Je zal er haast wat van gaan denken.quote:Op woensdag 24 december 2008 01:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De anti-rokers houden zich muisstil over je link.
Je bedoelde dat als een serieuze verwijzing?quote:Op woensdag 24 december 2008 01:12 schreef McKillem het volgende:
Ik ben dan wel geen roker meer maar ik heb in het vorige topic toch wel met een noemenswaardige link gesmeten waar wat interresante dingen gezegt worden over de zogenaamde meerookfeiten.
Dus dat er geen weerwoord aangeleverd word is gewoon gelul.
Jou bronnen hebben de monopoly op de waarheid omdat?quote:Op woensdag 24 december 2008 01:19 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Je bedoelde dat als een serieuze verwijzing?![]()
Ik dacht dat je gewoon een slecht gevoel voor humor had.
Een warrig verhaal van een gefrustreerd manneke dat vooral veel aannames doet en niet teveel argumenten geeft.
Oh wacht, nu snap ik dat het je wel aanspreekt.
Weet je wat me nou opvalt aan jouw reacties...quote:Op woensdag 24 december 2008 01:19 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Je bedoelde dat als een serieuze verwijzing?![]()
Ik dacht dat je gewoon een slecht gevoel voor humor had.
Een warrig verhaal van een gefrustreerd manneke dat vooral veel aannames doet en niet teveel argumenten geeft.
Oh wacht, nu snap ik dat het je wel aanspreekt.
quote:Op woensdag 24 december 2008 01:20 schreef McKillem het volgende:
Zie overigens niet wat er warrig aan is, wat hij schrijft is glashelder.
Heb je zolang nodig om even een antwoord te verzinnen op mijn vraag?quote:Op woensdag 24 december 2008 01:27 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Maar goed, die onzin komt morgen wel weer aan de beurt, ik ga nu belangrijkere dingen doen.
Deze reeks loopt al lang. Als sommige users telkens hoog van de toren blazen maar nooit met behoorlijke argumenten komen en overal omheen blijven draaien dan neem ik ze inderdaad na verloop van tijd wat minder serieus. Dat heb je goed opgemerkt.quote:Op woensdag 24 december 2008 01:27 schreef Koekz het volgende:
[..]
Weet je wat me nou opvalt aan jouw reacties...
Elke keer als je reageert op iets waar je het mee eens bent doe je gewoon normaal maar op het moment dat je iets onzin vindt of het er niet mee eens bent is het totaal belachelijk en geef je een veel te buitensporige reactie...
Heeft verder niets met het topic te maken maar wilde ik even kwijt
Volgens mij kan een behoorlijk argument in jou wereldje alleen van clubs als het CBS of een of ander clubje van de regering afkomen.quote:Op woensdag 24 december 2008 01:29 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Deze reeks loopt al lang. Als sommige users telkens hoog van de toren blazen maar nooit met behoorlijke argumenten komen en overal omheen blijven draaien dan neem ik ze inderdaad na verloop van tijd wat minder serieus. Dat heb je goed opgemerkt.
Want? Waarom moet alles wat iemand anders lekker vind onschadelijk zijn?quote:Op dinsdag 23 december 2008 23:39 schreef Halcon het volgende:
[..]
Kom eens met een echt argument over de onschadelijkheid van roken en meeroken.
Ik hoop voor je dat jij geen eigen zaak hebtquote:Op dinsdag 23 december 2008 23:44 schreef jslavenburg het volgende:
[..]
De enige reden waarom volgens cafe's dit een bullshit regel is, is i.v.m. de winst die ze maken. Dan moeten ze de prijs maar omlaag gooien van Consumpties.
Euhm.. Tjah.. Van zo'n beetje alle zaken die ik gebruik en/of nuttig op een dag heb ik vrij weinig nodig om echt te kunnen overleven. Toch begin ik te zeiken als de stroom er voor een paar dagen afgaat, zoals vorig jaar ergens rond deze tijd.. Met dank aan de luchtmacht.quote:En de rokers lopen alleen maar te whinen over deze regel, omdat ze dan niet hun uurlijkse nicotine zooi niet binnen kunnen krijgen, terwijl ze die in eerste instantie niet nodig hebben om te overleven.
Als je er geen last van wil hebben zet je maar een gasmasker op. Leuk hey? Die domme dingen op het internet kwakken?quote:Als je wilt roken, ga je maar lekker aan de uitlaat van een auto hangen
Je spreekt jezelf tegenquote:Op dinsdag 23 december 2008 23:51 schreef jslavenburg het volgende:
[..]
Ben niet egoistisch hoor, maar ik hoef niet in de nicotine rotzooi van een ander te zitten omdat hij even moet lurken aan zijn stankpeuk, om stoer over te komen bij zijn vrienden, en mij ermee in de weg te zitten.
Tevens heb ik geen minderjarige dochter, dus je bent weer wat in jezelf aan het lullen, omdat je voor de rest toch niets nuttigs aan dit topic weet toe te voegen, omdat je na mijn vorige reactie was uitgelult.
Waarom zouden rokers zich moeten aanpassen aan niet-rokers?quote:Op dinsdag 23 december 2008 23:56 schreef Halcon het volgende:
[..]
Waarom zouden niet-rokers zich moeten aanpassen aan rokers?
Omdat veel rokers het geen reet uitmaakt dat ze niet mogen roken in een restaurant, hotel, bioscoop en noem maar op.. Alleen gaan ze nu 2 stappen te ver -> Kroeg en sommige voetbalstadions (Gelredome, arena bijvoorbeeld)quote:Op dinsdag 23 december 2008 23:56 schreef jslavenburg het volgende:
[..]
Jij hebt het alleen maar over de kroeg. Denk ook eens aan andere plekken...
Die van de anti-rokers zijn anders ook van een behoorlijk laag niveauquote:Op dinsdag 23 december 2008 23:58 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Statistisch gezien zijn er onder rokers meer laag geschoolden inderdaad.
Dat zie je in deze topicreeks ook wel terug in de kwaliteit van de argumentatie van de meeste pro-rook posters.
quote:‘Boete of bijstand, dat is de vraag’
ROTTERDAM - Bijna één op de vijf café-uitbaters in Rotterdam en omstreken houdt zich niet aan het rookverbod. Vooral in kleine buurtkroegen wordt nog volop binnen gerookt.
afbeelding vergroten In Café de Schuimspaan staan de asbakken 'gewoon' op tafel. FOTO COR VOS
Dit blijkt uit een steekproef van deze krant onder 126 kroegen in de regio Rijnmond. Ondanks het rookverbod mag in 27 van de bezochte cafés binnen worden gerookt. Het slechtst wordt het sinds 1 juli geldende verbod nageleefd in de Rotterdamse wijk Kralingen: in drie van de zes bezochte cafés is roken toegestaan. Ook in andere oude stadswijken zijn relatief veel kroegen te vinden waar nog volop mag worden gepaft.
Anders gaat het eraan toe op Voorne-Putten en Rozenburg: in geen van de twaalf bezochte cafés staat een asbak op de toog. In de drie bezocht cafés in Hoek van Holland is roken eveneens uit den boze. Jaap Brantenaar van de Rotterdamse afdeling van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) vindt het overtredingspercentage ‘reuze meevallen’. ,,Het had mij niet verbaasd als vijftig procent van de kroegbazen het rookverbod zou overtreden.
De horeca heeft het zwaar en zal het alleen nog maar zwaarder krijgen.’’ Volgens woordvoerder Bob Riel van de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA), die controles uitvoert op het handhaven van het rookverbod, komen de uitkomsten van de steekproef aardig overeen met het landelijke beeld.
Eén op de vijf café-uitbaters heeft lak aan rookverbod
Hoezo rookverbod? Cafébezoekers hoeven in Rotterdam en omstreken op de keeper beschouwd niet de kou in voor hun paffertje.In bijna de helft van de kroegen zitten rokers er warmpjes bij, omdat de uitbaters een rookvoorziening hebben, of omdat ze simpelweg het rookverbod aan hun laars lappen.
Verslaggevers van deze krant bezochten de afgelopen week undercover 126 kroegen in de regio en ontdekten dat er in 27 binnen mag worden gerookt. Van de 99 kroegen die zich wel aan de verfoeide wet houden, hebben er 33 een rookvoorziening. Die kan variëren van een verwarmd terras tot een complete etage speciaal voor rokers. Blijven over: 66 kroegen waar helemaal niet mag worden gerookt.
De kroegen die zich niets aantrekken van het rookverbod zijn veelal te vinden in oude stadswijken. Het gaat om kleine buurtkroegen, niet zelden geleid door iemand die zelf ook rookt. De grand cafés in de regio hebben veelal een rookruimte of een verwarmd terras ingericht voor rokende bezoekers. Ook opvallend: bevindt zich ergens een café waar binnen mag worden gerookt, dan is de kans groot dat in het naastgelegen café ook mag worden gerookt. Het omgekeerde gaat ook op: in Schiedam bijvoorbeeld wordt in geen van de vijf bezochte kroegen het rookverbod overtreden.
Ton Wurtz van de Stichting Rokersbelangen, die onder meer opkomt voor de belangen van kleine kroegbazen, is niet verbaasd over de uitkomsten van de steekproef. Dat juist de kleintjes de wet overtreden, komt volgens hem omdat ze vaak de ruimte en het geld niet hebben om uit te breiden. En dat iemand het rookverbod overtreedt omdat zijn buurman dat ook doet, begrijpt Wurtz ook. ,,Doe je dat niet, dan loop je rokende kroeggasten en dus inkomsten mis. De boete die ze daarmee riskeren nemen ze voor lief. Het is de boete of de bijstand.’’
Ook Jaap Brantenaar van de Rotterdamse afdeling van de brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) benadrukt dat het eigenlijk een wanhoopsdaad is dat kroegen het rookverbod overtreden. ,,De inkomsten staan onder druk door hogere alcoholaccijnzen, hogere afdracht van gokkastopbrengsten, de recessie en zo kan ik nog even doorgaan.’’
De antirooklobby, aangevoerd door het ministerie van Volksgezondheid en Stivoro (tegen roken), betwist de jammerverhalen vanuit de horeca. Ze schermen met cijfers waaruit blijkt dat de omzet in horeca helemaal niet is gedaald sinds de invoering van het rookverbod. Cijfers van de Kamer van Koophandel bevestigen dat: er zijn het afgelopen halfjaar ongeveer evenveel kroegen failliet gegaan als in dezelfde periodes dat er nog wel mocht worden gerookt. Wurtz: ,,Gegoochel met cijfers noem ik dat. Je zou ook kunnen zeggen: de kroegen zijn niet failliet gegaan omdat ze het rookverbod juist negeerden. Daardoor bleven de mensen komen.’’
De Voedsel en Waren Autoriteit (VWA), die is belast met handhaven van het rookverbod, zegt dat het aantal door deze krant gesignaleerde overtreders overeen komt met het landelijke beeld. Horeca-ondernemers die na twee boetes doorgaan met het toestaan van roken in hun horecagelegenheid kunnen een boete krijgen van 18.500 euro en riskeren tevens dat hun bedrijf tijdelijk gesloten wordt. Een troost voor de overtredende cafés: de VWA heeft slecht 200 controleurs over heel het land in dienst.
Speciaal ‘Rookpotje’ van eetcafé De Schuimspaan is al aardig gevuld
Bij eetcafé De Schuimspaan aan de Laan op Zuid hebben ze wel een heel bijzondere manier verzonnen om het rookverbod te pareren. Iedereen die een sigaretje opsteekt in het sfeervolle etablissement in Feijenoord wordt gevraagd één euro in een speciaal potje te storten. ,,Maar er zijn ook mensen die twee of drie eurootjes bijdragen,’’ zegt barman Erwin.
Mét deze extraatjes moet een boete – mocht die onverhoopt worden uitgedeeld – worden betaald, of zelfs meerdere bekeuringen, want het bedrag is na een paar maandjes sparen al leuk opgelopen. ,,Ik schat dat we nu zo’n tweeduizend euro apart hebben staan,’’ klinkt het, ,,en volgens mij krijg je de eerste keer alleen nog maar een waarschuwing en pas daarna een boete.’’
De Schuimspaan heeft geen keus, luidt de uitleg. ,,In het begin hebben we ons aan het rookverbod gehouden, tot eind september. Maar we zagen de omzet dalen, de klanten bleven weg. Ze gingen naar kroegen op het Noordereiland, waar nog wel mocht worden gerookt. Eerst zetten we pas na tienen de asbakken op de bar, later gewoon de hele dag.’’
De winter is de zwaarste tijd. ,,Dan zit iedereen binnen. In de zomer kunnen de bezoekers op het terras plaatsnemen en daar roken, dan is het niet zo’n probleem. Dus voorlopig gaan we hiermee door. Het gaat prima zo.’’
quote:Twee op de drie cafés houdt zich aan rookverbod
RIJSWIJK (ANP) - Twee op de drie cafés die na 1 oktober door de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) bezocht zijn, houden zich aan het rookverbod. De afgelopen 2,5 maand inspecteerden controleurs 5100 bedrijven waarvan vermoed werd dat ze de regels overtraden. In 1700 gevallen werd een proces-verbaal of boeterapport opgemaakt. Dat meldde de VWA donderdag.
Opvallend is dat er er plaatsen zijn waar alle kroegbazen zich houden aan het rookverbod: Rhenen, Doesburg, Stadskanaal, Groesbeek en Veendam. In Amsterdam hielden dertig van de 75 gecontroleerde cafés zich niet aan de regels. Ook in Brabant, Den Haag en omgeving en Rotterdam constateerden de VWA-inspecteurs geregeld overtredingen.
quote:Restaurants met kerst 'goed vol'
HARDENBERG - De uitbaters van restaurants in de regio ondervinden vooralsnog geen hinder van de financiële crisis.
Ook het rookverbod weerhoudt de mensen er niet van tijdens één van de kerstdagen massaal een restaurant op te zoeken. Een rondje langs eetgelegenheden in de regio leert dat vrijwel alle restaurants zijn volgeboekt.
In de huiselijke sfeer wordt ook behoorlijk aan de inwendige mens gedacht. Slagers bijvoorbeeld draaien deze dagen overuren.
De Anerhof in Ane is tweede kerstdag met 140 personen volgeboekt. "Hetzelfde aantal als vorig jaar", zegt Anerhof-baas Heijink. Nee, roken binnen is er niet bij. "De mensen zullen voor een sigaretje naar buiten moeten."
Dat moeten de bezoekers aan het Boomstamrestaurant Het Heemse ook. "Tijdens het eten wordt er toch niet gerookt", stelt eigenaar Gerard Wortelboer. Maar tussen de gangen door dan? "Tja, dan zullen de rokers even naar buiten moeten. Maar ik ervaar dat dat weinig gebeurt. De mensen verkiezen de gezelligheid aan tafel toch boven een sigaretje buiten", aldus Wortrelboer, die over beide kerstdagen vijfhonderd gasten begroet. Alleen tweede kerstdag vanaf 20.00 uur zijn nog een paar plaatsjes vrij.
"Bij ons kan binnen gerookt worden", zegt Gerdy Kamphuis, die samen met partner Peter Lubbers Steakhouse Brasil in Balkbrug runt. "We hebben naast het restaurant een zogenoemd pannenkoekhuisje staan, dat niet gebruikt wordt. We wilden er een soort rookkamer van maken en hebben dat idee aangemeld bij de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) en die is akkoord gegaan. Er mag alleen niet bediend worden." Met honderd gasten eerste kerstdag en 175 tweede kerstdag zijn vrijwel alle tafeltjes bij Brasil bezet.
Ook grote drukte bij het Wok Inn Restaurant in Hardenberg. Over beide dagen worden maar liefst 1200 gasten verwacht.
Maar er wordt niet alleen buiten de deur gegeten. Ook in huiselijke kring wordt een uitgebreide dis bereid of laat men de slager het werk doen. Zoals bij slagerij Van Raalte in Lutten, waar voor een kleine duizend personen gourmetschotels worden klaar gemaakt. "Maar er is ook veel vraag naar rollade en biefstuk", weet Van Raalte, die alle parttimers en zijn drie kinderen met aanhang heeft gemobiliseerd om alle bestellingen aan te kunnen. "Het is hectisch", is de reactie van slager John Broekhuizen uit Balkbrug. Hij heeft extra personeel ingeschakeld om het grote aantal bestellingen (voor zo'n negenhonderd mensen gourmetschotels bijvoorbeeld) het hoofd te kunnen bieden. Er wordt zelfs 's nachts doorgewerkt "Nee, van een economische recessie is bij ons niets te merken. De mensen geven behoorlijk wat uit aan lekker vlees."
Waarom zouden niet-rokers in de stank van de rokers moeten zitten?quote:Op woensdag 24 december 2008 07:35 schreef Keltie het volgende:
[..]
Waarom zouden rokers zich moeten aanpassen aan niet-rokers?
Nee, de horeca-aangelegenheden die er al waren, waren te lui om iets voor de niet-rokers te doen.quote:Op woensdag 24 december 2008 07:28 schreef Keltie het volgende:
[..]
Want? Waarom moet alles wat iemand anders lekker vind onschadelijk zijn?
Dat constante anti-argument van "Rokers hebben hun tijd gehad, de horeca heeft z'n kans gehad en niets mee gedaan en daarom is het verbod goed" is leuk maar je kan ook zeggen dat er nu een bepaalde groep "gestraft" word omdat de niet-rokers te lui waren om een horeca-aangelegenheid te beginnen.
Het zijn gelovigen, die discussieren niet, die preken.quote:Op woensdag 24 december 2008 01:12 schreef McKillem het volgende:
Ik ben dan wel geen roker meer maar ik heb in het vorige topic toch wel met een noemenswaardige link gesmeten waar wat interresante dingen gezegt worden over de zogenaamde meerookfeiten.
Dus dat er geen weerwoord aangeleverd word is gewoon gelul.
Dat hoeft ook helemaal niet, niet meer en dat is al jaren zo, een goede zaak. Meeroken is een keuze.quote:Op woensdag 24 december 2008 09:07 schreef Gia het volgende:
Waarom zouden niet-rokers in de stank van de rokers moeten zitten?
Omdat ze er geen brood in zagen. Omdat ze zelf rookten. Redenen zat te bedenken.quote:Op woensdag 24 december 2008 09:07 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, de horeca-aangelegenheden die er al waren, waren te lui om iets voor de niet-rokers te doen.
Neuh. Maargoed, ik draaide het, door mij, gequote bericht om. Puur om het omdraaien en het aan te tonen dat de anti-rokers net zo egoistisch zijn als de rokersquote:Op woensdag 24 december 2008 09:07 schreef Gia het volgende:
[..]
Waarom zouden niet-rokers in de stank van de rokers moeten zitten?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |