tijdig bericht. De kosten van de taxatie komen voor uw rekening.
Als uit de vergelijking tussen het (resterende) leningbedrag en de getaxeerde executiewaarde blijkt, dat
dit (resterende) leningbedrag van uw aflossingsvrije lening meer bedraagt dan honderd procent van de executiewaarde, zullen aanvullende voorwaarden worden gesteld.
....
Als uit de vergelijking tussen het (resterende) leningbedrag en de getaxeerde executiewaarde blijkt, dat dit (resterende) leningbedrag van uw lening meer bedraagt dan de maximale verstrekking op basis van de executiewaarde, dient u direct het alles boven de maximale verstrekking af te lossen.
Ik vermoed omdat dat ze dan niet zoveel nieuwe klanten vinden. Slechte reclame, hè.quote:
Ik hoop dat je gelijk hebt...quote:Op dinsdag 30 december 2008 14:14 schreef Dromer het volgende:
[..]
Ik vermoed omdat dat ze dan niet zoveel nieuwe klanten vinden. Slechte reclame, hè.
En dat terwijl ze nu zo adverteren met hun 'menselijk gezicht'. Dat zijn ze dan wel kwijt.
En ik ga je voorspellen dat veel mensen dat niet kunnen aflossen...quote:Als uit de vergelijking tussen het (resterende) leningbedrag en de getaxeerde executiewaarde blijkt, dat dit (resterende) leningbedrag van uw lening meer bedraagt dan de maximale verstrekking op basis van de executiewaarde, dient u direct het alles boven de maximale verstrekking af te lossen.
Inderdaad. Hypotheken zijn gewoon producten die de banken ook moeten verkopen. Als alles goed gaat, is alles mogelijk. Zit het even tegen, dan wil je ook een bank die stabiel is en niet met aanvullende eisen komt. Dat dit in theorie gewoon kan/mag omdat het in de voorwaarden staat, wil niet zeggen dat het ook toegepast moet worden. Dat het eigenlijk ook geen aanvullende eis is, maakt ook niet uit, mensen voelen dat zo wel. Banken willen zo ook zeker niet in het nieuws komen.quote:Op dinsdag 30 december 2008 14:14 schreef Dromer het volgende:
[..]
Ik vermoed omdat dat ze dan niet zoveel nieuwe klanten vinden. Slechte reclame, hè.
En dat terwijl ze nu zo adverteren met hun 'menselijk gezicht'. Dat zijn ze dan wel kwijt.
Dit is maar een voorbeeldje van de voorwaarden van 1 v.d. hypotheekverstrekkers. Denk dat ze dit allemaal anders hebben verwoord.quote:Op dinsdag 30 december 2008 14:27 schreef Sjabba het volgende:
Ja, elke 10 jaar wordt er getoetst...
Moet wel raar lopen dan he.
Serieuze vraag: Hoe denk jij dat banken omgaan met je als je rentevaste periode verlopen is? Dan zit je immers opnieuw rond de tafel.quote:Op dinsdag 30 december 2008 14:29 schreef Suijk het volgende:
[..]
Inderdaad. Hypotheken zijn gewoon producten die de banken ook moeten verkopen. Als alles goed gaat, is alles mogelijk. Zit het even tegen, dan wil je ook een bank die stabiel is en niet met aanvullende eisen komt. Dat dit in theorie gewoon kan/mag omdat het in de voorwaarden staat, wil niet zeggen dat het ook toegepast moet worden. Dat het eigenlijk ook geen aanvullende eis is, maakt ook niet uit, mensen voelen dat zo wel. Banken willen zo ook zeker niet in het nieuws komen.
Ik heb het over de financiering. Als de huizenprijzen straks dalen en het wordt economisch minder zal echt niet iedereen in de problemen komen.quote:Op maandag 29 december 2008 23:39 schreef SadKingBilly het volgende:
[..]
Je bedoelt, "mensen die géén twee ton neer hoefden te leggen voor een huis dat 140.000 GULDEN waard zou moeten zijn... Waarom is het nu ineens de schuld van de kopers, (mede) dankzij onze fijne euro is de huizenprijs in tien jaar bijna verdubbeld.
Ja. Mensen krijgen dan de keuze: of geld bijleggen, of de hypotheek binnen een x-periode geheel aflossen. Ken het voorbeeld van een man die 60 mille moest bijleggen aangezien er wat geknoeid was met het taxatierapport.quote:Op dinsdag 30 december 2008 13:40 schreef LXIV het volgende:
Een daling van 20% betekend terug naar het prijsniveau van 4 jaar geleden.quote:Op dinsdag 30 december 2008 13:46 schreef capricia het volgende:
[..]
De huizenprijzen zijn ook nog geen 20 of 40% gedaald. En wat mij betreft gebeurt dat ook niet! Maar de signalen zijn wel zorgwekkend.
En niet iedereen heeft in zijn hypotheekakte staan dat ie bij MOET storten.
Het probleem zal ook duidelijker zichtbaar zijn als je rentevaste periode afgelopen is. Dan ga je immers opnieuw rond de tafel om de rente opnieuw vast te zetten. Als je dan 200.000 euro hyp hebt en je woning is nog maar 160.000 euro waard...hoe denk jij dan dat de bank zal reageren?
Natuurlijk komen er wel figuren in de problemen, maar dat zijn dan lui die na elke lichte prijsstijging middels een optimistisch taxatierapport even wat extra "overwaarde" opnemen en het e.e.a. afdekken met de beleggingsverzekering met de laagste maandlasten.quote:Op dinsdag 30 december 2008 16:42 schreef HarryP het volgende:
[..]
Een daling van 20% betekend terug naar het prijsniveau van 4 jaar geleden.
Oh wat komen er veel mensen in de problemen.... NOT..
Je voorbeeld moet dus zijn. Je koopt een woning voor 200.000 euro. Deze is in de afgelopen 4 jaren gestegen naar 240.000 en nu daald de prijs van de woning weer naar 200.000 euro.
DIe hebben het ook verdiend, denk ik dan.quote:Op dinsdag 30 december 2008 20:34 schreef Halcon het volgende:
[..]
Natuurlijk komen er wel figuren in de problemen, maar dat zijn dan lui die na elke lichte prijsstijging middels een optimistisch taxatierapport even wat extra "overwaarde" opnemen en het e.e.a. afdekken met de beleggingsverzekering met de laagste maandlasten.
Die vragen er zelfs min of meer om om vroeg of laat in de financiele problemen te komen. Ik zou het schandalig vinden als de belastingbetaler er voor op zou moeten draaien.quote:Op dinsdag 30 december 2008 20:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
DIe hebben het ook verdiend, denk ik dan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |