quote:
Op donderdag 25 december 2008 22:23 schreef tijnbrein het volgende:Ik ben vandaag bij mij ouders gegeten. Het voelde echt heel vreemd. Ik voelde mij daar totaal niet meer thuis. Alsof het geen familie van mij is. Ik zie ze ook niet als mijn ouders maar als mijn opvoeders. Toen ik nog bij mijn ouders woonden voelde ik me daar ook niet echt thuis. Ik heb geen echte band met mijn ouders. De band met mij zusjes en broertje is ook slecht.
Verder begin ik er steeds raarder te vinden dat ik nauwelijks iets van mijn ouders weet. Hun verleden is voor een compleet misterie. Mede daarom praat ik ook nauwelijks met andere over mijn gevoelens.
Met mijn ouders praat ik helemaal niet. Echt alleen het hoog nodige.
Dit is misschien niet helemaal het juiste topic voor dit maar toch dacht ik post dit hier even. Het feit dat heel weinig mensen weten wat er echt in mij om gaat is echt heel erg slecht. Ik weet dat als ik om hulp vraag aan mijn ouders dat ze het zullen geven.
Andere om hulp vragen vind ik moeilijk. Mijn ouders weten bijvoorbeeld niet dat ik zonder werk zit. Dat ik bij een psycholoog loop weten zij ook niet. Heel veel dingen weten mij ouders niet van mij. Verder begin ik steeds meer in te zien dat mijn sociale netwerk heel erg klein is.
Er zijn nog zo veel dingen die ik moe veranderen aan mijzelf voordat ik verder kan gaan met mij leven. Ik zit gevangen in een visuele cirkel. Ik weet dat ik hulp nodig heb en moet veranderen. Maar hoe dat weet ik niet. Verder heb ik moeite met aangeven van mijn problemen. Ik loop vast.
Moeilijk, he...?
Ik maak uit je posting op dat je ouders je wel zouden helpen als je het zou zeggen. Maar er is iets dat je tegen houdt (je PDD?). Weten je ouders dat je PDD hebt? Heb je hier al eens met je psych over gesproken?
Als niet-PDD-er weet ik niet welke tip ik kan geven hoe je er toch met je ouders over kan gaan praten.
Als moeder van twee PDD-ers (die ook niet snel hun mond open doen) zeg ik je dringend om het tóch te proberen. Desnoods met een brief, want wat jij hier schrijft komt helder over.
Uit je posting maak ik op dat je ouders betrokken mensen zijn die om je geven, en dat het (lees ik tussen de regels door) vooral je PDD is die die afstand maakt. Als ik in de schoenen van jouw ouders zou staan, zou ik natuurlijk wel schrikken van je brief, maar ik zou het ook heel moedig vinden dat je het me vertelt.
Misschien is het voor jou beter om eerst met je psych te bespreken hoe je dit gaat aanpakken? Want ik denk dat het heel belangrijk is om het tóch tegen je ouders te vertellen. Dat zal schrikken zijn, maar volgens mij zijn ze van goede wil. Misschien kunnen ze een oudertraining of -voorlichting o.i.d. doen.
Verder zou je meer over hun verleden kunnen vragen. Begin eerst eens bij jezelf af te vragen: wat wil ik van ze weten? Of: wat zou ik aan ze kunnen vragen? Hoe het vroeger was, school, clubs, wat voor muziek ze mooi vonden, whatever.
Nu ik dit schrijf realiseer ik me dat mijn kinderen mij dat ook nooit vragen, en waarschijnlijk ook niet veel meer over mijn verleden weten dan wat ik ze spontaan heb verteld. Terwijl ik mijn ouders juist de oren van hun hoofd heb gevraagd over "vroeger"
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)