abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64265894
Ik volg dit topic al een tijdje.
Een hoop dingen in dit topic zijn ook erg herkenbaar voor mij. Ga ook vooral door met het posten van ervaringen!

Ik heb Asperger als diagnose, al is dit etiket later in PDD NOS veranderd.

Ik heb 2 maanden terug, 3 weken lang (zonder voorschrift) geëxperimenteerd met ritalin. Dit gebruikte ik om tijdens het studeren langere tijd achter elkaar mijn concentratie te kunnen vasthouden. Dat bleek uitstekend te werken.

In die weken dat ik ritalin slikte, leek dit ook (in posieve zin) effect te hebben op een hoop andere zaken, zoals sociale interactie en zelfzekerheid.

Verder leken mijn gedachten veel helderder en geordend te zijn, ik bleef zeg maar veel rustiger als er een hoop informatie op mij afkomt. Wellicht dat dit toe te schijven is aan placebo effect, anders is dit een wondermiddel voor mij.

Mensen in mijn omgeving viel het op dat ik me ineens goed kon verwoorden en dat ik sociaal toch wel erg voorruit zou zijn gegaan. (onwetend van dat ik ritalin slikte)

Overigens was mijn voorraad na die 3 weken op en kan ik hier sindsdien ook niet meer aan komen.

Iemand die wellicht andere medicijnen kent met een soortgelijke werking, die wel zonder doktersvoorschrift te krijgen is?

[ Bericht 2% gewijzigd door Guenhwyvar op 22-12-2008 23:37:12 ]
  maandag 22 december 2008 @ 23:29:34 #277
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_64266149
quote:
Op maandag 22 december 2008 22:00 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Ik zou willen dat ik wat meer leeftijdsgenoten ontmoette voor wie het totaal geen probleem is om intuïtief te begrijpen wat er zoal in me omgaat. Ik heb het gevoel zulke mensen te hebben ontmoet en te kennen, maar het is moeilijk vast te stellen wie dat zijn/waren..
Dat wordt lastig als je 'de mensen' of 'potentiële kandidaten' niet herkend of niet weet te benaderen...
quote:
[..]
Ik begrijp het wel, maar ik begrijp het toch ook weer niet waarom een anonieme account handig zou kunnen zijn. Wat mij betreft hoeft niet iedereen alles van me te weten. Aan de andere kant, als mensen die mij irl kennen mijn posts lezen op dit forum, en dan vooral de hele persoonlijke die in deze reeks staan, dan hoop ik juist dat dat meer begrip oplevert en dat zou juist goed zijn, ook als ik me er niet van bewust ben dat iemand leest wat ik als Black_Tulip zoal vertel. Mijn nick is vrij eenvoudig te koppelen aan mijn echte ik.
Zolang jij je echte naam erbij vermeld is dat ook niet zo moeilijk ook
quote:
[..]
Mijn algemene ervaring is dat leidinggevenden, collega's, leerkrachten etc. als ze me beter leren kennen van mening zijn dat ik best aardig ben en dat ze enig vreemd gedrag of verkeerd gevallen opmerkingen of handelingen maar beter kunnen negeren omdat ik het vast niet verkeerd bedoel. Ik heb vooral problemen als ze (nog) niet tot die mening komen en dan kan mijn onpeilbaarheid nadelig uitvallen, maar dat gebeurt dus in de praktijk voornamelijk in het begin.
De ervaring die ik heb is dat mensen die mij beter kennen bijna allemaal blij zijn mij te kennen, om wat voor reden dan ook. Ondertussen blijf ik mijzelf afvragen waarom
Maar zelf contact maken: dat is een big NO. Of het vervliegt in de wind, of het wordt niet begrepen, het lukt maar niet
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  maandag 22 december 2008 @ 23:30:54 #278
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_64266220
quote:
Op maandag 22 december 2008 22:02 schreef Juup© het volgende:
Deze topicreeks zou gebonden en uitgegeven moeten worden
Jij bent straks 'professioneel gestoord', gebruik die positie
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_64271227
quote:
Op maandag 22 december 2008 23:30 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Jij bent straks 'professioneel gestoord', gebruik die positie
pi_64272245
Bedankt Maeghan en Black_Tulip voor het beantwoorden van ook mijn vragen. Ik ga zeker even googlen op de "DSM-IV" of lijstjes met kenmerken van autisme/Asperger. Vind het wel interessant wat het nou inhoudt. Alle genoemde kenmerken slaan min of meer ook op mij. Maar ik bedenk me dat anderen het net zo goed ook kunnen hebben.
Behalve
quote:
8. het gevoel hebben dat het leven een grote chaos is die je veel meer energie lijkt te kosten dan dat anderen er aan kwijt zijn
Maar weer bedenk ik me dat anderen hier ook welleens mee kunnen zitten, maar zich minder laten kennen/of wat groffer zijn ingesteld? Is autisme dan een stoornis van overgevoeligheid voor prikkels en niet weten hoe je ermee om moet gaan? De "fijne/grove motoriek in handschrift" herken ik ook eigenlijk wel. hellup! :s
Hoeren TNT.. Graaierige overheid..
Ik heb nergens zoveel last van Marokkanen als in het nieuws :
pi_64272705
delete

[ Bericht 52% gewijzigd door Man-E-Faces op 23-12-2008 04:02:21 ]
Hoeren TNT.. Graaierige overheid..
Ik heb nergens zoveel last van Marokkanen als in het nieuws :
pi_64274845
quote:
Op maandag 22 december 2008 23:25 schreef Guenhwyvar het volgende:

Iemand die wellicht andere medicijnen kent met een soortgelijke werking, die wel zonder doktersvoorschrift te krijgen is?
Waarom vraag je het niet gewoon aan een arts? Ofwel Ritalin, ofwel iets vergelijkbaars als dat bestaat. Als jij aangeeft dat je Ritalin wilt (of je vertelt gewoon eerlijk dat je het al hebt geprobeerd, of je zou kunnen zeggen dat je gehoord hebt dat anderen er goede ervaringen mee hebben), dan kan ik me niet voorstellen dat ze daar moeilijk over doen. Je krijgt Ritalin nog net niet bij iedere tien euro aan boodschappen, zal ik maar zeggen.
Sanity is (not) statistical
  dinsdag 23 december 2008 @ 11:57:00 #283
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_64278315
quote:
Op maandag 22 december 2008 23:25 schreef Guenhwyvar het volgende:
I(...)Ik heb 2 maanden terug, 3 weken lang (zonder voorschrift) geëxperimenteerd met ritalin. Dit gebruikte ik om tijdens het studeren langere tijd achter elkaar mijn concentratie te kunnen vasthouden. Dat bleek uitstekend te werken.

(...)
Mijn jongste zoon (nu 10) krijgt het ook. Hij heeft Asperger, geen ADHD of zo. Hij reageert er goed op, wordt rustiger en zo, maar geen zombie. Hij krijgt het voornamelijk voor zijn concentratie.
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
pi_64279853
quote:
Op maandag 22 december 2008 23:29 schreef Stupendous76 het volgende:
Dat wordt lastig als je 'de mensen' of 'potentiële kandidaten' niet herkend of niet weet te benaderen...
Zeker.
quote:
Zolang jij je echte naam erbij vermeld is dat ook niet zo moeilijk ook
pi_64279921
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 02:56 schreef Man-E-Faces het volgende:
Bedankt Maeghan en Black_Tulip voor het beantwoorden van ook mijn vragen. Ik ga zeker even googlen op de "DSM-IV" of lijstjes met kenmerken van autisme/Asperger. Vind het wel interessant wat het nou inhoudt. Alle genoemde kenmerken slaan min of meer ook op mij. Maar ik bedenk me dat anderen het net zo goed ook kunnen hebben.
Je kunt inderdaad een aantal van die eigenschappen hebben zonder autist te zijn.
quote:
Is autisme dan een stoornis van overgevoeligheid voor prikkels en niet weten hoe je ermee om moet gaan?
Het is meer dan dat.
quote:
De "fijne/grove motoriek in handschrift" herken ik ook eigenlijk wel. hellup! :s
Zolang je geen problemen hebt waar je hulp bij nodig hebt, is er geen reden om naar een psycholoog/psychiater te gaan en een stickertje opgeplakt te krijgen.
  dinsdag 23 december 2008 @ 12:55:34 #286
262 Re
Kiss & Swallow
pi_64280279
quote:
Behalve
[..]

Maar weer bedenk ik me dat anderen hier ook welleens mee kunnen zitten, maar zich minder laten kennen/of wat groffer zijn ingesteld? Is autisme dan een stoornis van overgevoeligheid voor prikkels en niet weten hoe je ermee om moet gaan? De "fijne/grove motoriek in handschrift" herken ik ook eigenlijk wel. hellup! :s
DSM-IV of ICD-10 zijn hulpmiddelen voor de diagnose door professionals... iedereen herkent wel eens iets in de symptomen.
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_64282619
quote:
Behalve
[..]

Ik denk dat eigenlijk iedereen wel 'ns zoiets heeft van 'ugh waarom gaat niks zoals ik 't wil?!' en dan denken ze dat ze de enige zijn die tegen dit soort problemen aanlopen, maar is niet waar hoor, iedereen worstelt soms met zijn of haar leven, alleen iedereen op 'n andere manier en iedereen uit dat ook op 'n andere manier. Ik vind dat punt wel heel erg algemeen. Denk dat 't belangrijk is je af te vragen in hoeverre je zelf last hebt van al je 'symptomen', 't is zo'n woud aan informatie op 't internet enzo.

M.
Hallon!
  † In Memoriam † dinsdag 23 december 2008 @ 19:42:18 #288
37843 lady-wrb
kortaf
pi_64295363
stel dat ik me zou laten testen en er komt idd "iets" uit.
wat heeft dat voor consequenties voor me?
ik ben jaren afgekeurd geweest op psychische grond, maar ondertussen goedgekeurd door het uwv. maar het gaat gewoon niet goed met me.
uit nieuwsgierigheid had ik een autismetest op het internet ingevuld en daaruit bleek dat ik echt bizar hoog scoorde. ben me dood geschrokken, maar heb besloten het maar zo te laten.
maar het is wél waar: ik ben echt anders dan 'normaal' .
  dinsdag 23 december 2008 @ 20:13:22 #289
262 Re
Kiss & Swallow
pi_64296586
hier niet niets lady?

http://www.freewebs.com/autisme_pdd-nos_mcdd/regelingen.htm

ik heb er iig weinig verstand van dus kan je er niet echt mee helpen
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_64301478
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 19:42 schreef lady-wrb het volgende:
stel dat ik me zou laten testen en er komt idd "iets" uit.
wat heeft dat voor consequenties voor me?
ik ben jaren afgekeurd geweest op psychische grond, maar ondertussen goedgekeurd door het uwv. maar het gaat gewoon niet goed met me.
uit nieuwsgierigheid had ik een autismetest op het internet ingevuld en daaruit bleek dat ik echt bizar hoog scoorde. ben me dood geschrokken, maar heb besloten het maar zo te laten.
maar het is wél waar: ik ben echt anders dan 'normaal' .
Welke test heb je gedaan?
Gefeliciteerd ik heb in je topic gepost.
  † In Memoriam † woensdag 24 december 2008 @ 10:31:14 #291
37843 lady-wrb
kortaf
pi_64317280
http://www.psychologiemag(...)spectrum-Quotint.htm

met dit als uitkomst als ik m invul:
quote:
Score

Uw Autismespectrum Quotiënt is 40
Uw score is heel hoog. De meeste mensen met het syndroom van Asperger of hoog functionerend autisme scoren rond de 35.

Lees meer over het autistische brein in: M/V het verschil. Waarom mannen en vrouwen verschillend, denken, voelen en doen, Simon Baron-Cohen, Lifetime.

Wees u ervan bewust dat de uitslag van de test alleen niet voldoende is om tot de aanwezigheid van autisme te concluderen. De test is een nuttig instrument om de mate van autistische trekje te meten bij volwassenen met een normale intelligentie. Als u zich zorgen maakt over de uitslag, neem dan contact op met uw huisarts.

Toelichting:
0-10 is een lage score. Vrijwel geen autistische trekjes.
11-22 is een gemiddelde score. De meeste vrouwen scoren rond de 15. De meeste mannen scoren rond de 17.
23-31 is boven het gemiddelde. Mensen met autistische trekjes.
32-50 is heel hoog. De meeste mensen met het syndroom van Asperger of hoog functionerend autisme scoren rond de 35.
50 is de maximumscore

[ Bericht 81% gewijzigd door lady-wrb op 24-12-2008 10:41:07 ]
pi_64318904
quote:
Op woensdag 24 december 2008 10:31 schreef lady-wrb het volgende:
http://www.psychologiemag(...)spectrum-Quotint.htm

met dit als uitkomst als ik m invul:
[..]

Die test heb ik mee genomen naar mijn psychiater en n.a.v. die test en een goed gesprek met mij heeft hij toen een diagnoseonderzoek aangevraagd
Hij wilde die test zelf afnemen, maar ik had hem dus al op internet gedaan (uitkomst was 43).
  † In Memoriam † woensdag 24 december 2008 @ 11:39:45 #293
37843 lady-wrb
kortaf
pi_64319235
en hoe ging het verder, juup?

moet ik hiermee naar de huisarts of moet ik meteen bij het ggz melden?
pi_64320341
Hebben jullie dat ook weleens dat jullie niet uit jullie woorden komen?
Gisteren tijdens een sollicitatiegesprek kwam ik totaal niet uit mij woorden. Echt vervelend. Het lukte mij niet om een coherent verhaal te vertellen.

Die test is doorzichtig want als je een beetje nadenkt kan je die test zo invullen als sociaal wenselijk is. Verder vond ik het moeilijk om sommige vragen in te vullen. Ik miste het antwoord neutraal. Dus dan zou het moeten zijn:
Helemaal mee eens Een beetje mee eens Neutraal Een beetje mee oneens Helemaal meen oneens
Sommige dingen ervaar ik meer als neutraal dan positief of negatief.
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
  † In Memoriam † woensdag 24 december 2008 @ 13:37:44 #295
37843 lady-wrb
kortaf
pi_64323087
heel herkenbaar tijnbrein.

en wat die test betreft: het is idd heel makkelijk om wenselijke antwoorden te geven. ik heb echt mijn best gedaan om de juiste antwoorden in te vullen.
pi_64325959
hmm score van 26.

Das best laag.
Gefeliciteerd ik heb in je topic gepost.
pi_64326096
"Nummerborden en andere informatiereeksen trekken mijn aandacht." Ik dacht dat dat een raarheid van mij was.. Daar let ik wel op inderdaad.. nummerborden.. waarom weet ik niet

mijn score:

Uw Autismespectrum Quotiënt is 41

Uw score is heel hoog. De meeste mensen met het syndroom van Asperger of hoog functionerend autisme scoren rond de 35.
Er gaat niets boven Groningen
pi_64326142
quote:
Op woensdag 24 december 2008 12:12 schreef tijnbrein het volgende:
Hebben jullie dat ook weleens dat jullie niet uit jullie woorden komen?
Gisteren tijdens een sollicitatiegesprek kwam ik totaal niet uit mij woorden. Echt vervelend. Het lukte mij niet om een coherent verhaal te vertellen.

Die test is doorzichtig want als je een beetje nadenkt kan je die test zo invullen als sociaal wenselijk is. Verder vond ik het moeilijk om sommige vragen in te vullen. Ik miste het antwoord neutraal. Dus dan zou het moeten zijn:
Helemaal mee eens Een beetje mee eens Neutraal Een beetje mee oneens Helemaal meen oneens
Sommige dingen ervaar ik meer als neutraal dan positief of negatief.
Ja, daarom heb ik gewoon gekozen wat ik het meest waar vond, en niet wat ik dacht dat het beste zou zijn om een lagere score te halen ofzo..
Er gaat niets boven Groningen
pi_64327848
quote:
Op woensdag 24 december 2008 15:06 schreef sander-3 het volgende:

[..]

Ja, daarom heb ik gewoon gekozen wat ik het meest waar vond, en niet wat ik dacht dat het beste zou zijn om een lagere score te halen ofzo..
Ja dat klopt zo vul ik alle testen. Het antwoord dat ik denk dat het beste is vul ik in. Maar bij sommige vragen volstond geen van de antwoorden. Bij mij althans. En dat vind ik het zwakke aan deze test.
Maar misschien is de test nu eenmaal zo gemaakt.
Misschien weet iemand daar meer van hoe deze test werkt?
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
pi_64328413
quote:
Op woensdag 24 december 2008 11:39 schreef lady-wrb het volgende:
en hoe ging het verder, juup?

moet ik hiermee naar de huisarts of moet ik meteen bij het ggz melden?
Ik heb doordat ik de test mee naar de psych heb genomen en er met hem over gesproken heb als vrij snel (3 maanden later) de testen gehad en daar is min diagnose HFA uit "gerold".
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')