Eergister was er op het nieuws dat er binnen een paar dagen al 10-11 cm ijs verwacht wordt. Voor een Elfstedentocht heb je minimaal 16cm nodig.quote:Op vrijdag 26 december 2008 11:36 schreef Alexxxxx het volgende:
lieve mensen, 2 weken ijs is toch niet genoeg voor een elfstedentocht?
ik quote geen typfouten....quote:Op vrijdag 26 december 2008 11:37 schreef vosss het volgende:
Niet! En ja jullie mogen me quoten als er wel eentje verreden word komend jaar.
quote:Op vrijdag 26 december 2008 12:58 schreef Caesu het volgende:
15 januari 2009
op de dag dat de Vereniging De Friesche Elf Steden 100 jaar bestaat.
Omdat het daarna NOG harder gaat vriezen.quote:Op vrijdag 26 december 2008 19:13 schreef Dr.Daggla het volgende:
Het wordt halverwege de week overdag alweer boven 0. Vanwaar dit optimisme?.
Kun je me dat zwart op wit beloven? Alsjeblieft?quote:Op vrijdag 26 december 2008 19:22 schreef 2cv het volgende:
[..]
Omdat het daarna NOG harder gaat vriezen.
Bron?quote:Op vrijdag 26 december 2008 19:22 schreef 2cv het volgende:
[..]
Omdat het daarna NOG harder gaat vriezen.
Ja, dat kan ik, maar ik weet niet of ik die belofte na kean komenquote:Op vrijdag 26 december 2008 19:24 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Kun je me dat zwart op wit beloven? Alsjeblieft?
quote:Op vrijdag 26 december 2008 19:41 schreef 2cv het volgende:
[..]
Ja, dat kan ik, maar ik weet niet of ik die belofte na ken komen
Aldus het KNMIquote:Verwachting 6 tot 9 dagen vooruit
Donderdag 01 januari tot en met zondag 04 januari 2009
60% kans op (vrij) koud winterweer met soms wat sneeuw, 40% kans op minder koud weer met af en toe wat regen.
GFS model gaat na 3 januari keihard de kou in.quote:
WTF is dat voor warboel.. Hoe moet ik dat lezen?quote:Op vrijdag 26 december 2008 20:03 schreef Caesu het volgende:
[..]
GFS model gaat na 3 januari keihard de kou in.
maar dat is nog te ver weg en onzeker op dit moment.
Ik snap er ook niks vanquote:Op vrijdag 26 december 2008 20:11 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
WTF is dat voor warboel.. Hoe moet ik dat lezen?.
quote:Op vrijdag 26 december 2008 20:03 schreef Caesu het volgende:
[..]
GFS model gaat na 3 januari keihard de kou in.
maar dat is nog te ver weg en onzeker op dit moment.
Dan al een nieuwe ijstijd?quote:Op vrijdag 26 december 2008 11:46 schreef rudedeltadude het volgende:
16 augustus 2009
Experimentele maandverwachting van het KNMIquote:Op zaterdag 27 december 2008 21:05 schreef yyentle het volgende:
Ik heb gehoord dat het begin januari gaat dooien.
quote:Smeltende kansen in het warmere klimaat
Iedere winter duikt die vraag op. De winter is amper op gang gekomen of er wordt al gesproken over de Elfstedentocht. Vandaag de dag is het meer de vraag of het de komende jaren of decennia nog eens gebeurt. De zachtere winters hebben de kansen verlaagd, maar mogelijk blijft het nog steeds. Hoeveel Elfstedentochten laat het klimaat van de 21e eeuw nog toe?
Geen mens kan die vraag natuurlijk exact beantwoorden maar er valt wel aan te rekenen. Uitgaande van de nieuwste KNMI-klimaatscenario’s gaat de gemiddelde wintertemperatuur de komende jaren verder omhoog. In ons land zal het volgens die verwachting rond het midden van de eeuw ’s winters gemiddeld tussen 0,9 en 2,3 graden warmer zijn. De laatste vijftien jaar is de temperatuur gemiddeld al een halve graad gestegen. Dat is veel in verhouding tot wat verder wordt verwacht. Uit onderzoek blijkt dat de wind de laatste jaren vaker in de zachte zuidwesthoek zat dan voorheen. Onduidelijk is nog of die afwijkende windrichting ook een symptoom is van het veranderende klimaat. Als ook de wind systematisch van richting verandert is de opwarming het grootst. Het laagste KNMI-scenario is gebaseerd op een veranderend klimaat waarin de windrichting gelijk blijft, in het warmste scenario’s gaat ook de wind uit een andere hoek waaien.
Hoe dan ook, de kans op kou in de winter wordt gewoon kleiner maar ons klimaat blijft uitschieters naar boven en naar beneden houden zodat een enkele echte ijswinter ook nog tot de mogelijkheden blijft behoren. Of er dan ook een Elfstedentocht verreden kan worden hangt natuurlijk van een heel scala aan factoren af. Het organiseren van z’n evenement vereist natuurlijk een enorme logistiek, veel ingewikkelder en door de grote toeloop ook veel riskanter dan in het verleden. De verbeterde weersverwachtingen vergroten de kansen, maar de weersomstandigheden werken door de opwarming van het klimaat helaas minder vaak mee.
Klimaatonderzoeker en verwoed schaatser Theo Brandsma van het KNMI ging met de IPCC –scenario’s aan het rekenen. Hij komt dan voor de komende vier decennia uit op nog zo’n 3 tot 6 Elfstedentochten. In de tweede helft van de eeuw worden het er nog minder zodat we in de 21e eeuw in totaal nog 4 tot maximaal 10 Elfstedentochten mogen verwachten. Het blijft gissen natuurlijk en andere klimaatscenario’s geven ook andere uitslagen maar het lijkt er toch op dat de Elfstedentocht nog lang geen vervlogen historie is.
quote:....KNIP....
De opkomst van het internet maakt het mogelijk hierover snel uitsluitsel te krijgen. Op de NASA-website vond ik een grafiek met het aantal zonnevlekken over de afgelopen twee-en-een-halve eeuw. De website van de Vereniging De Friesche Elf Steden verschafte de jaren waarin de tocht der tochten werd gehouden. Het resultaat, bijgewerkt tot en met het jaar 2000, wordt in bijgaande grafiek getoond. (Weerstation De Arend actuele grafiek) In een oogopslag wordt duidelijk dat er geen Elfstedentochten werden georganiseerd tijdens de jaren dat het aantal zonnevlekken hoger was dan vijftig. En gedurende de afgelopen decennia kon alleen tijdens zonne-minima het Friese schaatsenthousiasme opvlammen.
Er zijn verschillende factoren die het terugdringen van Elfstedentochten tot in de jaren van laagste zonneactiviteit helpen verklaren. Sinds de tweede helft van de twintigste eeuw is er sprake van een opwarming van het klimaat, al dan niet onder invloed van menselijk handelen. Deze opwaartse trend hangt wellicht mede samen met het toenemen van de zonneactiviteit. De industrialisering van Nederland heeft ertoe geleid dat er steeds meer warm water wordt geloosd op de kanalen en meren waarop de Elfstedentocht moet plaatsvinden. De beroepsvaart stelt er bovendien prijs op de vaarroutes zo lang mogelijk open te houden. Het sterk gegroeide aantal deelnemers en toeschouwers alsmede de intense belangstelling van de media maakt het nodig grotere veiligheidsmarges in te bouwen. De organisatie van het evenement duurt daardoor langer en het ijs moet dikker zijn.
Hoe belangrijk deze factoren ook zijn, de zonneactiviteit stelt een duidelijke grens aan de mogelijkheid om de tocht te kunnen organiseren. De voorspelling lijkt gerechtvaardigd dat er geen Elfstedentochten zullen worden gehouden tijdens alle jaren waarin er meer dan vijftig vlekken op de zon te zien zijn. En omdat we nu in een zonnemaximum verkeren, valt de eerste tocht pas over vier tot vijf jaar te verwachten. Uiteraard onder het voorbehoud dat de zonnevlekken niet plotseling op mysterieuze wijze inzakken.
Tot zover de tekst uit de Trouw van 2 december 2000.
Om bovenstaand artikel te completeren heeft
weerstation De Arend onderstaande gegevens voor u:
Onderstaand vindt u de laatst vrijgegeven grafiek van het aantal zonnevlekken (Bron: NOAA.)
De grafiek geeft aan tot welke datum de gegevens zijn verwerkt..
De laatste tien jaar en de trend voor de komende jaren is nauwkeurig zichtbaar.
Bron: Weerstation De Arend
Je uitspraken en het plaatje wat je post zijn een beetje tegenstrijdig. Je hebt het over de dooi van nieuwjaarsdag, en op het plaatje wat je post is duidelijk te zien dat het daarna meteen weer gaat vriezen. Ook de verdere lange termijn heeft meer members die voor vrieskou gaan dan voor dooi.quote:Op zondag 28 december 2008 23:14 schreef horned_reaper het volgende:
Ik zou het heel graag willen ... maar ik ben bang dat die elfstedentocht er echt niet gaat komen dit jaar....
Het gaat weliswaar de komende 3 nachten nog strenger vriezen dan het nu al doet, maar de dooi komt direct met nieuwjaarsdag even hard weer om de hoek zeilen.
En als ik met een beetje Nederlandse nuchterheid kan spreken, kan ik toch wel zeggen dat de dooi hier vaak een stuk langer aanhoud dan de vrieskou.
Hier hebben jullie alvast een 15 daagse voorspelling zoals die er op het moment uitziet.
[ afbeelding ]
Hmm, dan zou het inderdaad zo maar eens 15 januari kunnen zijn. Als de vooruitzichten goed zijn moeten ze haast wel op die dag de tocht doenquote:Op maandag 29 december 2008 09:53 schreef Joene het volgende:
Edit :
Ik denk 11/12 januari , maar op 15 januari bestaat de Elfstedentocht precies 100 jaar dus als er dan voldoende ijs ligt zal het dan wel zijn neem ik aan![]()
kan niet, dan heb ik een meeting.quote:Op maandag 29 december 2008 22:55 schreef Estate het volgende:
10 januari, ik ga morgen vast vrij vragen.
kan niet, de tocht word niet op zondag verreden.quote:
1941 6 februari Auke Adema Franeker 9:19 198,5quote:Op donderdag 1 januari 2009 15:10 schreef mark2012 het volgende:
Ergens in eind februari gok ik.
Eerst worden we nog teleurgesteld met warme dagen en daarna slaat het weer totaal om.
Waren de laatste elfstedentochten ook niet niet in febr gereden? (of zit ik er totaal naast)
FOK! zal de inschrijfkosten voor je betalen zodat je zelf de Elfstedentocht uit kan rijden. Wel gekleed in een FOK! shirt uiteraardquote:Op maandag 5 januari 2009 17:05 schreef TLC het volgende:
24 Januari 2009.
(Wat win je bij een goede voorspelling ?)
Lijkt me sterkquote:Op donderdag 22 januari 2009 16:16 schreef JohnGok het volgende:
Mooi geld mee verdient dat hij niet doorging!
Bron?quote:Op maandag 26 januari 2009 22:56 schreef marky het volgende:
Er komt waarschijnlijk een tweede vorstperiode aan
Beetje nutteloos deze postquote:Op donderdag 31 december 2009 20:05 schreef Estate het volgende:
Mega Nieuw jaars Kick
12 januari 2010
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |