Een ietwat conservatieve maar mooie toespraak. Zeer rake bewoordingenquote:Kersttoespraak koningin Beatrix 25-12-08
Hieronder volgt de integrale tekst van de Kerstrede van koningin Beatrix.
"In de kerstnacht schijnt het licht van de geboorte van Jezus. In oude vertellingen wordt die gebeurtenis verbonden met de plaats van dit kind in de geschiedenis van opeenvolgende generaties. Ieder mens heeft natuurlijk een moeder en een vader, en ook grootouders en verre voorvaderen. Ons bestaan wordt sterk bepaald door de plek waar we worden geboren en de tijd waarin wij leven.
Wij staan niet los van wie er voor ons waren en na ons komen: de band tussen de generaties vormt het decor van onze tijd op aarde.
In één tijdperk leven mensen van verschillende leeftijden samen: van zeer oud tot heel jong. In ons land bepalen ouderen meer en meer het beeld. De maatschappelijke gevolgen daarvan worden steeds vaker als zorgelijk ervaren.
Terwijl ouderen hoogbejaard worden, komen tegenwoordig minder kinderen ter wereld. Daardoor worden de verhoudingen tussen de generaties onder druk gezet. De maatschappelijke solidariteit waar ons hele sociale bestel op berust, legt een zware last op jonge schouders. Maar in deze tijd willen veel jongeren zelf bepalen waarvoor zij verantwoordelijkheid aanvaarden. Voor hen geldt de
opgelegde zorg voor ouderen niet meer als vanzelfsprekend. Toch zal elke nieuwe generatie zich bewust moeten worden van verplichtingen tegenover mensen die niet voor zichzelf kunnen zorgen.
Dynamiek in onze samenleving verwachten wij vooral van de jonge generatie. Opvoeding en onderwijs zijn dan ook gericht op weerbaarheid en eigen initiatief. De jeugd heeft de toekomst. Maar
de jongeren van nu zijn de ouderen van straks. Met alle problemen die de nieuwe verhoudingen meebrengen, blijft verantwoordelijkheid voor elkaar het maatschappelijk fundament.
Ouderdom wordt vaak alleen als probleem gezien. Daarbij denkt men aan gebreken en hulpbehoevendheid, oplopende kosten en hoge eisen aan de gezondheidszorg. Maar de maatschappij kan zich niet veroorloven ouderen af te schrijven; vergrijzing heeft ook een verrijkende kant. De vrije tijd kan positief worden benut. Er komt ruimte om na te denken, nieuwe wegen in te slaan, activiteiten te ontplooien en zich in te zetten voor anderen. Levenservaring en wijsheid kunnen worden verzilverd als ouderen die mogelijkheden ook zelf aangrijpen.
Helaas zijn er ook omstandigheden waarin ouderdom daadwerkelijk problemen oproept. Het menselijk bestaan is vergankelijk en ouder worden onontkoombaar. Iedereen kan in eigen omgeving zien dat zorgen toenemen en dat op de eenzame wegen van ziekte en onmacht er meer behoefte komt aan hulp en waakzame aandacht.
In vroeger tijden, toen families groter waren en sterk op elkaar aangewezen, was er tussen de generaties een vanzelfsprekende betrokkenheid. Tegenwoordig staat het kleinere gezin meer op zichzelf. De mogelijkheden om in alle omstandigheden de nodige hulp te bieden ontbreken dikwijls.
In het algemeen zijn de verhoudingen tussen jong en oud kwetsbaarder geworden. Met elkaar rekening houden kan soms een proces zijn van harde lessen tussen gezinsleden. Opvoeden is sturen en grenzen stellen, met liefde en zorg. Confrontaties en emoties kunnen fors aankomen. Maar moeilijkheden komen nu eenmaal op ieders levensweg: bij huwelijk en opvoeding, volwassen worden, zich staande houden in de maatschappij. Daar ontkomt niemand aan.
De spanning tussen ouders en kinderen kan omslaan in verwijdering als er geen begrip meer is. Waar het gesprek stokt raken de verhoudingen verstoord. Om zulke tegenstellingen tussen generaties te overwinnen wordt wijsheid gevraagd en de wil anderen te begrijpen. Juist vanuit levenservaring kunnen mensen groeien in mildheid en het vermogen vooroordelen eerlijk te toetsen.
Met de jaren groeit ook de ervaring van verdriet, teleurstelling en tegenslag, van pijn die mensen elkaar aandoen, onverschilligheid of onmacht om omstandigheden en relaties beter te maken.
Beproevingen horen bij het leven en vormen een mens; hoe zwaar ook, wij moeten leren ze te verwerken. Je ziet de dingen anders met ogen die gehuild hebben.
Ook in het samenleven binnen gezin en familie zijn verzoening en vrede met elkaar en in onszelf belangrijk. Elk woord, elk gebaar van vergiffenis draagt bij aan vrede. Het is nooit te laat om een
hand te reiken, weerstand te overwinnen, wantrouwen te doorbreken, onenigheid bij te leggen. Het is nooit te laat om lief te hebben. In liefde houd je mensen vast.
Kerstmis is het feest van Gods liefde in de geboorte van zijn zoon. Ieder kind dat ter wereld komt, mag warmte en geborgenheid verwachten. Het scheppen van vertrouwen en een gevoel van
veiligheid ligt op de weg van ouders. In de verhouding tussen de generaties blijft het nodig waarden en tradities voor te leven.
Door te leren omgaan met goed en kwaad wordt het geweten gevormd en komen jongeren sterker in het leven te staan.
In verbondenheid draagt elke generatie geloof over in wat het leven zin geeft en houvast biedt.
Generaties gaan, generaties komen; maar in Gods liefde blijven wij allen opgenomen.
Ik wens U een gezegend Kerstfeest toe."
En hopelijk halen de linksen het niet in hun hoofd om erover te gaan zeiken.quote:Op donderdag 25 december 2008 14:33 schreef Klopkoek het volgende:
Owja, hopelijk haalt Wilders het nu niet in zijn hoofd om hierover te gaan mekkeren.
Dat vond ik nou net iets te sleazy in die hele formele speechquote:Op donderdag 25 december 2008 14:43 schreef remlof het volgende:
"Je ziet de dingen anders met ogen die gehuild hebben."
Mooi! Trix
quote:Op donderdag 25 december 2008 14:33 schreef Klopkoek het volgende:
Owja, hopelijk haalt Wilders het nu niet in zijn hoofd om hierover te gaan mekkeren.
Schitterend. Iedereen in de kamer bij ons knikte instemmend![]()
Ach, het is tenminste geen rovende pedofiel.quote:Op donderdag 25 december 2008 15:10 schreef Boze_Appel het volgende:
Gelukkig wordt de PO nog steeds voor religieuze propaganda gebruikt. Waar zouden we toch zijn zonder een Koningin die ons over imaginaire vriendjes en over water lopende hippies toespreekt.
Dat zou mij inderdaad niet verbazen.quote:Op donderdag 25 december 2008 14:32 schreef Klopkoek het volgende:
Zou dit de laatste zijn van de Hare Majesteit? Het thema doet het één en ander vermoeden. Wat mij betreft blijft zij nog lang onze Koningin, hoewel ik ook erg benieuwd ben naar de kwaliteiten van prins Willem Alexander
quote:maar in Gods liefde blijven wij allen opgenomen
Het eerste wat de NOS in het uitsluitende journaal te melden had was: "Volgens de Rijksvoorlichtingsdienst is die uitspraak geen verwijzing naar een mogelijk aftreden."quote:Op donderdag 25 december 2008 14:32 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Zou dit de laatste zijn van de Hare Majesteit? Het thema doet het één en ander vermoeden. Wat mij betreft blijft zij nog lang onze Koningin, hoewel ik ook erg benieuwd ben naar de kwaliteiten van prins Willem Alexander
Ah dan was het waarschijnlijk dus inderdaad haar laatste kersttoespraakquote:Op donderdag 25 december 2008 15:38 schreef Aisumasen het volgende:
[..]
Het eerste wat de NOS in het uitsluitende journaal te melden had was: "Volgens de Rijksvoorlichtingsdienst is die uitspraak geen verwijzing naar een mogelijk aftreden."
Wat had ze dan moeten zeggen, dat God onze monetaire tijd van minderredzaamheid zal doorbreken met zoet opdat wij eerst het zuur van de appel zullen doorkruizen en dat nu in deze donkere dagen we Gods akkers goed moeten besproeien zodat ook de ouderen in de deze bange dagen gered zullen worden.quote:Op donderdag 25 december 2008 18:50 schreef Hexagon het volgende:
Opvallend dat ze de kredietcrisis ongemoeid liet.
Top, maar dan moeten we ook niet doen alsof we een seculier land zijn.quote:Op donderdag 25 december 2008 19:48 schreef Klopkoek het volgende:
Omdat de monarch een band heeft met God en vroeger zelfs officieel leider was van de Hervormde Kerk.
mee eens.quote:Op donderdag 25 december 2008 15:38 schreef remlof het volgende:
[..]
Ah dan was het waarschijnlijk dus inderdaad haar laatste kersttoespraak
idd in belgie is het overal crisisquote:Op donderdag 25 december 2008 19:29 schreef Hexagon het volgende:
En ook de Belgische koning had het erover
Al had die weinig reden om iets vrolijks te zeggen. Ik kreeg bijna het idee dat hij een mes aan zijn polsen wilde zetten met zoveel negativiteit.
traditie, ook de reden waarom er nog steeds god zij met ons op de munten staat.quote:Op donderdag 25 december 2008 19:44 schreef Boze_Appel het volgende:
Waarom brengt het hoofd van onze poging tot seculiere staat sowieso Godsberichten?
mee eensquote:Op donderdag 25 december 2008 20:48 schreef LXIV het volgende:
Met alle respect voor Hare Majesteit (die ik onlangs nog een uur persoonlijk heb mogen spreken), wil ik best wel solidair zijn met ouderen, maar van de babyboomers die vanuit hun premie-A woning met eindloonpensioen (vanaf hun 53-ste) roepen dat deze generatie tot het 70-ste levensjaar moet blijven werken met beide partners heb ik een beetje genoeg.
Dan zeg ik: meer mogelijkheden voor de jeugd en de gezinnen, laat die ouderen dan maar hooguit drie keer per jaar op vakantie gaan.
Traditie is geen valide reden om mensen met een psychologische afwijking (het geloven in almachtige imaginaire vrienden) als staatshoofd te hebben en ze toespraken laten geven.quote:Op donderdag 25 december 2008 21:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
traditie, ook de reden waarom er nog steeds god zij met ons op de munten staat.
Het ligt er aan in hoeverre ze dat zelf nog geloven, eigenlijk is trix gewoon in dienst om ons land te vertegenwoordigenquote:Op donderdag 25 december 2008 21:36 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Traditie is geen valide reden om mensen met een psychologische afwijking (het geloven in almachtige imaginaire vrienden) als staatshoofd te hebben en ze toespraken laten geven.
In haar prive-leven mag ze lekker doen wat ze wil. Maarja, ze is staatshoofd heh, dat is niet wat ze even uit kan zetten. Als ze zo'n kerst (religieus feest) toespraak houdt dan doet ze dat in de hoedanigheid van staatshoofd, niet als bep om de hoek die even wat "wijzheden" er op los laat.quote:Op donderdag 25 december 2008 21:40 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Het ligt er aan in hoeverre ze dat zelf nog geloven, eigenlijk is trix gewoon in dienst om ons land te vertegenwoordigen
Nee dat is juist het fijne van haar taak in het prive leven kan ze niet doen en laten wat ze wil tenzij ze afstand van de troon doet.quote:Op donderdag 25 december 2008 21:42 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
In haar prive-leven mag ze lekker doen wat ze wil. Maarja, ze is staatshoofd heh, dat is niet wat ze even uit kan zetten. Als ze zo'n kerst (religieus feest) toespraak houdt dan doet ze dat in de hoedanigheid van staatshoofd, niet als bep om de hoek die even wat "wijzheden" er op los laat.
Ik zie niet in wat er fijn aan is dat ons staatshoofd woestijndogma's rondstrooit.quote:Op donderdag 25 december 2008 21:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Nee dat is juist het fijne van haar taak in het prive leven kan ze niet doen en laten wat ze wil tenzij ze afstand van de troon doet.
Wat voor soort werk doe je? Lid van het Kabinet der Koninginquote:Op donderdag 25 december 2008 20:48 schreef LXIV het volgende:
Met alle respect voor Hare Majesteit (die ik onlangs nog een uur persoonlijk heb mogen spreken), wil ik best wel solidair zijn met ouderen, maar van de babyboomers die vanuit hun premie-A woning met eindloonpensioen (vanaf hun 53-ste) roepen dat deze generatie tot het 70-ste levensjaar moet blijven werken met beide partners heb ik een beetje genoeg.
Dan zeg ik: meer mogelijkheden voor de jeugd en de gezinnen, laat die ouderen dan maar hooguit drie keer per jaar op vakantie gaan.
En dit soort reacties bewijzen nou juist het gelijk van de toespraak.quote:Op donderdag 25 december 2008 21:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
mee eens.
Overigesn vond ik het wel wat tegen de jeugd gericht jullie moeten maar mooi krom gaan liggen voor de babyboomers, althans zo kwam het op mij over.
Maar mooie toespraak idd en ik dacht al dat KK er een topic over zou openen
Ik mocht HMK over mijn krijgsverrichtingen in den vreemde berichten.quote:Op donderdag 25 december 2008 22:25 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat voor soort werk doe je? Lid van het Kabinet der Koningin?
Dat zeg ik tochquote:Op donderdag 25 december 2008 22:29 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
En dit soort reacties bewijzen nou juist het gelijk van de toespraak.
"Krom gaan liggen voor de babyboomers" is een door rechts bedachte en ingeprente beeldspraak om een wig te drijven tussen de als progressief te boek staande '68 generatie en de jeugd. Prik toch door die strategie heen!!!
Het is nu al een feit dat ouderen rijker zijn dan de generatie onder hun (de '68 generatie), en dat de armoede onder ouderen drastisch af neemt maar daar wel meer geld van de samenleving naartoe gaat (eigenlijk wonderbaarlijk dat het nog steeds een puinhoop is in de verzorgingstehuizen). Maar dat hoor je amper.
Uiteindelijk worden we allemaal oud en daar mag best eens wat meer begrip voor zijn. Van beide kanten, want soms merk je ook bij babyboomers dat zij niet doorhebben in wat voor unieke tijd zij geleefd hebben (met waardestijgingen van vastgoed die we voorlopig niet meer zullen zien en eigenlijk al sinds 2000 niet meer zien).
ho even. Wim-lex gesloten?quote:Op donderdag 25 december 2008 15:58 schreef Klopkoek het volgende:
Ik hoor overigens van oudere mensen dat Juliana vriendelijker was. Beatrix heeft een toch wat streng en nors imago.
Hoe zal Willem Alexander dan wel niet wordenIk vind juist hem altijd erg nors, houterig en gesloten over komen.
Ik heb nog één klein kritiekpuntje op de kersttoespraak: het romantiseert misschien iets teveel het verleden. Alsof het binnen de grote en hechte families en gemeenschappen van vroeger allemaal koek en ei was.
Voor de rest blijft het een uitstekende speechHet gaat om de boodschap
Het is jammer dat de generatie na de babyboomers het nog niet helemaal doorheeft en er nog maar "een beetje genoeg" van heeft. Men zou Godverdomme de straat op moeten gaan! Één ding weet ik wel, dit zouden we de generatie "internet" echt niet hoeven te flikken, daar kwamen we mooi niet mee weg.quote:Op donderdag 25 december 2008 20:48 schreef LXIV het volgende:
Mee eens, natuurlijk moeten ouderen ook normaal kunnen leven, maar er is geen enkele reden om mensen op hun 55ste naar huis te laten gaan en tot hun dood geld te laten krijgen terwijl ik later tot mijn 70ste zal moeten blijven werken. De babyboomers hebben een enorme staatsschuld opgebouwd en niets klaargezet voor de toekomst.quote:Op donderdag 25 december 2008 20:48 schreef LXIV het volgende:
Met alle respect voor Hare Majesteit (die ik onlangs nog een uur persoonlijk heb mogen spreken), wil ik best wel solidair zijn met ouderen, maar van de babyboomers die vanuit hun premie-A woning met eindloonpensioen (vanaf hun 53-ste) roepen dat deze generatie tot het 70-ste levensjaar moet blijven werken met beide partners heb ik een beetje genoeg. Dan zeg ik: meer mogelijkheden voor de jeugd en de gezinnen, laat die ouderen dan maar hooguit drie keer per jaar op vakantie gaan.
Agreed.quote:Op donderdag 25 december 2008 20:48 schreef LXIV het volgende:
die heb ik gemist heb je een linkquote:Op vrijdag 26 december 2008 13:08 schreef Saphire het volgende:
[..]
Agreed.
De generatie babyboomers mogen eerst even verantwoorden wat ze met de gasbel hebben gedaan en waar de jaren van economische voorspoed in zijn geïnvesteerd en daarna mogen ze dan toegeven dat ze het grondig hebben verneukt en tot hun 70ste doorwerken.
Ook dat paarse kabinet, de generatie Kok/Zalm werd de hand boven het hoofd gehouden en de rekening werd doorgeschoven naar de generatie 20'rs en 30'rs.
Dat een lul als Samson dan ook nog eens even de schuld gaat leggen bij de bovengenoemde groep is al helemaal schandalig, maar dat is een beetje offtopic hier.
Babyboomers
http://www.trouw.nl/opini(...)_ruw_verstoord_.htmlquote:Op vrijdag 26 december 2008 19:10 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
die heb ik gemist heb je een link
ah die, die was ook leuk ja, ik wacht nog op het moment dat bolkestein ofzo de generatie 19- 80/90 de schuld gaat geven van de staatsschuldquote:Op vrijdag 26 december 2008 20:38 schreef Saphire het volgende:
[..]
http://www.trouw.nl/opini(...)_ruw_verstoord_.html
Kan het zelf niet beter verwoorden. Snap ook niet dat er niet meer aandacht voor deze ongein is in de media. Het wordt MI angstvallig stilgehouden. We moeten echt van dat omslagstelsel af. Laat mensen gewoon zelf sparen voor hun pensioen.quote:Op donderdag 25 december 2008 20:48 schreef LXIV het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |