Dat klinkt dan weer heel herkenbaar. En irriteert mateloos...quote:Op zondag 18 januari 2009 22:31 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Ik denk dat dat inderdaad mijn voornaamste probleem is, het overprikkeld raken door veel mensen om me heen te hebben (en dan raak ik ook gevoeliger voor zintuiglijke prikkels trouwens, terwijl ik daar als ik niet in een stressvolle situatie verkeer eigenlijk weinig last van heb) en het emotioneel raken om 'stomme dingen'. Dat en mijn gebrek aan orde en mijn waardeloze manier om dan orde te proberen te scheppen., maar da's weer een hele andere categorie. Als ik weet dat hij iets leuk vindt, dan proberen we een compromis te vinden of zo. We gaan bijvoorbeeld graag naar Scheveningen. Het probleem is echter dat ik in de zomer helemaal gek word van al die mensen (en kinderen). Dus wat we dan doen is ofwel verder weg van de drukte en dan gaan we meestal gelijk vis eten bij Thierry's placeof we gaan in de branding lopen, want daar liggen geen mensen te zonnen natuurlijk. Maar in de zomer over de promenade lopen? Echt niet.
Maar vind jij dat een underachiever bent of vind je dat omdat anderen dat vinden? Persoonlijk zou ik ook veel meer kunnen dan het werk dat ik nu doe (en daar probeer ik ook aan te werken), toch ben ik van mening dat ik niet 'underachieve'. Niet alleen om het in het positieve te houden, maar door mijn eigen kijk op de wereld zie ik zat mensen op hoog niveau dingen 'achieven' die dus absoluut slecht zijn. Laat mij dan maar op mijn eigen, rustige wijze dingen behalen die wel lukken en die in mijn ogen wel nuttig zijn.quote:[..]
Ja ik vind het leuk voor je en ik weet hoe moeilijk het is, daarom zeg ik het ook. Waar ik ook aan dacht eigenlijk is dat het voor 'normale' mensen zoiets is wat ze niet begrijpen en dat ze dan soms lullige reacties geven. Ze begrijpen niet dat je ergens blij mee kunt zijn terwijl het voor hun normaal is. Ik heb van m'n vorige werk veel geleerd op sociaal vlak (leiding geven, vergaderen, samenwerken). Mijn ouders begrepen totaal niet wat ik daar deed, omdat het intellectueel zwaar onder m'n niveau is. Nu was ik me toen nog helemaal niet bewust van alles wat ik nu vermoed. Ik dacht toen dat het te maken had met mijn geschiedenis van depressies (zware depressie + winterdepressies), dat belemmerde me ook enorm in mijn functioneren, in combinatie met het feit dat ik een klassieke underachiever ben (net als m'n vader trouwens - da's dan ook de enige die nooit kritiek geeft op dat vlak). Ik had op dat moment al wel door dat ik gewoon niet kan presteren zoals ik dat optimaal zou kunnen. Dat ik misschien wel een hoger niveau aankan dan veel andere mensen, maar dat me dat maar een deel van de tijd lukt. Ik heb ze dat toen op die manier wel deels uit kunnen leggen, maar het blijft lastig. En zeker bij mensen die wat verder van je afstaan, die ga je niet uitleggen hoe iets zit, maar ze kunnen wel vervelend reageren. Mijn opa en oma waren "teleurgesteld" dat ik zo'n baan had. Altijd fijn om te horen... Mensen kunnen (goedbedoeld) zo stom reageren met "waarom ga je niet X doen, want dat staat beter op je CV" of zo. Terwijl het voor jou niet haalbaar is omdat constant te doen (naast een opleiding, of uberhaupt niet). Dus daarom, ik begrijp wel dat het voor jou fijn is om te merken dat het goed gaat en dat je eigenlijk helemaal niet zo ver onder je target zat.
Of: ze lopen door een winkel, bekijken veel spullen, dus ze zoeken iets uit of kijken iets na. Als ze vragen hebben komen ze wel. Ik zou echt een heel slechte verkoper zijnquote:Wat je zei over zien of mensen twijfelen of echt niets willen, dat herken ik ook trouwens. Mijn baas loopt vaak op mensen af en zegt dan "ik zie een vragende blik, zegt u het maar" terwijl ik vaak mensen zie lopen en denk dat ze op het punt staan om iets te gaan vragen en dan reageren ze met "nee hoor, er is niks" of zo. Ik zie dat dus blijkbaar niet.
Welkom in dit topicquote:Op zondag 18 januari 2009 23:44 schreef BONG4002 het volgende:
Ik volg dit topic al een tijdje en voel nu uiteindelijk toch de behoefte om te reageren omdat ik ook een (lichte) vorm van Autisme heb. Vroeger was ik op FOK! namelijk ook actief onder de naam Hepyro en heb toen ooit ook een topic gestart m.b.t. mijn Autisme
Nu ik bijna 30 ben voel ik toch de behoefte om openheid van zaken te geven, ik ben nu al een aantal jaar actief onder het pseudoniem BONG4002, daar ik de (helaas vrij negatieve) history van het account Hepyro achter mij wilde laten, in die periode was ik nogal geobserdeerd bezig en kon ik niet goed omgaan met de (soms) negatieve reacties waardoor ik regelmatig buitensporig reageerde.
Ik heb in de loop der tijd veel geleerd en nu ook eindelijk werk gevonden dat bij mij past (bij de GGZ als administratief medewerker), heb soms nog weleens moeite met mijn handicap als je het zo moet noemen maar wel merk ik duidelijk een vooruitgang t.o.v. vroeger, in de tijd dat ik nog "Hepyro" was zat ik niet goed in mijn vel wat ook valt op te maken als je de Posthistory erop naslaat...
Kortom: Hier ben ik dan als "echte" autist en wilde nu eindelijk toch eens voor mijzelf de boel openbreken en gewoon te zeggen wie ik ben
Niet wachten, doen! Als je blijft wachten, komt het er nooit van (ja dit zeg ik ook tegen mezelfquote:Op zondag 18 januari 2009 22:31 schreef Maeghan het volgende:
Ik wacht wel tot ik een keer mezelf naar een dokter geschopt heb.
Dat herken ik inderdaad. Ik schaam me en ik schaam me eigenlijk het meest tegenover alle andere posters hier met autisme. Ik heb mijn problemen, maar ik kan ook trots melden dat heel veel dingen wel goed gaan die een ander niet zou kunnen en daar voel ik me dan weer schuldig over. Ik kan niet tegenover mezelf toegeven dat ik denk dat ik het vergeleken met anderen hier veel beter doe. Zo wil ik niet denken, zo wil ik niet voelen, want dat is arrogant en ik ben al zo vaak beschuldigd van arrogantie dat ik me schaam voor alles wat in die richting wijst.quote:Mocht het ooit tot een diagnose komen, dan zie ik het wel en dan accepteert hij dat ook vast wel. En ergens heb ik dat ook wel, dat ik denk 'praat ik mezelf niet iets aan wat ik niet heb?'. Ergens wil ik het graag weten, ergens wil ik het ook gewoon helemaal niet hebben. Soms denk ik 'ik heb het gewoon, pech' en soms denk ik 'nee joh, het gaat veel te goed om zoiets te hebben'. Ik voel me af en toe zo'n aansteller als ik hier een hele lap tekst post.
Dat inderdaad. Ik werd op mijn tweede werkdag echt helemaal afgemaakt. "Slik je medicatie of zo? Ja, ik vraag het omdat je zo warrig overkomt."quote:Ja, soms denk ik dat mensen er niks van merken. En dan opeens krijg je weer zo'n rotopmerking naar je hoofd waardoor je merkt dat je er toch niet helemaal bijhoort, toch niet helemaal meekomt, toch niet helemaal opgaat in de massa ofwel op momenten dat je dat zou willen ofwel op momenten dat je denkt dat dat zo is omdat je naar jouw idee gewoon niets bijzonders doet.
Misschien moet je dat ook duidelijk maken? Het is juist heel belangrijk dat hij zich leert in te leven in dat volslagen andere gevoelsleven van jou.. of jij nou autisme hebt of niet.quote:Tja, iets uit een boek over Asperger. Maar het ging idd wel over bepaald gedrag wat ik onderdruk, op dat moment stond ik daar alleen niet bij stil. Hij weet niet hoe ik me vroeger op school voelde of hoe het daar ging, dat ik gepest werd, dat ik nauwelijks vrienden had, etc. Ik vertel dat soort dingen wel, maar het is logisch dat hij niet weet hoe ik me daarbij voelde of zo.
Ik had dan wel weer het lef om tegen de assistente te zeggen dat ik het over twee dingen wilde hebben en welke dat waren waardoor zij een dubbele afspraak plandequote:Ja en dat de dokter dan vraagt of je voortaan niet gewoon een nieuwe afspraak kunt maken voor die andere dingen omdat ie anders uitloopt
Dat is wel interessant, dat het een het ander kan versterken..quote:Ik denk dat dat inderdaad mijn voornaamste probleem is, het overprikkeld raken door veel mensen om me heen te hebben (en dan raak ik ook gevoeliger voor zintuiglijke prikkels trouwens, terwijl ik daar als ik niet in een stressvolle situatie verkeer eigenlijk weinig last van heb)
Dat heb ik allemaal ook.quote:en het emotioneel raken om 'stomme dingen'. Dat en mijn gebrek aan orde en mijn waardeloze manier om dan orde te proberen te scheppen., maar da's weer een hele andere categorie.
quote:-verhaal over ervaringen-
Ik vind het heel apart inderdaadquote:Nou ja en waar ik het dus over had waar we naartoe gereden waren, dat was Kinderdijk. We hadden niet veel geld en wilden wel af en toe wat doen, dus we dachten dat het misschien wel aardig was om de molens daar te bekijken. Nou heb ik de vervelende neiging om ook enorm gestresst te raken van stille, lege landschappen. Vraag me niet waarom, maar zet me in de polder en ik word gek. Als ik op vakantie ga, ga ik ook altijd naar een stad, want ik kan niet tegen stilte. Ik slaap ook het liefst met het geluid van auto's op de achtergrond. Beetje tegenstrijdig misschien, maar zo werk ik nou eenmaal.
Misschien vind je het niet leuk om het daarover te hebben, maar kan je iets gedetailleerder vertellen over wat je toen allemaal zei of dacht op dat moment en hoe je je voelde? Ik wil weten hoe jouw paniekbui eruitziet. Als tegenprestatie wil ik een volgende keer wel vertellen over de mijnequote:Kortom, we waren net daar binnen (na autorijden met iemand anders naast me = vermoeiend, de weg zoeken = gekmakend, een parkeerplaats zoeken = irritant) en toen kwamen we daar... Stond ik dus in de verlaten polder tussen bussen vol met Aziatische toeristen. Polder + mensenmassa => Maeghan wordt gek.![]()
quote:Is ook zo. Ik kan tegenwoordig veel beter in het openbaar vervoer. Vroeger moest ik regelmatig uitstappen omdat ik het niet volhield of ik nam een andere trein. En als ik in paniek raak, weet ik mezelf nog wel af te leiden en tot hyperventilatie komt het al helemaal niet meer. Daar heb ik wel last van gehad in het verleden, al was dat ook heel anders omdat ik toen nog depressief was en ad slikte.
En ze begrijpen niet hoe heftig je kan reageren op iets wat in hun ogen niks voorstelt. "Het is de Railcatering maar, het is echt niks, maak je niet zo druk joh" terwijl ik aan het janken ben alsof al mijn dierbaren zijn overledenquote:Ja ik vind het leuk voor je en ik weet hoe moeilijk het is, daarom zeg ik het ook. Waar ik ook aan dacht eigenlijk is dat het voor 'normale' mensen zoiets is wat ze niet begrijpen en dat ze dan soms lullige reacties geven. Ze begrijpen niet dat je ergens blij mee kunt zijn terwijl het voor hun normaal is.
Ik op korte termijn ook. Ik had voor vandaag als target om mijn presentatie af te hebben en ook wat te leren voor mijn tentamen. Wat heb ik aan het eind van de dag af als ik bekaf besluit geen huiswerk meer te doen? De outline van mijn presentatiequote:in combinatie met het feit dat ik een klassieke underachiever ben (net als m'n vader trouwens - da's dan ook de enige die nooit kritiek geeft op dat vlak).
Herkenbaar.quote:-over lullige reacties van mensen-
Thanksquote:Dus daarom, ik begrijp wel dat het voor jou fijn is om te merken dat het goed gaat en dat je eigenlijk helemaal niet zo ver onder je target zat.
Echt zo kut is dat. Wat is het verschil in de blik tussen beleefd en vragend? Die subtiele nuance moet ik nog leren.quote:Wat je zei over zien of mensen twijfelen of echt niets willen, dat herken ik ook trouwens. Mijn baas loopt vaak op mensen af en zegt dan "ik zie een vragende blik, zegt u het maar" terwijl ik vaak mensen zie lopen en denk dat ze op het punt staan om iets te gaan vragen en dan reageren ze met "nee hoor, er is niks" of zo. Ik zie dat dus blijkbaar niet.
Succesquote:Op zondag 18 januari 2009 22:47 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ik ben al bij zo veel bureau's in geschreven dat ik af en toe het overzicht kwijt ben. Maar ik ga weer verder zoeken op internet enzo.
Dat is inderdaad ook een optie, al moet ik zeggen dat overprikkeling bij mij lang niet altijd een 'angstreactie' teweeg brengt. Het betekent ook gewoon dat niet alle signalen die binnenkomen even effectief verwerkt worden. En dan wil je wel even een auto over het hoofd zien.quote:Op zondag 18 januari 2009 23:36 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Kan ook zijn dat hij even helemaal opgaat in zijn gedachten en de rest vergeet. Overprikkeling lijkt mij een 'angstreactie' te weeg te brengen en bijbehorend gedrag; opgaan in je gedachten levert meestal een verbaasde blik op (net als het wakker worden, je bent verbaasd waar je bent en beseft opeens weer wat er speelt)
Heerlijk is dat inderdaad, om door je hele andere blik op dingen verbaasde reacties terug te krijgen van mensen die er nooit zo over hebben nagedacht. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik daar eigenlijk ook een beetje op mik in Fok topics...quote:Op zondag 18 januari 2009 23:40 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Zoiets ja. Op kantoor is de standaardvraag "waarom" door mij redelijk bekend geworden en het zet de anderen wel aan het denken waarom sommige vragen er zijn![]()
(Ik krijg ze nog wel om, allemaal)
Hoe bedoel je? Dat ik preek of dat jij prekerig overkomt?quote:Roept pijnlijke herinneringen op.
Mijn huisarts zei "sar" maar die wist het volgens mij ook niet zeker. Je hoeft je echt niet te schamen voor een niet juiste uitspraakquote:Op zondag 18 januari 2009 22:35 schreef Maeghan het volgende:
Oh en nog iets genants... SARR, zeg je dan gewoon de afkorting of zeg je 'sar'? Met dat soort dingenw eet ik dat nooit zeker en dat is dus voor mij ook een reden om niet naar een huisarts te gaan omdat ik dan moet zeggen dat ik daar heen wil en ik weet niet zeker hoe je het uitspreekt.
Ik snap het. Hup, aan je cursus!quote:Ik ging ook om half zeven offline om aan m'n cursus te werken namelijk.![]()
En toen dacht ik 'ik zal m'n vakantiebestemming eens op google earth opzoeken en toen kwam ik erachter dat je er ook zelf foto's bij kon zetten en zo...
Welkomquote:Op zondag 18 januari 2009 23:44 schreef BONG4002 het volgende:
Dankjequote:Op maandag 19 januari 2009 00:16 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
WelkomHeel herkenbaar overigens. Ik heb een hele postgeschiedenis op een ander forum waarover ik ontzettend blij ben dat het ding niet langer meer online staat en is vervangen door een nieuw forum..
Dat ik zelf ook prekerig overkom. Meestal weet ik redelijk goed waartoe gaan leiden, het zijn meestal dingen die logisch heel goed te beredeneren zijn, en hé, daar ben ik net een kei in. Wat ik dus vaak niet zie is dat er ook wel eens emotionele zaken meespelen. En het feit dat ik door mijn eerlijkheid direct zeg wat er gaat gebeuren en mensen nemen je dat vaak niet in dank af, zowel de botte eerlijkheid als het feit dat jij *alweer* gelijk hebt.quote:Op maandag 19 januari 2009 00:10 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Heerlijk is dat inderdaad, om door je hele andere blik op dingen verbaasde reacties terug te krijgen van mensen die er nooit zo over hebben nagedacht. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik daar eigenlijk ook een beetje op mik in Fok topics...
[..]
Hoe bedoel je? Dat ik preek of dat jij prekerig overkomt?
Even verduidelijken:quote:Op zondag 18 januari 2009 23:50 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Maar vind jij dat een underachiever bent of vind je dat omdat anderen dat vinden? Persoonlijk zou ik ook veel meer kunnen dan het werk dat ik nu doe (en daar probeer ik ook aan te werken), toch ben ik van mening dat ik niet 'underachieve'. Niet alleen om het in het positieve te houden, maar door mijn eigen kijk op de wereld zie ik zat mensen op hoog niveau dingen 'achieven' die dus absoluut slecht zijn. Laat mij dan maar op mijn eigen, rustige wijze dingen behalen die wel lukken en die in mijn ogen wel nuttig zijn.
[..]
Hai BT!quote:Op zondag 18 januari 2009 22:14 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik moet dus eigenlijk echt stoppen met fokken nu en een presentatie in elkaar flansen, maar ik wilde nog een ding zeggen. dutch-mamma, ik zie dat je nu online bent, maar niet reageert op mijn post. Het spijt me als mijn vorige post je heeft geschokt. Natuurlijk is het erg als je kind onder een auto komt en je het had kunnen voorkomen, maar het is jouw schuld niet, ook niet als je het kind alleen laat rijden. De kans dat juist jouw kind (ook al is hij autistisch!) zal omkomen bij een verkeersongeluk is ontstellend klein. Ik neem aan dat je jouw kind een zo prettig mogelijk leven gunt, niet? Daarbij hoort ook onafhankelijkheid en zelfstandigheid. Ga een keer fietsen met je zoon en laat hem dan een paar straten alleen rijden. Controleer hoe het met hem gaat. Bouw dat zo op totdat je met een gerust hart hem volledig alleen kan laten. Het is beter zo voor jou en voor je kind.
Bedankt voor je reactie!quote:Op zondag 18 januari 2009 21:29 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Herkenning, zeker. Ik ben nog steeds een kamikazepiloot, maar ik rijd vanaf mijn zesde alleen en ik maak zelden nog brokken. Ik zou je graag willen meegeven dat hij meer kan dan je denkt, maar dat kan ik uiteraard niet goed beoordelen. Wel wil ik je zeggen dat je niet moet vergeten dat jij zelf ook bijdraagt aan de overprikkeling. Het is, en dat zeg ik uit eigen ervaring, een enorme inspanning om mee te moeten fietsen met iemand anders, zeker als die ook nog tegen je praat. Ik heb het al enkele keren gepresteerd om in zo'n situatie totaal de verkeerde kant op te fietsen. Hij wordt waarschijnlijk door het praten met jou zo overprikkeld dat hij niet ook nog eens op het verkeer kan letten. Daarom zou ik je aanraden om hem juist wel alleen op stap te laten gaan, anders leert hij het nooit. En hij zal vast wel eens tegen een auto aankomen, maar dat is niet erg. Ik begrijp dat je dat als moeder wil voorkomen, maar je moet niet te overbeschermend zijn.
Ik zal je dit vertellen: ik was zeven. Ik had net drie weken mijn bril toen ik te roekeloos wegreed op de fiets en keihard tegen een auto aan knalde die van links kwam in een woonwijk. Ik viel op de grond en het glas van mijn bril kwam in mijn gezicht terecht. Zeven hechtingen en de littekens zijn nog steeds zichtbaar. Maar ik heb liever de herinnering aan het ongeluk dan dat ik nooit alleen zou hebben leren fietsen.
Ik sluit het niet uit, maar hij krijgt ook Ritalin vanwege dat concentratieverlies, en dat werkt erg goed.quote:Op zondag 18 januari 2009 23:36 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Kan ook zijn dat hij even helemaal opgaat in zijn gedachten en de rest vergeet. Overprikkeling lijkt mij een 'angstreactie' te weeg te brengen en bijbehorend gedrag; opgaan in je gedachten levert meestal een verbaasde blik op (net als het wakker worden, je bent verbaasd waar je bent en beseft opeens weer wat er speelt)
Zo te horen ben jij behoorlijk gegroeid! Diep respect voor je! Het lijkt me namelijk erg moeilijk om als autist te overleven in "de normale wereld" (waarvan ik me afvraag wie hier eigenlijk meer normaal is, maar dat is een ander verhaal). Mensen zoals jij bewijzen dat het mogelijk is.quote:Op zondag 18 januari 2009 23:44 schreef BONG4002 het volgende:
Ik volg dit topic al een tijdje en voel nu uiteindelijk toch de behoefte om te reageren omdat ik ook een (lichte) vorm van Autisme heb. Vroeger was ik op FOK! namelijk ook actief onder de naam Hepyro en heb toen ooit ook een topic gestart m.b.t. mijn Autisme
Nu ik bijna 30 ben voel ik toch de behoefte om openheid van zaken te geven, ik ben nu al een aantal jaar actief onder het pseudoniem BONG4002, daar ik de (helaas vrij negatieve) history van het account Hepyro achter mij wilde laten, in die periode was ik nogal geobserdeerd bezig en kon ik niet goed omgaan met de (soms) negatieve reacties waardoor ik regelmatig buitensporig reageerde.
Ik heb in de loop der tijd veel geleerd en nu ook eindelijk werk gevonden dat bij mij past (bij de GGZ als administratief medewerker), heb soms nog weleens moeite met mijn handicap als je het zo moet noemen maar wel merk ik duidelijk een vooruitgang t.o.v. vroeger, in de tijd dat ik nog "Hepyro" was zat ik niet goed in mijn vel wat ook valt op te maken als je de Posthistory erop naslaat...
Kortom: Hier ben ik dan als "echte" autist en wilde nu eindelijk toch eens voor mijzelf de boel openbreken en gewoon te zeggen wie ik ben
Dankje, doet me goed wat je zegt en ja heeft enige moeite gekost maar uiteindelijk na vele bans en reprimandes ben ik toch wie ik nu benquote:Op maandag 19 januari 2009 00:45 schreef dutch-mamma het volgende:
[..]
Zo te horen ben jij behoorlijk gegroeid! Diep respect voor je! Het lijkt me namelijk erg moeilijk om als autist te overleven in "de normale wereld" (waarvan ik me afvraag wie hier eigenlijk meer normaal is, maar dat is een ander verhaal). Mensen zoals jij bewijzen dat het mogelijk is.
Respect!
"Normale" mensen (en ik zit me nu te schamen voor mijn "soortgenoten") staan snel klaar met etiketjes. Ik zie het bij mijn kinderen. Geweldige personen, maar vooral de oudste is kapot gepest, o.a. vanwege zijn taalgebruik (één van de belangrijkste kenmerken van asperger). En als we verhaal gingen halen (op een nette manier) konden we met de staart tussen de poten afdruipen, want "hij lokt het zelf uit"...quote:Op zondag 18 januari 2009 23:59 schreef Black_Tulip het volgende:
(...)Ik schaam me en ik schaam me eigenlijk het meest tegenover alle andere posters hier met autisme. Ik heb mijn problemen, maar ik kan ook trots melden dat heel veel dingen wel goed gaan die een ander niet zou kunnen en daar voel ik me dan weer schuldig over. Ik kan niet tegenover mezelf toegeven dat ik denk dat ik het vergeleken met anderen hier veel beter doe. Zo wil ik niet denken, zo wil ik niet voelen, want dat is arrogant en ik ben al zo vaak beschuldigd van arrogantie dat ik me schaam voor alles wat in die richting wijst.
Ik ben geen psych en mag geen diagnoses stellen, maar ik herken best veel van jou terug in mijn ex en kinderen (en dat bedoel ik niet beledigend, maar puur als herkenning!).quote:En wat als ik nou eigenlijk geen autisme heb? Dat zou natuurlijk helemaal een blamage zijn
[..]
Welkom in de "normale" wereld...quote:Ik werd op mijn tweede werkdag echt helemaal afgemaakt. "Slik je medicatie of zo? Ja, ik vraag het omdat je zo warrig overkomt."
[..]
Dat bedoel ik met dingen die ik terug herken in mijn ex en kinderen...quote:(...)
En ze begrijpen niet hoe heftig je kan reageren op iets wat in hun ogen niks voorstelt. "Het is de Railcatering maar, het is echt niks, maak je niet zo druk joh" terwijl ik aan het janken ben alsof al mijn dierbaren zijn overleden
[..]
En dat is weer iets wat IK, als moeder en ex van aspergers, moet leren. En ik moet bekennen dat dat één van de moeilijkste aspecten is. Ik kan dus wel die nuances zien. Voor mij is het vanzelfsprekend, en hoewel ik een heel aardig empathisch vermogen heb, is het voor mij heel moeilijk om voor te stellen hoe het is als je dat niet kan.quote:Wat is het verschil in de blik tussen beleefd en vragend? Die subtiele nuance moet ik nog leren.
Ik vermoed dus dat dat met mijn jongste ook zo gaatquote:Op maandag 19 januari 2009 00:07 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Dat is inderdaad ook een optie, al moet ik zeggen dat overprikkeling bij mij lang niet altijd een 'angstreactie' teweeg brengt. Het betekent ook gewoon dat niet alle signalen die binnenkomen even effectief verwerkt worden. En dan wil je wel even een auto over het hoofd zien.
Ik geloof dat ik je zojuist heb verslagen!quote:
Mijn oudste leert nu: niet meer dan 5 zinnen achter elkaar. En dan weer luisteren...quote:Op maandag 19 januari 2009 00:23 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dat ik zelf ook prekerig overkom. Meestal weet ik redelijk goed waartoe gaan leiden, het zijn meestal dingen die logisch heel goed te beredeneren zijn, en hé, daar ben ik net een kei in. Wat ik dus vaak niet zie is dat er ook wel eens emotionele zaken meespelen. En het feit dat ik door mijn eerlijkheid direct zeg wat er gaat gebeuren en mensen nemen je dat vaak niet in dank af, zowel de botte eerlijkheid als het feit dat jij *alweer* gelijk hebt.
Jammer, dat veel auti's niet van knuffelen houden (mijn kinderen gelukkig wel), want je verdient er eentje!quote:Op maandag 19 januari 2009 00:51 schreef BONG4002 het volgende:
[..]
Dankje, doet me goed wat je zegt en ja heeft enige moeite gekost maar uiteindelijk na vele bans en reprimandes ben ik toch wie ik nu ben
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |